Vroeger, eens heel lang geleden, waren dat spellen als
-Game of Nations (1973) de trigger om die te kopen was "the object of the game is to stay in the game"
-Totopoly (op BGG staat die met datum 1938, ik had een latere herprint) Je begint op bordkant 1 met het trainen van je paarden en daarna draai je het bord om en race je met je paarden
-Acquire (1964) er zijn wel mensen die die kennen nog denk ik?
-Carriere, toen geloof ik een net wat leukere variant dan Monopoly
En natuurlijk Haas en Schildpad, als je dat zonder de kanskaarten speelt, wat oorspronklijk de opzet was, dan heb je een spel met maar 1 geluksfactor en dat is de start-spelersvolgorde. Helaas vinden door het thema (wortels opeten) velen het een minder spel, ik vind het briljant!
En de tweede fase startte iets van 20 jaar later, uiteraard met Kolonisten van Catan
Het spel dat... je in de spelletjeswereld gebracht heeft. Aflevering 1
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- Knipoog
- Garnaal
Re: Het spel dat... je in de spelletjeswereld gebracht heeft. Aflevering 1
Een 7 is een GOED cijfer voor een spel.
-
Phaedros
- Grote Dienaar
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Als kind heel veel de standaard spellen gespeeld: Monopoly, Zeeslag, Stratego, Levensweg, Scotland Yard (met zelfgemaakte extra doelenkaarten) en vooral veel Risk. Geen van deze komt nog op tafel, alhoewel ik een variant van de laatste twee nog in de kast heb staan. Bij de buren hadden ze het spel Boer Krelis van Ravensburger. Dit speelde ik daar erg graag, omdat het anders was dan de spellen die ik kende.

Deel van het spelbord van Boer Krelis
Daarna kwamen geijkte spellen als Catan, Saboteur, Take 5 en Carcassonne. Vooral die laatste heb ik enorm vaak gespeeld en is ook altijd meegegaan tijdens vakanties. Maar om het nou een hobby te noemen... Om ook eens wat anders te proberen kocht ik via Marktplaats een setje spellen, waaronder Genius, Thurn und Taxis, Fjords... Stuk voor stuk vielen ze in de smaak en ze werden regelmatig gespeeld, maar daar bleef het vooralsnog bij. Tot ik in 2017 De Friesche Velden aanschafte.

De Friesche Velden
Zouden het de paarden, koeien, varkens en schapen zijn? Daarmee hield de overeenkomst met mijn dierbare Boer Krelis overigens meteen op. Het flinke spelregelboek vormde een schril contrast met de simpelheid van het geliefde spel uit mijn kinderjaren. Vol goede moed had ik alle spelborden en onderdelen op tafel uitgestald, maar na wat pogingen om de mechanismes te doorgronden, stopte ik gedesillusioneerd alle inhoud weer terug in de doos. Daar bleef het enkele weken, tot Nox mij middels een video stap voor stap door het Oost-Friese boerenland loodste. Er ging een wereld voor mij open, die zich tot ver buiten de Friesche Velden uitstrekte.

Deel van het spelbord van Boer Krelis
Daarna kwamen geijkte spellen als Catan, Saboteur, Take 5 en Carcassonne. Vooral die laatste heb ik enorm vaak gespeeld en is ook altijd meegegaan tijdens vakanties. Maar om het nou een hobby te noemen... Om ook eens wat anders te proberen kocht ik via Marktplaats een setje spellen, waaronder Genius, Thurn und Taxis, Fjords... Stuk voor stuk vielen ze in de smaak en ze werden regelmatig gespeeld, maar daar bleef het vooralsnog bij. Tot ik in 2017 De Friesche Velden aanschafte.

De Friesche Velden
Zouden het de paarden, koeien, varkens en schapen zijn? Daarmee hield de overeenkomst met mijn dierbare Boer Krelis overigens meteen op. Het flinke spelregelboek vormde een schril contrast met de simpelheid van het geliefde spel uit mijn kinderjaren. Vol goede moed had ik alle spelborden en onderdelen op tafel uitgestald, maar na wat pogingen om de mechanismes te doorgronden, stopte ik gedesillusioneerd alle inhoud weer terug in de doos. Daar bleef het enkele weken, tot Nox mij middels een video stap voor stap door het Oost-Friese boerenland loodste. Er ging een wereld voor mij open, die zich tot ver buiten de Friesche Velden uitstrekte.
Laatst gespeeld:
- Bert B.
- Professor Pimpel
Als kind hadden we niet veel spellen in huis, maar wel Monopoly en die vond ik heel erg leuk. Deze stak destijds ook boven de rest als Kom er maar eens achter, Ganzebord, Halma, Mens erger je niet uit. Tijdens mijn tienerjaren bleef er niemand in huis over die het wilde spelen. Schaken heb ik destijds geleerd, maar dat heeft me niet echt geboeid.
Tijdens de studie heb ik Backgammon geleerd en ook eindeloos gespeeld. Eigenlijk het enige andere spel dat op tafel kwam was Risk. Daar konden we uren mee doorgaan, want je had pas gewonnen als je aan het begin van je beurt de opdrachtkaart op tafel kon leggen. Er was natuurlijk altijd wel iemand die zag dat je 18 landen had, enzovoorts.
In de periode daarna heb ik Go gespeeld, tot een neef van mij uit Duitsland het Kolonisten kaartspel bij zich had. Toen is het pas echt begonnen. Het kaartspel heb ik destijds met alle uitbreidingen in Duitsland gekocht, net als Elfenland en Andromeda (opruimer voor DM 5,00). Elfenland wil ik best nog wel op tafel leggen als het zo uitkomt, maar inmiddels is de verzameling uitgebreid met heel veel meer.
We proberen er nu de rem op te zetten, er moet af en toe echt iets het huis uit, maar we richten ons nu op spellen die in elk geval met twee leuk zijn om te spelen, dat doen we het meest.
Tijdens de studie heb ik Backgammon geleerd en ook eindeloos gespeeld. Eigenlijk het enige andere spel dat op tafel kwam was Risk. Daar konden we uren mee doorgaan, want je had pas gewonnen als je aan het begin van je beurt de opdrachtkaart op tafel kon leggen. Er was natuurlijk altijd wel iemand die zag dat je 18 landen had, enzovoorts.
In de periode daarna heb ik Go gespeeld, tot een neef van mij uit Duitsland het Kolonisten kaartspel bij zich had. Toen is het pas echt begonnen. Het kaartspel heb ik destijds met alle uitbreidingen in Duitsland gekocht, net als Elfenland en Andromeda (opruimer voor DM 5,00). Elfenland wil ik best nog wel op tafel leggen als het zo uitkomt, maar inmiddels is de verzameling uitgebreid met heel veel meer.
We proberen er nu de rem op te zetten, er moet af en toe echt iets het huis uit, maar we richten ons nu op spellen die in elk geval met twee leuk zijn om te spelen, dat doen we het meest.