Welk nieuw spel (van SPIEL) is echt goed?

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Welk nieuw spel (van SPIEL) is echt goed?

Bericht door The Iced One »

francobollus schreef: Het beste spel dat ik van Spiel heb meegenomen is World Wonders: deze gaat nog vaak gespeeld worden!
Die stond ook op mijn verlanglijstje, maar was uiteraard al lang uitverkocht... Benieuwd naar.
Ik heb intussen Evenfall, Rats of Wistar en The Fox Experiment elks 1x gespeeld en zeker de eerste 2 lijken toppers te worden. The Fox Experiment is zeker goed, maar eerder een familiespel, met een - volgens mij - iets beperktere herspeelbaarheid.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]

Labels:
Martyn F
Spelauteur
Persoonlijke Ondertitel: Bordspelauteur

Bericht door Martyn F »

World wonders is zeker leuk.

Vond de kwaliteit van de wonders echter wisselend. Hoop dat een tweede oplage beter is.
Martyn F
Board game designer
lordyazos
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Yannick

Bericht door lordyazos »

The warp is ook super goed!

Nog enkele leuke:
Tucana Builders
Evacuation
Sky Team
Draft & Write Records
pocketfarm
Fruitoplay
Afbeelding
wallofshame
Regenmaker

Bericht door wallofshame »

Na 6 jaar stilte zal ik nog eens een bijdrage leveren :?

Zoals reeds werd aangegeven, voor iedereen zal een top spel anders zijn. Ik zag bijvoorbeeld Djinn passeren, waar ik zelf niet veel aan vond. Kutna Hora speelde vlot weg, maar het voelde een beetje rinse and repeat waardoor het mij op lange termijn nooit zou blijven boeien. Nucleum is gewoon niet mijn ding. Apiary bleek meh. Maar zijn dit daarom geen goede spellen? Absoluut niet, IK vind ze gewoon niet top.

De titel die mij tot nu toe het meeste geboeid heeft, is Amalfi Rennaisance. Deckbuilden en workerplacement zijn mijn dada. Je kan leuke combo's op poten zetten en je ervaart het spel anders in functie van je startdeck. Gezellige keuzestress ... maar met vier: als je vroeger moet passen dan de rest, lig je wel even uit het spel tot de volgende ronde begint. Was iets minder leuk voor mijn tegenstander. Dat zou zich wel moeten oplossen als je het spel beter leert kennen. En ook hier geen al te grote interactie buiten doelen voor elkaars neus wegnemen of mee profiteren van een actie.

Dus ja, voor mij best wel een goed spel.
Martyn F
Spelauteur
Persoonlijke Ondertitel: Bordspelauteur

Bericht door Martyn F »

Amalfi vond ik juist niet zo interessant. Voelde al snel repetitief en de laatste ronde duurt veel te lang.
En dan hebben ze er nog een ronde afgehaald ook, tov de vorige versie.

Het is duidelijk, smaken verschillen.
Martyn F
Board game designer
MADG0BLIN
Stamhoofd

Bericht door MADG0BLIN »

Nucleum inmiddels 3x op tafel geweest hier. Wat mij betreft echt een topspel.
Apiary mag ik ook graag spelen, speelt snel weg, veel opties en ziet er leuk uit.
Point City is leuk, met meerdere groepen nu op tafel gehad. Iets meer diepgang als Point Salad.
World Wonders is niet wat ik er van had verwacht, maar is een leuk puzzel spelletje, dus die blijft nog wel in de verzameling.
Sky Team inmiddels een paar keer gespeeld, maar zo goed vind ik hem niet. :?
Afbeelding
Joel22
Stamhoofd

Bericht door Joel22 »

MADG0BLIN schreef: Nucleum inmiddels 3x op tafel geweest hier. Wat mij betreft echt een topspel.
Apiary mag ik ook graag spelen, speelt snel weg, veel opties en ziet er leuk uit.
Point City is leuk, met meerdere groepen nu op tafel gehad. Iets meer diepgang als Point Salad.
World Wonders is niet wat ik er van had verwacht, maar is een leuk puzzel spelletje, dus die blijft nog wel in de verzameling.
Sky Team inmiddels een paar keer gespeeld, maar zo goed vind ik hem niet. :?
Is nucleum ook goed met 2? En wat is de speeltijd? Ik overweeg hem maar zit wel iets boven de moeilijkheidsgraad van wat ik normaal graag speel van de Italiaanse auteurs (Marco Polo, Grand Austria Hotel).