ik was dit jaar voor het eerst op de spel en wel op de zaterdag. Ik was samen met mijn nichtje van 12 gegaan die ik in 2020 al had beloofd om haar mee te nemen naar Zuiderspel, haar eerste spellenbeurs. Maar ja, toen brak covid uit en in 21 ging het feest ook nog niet door daardoor. In 22 gin zij met haar ouders een weekendje weg (te laat beslag gelegd op zuiderspelweekend toen) en in 23 was alles gepland tot maar lag ik op t allerlaatste moment ziek met corona op bed

.
Om niet weer een jaar te wachten en wederom op zuiderspel te gokken, stelde ik Spel voor in Antwerpen, met gelijk overnachting erbij en lekker erop uit met z'n tweeen. Zo gezegd zo gedaan.
Zaterdagochtend om 07.30 vertrekken vonden we toch wat vroeg, dus uiteindelijk is het 08.45 geworden en waren we rond 10.30 bij de entree. In eerste instantie jassen mee, want vorig jaar bleek het kil te zijn, maar die hebben we na t eerste spelletje ingeleverd want naar onze smaak was de temperatuur prima - warm zelfs.
In de wachtrij voor de entree werden de BSM rally formulieren al uitgedeeld en hebben we daar al een blik op geworpen. Ik stelde dus ook voor bij binnenkomst langs een paar stands te lopen om rond te kijken en eventueel ook daarvoor wat te spotten. Ik dacht, dat is een mooie langzame opwarmer. Zo gezegd zo gedaan, maar bij ravensburger bleven we toch al hangen want ik zag een tafeltje Mycelia vrij en dat leek me wel wat voor ons! Al vrij vlot kwam er iemand om het uit te leggen en hoewel de uitleg voor mijn nichtje niet gelijk duidelijk was, was dat na slechts enkele beurten rechtgetrokken en speelde ze alsof het een lieve lust was! Wat een leuk spel vond ze dit, ondanks dat ze verloor.
Ze had Gravitrax die ernaast lag al gespot, maar we wilden toch echt eerst jas ophangen en een bezoek aan de wc's brengen. Nadat we terugkwamen was gravitrax nog vrij, dus daar schoven we aan. Een korte uitleg, want meer is niet nodig en we gingen aan de slag met dit puzzelspel: de knikker vanaf de start naar de finish brengen maar wel met alle onderdelen te gebruiken die voor dat scenario zijn bepaald. Het lag op scenario 9 open met de benodigde onderdelen, maar die bleek te lastig als eerste voor ons. Dus we gingen op zoek naar kaartje 1 met onderdelen en dat ging beter. We bouwden het op en toen we nu kaartje 9 voor ons kregen ging ons dat ineens gemakkelijk af! Wat een lol!
We liepen nog wat rond voor de BSM rally en kwamen toen de stand van Asmodee tegen en zij zag Arbito daar liggen, bekend van tiktok bij haar. Zo hebben we heel verschillende kanalen waar we onze info vandaan halen

Ik wist er niets van, maar liet me verassen. Een vier op een rij, maar dan met een twist. En dit bleek erg grappig. Zij was iets enthousiaster dan ik, het was grappig, maar voor hoe lang vroeg ik me ten zeerste af? Nadat we ook op die stand de laatste voor de BSM rally hadden ingevuld hebben we de vragenlijsten ingeleverd en was het tijd voor pauze en wat eten. De eerste keer pauze hebben we ons zelf meegenomen eten en drinken gepakt, de 2e keer wat frietjes en snack gedeeld met elkaar aldaar, die erg lekker waren (en wij vonden ok prijs voor een beurs hoor).
Vervolgens stond betoverde torens op het program, waar we al een paar keer langsgelopen waren, maar steeds de tafels bezet. Nu liep het iets meer door aangezien er 2 statafels bij waren gekomen. Wij schoven aan een vrije gewone tafel aan want te lang staan zit er voor mij niet in. Al vrij snel schoven er nog 4 andere 20/30 ers aan, wat wij eigenlijk vrij vol en druk vonden ineens. En toen bleken 2 van de 4 van dat groepje ook nog eens erg traag van begrip en zat mijn nichtje vol ongeduld (voor mij zichtbaar, maar niet voor buitenstaanders) te wachten steeds tot het haar beurt was. Ze kon daarna wel onderscheid maken in het spel (leuk!), en de groep waarmee het spel nu gespeeld was (jeetje wat een slome donders). net als ik denkt ze haar beurt snel door, en vind ze het irritant als mensen zo lang denken over zo een gemakkelijk spelletje. Ik had namelijk precies hetzelfde als zij

Dit is dan ook de enige keer de beurs geweest dat we met anderen een spelletje hebben gedaan, voor de rest kwam het zo uit dat we steeds met 2 speelden.
Na even een frisse neus te hebben gehaald en de drukte te laten bezinken zijn we weer terug naar binnen gegaan en hebben wat van die houten actie spellen gespeeld. En er erg veel lol mee gehad ook ! Ik heb ze wel eens eerder zien staan op een beurs, maar nooit veel aandacht gegeven. Maar zoals ik mijn nichtje af en toe meeneem naar een spel, zo trok zij mij hier de stand op. En dat is erg positief uitgepakt.
Vol met energie gingen we naar de stand tegenover, waar spelers bijna klaar leken te zijn met caldera park. Maar het tellen duurde toch langer dan verwacht en ondertussen kwam er een tafel Perfect shot vrij en mijn nichtje sprak dat spel eigenlijk ook nog meer aan. En dat hebben we geweten! Wat vond ze dit een leuk spel! had ze al verteld dat ze dit spel leuk vond? Ja dit was een heel erg leuk spel! Dus, rondje nummer 2. In het kwartier erna kreeg ik nog zo vaak te horen hoe leuk ze perfect shot vond
De 2e hands stand kreeg nog een bezoekje nu het iets rustiger was (in de ochtend niet te doen) en daar hebben we 2 leuke spelletjes gehaald voor een leuk prijsje. Wel bizar wat sommige mensen voor hun al dan niet courante spellen vragen ! Geen wonder dat een aantal bleven staan in de schappen.
We hoopten perfect shot (of iets anders) te winnen bij de BSM rally, op naar de uitslag! We zaten er met het gewicht goed in de buurt! MAar ja, zoveel mensen die meedoen en hoewel de prijzenpot groot was, waren wij niet de gelukkige winnaars. Hoe dan ook leuk om mee te doen, BSM dank!
Daarna dus maar op naar de winkel om daar perfect shot cadeau te geven aan haar, want zo'n dagje uit moet je toch een souvenir van hebben ?!?
Daar kwam ik ook terraforming mars dobbelspel voor een leuke prijs tegen en Mycalia voor een uitstekende prijs! Dus met buitfoto met een stapel spellen naar buiten! Jippie!
Wat had ze een lol en genoot ze van de beurs! Na jaren voorpret en opbouw was ik bang dat de beurs de voorpret niet zou evenaren, maar niets was minder waar! Wat een topdag hebben wij gehad, dankzij alle vrijwilligers en uitgevers! Dank!