Refund - Adventures In Neverland

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

gsus77
Jakkiebak!

Re: Refund - Adventures In Neverland

Bericht door gsus77 »

Duiker schreef: do 13 feb 2025, 12:36
Ja, doe dat niet. Ik heb het project ook gebacked, ik ben ook gedupeerd. Ik heb Bas en Bart hun 06 nummer en je ziet mij ook niet hun bellen om te vragen waar het spel blijft. Heeft ook geen enkele zin. Of het spel er ooit nog komt is ook voor mij een raadsel, maar ze hebben nooit de intentie gehad om het geld voor zichzelf te houden en niets te leveren. En het is Kickstarter, waar het mij zelfs nog meevalt hoe weinig projecten er zijn die er moedwillig een spelidee op zetten met voorbedachte rade om niets te gaan produceren. Zou onwijs makkelijk zijn namelijk. Maar ik back dan ook geen Kickstarters meer, alleen nog Gamefounds.
Het zou missch toch interessant zijn dat als ze informatie over productie hebben ze dat posten.
Maar zoals ik het begrijp in alle berichten online is Bart eruit gestapt en staat Bas er alleen voor.
Die Boos repo doet hen ook geen goed met die video van Bart waar hij kickstarter een ideale scamtool noemt.
Ik ben bang dat ze het geld gebruiken om een geldput in de firma te dichten.
Ze zijn misschien niet met slechte bedoelingen aan dit avontuur begonnen, maar intussen lijkt het wel in die richting te zijn geëvolueerd.

En op een eerder bericht: ik denk dat er niet veel mis is met de man eens op te zoeken om eens te pratrn als je je gedraagt. Je weet nooit wat er gaande is in zn leven. Soms wordt veel duidelijk wanneer je gewoon praat.
Ik kan die 175€ trouwens missen. Anders was ik er niet aan begonnen. Ik heb hen nog gesproken op Spiel 23. Vriendelijk gebleven en hen wat moed toegesproken.
Jammer dat het zo loopt.
Groeten uit Leuven

Gunther & co
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Duiker schreef:
Jerome schreef: do 13 feb 2025, 14:45
Duiker schreef: do 13 feb 2025, 12:36Maar ik back dan ook geen Kickstarters meer, alleen nog Gamefounds.
Kan je uitleggen wat het verschil is?

Terzijde: afgezien van oplopende levertijden heb ik tot nu toe geen mijn inleg niet verloren, al begint de twijfel toe te slaan op het Tank Chess project. Nou ja, als je het niet kan missen moet je ook niet aan KS beginnen.
Ik zit volgens mij op 4x geld kwijt in 202 gebackte Kickstarters.
En ik kan een hele blog schrijven waarom gamefound beter is dan Kickstarter voor creators en backers.
Ik heb in elk geval tot nu nog geen geld verloren via gamefounds.
Heeft Gamefound een betere "track record" of ben je als consument beschermt dat je altijd ofwel een product ofwel je geld terug krijgt?
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

gsus77 schreef: do 13 feb 2025, 23:04 En op een eerder bericht: ik denk dat er niet veel mis is met de man eens op te zoeken om eens te pratrn als je je gedraagt. Je weet nooit wat er gaande is in zn leven. Soms wordt veel duidelijk wanneer je gewoon praat.
Ik denk dat er heel veel mis mee is. Als hij wilde vertellen wat er aan de hand is en speelt heeft hij legio mogelijkheden om dat te vertellen. Als je iemand zou gaan opzoeken om even te praten is dat een behoorlijk intimiderende actie. Om het in de vergroting te trekken, er waren verschillende boeren die "even kwamen praten."

Mijn ervaringen met crowdfunding zijn tot nu toe bijna altijd goed geweest. Er is één project aan mij niet geleverd (Tavern Brawl), en redelijk veel vertragingen met uiteindelijk toch bezorging.
De belangrijkste factor is en blijft communicatie. Backers hebben hun geld overgemaakt, en verwachten af en toe een update. Als die uitblijft is het onzeker hoe het gaat, en zijn we geneigd meteen het ergste te denken.
Afbeelding
gsus77
Jakkiebak!

Bericht door gsus77 »

Ja. Klopt. Dan beginnen veel scenario's in de backers hun hoofd te ontstaan en dat zijn vaak niet de meest vriendelijkste blijkbaar.
Groeten uit Leuven

Gunther & co
kattaklop
Garnaal

Bericht door kattaklop »

De reden dat ik dit spel backte was voor Vicky Swerts haar idee te ondersteunen.
En ja ik kan dat geld missen en ja ook 175€, maar daarom ga je nog geen geld weggooien denk ik.
Van de ontwerpster is geen spoor nog enige reactie te vinden.
Hoe staat zij hierover?
Met en of door dit project is haar droom gekelderd en ik denk niet dat ze ooit nog eens op de funding platforms
Moet verschijnen.
Maar misschien is dat met 700 000€ ook niet meer nodig.
Afbeelding
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Ik snap het hele gedoe niet zo goed. Nox heeft een review exemplaar ontvangen, dus je zou denken dat het spel zo goed als af is. Wat ik me herinner van de Boos aflevering, is dat het spel inderdaad ook af was en dat er problemen waren met de productie.

Waarom er dat nu niet inmiddels iets is, is mij een raadsel. Maar ik ben gelukkig geen backer. Wel vervelend voor iedereen die er op wacht, zonder enige informatie.
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Duiker »

kattaklop schreef: zo 16 feb 2025, 18:41 De reden dat ik dit spel backte was voor Vicky Swerts haar idee te ondersteunen.
En ja ik kan dat geld missen en ja ook 175€, maar daarom ga je nog geen geld weggooien denk ik.
Hoe staat zij hierover?
Met en of door dit project is haar droom gekelderd en ik denk niet dat ze ooit nog eens op de funding platforms
Moet verschijnen.
Vicky kan hier minder dan niets aan doen. Ik spreek haar regelmatig en het is niet aan mij om te zeggen wat zij hiervan vindt. Maar zij is nog veel en veel meer gedupeerd dan wij. Denk maar niet dat ze haar al betaald hebben.
Keep Exploring Games
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Contacteer:

Bericht door siepie »

Duiker schreef: zo 16 feb 2025, 20:46
kattaklop schreef: zo 16 feb 2025, 18:41 De reden dat ik dit spel backte was voor Vicky Swerts haar idee te ondersteunen.
Hoe staat zij hierover?
Moet verschijnen.
Vicky kan hier minder dan niets aan doen. Ik spreek haar regelmatig en het is niet aan mij om te zeggen wat zij hiervan vindt. Maar zij is nog veel en veel meer gedupeerd dan wij. Denk maar niet dat ze haar al betaald hebben.
Dit was het beeld wat ik er als buitenstaander al bij had. Ik ken het spel enkel van de ophef erover, maar had ook al zo'n idee dat zij misschien wel net zo groot dan niet groter slachtoffer is hier.
Afbeelding
kattaklop
Garnaal

Bericht door kattaklop »

Dat vind ik dan heeel erg voor haar.
En ze was nog wel een beloftevolle ontwerpster in mijn ogen.
Ik was dit spel al aan het volgen nog voor er sprake was van die uitgever.
Jumping Turtel had een beter idee geweest als je ziet hoe zij The Warp aangepakt hebben.
Ook een groot spel met veel art en miniaturen en al heel lang geleden geleverd.
Afbeelding
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Ben geen backer maar heb wel in een aantal bgg topics ook gereageerd. Wat mij betreft:

Kickstarter is inderdaad geen zekerheid maar je mag toch als backer hopen dat men zijn best gaat doen.

Thuis opzoeken/stalken etc. is uiteraard niet ok en wil ik ook zeker niet verdedigen, laat dat duidelijk zijn. Maar... ik kan mij op zich voorstellen waarom sommige backers deze kant op gaan denken. Namelijk als BBA niet reageert op mails, facebook posts, bgg berichten of welke communicatie dan ook en op kickstarter 1x per twee maanden een minimale update plaatst, en inmiddels zelfs dat niet meer. Heb ik er begrip voor dat je niet overal aan toekomt met een vaste baan ernaast en een jong gezin etc.? Tuurlijk, 100%. Maar helaas, in de Boos video geeft Bas zelf aan dat hij 3 dagen p/w op de markt werkt en 2 dagen aan BBA. Dan neemt het begrip wel wat af, want in maandenlang 2 dagen p/w kun je toch wel een paar keer ergens reageren, een paar mails beantwoorden, of een update plaatsen? Een update "het loopt niet" is altijd nog beter dan stilte - zeker als je in eerdere updates productie/levering belooft op een bepaalde datum en vervolgens die datum geruisloos laat passeren. Het is precies wat pieter.schutz zegt: er zijn legio mogelijkheden om te communiceren. Maar waarom worden die dan niet gebruikt? Vergeet niet dat ze niet op Spiel waren vorig jaar (waar ze zeker vragen hadden gekregen - maar dat is natuurlijk juist wel een plek waar je in gesprek mag gaan). Volgens BBA was Spiel vol en hun reservering geannuleerd. Volgens een backer die het uitzocht waren ze te laat met aanmelden, kregen ze toch een plek aangeboden en hebben ze daarop niet gereageerd. Hier wordt gelogen, door BBA, Spiel en/of de backer. Spiel lijkt me de minst waarschijnlijke, de backer zou natuurlijk kunnen - maar helaas zijn er wel meer passages in updates rond het wel/niet klaar zijn van componenten en productiestart waardoor je toch het gevoel bekruipt dat BBA liever niet naar Spiel wilde komen omdat ze geen zin hadden in vragen. Ik snap trouwens ook als ze de financiële afweging hadden gemaakt dat ze niks hadden om te laten zien en de standhuur flink verhoogd was, maar zeg dat dan gewoon eerlijk?

De Boos aflevering was een absoluut cadeau voor BBA. Tuurlijk, het was geen fijn moment voor Bas in de speeltuin. Maar een aanzienlijk deel van de opinie is wel gedraaid naar: "wat een nare benadering van Tim naar een onschuldige bordspel hobbyist die zijn best doet". En dat vind ik ook van Tim, en (heel) misschien doet BBA ook zijn best, maar daar is niets van te zien want - wederom - geen communicatie. De aflevering is inmiddels 8 maanden geleden en er is geen enkele zichtbare voortgang. Er zit zo'n momentje in dat eerst oktober en dan toch december beloofd wordt met een tekst insert erbij, waar weer kritiek op was dat Boos dat flauw deed. De laatste van die twee momenten is inmiddels ook al weer 2 maanden terug, en kan zich aansluiten bij de talloze eerdere gemiste leverdata.

Ik begrijp inderdaad dat Vicky Swers eea volledig achtergelaten heeft en in een spellenwinkel werkt. Hopelijk gaat het haar goed, maar inderdaad wel jammer dat haar loopbaan als spellenontwerper zo heeft moeten gaan. Alle inschatting is wat mij betreft dat zij niks aan de gang van zaken kan doen en hopelijk met rust wordt gelaten wat dat betreft. Of Bart ook uit BBA gestapt is weet ik niet - ik heb alleen soms geruchten gezien dat juist Bas eruit gestapt zou zijn. Maakt op zich ook niet uit verder. Zelfs als ze er allebei uitgestapt zijn en BBA de facto niet meer bestaat zou het toch niet onfatsoenlijk zijn om dat nog even te communiceren? Ik denk zeker dat een groot deel van de backers nog liever een laatste update heeft: "sorry allemaal, het is allemaal niet gelukt door allerlei problemen van hoge rubberprijzen tot gespiegelde printplaten, we gaan proberen terug te betalen uit wat we nog over hebben (of we dragen het over aan een andere uitgever)" dan de huidige communicatiestilte. Duiker bijvoorbeeld heeft letterlijk op bgg een aanbod tot helpen gedaan (ik hoop dat het ok is om dat te noemen, het is een openbare post op bgg) en daar is als ik het goed begrijp ook niet op gereageerd.

Er bestaan enige (prototype?) exemplaren. Er is ook een unboxing video op Spiel. Dus het is zeker geen verhaal van geld innen en wegwezen (het fragment van Bart is in dat opzicht weer zo'n nare Boos framing). Maar dat is allemaal ook alweer van een jaar of twee terug. Waarom kon er niet doorgepakt worden vanuit die demo exemplaren? Yep, wederom - communicatie.
Duiker
Gouverneur
Contacteer:

Bericht door Duiker »

Lord Leuber schreef: ma 17 feb 2025, 08:14 Duiker bijvoorbeeld heeft letterlijk op bgg een aanbod tot helpen gedaan (ik hoop dat het ok is om dat te noemen, het is een openbare post op bgg) en daar is als ik het goed begrijp ook niet op gereageerd.
Tuurlijk, geen probleem. Daar heeft Bas niks mee gedaan inderaad.
Keep Exploring Games
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Duiker schreef: ma 17 feb 2025, 12:14Daar heeft Bas niks mee gedaan inderaad.
En dat snap ik niet. Jij bent een bewezen succesvolle uitgever met meerdere complexere (in termen van componenten) en grotere titels op je naam, zonder dat je op mij overkomt als een grote kille organisatie die eerst 2 juristen op BBA afstuurt om de voorwaarden van de hulp dicht te timmeren. BBA heeft natuurlijk ook eerdere kickstarters, maar die waren toch een stuk kleinschaliger.

In deze situatie had ik jouw hulp met beide handen dankbaar aangenomen zeg maar. Al is het maar heel casual een tijdje bijpraten en wat tips uitwisselen hoe jij dingen opgelost hebt waar ze op vastlopen. En je kent elkaar enigszins want volgens mij zelfs in eerdere jaren een Spiel stand gedeeld dacht ik?
Duiker
Gouverneur
Contacteer:

Bericht door Duiker »

Lord Leuber schreef: ma 17 feb 2025, 12:48
Duiker schreef: ma 17 feb 2025, 12:14Daar heeft Bas niks mee gedaan inderaad.
En dat snap ik niet. Jij bent een bewezen succesvolle uitgever met meerdere complexere (in termen van componenten) en grotere titels op je naam, zonder dat je op mij overkomt als een grote kille organisatie die eerst 2 juristen op BBA afstuurt om de voorwaarden van de hulp dicht te timmeren. BBA heeft natuurlijk ook eerdere kickstarters, maar die waren toch een stuk kleinschaliger.

In deze situatie had ik jouw hulp met beide handen dankbaar aangenomen zeg maar. Al is het maar heel casual een tijdje bijpraten en wat tips uitwisselen hoe jij dingen opgelost hebt waar ze op vastlopen. En je kent elkaar enigszins want volgens mij zelfs in eerdere jaren een Spiel stand gedeeld dacht ik?
We hebben inderdaad een paar jaar stands gedeeld met BBA en Jumping Turtles, dus ik ken ze vrij goed.
Ik weet niet waarom hij mijn hulp niet heeft aangenomen. Al denk ik sowieso dat onze visies ver uit elkaar liggen. Ik ben altijd klant-georienteerd, omdat ik van mening ben dat lange termijn reputatie altijd boven korte termijn winst gaat. (Ja dat is vrij zeldzaam, zelfs in grote bedrijven waar men met jaarlijkse targets etc te maken heeft).
Zo heb ik uiteraard ook met het covidprobleem te maken gehad, met name de containerprijzen. Ik heb toen voor de Monuments Kickstarter de 10.000 euro extra shipping kosten zelf geslikt, ipv deze door te berekenen. Zo was alle kans op winst vervlogen (KS van rond de 25.000 euro), maar heb ik geen backers boos gemaakt.
En deze puinhoop van hun los je ook niet zo op. Er is niet genoeg geld om iedereen terug te betalen, en of ze met het geld dat ze nog hebben het spel nog succesvol kunnen produceren weet ik ook niet zonder een goed idee van wat er al wel en niet geproduceerd (en mallen gemaakt vooral) is.
Keep Exploring Games
gsus77
Jakkiebak!

Bericht door gsus77 »

Duiker schreef: zo 16 feb 2025, 20:46 Denk maar niet dat ze haar al betaald hebben.
Dat is echt wel kut zeg. Ik had op zn minst toch verwacht dat ze haar een bedrag zouden betaald hebben voor de rechten. of op zn minst een voorschot op deelname in de winst.

Trouwens wat ik me afvraag of het op den duur niet beter is te produceren in Europa? Board and Dice produceren in Polen geloof ik en CGE in Tsjechië.Of verschilt de prijs incl container zelfs dan nog zo veel?
Groeten uit Leuven

Gunther & co
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Contacteer:

Bericht door siepie »

gsus77 schreef: zo 23 feb 2025, 01:57 Trouwens wat ik me afvraag of het op den duur niet beter is te produceren in Europa? Board and Dice produceren in Polen geloof ik en CGE in Tsjechië.Of verschilt de prijs incl container zelfs dan nog zo veel?
Ik kreeg pas een update van een andere kickstarter die normaal gesproken een deel in Europa laten doen. Zij melden dat door het gedoe in de VS met heffingen voor spul uit China, de vraag voor produceren in Europa toegenomen was en daardoor flink in prijs was gestegen. Voordeel is wel natuurlijk dat het niet vanuit China op een boot hoeft.
Afbeelding
Plaats reactie