Groei voor Bordspelmania | Bordspelwattes?!?!

Voorstellen aan Bordspelmania, suggesties voor de website

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

MikeBzonderpuntje
Caballero
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Groei voor Bordspelmania | Bordspelwattes?!?!

Bericht door MikeBzonderpuntje »

Ach. Persoonlijk hou ik me heel ver van de meeste social media. Ik weiger alles van Meta en Google, dus geen Instagram, Snapchat, Facebook etc etc voor mij. Nee, mis ik echt helemaal niets aan, scheelt vooral veel nutteloze tijd.

BSM vind ik eerlijk gezegd niet heel belangrijk. want BGG is de database die ik gebruik. Die site vind trouwens ik onoverzichtelijk en slecht ingedeeld, maar als je weet hoe je moet zoeken vind je meestal wat je nodig hebt.

BSM gebruik ik alleen (en sporadisch) voor het 'lokale', en het gemak van Nederlands communiceren. Maar de database hier kan me eerlijk gezegd gestolen worden, voor mij 0 meerwaarde t.o.v. BGG. Spellen heb ik ook liever in het Engels, wel zo handig voor buitenlandse gasten. (En dan zit er tenminste ook niet zo'n foeilelijke rode streep op de doos...) Sporadisch schrijf ik mijn mening over een spel hier wel op bij die super incomplete database waar de helft van mijn spellen niet instaan, en dan vooral als ik vind dat een spel hier echt teveel over het paard getilt wordt (veel reviewers geven een spel nog een voldoende als ze het eigenlijk matig vinden, en een 'goed' terwijl ze 'best leuk' bedoelen), of als het ondergewaardeerd wordt.

Eerlijk gezegd voel ik me ook niet helemaal thuis hier qua smaak. De meeste bezoekers lijken een voorkeur te hebben voor wat ik 'familie' of 'lichte' spellen noem, en lijken een speelduur van 2 uur 'te lang' te vinden. Tja. Zelf vind ik bijna alles korter dan 3 kwartier niet meer dan een 'filler'. En speel ik het liefst wat ik 'een echt spel' noem en waarbij je je hersens echt dient te gebruiken. Als dat dan 3 of 4 uur moet duren dan mag dat. Komt het alleen minder vaak op tafel.....

Dus veel posts hier vind ik eerlijk gezegd niet zo interessant, en laat ik vaak ongelezen.

Desondanks vind ik het fijn dat dit forum er is. Gewoon om in het Nederlands te kunnen lezen en schrijven. Met mensen met wie ik potentiëel om een tafel kan zitten om iets te spelen....
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

pieter.schutz schreef:
Pura Vida schreef: Dit draadje is een mooie realiteitscheck en best confronterend ook nog :)

Ik weet niet of 'groei' van BSM het doel zou moeten zijn, maar een betere zichtbaarheid op grote zoekprogramma's zou al mooi zijn. Wat we zouden moeten bedenken is wat precies de 'externe' waarde is van BSM. Ik denk dan zelf vooral aan de spellendatabase, de vele waarderingen in die database, de vele reviews, recensies, linkjes naar andere inhoud, de spelregelkwesties enzovoort. Dat zijn zaken die heel goed zijn aan BSM, maar die niet vanzelf naar boven komen als je bijvoorbeeld googelt op de naam van een spel. Met name de database is echt wel van grote waarde denk ik en zou best wat beter in de picture mogen zijn in de grote zoekprogramma's. Daar zijn wel methoden voor.

Dan heeft dit forum ook nog een 'interne' waarde natuurlijk, die inderdaad nogal overvleugeld wordt door nieuwe media en afhankelijk is van wat wij er zelf in doen. Wat betreft kletsen, quizzen, discussies en andere leuke dingen rond bordspellen: het forum is zo rijk als we het zelf maken.

Edit: dwars door de post van Niels heen, excuus. Antwoord op je vraag: ja, dan verliezen we iets. Vooral ook een database met alles erop en eraan. Wat je ook zonder forum zou kunnen organiseren natuurlijk, als gezamenlijk beheerde website oid.
Typisch hoe dat verschilt.
Ik vind juist de database het minst sterke punt. In bijna alles loopt het achter op BGG, en qua waarderingen is het (juist door het kleine aantal waarderingen van steeds dezelfde groep mensen) zeer onbetrouwbaar.
Ik heb nog nooit als eerste zoekactie de BSM database gebruikt, en daar eerlijk gezegd ook nooit iets in opgezocht. Voor mij is het bijvoorbeeld ook een missende functie dat het lastig is om een spel te noemen in je forum-bericht zoals dat op BGG bijvoorbeeld wel kan.

Voor mij is de waarde van BSM het forum en het contact met andere spelers.
De ervaringen van spellenbeurzen, het directe contact met reviewers en ervaringen rondom spellen met elkaar delen in je moerstaal.
hier sluti ik me bij aan. Ik schrijf wel reviews voor de database, maar ik zoek er eigenlijk nooit iets op en is voor mij dus niet het waardevolle punt. Maar wel het contact, de ervaringen op t forum en nieuwtjes ed.
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn

Bericht door Bridget »

Ik zou wel samenwerking met www.bordspelwereld.nl willen aanbieden? Wij hebben een hoop bezoekers die ook weer hier potentiële leden kunnen worden en v.v.

Op onze website genoeg reviews om te lezen, ik lees dat 'de boomers' hier dat wel kunnen waarderen?
Ik zou zeggen hier een banner naar onze website "zin om nog meer reviews en blogs te lezen? Kijk op:" en v.v. weer hier naartoe, wij hebben op de website geen forum dus dat kan elkaar aanvullen.

Wij halen veel bezoekers van Facebook en hebben de eerste stappen gezet om Instagram op te gaan. Je moet mee met je tijd.

Laat maar weten wie over samenwerking beslist en stuur me een email.
Everybody has the right to play...
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

De term Boomers wordt altijd verkeerd gebruikt. Alles jeugd noemt iedereen boven de 30 al Boomer tegenwoordig. Boomers zijn net na de oorlog geboren.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Edwin84 schreef: De term Boomers wordt altijd verkeerd gebruikt. Alles jeugd noemt iedereen boven de 30 al Boomer tegenwoordig. Boomers zijn net na de oorlog geboren.
Dat zijn babyboomers. "Boomer" is inmiddels gewoon een synoniem voor ouwe lul. Tenminste, zo wordt het bedoeld. En zoals bekend heb je die al van 16.
Afbeelding
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Ik heb zo te zien wel weer wat los gemaakt met mijn opmerking... :o :P

Dat was natuurlijk mijn bedoeling niet, laat staan dat ik iemand wilde beledigen. Ik wilde eigenlijk vooral het punt maken dat ik van mezelf besef dat ik oud ben (relatief) en daardoor wat meer affiniteit heb met oude(re) media. Om dan ook maar open kaart te spelen in dat verband, ik ben 44. 8)

(en dan kun je je al oud voelen zoals ik afgelopen zondag een Magic toernooitje in Heerhugowaard speelde en ik al de opmerking kreeg dat ik een oudere speler was gezien de versies van sommige van mijn kaarten, van +/- 5 jaar geleden. Ik heb maar niet verteld over de Revised Lightning Bolts die ik al sinds 1995 ongeveer in bezit heb...)
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Een samenwerking zou ik als BSM nooit doen.

Je kunt als bordspelwereld.nl wel aangeven dat je veel bezoekers hebt, maar heb je ook onderzocht waar ze naar kijken op de site? Hoe lang ze op de website blijven etc? Tevens hebben jullie geen forum, dus je weet helemaal niet of die mensen bereid zijn om actief op een forum te gaan bijdragen.
Afbeelding
Aras
Geheim Genootschap

Bericht door Aras »

WTULTC schreef: Een samenwerking zou ik als BSM nooit doen. .
Wat is er mis om te kijken of een samenwerking zinvol is? In plaats van gelijk de deur dicht te gooien?
Afbeelding
Iris_

Bericht door Iris_ »

mazinho schreef: Elk medium heeft een eigen toepassing. Op BGG beheer ik mijn collectie en zoek ik informatie over spellen. Op YouTube zoek ik naar speluitleg en fijne vlogs die vermaak bieden. Op Bordspelmania probeer ik digitaal in contact te komen met spelliefhebbers in het Nederlands taalgebied en bij te houden wat er in Nederland en België speelt. Ook koop of verkoop ik er zo nu en dan een tweedehands spel. Verder probeer ik vragen van mensen die nieuw in de hobby zijn te beantwoorden.
Komt redelijk overeen. Ik gebruik BGG echt alleen voor informatie en mijn eigen spellen, post daar verder niets. YouTube is fijn vermaak en een handige manier om de regels te leren. BSM om te kletsen over de hobby, een enkele keer om spellen te verkopen.

Ik kijk wel met enige regelmatig naar de spellendatabase. De nieuwste spellen zijn meteen zichtbaar en ik lees de waarderingen. Van enkele forumleden weet ik dat mijn smaak redelijk overeenkomt of juist erg afwijkt en dan is het wel handig om te lezen wat ze van een spel vinden.

Of BSM wel of niet bekend is bij bordspelliefhebbers, heeft denk ik voor een groot gedeelte te maken met de behoefte om met de hobby bezig te zijn.
kosterix
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: zucht

Bericht door kosterix »

Edwin84 schreef: Forums zijn ook een beetje stervende. Jongeren en jong volwassenen hebben niks met het medium. Die zitten meer op Discord, Reddit en andere social media.

Ook op YouTube is er zowel meer informatie te vinden dan 10 tot 20 jaar geleden. Ze kunnen alle info daar vinden.
Reddit: leuke eerste indruk maar na een week zie je herhaling van zetten, weer iemand die vraagt naar suggesties voor een goede solo.

Discord: zeker. Geweldig medium, leuke informatie.

YouTube: suggereert slechts dat je alle info kunt vinden, maar het is naar mijn smaak te oppervlakkig - regelonduidelijkheden, gehannes met setup, wordt er meestal uit weggemonteerd. Met gek verspringende poppetjes tot gevolg. Vraag je zo'n influencer of hij het nog gespeeld heeft, is het antwoord bijna zonder uitzondering nee man meteen na de video verkocht...

Ik zie bsm vooral als link naar real life voor echte meetings waar je ook heen kunt gaan.

dus de vraag hoe je bsm groter kunt maken - dan zou je doelgroep ouden van dagen zijn die niets op hebben met "moderne social media" en al dat digitale. Maar waarom zou je dit willen?
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Zelf vind ik fora nog steeds wel leuk maar kan de aantrekkingskracht van andere media ook begrijpen.

Op Reddit kun je als je op Google een zoekterm erin gooit heel veel vinden. Ook krijg je veel respons op vragen omdat Reddit heel groot is. Hier kan ik vragen of mensen bij een bepaald spel het gevoel hebben dat een bepaalde taktiek te sterk is en indien dit zo is hoe te counteren, maar voor veel spellen krijg je een enkele reactie zeker bij niche spellen.

Wat je over Youtube schrijft is jouw ervaring met specifieke kanalen. Feit is wel dat Youtube met beeld en geluid een betere indruk van een spel kan geven dan alleen tekst op een forum aangevuld met plaatjes. Als je bovendien kanalen vindt van mensen die dezelfde spellensmaak hebben als jijzelf kun je leuke aanbevelingen tegenkomen.
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn

Bericht door Bridget »

WTULTC schreef: Een samenwerking zou ik als BSM nooit doen.

Je kunt als bordspelwereld.nl wel aangeven dat je veel bezoekers hebt, maar heb je ook onderzocht waar ze naar kijken op de site? Hoe lang ze op de website blijven etc? Tevens hebben jullie geen forum, dus je weet helemaal niet of die mensen bereid zijn om actief op een forum te gaan bijdragen.
We hebben inderdaad geen forum, dus daarom dacht ik dat samenwerking iets zou kunnen toevoegen. Misschien kunnen we wel veel mensen hier naar toe krijgen. De andere reactie-op-elkaar-mogelijkheid is Facebook waar we veel op doen, maar dat is ook een uitstervende media voor Boomers, er gaan steeds meer mensen weg van Facebook (Meta) de nieuwe generatie is meer van Instagram en andere media.

Leuke Blogs schrijven en reviews maken doen we beide, misschien zijn we dan concurrenten en moeten we vooral naast elkaar blijven bestaan. Ook goed.

Maar samenwerken is ook een optie. Graag of niet, even goede vrienden!
Everybody has the right to play...