Ik ben precies een uitzondering, want ik heb alle 10 gespeeld

.
1) Woodcraft: Expertspel voor wie graag een erg beperkt aantal acties (genre Vinhos) krijgt, genre ik wil 20 dingen doen, maar je krijgt er maar 14 (mogelijks 15 als je aan 3 lantaarns geraakt). Dit is een puur mechanisch spel, wie een thema wil 'voelen', mag dit spel (en eigenlijk zowat al de rest in deze lijst) vergeten. Ik vind dit soort dingen leuk

, maar het is niet het beste Suchy-spel (wat voor mij nog altijd Underwater Cities en Shipyard zijn)
2) Revive: Voor mij het beste en wellicht meest toegankelijke spel van Essen 2022. De campagne is idd geen campagne, maar een tutorial. Wie een beetje gewend is van te spelen kan ik alleen maar aanbevelen om heel die handel over te slaan en gewoon met alles te spelen. Enkel misschien het draften van de kaarten is misschien niet aanbevolen voor beginnelingen. De variabiliteit en herspeelbaarheid is erg groot vind ik persoonlijk.
3) Great Western Trail: Argentina: Ik ben een grote GWT fan en deze was dan ook een must have. Is GWT + wat extra's en ik ben altijd fan van meer en verhoogde complexiteit, dus een topper wat mij betreft

. Maar als je GWT maar niks vond, gaat deze versie dat niet veranderen.
4) Cat in the Box: Deluxe Edition: Deze heb ik maar 1 keer gespeeld. Dat dit van oorsprong Japans is merk je, want het is een raar mechanisme dat ik alleszins niet meteen vatte bij mijn eerste spel. Wie graag slagenspellen speelt en op zoek is naar iets anders, probeer deze eens zou ik zeggen

.
5) Tiletum: Zeer leuk mechanisme en ik speel hem graag (ik hou dan ook van point salad-games), maar als je een ervaren speler hebt die startspeler is, kan dat een enorm voordeel zijn, zeker als de merchant actie meteen hoog is bij de start, want dan kan die veel bonus tegels oppikken en huizen zetten in de steden die gaan gescoord worden later. In die zin hou ik een dubbel gevoel over bij dit spel.
6) Lacrimosa: Voor mij samen met Revive het beste spel van Essen 2022. Erg mooi materiaal ook en helemaal niet duur voor wat je krijgt. Je constant aanpassen aan welke tegels en welke kaarten beschikbaar zijn is de sleutel tot succes.
7) Red Cathedral: Contractors. Wie graag het basisspel speelde, zal wellicht deze uitbreiding ook graag spelen, omdat het nog meer mogelijkheden en nog meer variabiliteit brengt.

Atiwa. Slechts één keer gespeeld. Indruk die het achterliet was 'OK, maar niet bijzonder' en al zeker niet de beste Rosenberg.
9) Turing Machine: Dit spel heb ik zelf niet, maar heb het wel 3 maal gespeeld via exemplaar van een vriend. Is pure deductie, maar deductie voor beginners. Wij hadden de oplossing al na telkens 2 of 3 ronden (zelfs bij de daily challenge als ze die nog doen).
10) Starship Captains: Licht spel qua zwaarte, misschien zelfs een familiespel te noemen. Leuk om af en toe eens te doen (aangezien ik eerder expertspellen prefereer).
Zijn hier verder genoemd (en andere):
Heat: Ik speel niet graag racespellen en deze heeft mijn mening alleszins niet veranderd op dat gebied.
Sabika: Slechts 1 maal gespeel. Heb er een positieve indruk van dit dubbel rondel-spel, maar zou hem nog eens moeten spelen om dit bevestigd te zien.
Deal with the Devil: zéér origineel spel. Kan echter maar exact 4 spelers en wordt pas leuk als iedereen het al een keer gespeeld heeft en weet wat hij/zij aan het doen is.
Beer & Bread. OK, maar niet bijzonder. Heb hem dan ook meteen terug verkocht.
Planet B: Ook maar 1 keer gespeeld. Vond het wel leuk, maar iets te lang duren. En omdat het met stemmen is, wil je dit eerder met meer spelers dan met 2 spelen.