Welk spel 2-(4)5 personen zal ik kiezen

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Enrico
Caballero

Re: Welk spel 2-(4)5 personen zal ik kiezen

Bericht door Enrico »

Tja, het is ongeveer hetzelfde als kiezen tussen een Porsche en een Ferrari: allebei goed, hangt een beetje van persoonlijke voorkeur af.
Ik heb toen gekozen voor Puerto Rico, omdat ik er met 4 of 5 personen nèt iets meer pit in vind zitten. Maar San Juan is ongeveer even goed, iets gemakkelijker mee te nemen en ook iets goedkoper. In beide gevallen zul je er geen miskoop aan hebben.

Labels:
dominique
Hazelnoot Ridder

Bericht door dominique »

Ik zou voor het Puerto Rico: Het Kaartspel gaan, al valt voor het bordspel ook heel wat te zeggen natuurlijk. Ten opzichte van het bordspel speelt het kaartspel sneller (zodat er onmiddellijk een revanche volgt), is het honderd keer sneller opgezet, speelt het zowel met 2, 3 als 4 spelers fantastisch en is het uiteraard makkelijker meeneembaar.
https://detafelplakt.com/
Patty
Jakkiebak!

Bericht door Patty »

Dank jullie wel!
Ik ga vanmiddag naar Arnhem en koop dan San Juan/Puerto Rico het kaartspel. Kunnen we er meteen van genieten als we volgende week op vakantie zijn.

nogmaals dank,
Patty
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door cymric »

Het hangt er helemaal vanaf wat je wilt. Dat is niet het antwoord wat je wilt horen, maar wel het antwoord wat je moet horen. Het kaartspel is snel en tamelijk recht door zee en heeft daardoor een hoog nog een keer!-gehalte, maar kan bij mijn weten niet worden gespeeld met 5 spelers. Het bordspel is duidelijk diepgaander en vereist meer doorzettingsvermogen om het goed in de vingers te krijgen; en alhoewel het sommigen net zo zal boeien als het kaartspel zul je door de tijdsduur toch wat minder geneigd zijn een revanchepotje voor te stellen. Het hangt er letterlijk helemaal van af aan wie je het vraagt. Sommigen vinden het bordspel gewoon te lang duren en prefereren de snelheid van het kaartspel; anderen vinden het kaartspel te weinig uitdagend en willen de omvang van het bordspel. (Als ik even een uitstapje maak naar Caylus, vind ik het bordspel te moeilijk voor gelegenheidsspelers; daarom heeft het versimpelde en minder gedwongen kaartspel veruit mijn voorkeur.) Ik vrees dat je hier echt zelf de beslissing dient te maken.
MikeBzonderpuntje
Caballero

Bericht door MikeBzonderpuntje »

Als ik me er tegenaan mag bemoeien: Puerto Rico (bordspel) vele malen boven San Juan (kaartspel)

San Juan ligt hier inmiddels al meer dan 2 jaar ongespeeld in de kast (in tegenstelling tot Puerto Rico, wat erg populair onder mijn vaste club).

San Juan heeft 1 groot voordeel t.o.v. Puerto Rico: Het is veel sneller opgebouwd. Daarnaast heeft het een kortere speelduur, wat sommigen ook een voordeel vinden.

Maar qua spelplezier haalt het het in de verste verte niet bij Puerto Rico.

Afgezien van het uiterlijk en de rollen vind ik de spellen ook slecht vergelijkbaar. San Juan is meer taktisch, Puerto Rico meer strategisch. Bij San Juan is de geluksfactor veel groter (welke kaarten trek je?) dan bij Puerto Rico.
Patty
Jakkiebak!

Bericht door Patty »

Jeetje zeg, blijven jullie het me moeilijk maken! :wink:

Na jullie meningen gelezen te hebben, dank daarvoor, ga ik toch voor het kaartspel. Omdat de kans dat we met z'n vijfen spelen klein is en omdat ik liever 2 of 3 spelletjes speel dan 1 lang spel.
Maar... feit is dat jullie (met z'n allen) mij warm hebben gemaakt om puerto rico ook aan te schaffen, het staat nu bovenaan mijn wenslijstje.

groeten Patty
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Het is dat je zelf al een voorselectie hebt gemaakt van 4 titels, anders hadden we het je nog veeeeeeeeeeeeeeeeeel moeilijker gemaakt! :lol:
Patty
Jakkiebak!

Bericht door Patty »

:lol: :lol: :lol:

Persoonlijk vind ik dat je zelf een voorselectie moet maken anders is het hetzelfde als dat ik zou vragen: wat zal ik eten vandaag.........

Patty
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Patty schreef::lol: :lol: :lol:

Persoonlijk vind ik dat je zelf een voorselectie moet maken anders is het hetzelfde als dat ik zou vragen: wat zal ik eten vandaag.........

Patty
Nou, ook daarin kunnen we je adviseren: we hebben niet voor niets een bistro... :lol:
P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Bericht door P.T. »

:lol:

Wellicht had je onze spellendatabase ook al geraadpleegt, anders bij deze de links:
Puerto Rico
Puerto Rico Kaartspel
Sint Petersburg
El Grande
Agricola

Kun je de waarderingen ook eens doorspitten :)
Patty
Jakkiebak!

Bericht door Patty »

Dank je, die had ik inderdaad al doorgespit maar kon niet San Juan vinden. Ik weet nu dat dat Puerto Rico het kaartspel is.

Patty
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Patty schreef:Omdat de kans dat we met z'n vijfen spelen klein is en omdat ik liever 2 of 3 spelletjes speel dan 1 lang spel.
Precies. Die afweging dus.
Maar... feit is dat jullie (met z'n allen) mij warm hebben gemaakt om puerto rico ook aan te schaffen, het staat nu bovenaan mijn wenslijstje.
Dan is Caylus Magna Carta misschien nog een betere keus. Het is immers wat anders dan Puerto Rico.
dominique
Hazelnoot Ridder

Bericht door dominique »

MikeBzonderpuntje schreef:Als ik me er tegenaan mag bemoeien: Puerto Rico (bordspel) vele malen boven San Juan (kaartspel)
San Juan ligt hier inmiddels al meer dan 2 jaar ongespeeld in de kast.
Een regelrechte schande is het! :wink:

De geluksfactor is groter, inderdaad, maar veel groter? Speel eens tegen een San Juan expert op BrettspielWelt en je zult snel merken wat ik bedoel.

En wat speelplezier betreft heb ik de fan-tas-ti-sche uitbreiding in "Die Schatzkiste" nog buiten beschouwing gelaten.

En dan al dat gefriemel vooraf bij Puerto Rico: gek word ik ervan!
https://detafelplakt.com/
Patty
Jakkiebak!

Bericht door Patty »

De kogel is door de kerk!

Ik heb Puerto Rico het kaartspel gekocht, ga meteen het folie eraf halen. Jullie horen van mij wat ik ervan vind.

groeten Patty
P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Bericht door P.T. »

Veel plezier :) We wachten met veel spanning je reactie af ;)