Deel je ervaringen over Spellenspektakel 2023

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

WTULTC
Elfenkoning

Re: Deel je ervaringen over Spellenspektakel 2023

Bericht door WTULTC »

De dag begon goed want al snel kwam ik Piet van het forum tegen samen met nog iemand van het forum. Echt erg dat ik zijn naam al weer ben vergeten. Verder heb ik helaas niemand van het forum gezien.

Ik stond dus een dagje te demoen via Asmode op de stand van Iello.
Er stond dit keer echt van Iello zelf. Een commerciële dame uit Frankrijk die al 10 jaar werkzaam is voor Iello en veel beurzen in Europa afging. Leuk om daar mee gekletst te hebben, maar toen ik zei dat ik groot fan ben van King of Tokyo en ik daar alles van verzamel had ze een leuke verrassing voor mij. S'middags zou er namelijk een King of Tokyo toernooi zijn waar je als deelnemer een de promo leeuw monster kon krijgen als je mee doet. Dit is een monster in de vorm van een leeuw speciaal voor Nederland want het monster vernietigd oa een molen. Echt gaaf dat ik die naast de dark pinguïn promo van haar kreeg.

Dan het demoen zelf. Ik stond bij 3 nieuwe kaartspellen. Foodie Forrest, Allegra en Hula-Hoo!
Hula-Hoo!, is een vrij licht kaartspelletje en tijdens het voorbereiden dacht ik dat er nauwelijks tactiek inzit maar toen ik een paar potjes meespeelde met bezoekers (rondes gaan erg snel dus dat kon af en toe) kwam ik erachter dat er wel degelijk een beetje tactiek inzit.
Allegra, is een wat langer kaartspel wat een heel klein beetje weg heeft van Beverbende wat je wil dat je de gesloten kasten die gedurende het spel open worden gedraaid (ook die van de gezamenlijke kolom) het laagst zijn en ze we spelen dmv een rij of kolom van 3 dezelfde cijfers weg te spelen. De meeste spelers vinden dit wel een leuk spel
Foodie Forrest is een slagenspel met een twist. Je moet bepaalde voedsel verzamelen dmv slagen te halen.

Na afloop onderweg bij een Chinees/friettent combinatie gestopt om wat te gaan eten. Stappen daar ineens ook mensen van mijn bordspellenclub binnen, dus dat was toevallig ook nog eens gezellig. Dit adresje gaat vaste prik worden voor de volgende jaren.
Afbeelding
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Ik twijfelde lang of ik zou gaan dit jaar. Ik bezoek de beurs al sinds 2005 en sloeg nooit over (tenzij de beurs zelf oversloeg), maar vorig jaar vond ik het echt te druk. De beloftes van veel ruimte trokken me toch weer over de streep. Ik ben blij dat ik gegaan ben, want het kwam veel minder druk over dan vorig jaar en ik heb ook meer kunnen spelen dan vorig jaar. De paden waren beter begaanbaar en wachttijden voor een spel waren er niet veel. ik was samen met dochter van 13 , zus en haar zoons van 13 en 14. We hebben een mooie dag gehad. Complimenten voor de zeer goede organisatie!!
Wij speelden
Trekking to History
Wij vonden het een leuk spel. Gaat hier nog wel eens in de kast komen denk ik.
Bosbuit
Niet vervelend, maar ook niet erg bijzonder, een beetje 13 in een dozijn puzzelspelletje.
Mycelia
Verrassend leuke, laagdrempelige deckbuilder. Was zeker een aankoop geworden als het niet uitverkocht was. Jammer dat er zo weinig voorraad was, want was op zaterdag tussen de middag al uitverkocht.
Grachtenpand
Geinig kaartspelletje met draftingsysteem voor tussendoor, dat er mooi uitziet.
Point City
Leuke opvolger van Point Salad. Het heeft net iets meer om het lijf. Maar niet te veel, waardoor het evengoed een laagdrempelig spelletje blijft.
Artisjokken
We speelde dit, omdat er we er langsliepen en er toevallig een tafeltje vrij was. Ik had zeer lage verwachtingen van dit spelletje, maar dat viel me dus mee. Best leuk voor af en toe.
Moon River
Dit was ons laatste spel. Moon River tilt Kingdomino naar een hoger level. Het heeft nog steeds de charme van Kingdomino, maar maakt het net iets leuker, door iets meer tactische keuzemogelijkheden. en iets meer manieren om te scoren. Terwijl het nog steeds een toegankelijk spelletje is.

Ik had graag nog Het witte Kasteel, Atiwa, Amsterdam en Rovers van Scythië geprobeerd, maar dat is niet het genre spellen waar mijn gezelschap in geïnteresseerd was. Dus wie weet lukt dat bij Spel in Antwerpen.
We hebben dus een leuke dag gehad en ons kostelijk vermaakt. We kijken alweer uit naar volgend jaar.
Laatst gewijzigd door Johanna op ma 06 nov 2023, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Bert_
Website beheerder

Bericht door Bert_ »

Heb de beurs zelf niet bezocht, maar alle reacties hier geven toch een goed idee.
Lijkt erop dat de focus op meer ruimte zeker z'n vruchten afgeworpen heeft.

Persoonlijk ben ik onder de indruk van de hoeveelheid spellen die de meeste hebben kunnen spelen (ligt vast deels aan de duur per spel, maar alsnog mooi).
Scheelt toch weer met dagen waarop het zò druk is dat je weinig aan de speeltafels raakt, al zijn spellen tegenwoordig zo prachtig gedesigned dat rondkijken ook een plezier is.
olavf
El Capitan

Bericht door olavf »

Ik ben twee dagen op het Spellenspektakel geweest als demonstrateur (bij WGG), en ook wij als demonstrateurs waren erg gelukkig met de extra ruimte. De gangpaden leken inderdaad breder, en ook de ruimte in onze stand was een verademing. We konden, zelfs als alle tafels bezet waren, overal tussendoor! Heel handig om uitleg te geven, vragen te beantwoorden, dingen aan te wijzen, overzicht te houden en weer snel naar de volgende tafel te kunnen :P , want druk was het.
Waren er vorig jaar door de drukte wel een paar aanvaringen tussen bezoekers die bijvoorbeeld op hetzelfde tafeltje aasden, dit jaar heb ik geen onvertogen woord gehoord. Ik ben er van overtuigd dat dit voor een belangrijk deel komt door de overzichtelijkheid die de ruimere opzet oplevert. Alle bezoekers en demonstrateurs leken het uitstekend naar hun zin te hebben.
Graag dit vasthouden! :clap:

Aan de bezoekers: dank voor jullie geduld en begrip dat niet alles perfect en direct kan gebeuren op zo'n beurs. De meeste van ons doen dit als vrijwilliger, en onze voldoening komt van jullie reacties.

Aan alle goede en vage bekenden waarmee ik enkele woorden heb kunnen wisselen, die me een hand, boks of knuffel hebben gegeven, of die even gezwaaid hebben vanuit de verte: dat waardeer ik enorm. We komen elkaar weer ergens anders tegen!
lordyazos
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Yannick

Bericht door lordyazos »

druk, ja. maar veel overzichtelijker en bewandelbaarder dan vorig jaar.
Veel fijne mensen tegenkomen. ALtijd een fijne beurs.

Sommige standen hadden echt fantastische prijzen.

Prijs va het eten vind ik aan de dure kant, de parking is echt wel schandalig duur. Gelukkig kan je ook goedkoper bij een P+R parkeren en dan met het OV het centrum in.

toffe twee dagen gehad!
Afbeelding
predator
Jakkiebak!
Persoonlijke Ondertitel: schaakleraar
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door predator »

Zondag geweest naar het Spellenspektakel 2023. Ik vond het eerlijk gezegd best wel druk, ik was 's avonds ook aardig gaar van alle prikkels. Wel was er genoeg ruimte om eventjes ergens rustig te gaan zitten met je boterham en drankje.

Het viel me op dat er voor de populaire spelletjes zoals bijvoorbeeld Azul er relatief weinig speeltafels waren. Maar goed, daardoor werd je wel gedwongen om onbekende spelletjes te proberen. Ik heb verder nog wat spullen met een mooie korting kunnen kopen, dus wat dat betreft was het al een prima dag. En de tijd vloog om, dat is ook altijd wel een goed teken.

Ik was overigens ook onder de indruk van de grote hoeveelheid spelletjes die door mensen werden aangeschaft. Hele karren zag ik langsrijden. Is wel mooi om te zien, fijn dat dit nog steeds booming is.
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist

Deel je ervaringen over Spellenspektakel 2023

Bericht door mazinho »

Ik was zondag op het Spellenspektakel als gastheer bij Cascadia en Verdant. Tussen 08:30 en 09:30 rondjes gelopen om bekenden te groeten, tevreden verhalen over de zaterdag te horen en een indruk te krijgen van de ruimere opzet. Mooie nieuwe plek voor NSP; ik hoop dat ze die vast kunnen houden. Over NSP gesproken: het is bemoedigend vast te stellen dat steeds meer mensen mijn vraag “waarom willen jullie juist Cascadia leren kennen?” beantwoorden met “die heeft toch een prijs gewonnen?”.

Leuk om families mee te nemen in de wereld van het moderne bordspel. Én Piet gezien en nog kort even gesproken; misschien komt uit dat gesprekje later nog iets heel leuks. Spijt dat we niet even samen een fotootje getrokken hebben…

Afbeelding

Sent from my iPhone using Tapatalk
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Azul is al een wat ouder spel. Daarvan legt Asmode bewust niet veel exemplaren op tafel. Net zoals King of Tokyo, Pandemie en Ticket to Ride. Het zijn oudere titels die het nog steeds goed doen qua verkoop en lang niet alle bezoekers zijn al bekend met die titels (er beginnen uiteraard altijd nieuwe mensen net met de bordspellen hobby voor wie die titels nog wel interessant zijn om te ontdekken). Heat lag bijv. wel op aardig wat tafels, maar ik geef toe dat ik sommige keuzes van uitgevers merkwaardig vind. Zo zou ik bijv ook 7 Wonders architect op tafel hebben gelegd en Just One. Efin, vergeet niet dat de demoers niet werken bij de uitgevers en helaas geen invloed op die keuzes hebben.
Afbeelding
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints

Bericht door Ugur »

Ik ben op zaterdag geweest met mijn nichtje (18). Ik zie diverse mensen zeggen dat het met de drukte meeviel dit jaar. Voor wat betreft het gewoon over de beurs kunnen lopen ben ik het daarmee eens, maar bij en rondom de meeste speeltafels en verkoopstands (nog afgezien van degene met een enorme rij ervoor) vond ik het zelf nog steeds onverminderd druk; je moest echt geluk hebben of wachten om een vrije speeltafel te scoren. Uiteraard is die groei van het Spellenspektakel goed voor het evenement en de hobby. Persoonlijk vind ik het wat jammer dat het SpSp wat minder dan voorheen een plek is waar je op je gemak allerlei spellen kunt uitproberen.

Uiteindelijk hebben we drie spellen gespeeld: The Cathedral of Orleans bij de Ducosimstand, een vlot spelende coöperatieve variant van Orleans, waarbij Edwin erin slaagde om aan het eind de enige van 5 tegels te trekken waarmee we niet wonnen :lol:
Audition van 999 Games, wat zeker vermakelijk was maar waarvan ik niet direct de toegevoegde waarde zie t.o.v. het gouwe ouwe Coloretto.
En Disney Lorcana, waarbij de rij aanzienlijk was geslonken toen de promo's eenmaal op waren. Als voormalig Magic-speler bracht dit wel wat herinneringen boven, al werken hier en daar dingen natuurlijk net even anders. Ik heb zelf geen enkele behoefte weer aan een CCG te beginnen, maar ik kan me het succes hiervan zeker voorstellen.

Uiteindelijk met twee spellen naar huis gegaan: Zeeën van Strijd, een leuk slagenspel dat ik een maand geleden voor het eerst speelde, en een tweedehands exemplaar van Eleven van de Amsterdice stand. Ik vrees dat het spel te veel solo-geschikt is terwijl ik het juist met meer spelers zou willen spelen, maar dat merken we dan vanzelf.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Sinedia
Grote Dienaar

Bericht door Sinedia »

Zaterdag even langsgeweest met mijn vrouw en de jongste (13 jaar). Had er al een lange dag op zitten (zaterdagochtend om half 8 op het veld staan is geen feestje) en ik denk dat me dat geen goed gedaan had, maar ook ik vond het best druk.

Mijn referentiekader is overigens niet vorig jaar, want ik ben al een paar jaar niet geweest. Sinds ze naar november zijn verplaatst is het vrijwel onmogelijk voor mij geworden om nog te komen... maar goed. Dit jaar kon ik weer :)

Vond het erg leuk om weer eens te komen kijken, maar gezien de drukte is dat wel wa ik voornamelijk gedaan heb. Kon slecht een leuk tafeltje te pakken krijgen. Wel even met wat mensen gepraat en dat was sowieso erg leuk. Ook met een flinke lading spellen thuisgekomen. Uiteraard de 4 die ik van stofke heb mogen overnemen (dank daarvoor nog, zijn leuke spellen) en daarnaast hebben we er nog 4 aangeschaft.

Al met al: wel gewoon erg blij dat ik weer geweest ben.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Had zelf het idee dat tafels wel bezet waren maar er minder groepjes wachten in de rij op een tafel dan het aantal tafels dat beschikbaar was.
Iris_

Bericht door Iris_ »

Ook dit jaar weer twee dagen naar het spellenspektakel geweest. Het viel ons op dat het ruimer opgezet was, dat zorgde voor meer rust. De uitleg was overal goed, er hing een fijne sfeer en de tijd vloog weer voorbij. Niet alle eetgelegenheden gezien, maar 9 euro voor een simpel belegd broodje vind ik toch wel schandalig duur. De tweede dag hebben we daarom maar zelf onze broodjes meegenomen.

We hebben erg veel spellen kunnen spelen, de 'grote' spellen meestal maar deels, maar dat is volgens mij standaard bij de nieuwste spellen op een spellenbeurs. De zaterdag konden we al meteen veel spellen van ons lijstje spelen, we vielen telkens met de neus in de boter. De zondag was het iets meer passen en meten om bij een spel van onze keuze aan te schuiven. Was met een vriendin samen op de beurs, wel grappig om te zien dat we soms erg verschillende meningen hadden over enkele spellen. Waar zij erg enthousiast was, vond ik sommige spellen maar matig en andersom.

Gestart bij Evergreen. Ik was enthousiast! Een mooie puzzel, vrij abstract. Ik zou het spel graag nog eens spelen. Vervolgens Het witte kasteel. Er stond nog geen rij en vanwege de hype rondom dit spel was ik toch wel benieuwd. Het spel past wel in mijn straatje, duurt niet te lang, ziet er mooi uit en was makkelijk te leren. Wel goed, niet geweldig. Een vriendin die mee was heeft het spel aangeschaft, dus we konden het spel 's avonds meteen nog een keer spelen.

Daarna door met Iki. Ergens wel enthousiast over dit spel, maar ik weet dat we het spel niet snel zullen spelen. Komt het beste tot zijn recht met drie of vier spelers en zo vaak spellen we niet met drie of vier spelers. Daarnaast kan ik me voorstellen dat de geluksfactor met de brandjes erg frustrerend en bepalend kan zijn in het spel. Op zoek naar Mycelia en daar konden we ook vrij snel aansluiten. Ik sluit me aan bij de eerdere reviews hier op het forum. Gewoon een leuk en prima spel! Jammer dat het spel al zo snel uitverkocht was. Gaat denk ik nog regelmatig gespeeld worden.

Na even rondneuzen bij Roll The Dice zagen we Rats of Wistar. Ik was erg benieuwd naar dit spel. Heeft mijn verwachtingen niet helemaal waargemaakt. Oké voor een keer. Kan er niet precies de vinger opleggen, maar ben nog niet overtuigd. Zou het spel misschien nog eens een kans moeten geven. Vervolgens Trekking trough history gespeeld. Alleen maar hopen dat de juiste kaarten beschikbaar zijn. Nee, dit spel wordt volgens mij erg snel eentonig. De eerste dag afgesloten met Point City. Niet echt iets op aan te merken, maar vind Point Salad gestroomlijnder en voor iets vergelijkbaars zou ik eerder Splendor kiezen. Daarnaast een te grote doos voor het formaat spel.

De tweede dag begonnen met Endless winter. Uiteindelijk dik twee uur aan tafel gezeten. Terwijl we aan het spelen waren vond ik het spel wel steeds leuker worden, maar de opzettijd zou me tegenstaan en het spel is te veel van alles wat. Door met Welcome to the moon, erg leuk! Gekocht voor 5 december, vervangt hopelijk Keer op Keer 2 en Qwinto om met mijn dochter te spelen. Doorgeschoven naar een tafel verder voor Tucana builders. Vond meteen het eerste spelletje al vrij frustrerend. Ergens zorgt de combinatie van de kleuren van de dieren i.c.m. de kleuren van de huisjes en de kleuren van de tegels voor kortsluiting.

Vervolgens Brood & bier gespeeld. Oké, maar niet echt onder de indruk. Een deel van Rattus gespeeld, maar was er bij dit spel niet helemaal bij met mijn hoofd. Haalde de acties telkens door elkaar. Vond de tegeltjes/ratten wel erg willekeurig en ze hebben een invloed op een groot gedeelte van het spel. Gelukkig konden we aansluiten bij Terra Nova. Ik vond het een goed spel, zou het graag vaker willen spelen. Kanttekening dat ik nog nooit Terra Mystica heb gespeeld.

Als laatste hebben we nog kort Settlement gespeeld. Was redelijk enthousiast, maar is verder niet bepaald vernieuwend. Waarschijnlijk wel goed in zijn eenvoud, zou het graag nog eens spelen om te zien wat het spel te bieden heeft.

Verder als reactie op WTULTC geen idee of we met mede BSM'ers aan tafel hebben gezeten. Wie weet!
Laatst gewijzigd door Iris_ op wo 08 nov 2023, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
flip-flop
Jakkiebak!

Bericht door flip-flop »

Wij zijn sinds lange tijd weer eens 2 dagen naar SPSP gegaan en het was enorm geslaagd! Zaterdag met zijn 2, zondag met de kinderen erbij. Aardig wat spellen kunnen spelen en scoren, de collectie is aardig uitgebreid (inmiddels op zoek naar een nieuwe kast :wtf: ).
We hebben alleen de kleinere uitgevers bezocht en dat beviel prima.

Zondag dus met de kinderen geweest. Eerst een kinderspel gespeeld, dan wat vrij spelen op het kinderplein, weer een kinderspel gespeeld en daarna naar de speelgoedbeurs. Dat deel hadden ze van ons echter achterwege mogen laten. Er kon gespeeld worden en een kinderhand is snel gevuld maar het zag er in onze ogen vrij troosteloos uit. Desondanks een zeer geslaagd weekend!
Geronimoo
Sojaboon

Bericht door Geronimoo »

Bart51
Grote Dienaar

Bericht door Bart51 »

WTULTC schreef: De dag begon goed want al snel kwam ik Piet van het forum tegen samen met nog iemand van het forum. Echt erg dat ik zijn naam al weer ben vergeten. Verder heb ik helaas niemand van het forum gezien.
Hier zo! :wave: