Race for the galaxy: expansion and brinkmanship - MET POLL!

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Welke uitbreiding op Race is een 'must have'?

Uitbreiding 1: Gathering Storm
5
28%
Uitbreiding 2: Rebel vs Imperium
3
17%
Uitbreiding 3: Brink of War
1
6%
Uitbreiding 1-3: Expansion and Brinkmanship
4
22%
Uitbreiding 4: Alien Artefacts
0
Geen stemmen
Uitbreiding 5: Xeno Invasion
1
6%
Geen: Race is Race
4
22%

Totaal aantal stemmen: 18

Jerome
Gouverneur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Race for the galaxy: expansion and brinkmanship - MET PO

Bericht door Jerome »

Nee, het is gewoon afleiding van de dingen die ik écht moet doen :? :lol:

Labels:
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Peter Hein »

Als ik alle online potjes meetel heb ik Race (tien)duizenden keren gespeeld. Mijn favoriete manier is de eerste arc. AA en Xenon zijn ook erg goed en horen in de verzameling van iedere Race-fan.

De eerste arc speel ik meestal op twee manieren: of alleen uitbreidingen 1&2, of 1 t/m 3 (ze zijn oplopend, je kunt dus niet alleen met uitbreiding 2 of 3 spelen, of 1&3 of 2&3). De doelen van 1 geven een extra dimensie, maar met alle extra kaarten van 2 wordt de variatie echt eindeloos.

Uitbreiding 3 gooi ik er alleen in met zeer ervaren Race-spelers. Die is vele malen complexer dan de eerste twee, maar maakt het spel echt af. Voor mij de ultieme Race-ervaring, maar niet voor iedereen. Met mijn vrouw heb ik honderden potjes gespeeld tot en met uitbreiding 2. Eén keer uitbreiding 3 geprobeerd, en dat was ons laatste potje Race. :cry:
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Peter Hein schreef: Als ik alle online potjes meetel heb ik Race (tien)duizenden keren gespeeld. Mijn favoriete manier is de eerste arc. AA en Xenon zijn ook erg goed en horen in de verzameling van iedere Race-fan.

De eerste arc speel ik meestal op twee manieren: of alleen uitbreidingen 1&2, of 1 t/m 3 (ze zijn oplopend, je kunt dus niet alleen met uitbreiding 2 of 3 spelen, of 1&3 of 2&3). De doelen van 1 geven een extra dimensie, maar met alle extra kaarten van 2 wordt de variatie echt eindeloos.

Uitbreiding 3 gooi ik er alleen in met zeer ervaren Race-spelers. Die is vele malen complexer dan de eerste twee, maar maakt het spel echt af. Voor mij de ultieme Race-ervaring, maar niet voor iedereen. Met mijn vrouw heb ik honderden potjes gespeeld tot en met uitbreiding 2. Eén keer uitbreiding 3 geprobeerd, en dat was ons laatste potje Race. :cry:
Dat zijn nogal wat potjes. Kan me er alles bij voorstellen, want het is gewoon een erg leuk kaartspel. Dat je nog honderden potjes hebt kunnen spelen met je vrouw voor het mis ging met BoW, is al meer dan ik kan zeggen. Mijn vrouw wilde er zo'n tien meedoen een paar jaar geleden, maar weigert dit spel verder te spelen. De symbolen, het thema, het snelle racen: het doet haar allemaal niks. Als ik online zou willen spelen, dan zou Race ook bij mij wel bovenaan staan, denk ik. Helaas vertik ik dat en gelukkig heb ik dan nog twee enthousiaste zoons in huis.

Intussen heb ik Expansion & Brinkmanship aangeschaft. Dat was onvermijdelijk eigenlijk. Je hoeft het voor de prijs (rond de 40) niet te laten, als je ziet wat er allemaal in zit. Voorheen zou je voor alledrie de uitbreidingen zo 25 euro per doosje hebben betaald. Enfin. Meteen met zoon 1 en ook met zoon 2 een stevig aantal spelletjes gespeeld, én een paar keer solo, want dat kan dus nu ook ineens. Als ik alles heb geprobeerd, kom ik er nog wel op terug hier met een langer verhaal. Voor nu wat eerste indrukken, aanvullend op de info die iedereen hierboven al heeft gedeeld.

1. Gathering storm komt met soloregels en -materiaal. Die 'bot' is heftig, zo is meteen duidelijk. Het race element krijgt een nieuwe dimensie, want de bot verzamelt in razend tempo kaarten en punten. Winnen is een uitzondering. Prima voor af en toe. Maar ik ben toch geen echte solospeler.
Ook in uitbreiding 1, het is al genoteerd in dit draadje: doeltegeltjes. Die geven inderdaad een extra dimensie. Maar ook iets vevelends, in de zin van dat degene die de doelen als eerste pakt een soort dubbel voordeel heeft. Immers: als je een doel kunt pakken, ben je al beter bezig dan de tegenstander en krijg je daarbovenop dus nog extra punten. Interactie in een (kaart)spel zou mijns inziens juist een omgekeerd effect moeten hebben: dat je de richting van het spel, en van je tegenstander, daadwerkelijk kunt beïnvloeden ook als het even niet gaat. De tegels werken beter dan met Roll for the galaxy (want daar kun je de punten van de doeltegels ook nog eens inzetten als jokerdobbels wat het 'wegloop-effect' nog groter maakt), maar toch werken ook deze doelen vooral goed voor wie het al beter gaat.
Wat ik het leukste vind aan deze uitbreiding, zijn gewoon de extra kaarten. En je kunt Race nu met 5 spelen. Niet dat ik dat ooit doe trouwens.

2. Rebel vs Imperium komt met zogeheten 'takeovers', dat wil zeggen dat je planeten van de tegenstander kunt veroveren. Daar zit een heel aanvals- en verdedigingsmechanisme bij, dat enigszins plichtmatig aanvoelt en veel geschuif met blokjes oplevert. Een paar keer met zijn tweeën gespeeld, maar het deed in die potjes eigenlijk helemaal niks.
Ook hier weer: de vele extra kaarten zijn gewoon gaaf en geven op zichzelf al veel extra rijkdom in een spelletje Race. Plus: je kunt Race nu zelfs met 6 spelen.

3. Brink of war: Prestigepunten als extra scoringsmogelijkheid met extra kaarten die juist dat ondersteunen. Nog niet geprobeerd, beetje huiverig voor ook. We laten deze nog even in het cellofaan zitten. Spelletje is met alle extra kaarten uit 1 en 2 voorlopig weer helemaal fris.

Uitbreiding 4 en 5 blijven voorlopig even ergens onderaan onze verlanglijst.

Over de poll. Valt me op dat ie weinig is ingevuld, terwijl de BSM gemeenschap toch best groot is. Is Race dan toch een beetje 'niche'? Of te oud? Of zijn we bij BSM gewoon niet zo 'pollerig'?
Laatst gewijzigd door Pura Vida op wo 12 jul 2023, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Amethyst141
Regenmaker

Bericht door Amethyst141 »

Pura Vida schreef: Over de poll. Valt me op dat ie weinig is ingevuld, terwijl de BSM gemeenschap toch best groot is. Is Race dan toch een beetje 'niche'? Of te oud? Of zijn we bij BSM gewoon niet zo 'pollerig'?
Ik vermoed het eerste. Zelf heb ik Race nog nooit gespeeld, en ik ken niemand in mijn omgeving die het heeft. Om het te kennen én een gefundeerde mening over de uitbreidingen te hebben moet je het wel regelmatig gespeeld hebben.
Afbeelding