Deel jouw ervaringen over Spel 2023

De grootste Belgische spellenbeurs is Spel in Antwerpen. Hier vind je alle informatie.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door mazinho »

Antwerp Expo is de Waagnatie niet en parkeren aan de Vogelzanglaan is toch minder spannend dan je auto met sensors uit aan de Schelde parkeren. Maar de BSM Uitgeversrally, burger met ajuin en Tripel Karmeliet zijn nog altijd aanwezig. En de heenreis is dit jaar leuker met een verse podcast Spel op Tafel op de speakers. Mijn ochtend was vooral leuk vanwege de babbels met bekenden. Piet, Bart, Bart, Melvin en Dave leuk jullie te zien!

Maar wie heeft de gouden tip voor een Hollander alleen om zonder opdringerig te zijn aan tafel aan te kunnen schuiven bij Belgen voor een spelletje? Want de speluitleggers stimuleren dat (nog) niet actief zoals op het Spellenspektakel gebeurt… En de spelers helaas ook niet. Als ik nog eens ga, ga ik zeker met een maatje. Later vandaag hoe ik de middag ervaren heb. Iedereen drinkt hier Karmelieten dus wellicht komt het straks een beetje los.

Afbeelding

Sent from my iPhone using Tapatalk
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding

Labels:
mazinho
Gouverneur

Re: Deel jouw ervaringen over Spel 2023

Bericht door mazinho »

BSM op Spel in een beeld
Afbeelding

Instagram @movetherobber
Afbeelding
flip-flop
Jakkiebak!

Bericht door flip-flop »

Wij zijn zaterdag geweest en het was een geslaagde dag. Hens gespeeld maar viel tegen bij mijn partner. Wel ook erg lang moeten wachten op uitleg, zeker 20min! Bij Wolven gekeken maar niet gespeeld ivm lange wachttijd, we houden deze nog even in de gaten.
Wonderwoods gespeeld en direct gekocht.
Trouwens ook Mycelia, Project L en Betoverde torens gekocht.

Wat ons ook opviel en tegenviel waren de enorm hoge prijzen bij de catering. 3 euro voor een koffie! En het was allemaal Pepsico, daar gaan we zeker niet zulke bedragen voor betalen. De opzet en ruimte om te zitten is daarentegen wel heel goed. En de inkom is goed geprijsd en de shop van Adriaensen is natuurlijk ook top.

Wat hier al gezegd werd over de themapleinen, ik herken ze ook moeizaam. Gewoon sorteren op uitgever is denk ik genoeg.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Als demoer heb ik een heerlijke beurs gehad bij Geronimo. Daar stond ik 2 dagen te demoen oa It's a wonderful world, Cat in the box, Akropolis, Connecto en Time collectors. Er was veel ruimte tussen de tafels. Voldoende stoelen zodat ik als demoer ook aan tafel kan zitten bij de uitleg. Dat vind ik fijner dan gebukt uitleg te moeten. Mensen waren meestal gemoedelijk.

Op SpSp had ik mijn BSM-naam batch vergeten maar dit keer had ik hem op en dat heb ik geweten want ik werd een paar gespot door mede forummers die ik nog niet eerder had ontmoet. Erg gezellig om dan effe met deze mensen te kunnen kletsen. Niels was daar een van en opperde om meer van die batchen te maken voor leden. Hij wilde dat zelfs oppakken. De huidige batches zijn volgens mij inmiddels al weer 10 jaar oud of zo en in de tussentijd zijn er inmiddels wel een aantal nieuwe actieve leden bijkomen. Dus mij lijkt dit een goed idee...

Ook heb ik 2 dagen friet op en weer genoten van de Belgische friet cultuur. Of ja, weer wat geleerd. Zo deden we zaterdag na afloop van de beurs in Zandhoven een frituur aan waar je alleen maar af kon halen. Dat kennen wij hier in Nederland niet. Dat kun je juist bij de meeste zaken zitten in een ruim zit gedeelte. Gelukkig had de andere frituur in dezelfde plaats wel zitplaatsen. Daar hebben we genoten van de verse friet gebakken in ossewit (wat in Nederland verboden is). Ook op de beurs vandaag smaakte de friet goed. Dan baal ik echt dat de meeste friettenten in Nederland fabrieks friet verkopen. Zo'n zaak zou in België gelijk failliet gaan.

Ook heb ik mij verbaasd over benzine. Dat die goedkoper is wist ik wel, maar dat het tegenwoordig zoveel is... Ik betaalde 1,58 in België en in Nederland is dat zeker 40 cent per liter meer.
Afbeelding
lordyazos
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Yannick

Bericht door lordyazos »

Zaterdag langs geweest. Na lange tijd nog eens als bezoeker.

Ik volg de meeste meningen hier wel. Kleine beurs, waar het vooral om spellen spelen draait.
Fantastisch team vrijwilligers.
Stuk voor stuk mensen die het met hart en ziel doen.

Groot applaus!
Afbeelding
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

Ik was er zaterdag met mijn spellenmaat en goede vriend Xikdur.
Het was al weer 4 jaar geleden dat we op Spel waren. 2019 was onze laatste keer. Spel vind ik altijd erg gezellig en relaxt en is eigenlijk altijd de enige beurs geweest waar ik als bezoeker naar toe ging omdat ik op de andere beurzen altijd demode.
Om persoonlijke redenen doe ik dat niet meer maar Spel bezoeken gelukkig wel.
We hebben een leuke dag gehad, lekker een beetje bijgekletst met deze en gene. Een paar spellen gespeeld, toevallig allemaal bij Geronimos (Iki, Akropolis, Time Collecters) en natuurlijk lekker ingeslagen bij Adriaensen.
Ondanks dat het een geslaagde dag was hadden we toch beide het gevoel dat het anders was dan voorheen. Wellicht was het de locatie maar we hadden het idee dat de beurs minder groot was dan in de Waagnatie. Het was wel lekker ruim van opzet.
Helaas merkte we wel beide dat door het geroezemoes onze hoofden halverwege de middag vol waren. Dus zijn we maar weer op tijd terug naar huis gegaan.
Al met al een leuk uitstapje en hopelijk volgend jaar weer.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
mazinho
Gouverneur

Bericht door mazinho »

Mijn zondagmiddag op Spel was leuk! Ik ging op zoek naar [mention]WTULTC[/mention] en vond hem bij Geronimo. Bij White Goblin Games vond ik [mention]xanthie[/mention] en maakte ook met hem kennis. Het lukte me een stel aan tafel te krijgen voor een potje Akropolis en het bleken totaal toevallig [mention]Bert B.[/mention] en zijn vrouw Carine te zijn. Ik had ze nog nooit ontmoet en toch voelde het vertrouwd. We speelden een heerlijk vlotte pot van het lekkere legspel van Geronimo.

Afbeelding

Van de Carl leerde ik Crokinole waaraan ik veel plezier had. Dat smaakt naar meer. Het proefpotje van prototype Seaside Shuffle was amusant en het spel heeft nog wat werk nodig voordat het een succes kan worden naast Hive en Onitama. Ik nam de dag nog even door met [mention]speloptafel[/mention] en zijn zoontje en ging op zoek naar [mention]stofke[/mention] voor mijn exemplaar van Weather Machine. Die lag nog in zijn soldenkelder maar daarover later meer.

Afbeelding

Vol verwachting voegde ik me bij de menigte die vol spanning aan de lippen van [mention]Piet[/mention] hing. Blijkbaar had Piet al een eervolle vermelding gedaan voor iemand die alle vragen fout had. Dat bleek ik want mijn euforie van op 26 gram na perfectie bij de schiftingsvraag veranderde snel in stomme verbazing toen anderen die er veel en veel verder naast zaten naar voren geroepen werden. Was ik wellicht uitgesloten van de prijzen vanwege mijn lidmaatschap van Bordspelmania? Of juist vanwege het ontbreken van een lidmaatschap binnen de [mention]FORUM-Fed[/mention]?

Afbeelding

Afbeelding

Ik had louter speltitels genoteerd in de veronderstelling dat Piet de uitgevers wel zou kennen. Oliedom natuurlijk van mij! Bart en [mention]Bart[/mention] konden er gelukkig om lachen.

Afbeelding

Christophe vertelde me dat hij niet ver weg woont en bood me aan Weather Machine bij hem thuis op te halen. “Ga gerust ook even kijken en rustig zitten in de kelder voor een zenmomentje” zei hij er glimlachend bij. Via de Onze-lieve-vrouwenkerk van Oelegem kwam ik terecht in de soldenkelder van Christophe waar zijn vrouw me gastvrij een Coca Cola Zero aanbood (heerlijk na die Pepsi in Antwerp Expo). Behendig haalde ze mijn doosje Weather Machine tevoorschijn uit de spelvoorraad waar menig spellenclub jaloers op zou zijn. En ik deed wat Christophe me adviseerde. Ik ging even op en stoel tussen de spellen zitten die hij te koop aanbiedt en het voelde vredig. Merci voor het zenmomentje!

Afbeelding

Natuurlijk moest ik stoppen voor Vlaamse frieten voordat ik bij Breda de landsgrens over zou rijden. Dankzij de vrouw van Christophe ben ik gestopt bij Frituur Parelhof in Schilde voor frieten met stoofvlees en mayonaise.

“Belgische mayonaise?”
“Jawel mevrouw.”
“Mag er zout op de frieten?”
“Graag mevrouw.”
“Stoofvlees bovenop of apart in een potje?”
“Erop alstublieft!”
“Zo is het ook het lekkerst hè?!”
“Jazeker mevrouw!”

Zalig!

Afbeelding

Heen en terug luisterde ik lekker naar podcasts Spel op Tafel en Karton. Het was een heerlijk dagje!

NB: Met gratis parkeren, gratis vestiare, gratis toiletbezoek en gratis kans op BSM Uitgeversrallyprijzen voor mensen die goed lezen, is deze beurs met haar tientje entree en zo veel bekende BSM-gezichten een gezellig en extreem goed betaalbaar toetje op mijn spellenbeursjaar. [mention]Hippe[/mention] ga je mee in 2024?

Instagram @movetherobber
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Ik ben bijna geneigd om ook mijn friet foto van afgelopen zaterdag te laten zien hier. Ik had naast de friet even de sauzen test gedaan (de Belgische en Nederlandse mayo). Voorkeur ging uiteindelijk toch naar de Belgische.
Ook een nieuwe snack geprobeerd. De taco driehoek. Smaakte en beetje als de smulrol die we hier in Nederland kennen, maar die niet te verkrijgen zijn in België. Mora kiest er namelijk blijkbaar voor om diverse verschillende snacks te leveren aan Nederland en België.
Afbeelding
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Ik was zaterdag in Antwerpen. Andere jaren ging ik met één of meer van mijn kinderen, maar dit jaren kon ik ze niet genoeg enthousiasmeren om mee te gaan helaas. Ik ging dus alleen. Ik ging bijtijds, want ik had een 20tal spellen af te leven bij de 2dehands verkoopstand. Het inleveren van de spellen verliep een stuk trager dan de voorgaande jaren. Ik heb 3 kwartier in de rij gestaan. Toen ik van mijn spellen af was, ging de beurs bijna open. Ik besloot eerst maar naar de verkoopstand te gaan. Dat was maar goed ook, want sommige spellen waren 's middags niet meer te krijgen, begreep ik. Ik had een lijstje bij me met spellen die ik graag wilde kopen. 2 ervan waren er helaas niet. De rest gelukkig wel. Daarna heb ik vooral spellen gespeeld. Hoewel ik alleen was, was dat geen enkel probleem. Ik ben aangeschoven bij Art Society, Amsterdam, Cat in the Box en Villagers. Amsterdam staat nu op mijn wensenlijstje. De rest vond ik leuk, maar ook niet meer dan dat. Aan het einde van de dag bleken de meeste van ingeleverde spellen verkocht te zijn, dus dat was een leuke afsluiter.

Eten en drinken was aanzienlijk duurder dan voorgaande jaren. Ik had dat van te voren gezien en dus mijn eigen brood meegenomen.
En ook ik had last van het geluid, zelfs met geluidsdempers in mijn oren. Op het spellenspektakel ging dat veel beter (ook door tapijt op de vloer).
Verder was het als vanouds een heel gezellige beurs!
Geronimoo
Sojaboon

Bericht door Geronimoo »

Klein verslagje met mini reviews van oa Autobahn en Mycelia:
https://jerresblog.wordpress.com/2023/1 ... werpen-23/
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

ik was dit jaar voor het eerst op de spel en wel op de zaterdag. Ik was samen met mijn nichtje van 12 gegaan die ik in 2020 al had beloofd om haar mee te nemen naar Zuiderspel, haar eerste spellenbeurs. Maar ja, toen brak covid uit en in 21 ging het feest ook nog niet door daardoor. In 22 gin zij met haar ouders een weekendje weg (te laat beslag gelegd op zuiderspelweekend toen) en in 23 was alles gepland tot maar lag ik op t allerlaatste moment ziek met corona op bed :(.
Om niet weer een jaar te wachten en wederom op zuiderspel te gokken, stelde ik Spel voor in Antwerpen, met gelijk overnachting erbij en lekker erop uit met z'n tweeen. Zo gezegd zo gedaan.

Zaterdagochtend om 07.30 vertrekken vonden we toch wat vroeg, dus uiteindelijk is het 08.45 geworden en waren we rond 10.30 bij de entree. In eerste instantie jassen mee, want vorig jaar bleek het kil te zijn, maar die hebben we na t eerste spelletje ingeleverd want naar onze smaak was de temperatuur prima - warm zelfs.
In de wachtrij voor de entree werden de BSM rally formulieren al uitgedeeld en hebben we daar al een blik op geworpen. Ik stelde dus ook voor bij binnenkomst langs een paar stands te lopen om rond te kijken en eventueel ook daarvoor wat te spotten. Ik dacht, dat is een mooie langzame opwarmer. Zo gezegd zo gedaan, maar bij ravensburger bleven we toch al hangen want ik zag een tafeltje Mycelia vrij en dat leek me wel wat voor ons! Al vrij vlot kwam er iemand om het uit te leggen en hoewel de uitleg voor mijn nichtje niet gelijk duidelijk was, was dat na slechts enkele beurten rechtgetrokken en speelde ze alsof het een lieve lust was! Wat een leuk spel vond ze dit, ondanks dat ze verloor.

Ze had Gravitrax die ernaast lag al gespot, maar we wilden toch echt eerst jas ophangen en een bezoek aan de wc's brengen. Nadat we terugkwamen was gravitrax nog vrij, dus daar schoven we aan. Een korte uitleg, want meer is niet nodig en we gingen aan de slag met dit puzzelspel: de knikker vanaf de start naar de finish brengen maar wel met alle onderdelen te gebruiken die voor dat scenario zijn bepaald. Het lag op scenario 9 open met de benodigde onderdelen, maar die bleek te lastig als eerste voor ons. Dus we gingen op zoek naar kaartje 1 met onderdelen en dat ging beter. We bouwden het op en toen we nu kaartje 9 voor ons kregen ging ons dat ineens gemakkelijk af! Wat een lol!

We liepen nog wat rond voor de BSM rally en kwamen toen de stand van Asmodee tegen en zij zag Arbito daar liggen, bekend van tiktok bij haar. Zo hebben we heel verschillende kanalen waar we onze info vandaan halen :lol: Ik wist er niets van, maar liet me verassen. Een vier op een rij, maar dan met een twist. En dit bleek erg grappig. Zij was iets enthousiaster dan ik, het was grappig, maar voor hoe lang vroeg ik me ten zeerste af? Nadat we ook op die stand de laatste voor de BSM rally hadden ingevuld hebben we de vragenlijsten ingeleverd en was het tijd voor pauze en wat eten. De eerste keer pauze hebben we ons zelf meegenomen eten en drinken gepakt, de 2e keer wat frietjes en snack gedeeld met elkaar aldaar, die erg lekker waren (en wij vonden ok prijs voor een beurs hoor).

Vervolgens stond betoverde torens op het program, waar we al een paar keer langsgelopen waren, maar steeds de tafels bezet. Nu liep het iets meer door aangezien er 2 statafels bij waren gekomen. Wij schoven aan een vrije gewone tafel aan want te lang staan zit er voor mij niet in. Al vrij snel schoven er nog 4 andere 20/30 ers aan, wat wij eigenlijk vrij vol en druk vonden ineens. En toen bleken 2 van de 4 van dat groepje ook nog eens erg traag van begrip en zat mijn nichtje vol ongeduld (voor mij zichtbaar, maar niet voor buitenstaanders) te wachten steeds tot het haar beurt was. Ze kon daarna wel onderscheid maken in het spel (leuk!), en de groep waarmee het spel nu gespeeld was (jeetje wat een slome donders). net als ik denkt ze haar beurt snel door, en vind ze het irritant als mensen zo lang denken over zo een gemakkelijk spelletje. Ik had namelijk precies hetzelfde als zij :P Dit is dan ook de enige keer de beurs geweest dat we met anderen een spelletje hebben gedaan, voor de rest kwam het zo uit dat we steeds met 2 speelden.

Na even een frisse neus te hebben gehaald en de drukte te laten bezinken zijn we weer terug naar binnen gegaan en hebben wat van die houten actie spellen gespeeld. En er erg veel lol mee gehad ook ! Ik heb ze wel eens eerder zien staan op een beurs, maar nooit veel aandacht gegeven. Maar zoals ik mijn nichtje af en toe meeneem naar een spel, zo trok zij mij hier de stand op. En dat is erg positief uitgepakt.

Vol met energie gingen we naar de stand tegenover, waar spelers bijna klaar leken te zijn met caldera park. Maar het tellen duurde toch langer dan verwacht en ondertussen kwam er een tafel Perfect shot vrij en mijn nichtje sprak dat spel eigenlijk ook nog meer aan. En dat hebben we geweten! Wat vond ze dit een leuk spel! had ze al verteld dat ze dit spel leuk vond? Ja dit was een heel erg leuk spel! Dus, rondje nummer 2. In het kwartier erna kreeg ik nog zo vaak te horen hoe leuk ze perfect shot vond :crazy:

De 2e hands stand kreeg nog een bezoekje nu het iets rustiger was (in de ochtend niet te doen) en daar hebben we 2 leuke spelletjes gehaald voor een leuk prijsje. Wel bizar wat sommige mensen voor hun al dan niet courante spellen vragen ! Geen wonder dat een aantal bleven staan in de schappen.

We hoopten perfect shot (of iets anders) te winnen bij de BSM rally, op naar de uitslag! We zaten er met het gewicht goed in de buurt! MAar ja, zoveel mensen die meedoen en hoewel de prijzenpot groot was, waren wij niet de gelukkige winnaars. Hoe dan ook leuk om mee te doen, BSM dank!
Daarna dus maar op naar de winkel om daar perfect shot cadeau te geven aan haar, want zo'n dagje uit moet je toch een souvenir van hebben ?!? :wink:
Daar kwam ik ook terraforming mars dobbelspel voor een leuke prijs tegen en Mycalia voor een uitstekende prijs! Dus met buitfoto met een stapel spellen naar buiten! Jippie!

Wat had ze een lol en genoot ze van de beurs! Na jaren voorpret en opbouw was ik bang dat de beurs de voorpret niet zou evenaren, maar niets was minder waar! Wat een topdag hebben wij gehad, dankzij alle vrijwilligers en uitgevers! Dank!
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Bert B.
Professor Pimpel

Bericht door Bert B. »

Dit jaar was ik zowel op zaterdag als zondag aanwezig. Op zaterdag in mijn eentje omdat mijn vrouw een opleidingsdag in Antwerpen had, op zondag waren we er met z'n tweeën. Vanaf Terneuzen is dat ook prima te doen.

Op zaterdag ben ik begonnen met Het witte kasteel. Het spel komt best wel overweldigend over als je het voor het eerst ziet, allerlei vakjes met acties, fiches, soldaten, tuinmannen die je moet inzetten. Duidelijke uitleg gekregen op de manier van 'al doende leer je' en dat vind ik fijn. Ik heb mijn twijfels of het thuis veel op tafel gaat komen.

Mycelia ziet er aantrekkelijk uit en wilde ik graag spelen, en zo gezegd zo gedaan. Ik denk dat het geschikter is voor gezinnen met jonge kinderen. Als je Dominion gewend bent is het aan de lichte kant.

Als laatste heb ik Ticket to Ride Legacy gespeeld. Het spel is heel mooi uitgevoerd. Het eerste scenario speelt zoals het basisspel met een paar kleine aanpassingen, een makkelijke instap dus.

Alle drie spellen heb ik met onbekenden gespeeld en dat is mij goed bevallen. In de loop van de middag moest ik er vandoor om mijn vrouw op te pikken. Terugkijkend heb ik niet veel gespeeld, wel veel rond gekeken en met diverse mensen leuke gesprekken gevoerd. Zo heb ik met Wiljan aan de stand van Geronimo staan babbelen.

's Avonds aan tafel enthousiast verteld over TtR Legacy. Een spel dat je maar 12 keer kunt spelen? Zo duur?

Op zondag samen met mijn vrouw toch als eerste TtR Legacy gespeeld en ze was meteen om. Deze moest mee naar huis. Ik stelde nog voor om die aan het einde van de dag op te halen, want het is een grote zware doos. Dat was niet de bedoeling, misschien is het spel aan het einde van de dag uitverkocht. Dan kan ik het later toch een keer kopen? Nee dus, spel gekocht en hup naar de auto met die doos.

Intussen mijn vrouw bij Citytrip Antwerpen en Brugge gedropt. Toen ik na 10 minuten terug was (ondertussen nog met wat mannen van BSM gebabbeld), waren ze nog niet gestart met het spel. De auteur was bezig met een te uitgebreide uitleg van het spel, ik kon nog makkelijk aanschuiven. Een korte introductie van het spel en dan iedereen laten beginnen, corrigeren, aanwijzingen geven, was beter geweest. Het duurde al met al te lang, jammer want het best een aardig spel. Mocht er nog een citytrip Gent komen, dan kom die wel in huis omdat mijn lief daar vandaan komt.

Pick a pen: Crypten met een ander stel gespeeld, aardig maar haalt het niet bij soortgelijke spellen die we al in huis hebben.

Beam me up! is een leuk spel waarin je elkaar dwars kunt zitten.

Bij het laatste spel, Akropolis, schoven we aan bij iemand die zich voorstelde als Niels. Ah, bekende naam en bekend gezicht. Leuk je ontmoet te hebben Niels. Zojuist nog even naar het scoreformulier gekeken en dan moet ik concluderen dat Carine en ik het toch niet zo best hebben gedaan. Daar ging het ook niet om, het was gezellig om samen te spelen.

Rond een uur of vier hielden we het voor gezien en liepen we terug naar de auto. Kofferbak open om de jassen er in te doen. Mijn oog viel op de Engelstalige tekst op de doos TtR Legacy. Huh, wat is hier aan de hand? In ons enthousiasme hadden we een verkeerde doos meegenomen. Terug naar binnen, doos omruilen. Het is gelukkig goed gekomen.
We hadden natuurlijk beter moeten opletten. Volgens mij stonden de beide versies wel erg dicht bij elkaar (of heb ik het mis?). Nou hoop ik dat ik de enige ben die mis gegrepen heeft, het zou fijner zijn als verschillende edities in elk geval een eind uit elkaar staan.

Toch nog een opmerking over de drank. Het viel mij ook op dat er wel veel geld werd gevraagd voor een bekertje koffie dat uit een thermoskan werd geschonken. Een volle beker, dat dan weer wel.
Afbeelding
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games

Bericht door Duiker »

humske schreef: Vol met energie gingen we naar de stand tegenover, waar spelers bijna klaar leken te zijn met caldera park. Maar het tellen duurde toch langer dan verwacht en ondertussen kwam er een tafel Perfect shot vrij en mijn nichtje sprak dat spel eigenlijk ook nog meer aan. En dat hebben we geweten! Wat vond ze dit een leuk spel! had ze al verteld dat ze dit spel leuk vond? Ja dit was een heel erg leuk spel! Dus, rondje nummer 2. In het kwartier erna kreeg ik nog zo vaak te horen hoe leuk ze perfect shot vond :crazy:
Veel plezier met Perfect Shot!

Verder dacht ik dat 16 demotafels wel genoeg zouden zijn, we bleken daarmee al een van de grootste uitgevers op Spel. Maar ik had er makkelijk nog meer kunnen huren en dan waren die ook vol geweest, wat een drukte! Ik heb zondag voor het eerst in jaren zelf weer een hele dag gedemood en we hebben geen moment rust gehad. En dat is prima :)
Keep Exploring Games
Piet
Beheerder

Bericht door Piet »

Forum Federatie meldt dat Spel dit jaar kon rekenen op 3169 bezoekers. Tel er nog 160 vrijwilligers van de Federatie bij en waarschijnlijk nog zo'n 100 speluitleggers van de uitgevers en je krijgt een heel mooie groep spellenliefhebbers die een geweldige tweedaagse beleefd hebben.
Bert_
Website beheerder

Bericht door Bert_ »

Knap team waar ze op kunnen rekenen, dat zijn een heleboel vrijwilligers!

Ik maakte enkele vrienden warm om met z'n allen Spel voor de eerste keer te bezoeken.

We begonnen de dag in de rij bij de tweedehands.
De rij die daar stond was meteen indrukwekkend en liep dwars door de hal. Een tweesnijdend zwaard: heel fijn dat er zoveel spellen een nieuw leven krijgen (lekker veel keus), anderzijds verlies je veel waardevolle beurstijd. Zeker 's morgens heb je de meeste tafels vrij, en het was wel zonde om alles op te zien vullen terwijl we nog in de rij stonden. Nog wat vroeger opstaan had dus geloond, weer wat geleerd voor een volgend bezoek :)

Ons eerste spel werd Villagers (WGG). Zowel het thema als de vormgeving sprak me aan, zou het spel zelf dat ook doen? Het bleek vlot weg te spelen, veel strategische opties te bieden en toch wel spannend te zijn. Wil ik zeker nog gaan spelen.

Nog een rondje langs Adriaensen en de tweedehands (als koper deze keer) en het was al middag.
Alle spellenliefhebbers samen hielden de kassa non-stop aan de slag.

Ik las al enkele comments over de hal die rumoerig kan worden, en dat ervaarden wij ook.
We vonden een rustig plekje om even uit te blazen bij de horeca.

Na de middag volgde een sfeervolle uitleg van Queensland (999) door Theo.
Als tegellegger biedt het echt wat extra's ten opzichte van bijvoorbeeld Carcassonne doordat je een paddenplaag de goeie kant uit wil sturen (namelijk naar een meertje, of dat was om ze te verzuipen of daar vredig in leven te laten bleef onbeslist in onze groep) maar tegelijkertijd aan andere doelen wil voldoen - en elke tegel beïnvloedt zowat alles.

Het spel Seriously!? werd zeer enthousiast uitgelegd, maar verliep iets te random naar onze zin.

Dan maar richting Akropolis (Geronimo).
Die speelt snel, maar kan je wel voor pittige keuze's stellen.
Je bouwt je stad uit en balanceert districten met tegels die punten geven voor die districten, dus dat wil je mooi in balans. Tegelijk kan je de hoogte in bouwen: dan verlies je je onderste laag, maar wat je erboven kan boven telt zwaarder door voor je punten.
Beviel ons goed, al hadden we wel het idee dat het verschil tussen iemand die het spel een beetje kent een iemand die het nieuw leert snel groot zal zijn.

We waren intussen flink moe, dus wilden onze onverkochte spellen tijdig gaan afhalen bij de tweedehands. Ruim van tevoren gingen we klaarstaan, om dan te ontdekken dat het pas een poos na het meegedeelde tijdstip zou opengaan. Begrijpelijk (het is veel werk), maar als je alles samentelt hadden we (nieuwkomers die we waren) niet verwacht zoveel beurstijd kwijt te zijn voor het beperkte aantal spellen die we wilden verkopen.
Op een volgende editie zouden we hierdoor echt gaan twijfelen om opnieuw mee te doen.
We hadden wel het idee dat (nog) niet alles even gestroomlijnd verliep, en het bij volgende edities met eenzelfde aantal vrijwilligers misschien sneller zal gaan.

Uit mijn interesselijst speelde ik Villagers al, Wolven en Nu of nooit blijven over voor een volgende keer. De dag was nu eenmaal veel sneller om dan verwacht :-)

Bedankt aan alle vrijwilligers en uitleggers, wij hebben ons uitstekend vermaakt!

Nog een vraag uit interesse:
Persoonlijk vind ik het ontdekken van het spel fijn met alle blunders en eureka zetten die je kan ontdekken, en ga ik er dus liever blind in. Kan me voorstellen dat er zijn die net wél graag een kickstart krijgen in de vorm van wat strategisch advies bij de demo. Wat zijn jullie voorkeuren?