Gekips.. gaka.. gespak.. Aan het zinken!Alterno schreef: wo 07 mei 2025, 16:16 "Zullen we een potje Teo ...Teohituna ...Teatocitu ... dat spel met die Mahjongg-stenen spelen?"
En de volgende 10 spellen in de Spellengek Top 100 2025 zijn bekend (81-90)
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
- Contacteer:
Re: En de volgende 10 spellen in de Spellengek Top 100 zijn bekend
Labels:
-
Iris_
81-90
Gespeeld: Rovers van de Noordzee en Architecten van het westelijk koninkrijk
In bezit: Rovers van de Noordzee, Architecten van het westelijk koninkrijk, Teotihuacan en Obsession
Favoriet: Rovers en Architecten zijn prima voor zo nu en dan, geen favorieten. Obsession zou wel eens hoog kunnen eindigen.
Liever niet: Memoir 44, het thema spreekt mij totaal niet aan.
Gespeeld: Rovers van de Noordzee en Architecten van het westelijk koninkrijk
In bezit: Rovers van de Noordzee, Architecten van het westelijk koninkrijk, Teotihuacan en Obsession
Favoriet: Rovers en Architecten zijn prima voor zo nu en dan, geen favorieten. Obsession zou wel eens hoog kunnen eindigen.
Liever niet: Memoir 44, het thema spreekt mij totaal niet aan.
- Lord Leuber
- Party Animal
Nooit van gehoord: Obsession, Planet Unknown.
Zou kunnen: Architecten, maar de artwork. Ik zou ook niet meteen weten wat het verschil met Paladijnen is, al zal dat vast wel weer een affront zijn voor de liefhebbers van deze serie.
Coop, dus nee: Paleo
Van Marco Polo en Codenames ken ik alleen andere versies (II en Duet) maar die andere versies vind ik dan wel weer erg leuk. Wie weet komen die later nog langs!
Lords of Waterdeep heb ik volgens mij gespeeld toen er een app van was. Wel ok, maar het spel had er bij mij last van dat ik Agricola, Stenen Tijdperk en Russian Railroads al eerder had gedaan. Toen voegde LoW daar voor mij niks aan toe en vond ik het een beetje saai eigenlijk. Maar dan kan ook komen omdat een app saaier speelt dan echt aan tafel.
Memoir veel gespeeld, ook nog uitbreidingen van gehad. Maar uiteindelijk toch op uitgekeken, vooral omdat mijn vaste speelpartner en ik erachter kwamen dat de intrinsieke geluksfactor van mn dobbelstenen die wargames hebben, toch te weinig ons ding is. Leuk spel, mooi uitgevoerd, dat zeker, maar we maken nu liever andere keuzes. Verkocht.
Rovers paar keer gedaan, best leuk (maar wel weer die artwork natuurlijk, Alterno zegt het juist). Ik vond de uitbreiding (taveerne geloof ik) er wel meteen fijn bij om het wat interessanter te maken. Zoals ik eerder in een topic dit spel als voorbeeld heb gebruikt, wij spelen dit spel natuurlijk wel in kille mechanisme termen, woorden als viking, monnik of plunderen zullen niet vallen in een sessie.
Tot slot Teotihuacan, de favoriet uit dit rijtje - al moet ik hem vaker spelen. De Luciani/Tascini familie doet het meestal wel goed bij ons (zie ook MP II). Als ik hem vaker (of vooral recenter) had gespeeld had ik er meer over te zeggen. Misschien mooie inspiratie om dat weer eens te doen eigenlijk.
Zou kunnen: Architecten, maar de artwork. Ik zou ook niet meteen weten wat het verschil met Paladijnen is, al zal dat vast wel weer een affront zijn voor de liefhebbers van deze serie.
Coop, dus nee: Paleo
Van Marco Polo en Codenames ken ik alleen andere versies (II en Duet) maar die andere versies vind ik dan wel weer erg leuk. Wie weet komen die later nog langs!
Lords of Waterdeep heb ik volgens mij gespeeld toen er een app van was. Wel ok, maar het spel had er bij mij last van dat ik Agricola, Stenen Tijdperk en Russian Railroads al eerder had gedaan. Toen voegde LoW daar voor mij niks aan toe en vond ik het een beetje saai eigenlijk. Maar dan kan ook komen omdat een app saaier speelt dan echt aan tafel.
Memoir veel gespeeld, ook nog uitbreidingen van gehad. Maar uiteindelijk toch op uitgekeken, vooral omdat mijn vaste speelpartner en ik erachter kwamen dat de intrinsieke geluksfactor van mn dobbelstenen die wargames hebben, toch te weinig ons ding is. Leuk spel, mooi uitgevoerd, dat zeker, maar we maken nu liever andere keuzes. Verkocht.
Rovers paar keer gedaan, best leuk (maar wel weer die artwork natuurlijk, Alterno zegt het juist). Ik vond de uitbreiding (taveerne geloof ik) er wel meteen fijn bij om het wat interessanter te maken. Zoals ik eerder in een topic dit spel als voorbeeld heb gebruikt, wij spelen dit spel natuurlijk wel in kille mechanisme termen, woorden als viking, monnik of plunderen zullen niet vallen in een sessie.
Tot slot Teotihuacan, de favoriet uit dit rijtje - al moet ik hem vaker spelen. De Luciani/Tascini familie doet het meestal wel goed bij ons (zie ook MP II). Als ik hem vaker (of vooral recenter) had gespeeld had ik er meer over te zeggen. Misschien mooie inspiratie om dat weer eens te doen eigenlijk.
- Edwin84
- Elfenkoning
Re: Here we go: de eerste 10 spellen die de Spellengek top 100 hebben gehaald zijn bekend!
Let's Go to Japan is toch wel een verassing.
Die had ik niet in de top 100 verwacht.
Die had ik niet in de top 100 verwacht.
- Edwin84
- Elfenkoning
Wat Architecten betreft: Houdt je van Worker placement? 2 mechanismes die ik niet eerder ben tegengekomen zitten in het spel.siepie schreef:Geen van deze spellen heb ik in de kast staan en slechts 1 spel heb ik gespeeld: Codenames.
Ik ben niet een fan van partyspellen, maar met familie komt er weleens eentje op tafel. Toevallig deze met kerst gespeeld. En ik moet toegeven, ik heb me er prima mee vermaakt.
Paleo staat al een tijdje op onze radar, maar horen/lezen verschillende reacties op dit spel. Ik zou het weleens willen spelen om te zien of het een aanschaf waard is. Volgens mij is dit spel weleens bij de Postcodeloterij weg gegeven dus misschien is dat de reden dat het terug in de lijst is gekomen nu er zoveel meer mensen gestemd hebben dit jaar?
Obsession zien we ook vaak langs komen, gezien het Britse thema en onze voorliefde voor het land heeft ook deze onze aandacht om een keer te spelen.
Verder heb ik het idee dat ik ook een keer iets van het Westelijk koninkrijk moet proberen. Ik zie het heel vaak voorbij komen en heb er eerlijk gezegd nooit serieus naar gekeken. Mis ik iets?
1. Je plaatst elke ronde een werker die blijft staan. 1 werker is 1 hout pakken. Ronde 2 leg je een 2e werker bij hout. Nu krijg je 2 hout. Zo kun je acties sterker maken. Totdat er teveel werkers van de spelers op 1 locatie liggen. 1 gemene spelers pakt ze op en smijt ze in de gevangenis en krijgt hier een beloning voor.
2. Je hebt acties en karakters die jouw moraliteit positief of negatief beïnvloeden. Als je een heel goed oprecht persoon krijgt levert dit voordelen op bij de bouw van de kathedraal. Maar als je juist een schurk bent betaal je minder door belasting te ontduiken en kun je op de zwarte markt
- Bert_
- Website beheerder
Zowel de kleine als de grote suggesties worden geëerd: topicnaam aangepastpieter.schutz schreef: wo 07 mei 2025, 17:22Nou, maar bij jou was het maar heul kleinPura Vida schreef: wo 07 mei 2025, 11:17Dat had ik al voorgesteld ook. Moet ik daaruit opmaken dat de diverse bijdragen op dit draadje eigenlijk niet gelezen worden?pieter.schutz schreef: wo 07 mei 2025, 10:26 Overigens @Dagmar,
Mag ik voorstellen om de draadje titels te geven met de nummers?
(Dus 81-90 zijn bekend.)![]()
![]()
De helft van deze 10 heb ik gespeeld, met aan allemaal fijne herinneringen.
Paleo en Codenames springen er dan uit als favorieten, al haalden ze m'n top 20 lijstje niet (keuzes, keuzes!).
- Bert_
- Website beheerder
Re: Here we go: de eerste 10 spellen die de Spellengek top 100 hebben gehaald zijn bekend! (91-100)
Dit lijstje biedt me vooral inspiratie: Let's Go To Japan spreekt me wel aan en Paladijnen is de enige uit de reeks van het Westelijk koninkrijk die ik nog niet speelde. Wel benieuwd naar.
Calico deed ik wel al, maar ik miste toch wat de vrije ruimte die je in Cascadia hebt voor je tegels.
Calico deed ik wel al, maar ik miste toch wat de vrije ruimte die je in Cascadia hebt voor je tegels.
- Lord Leuber
- Party Animal
Re: Het aftellen van de Spellengek Top-100 is gestart (91-100)
Titel aangepast, en gemerged ook meteen zie ik.
Terwijl de tientallen uit de spellen top 100 toch ook genoeg discussie genereren om eigen topics te kunnen zijn wat mij betreft.
Aan de andere kant, voorbeelden van topics die wel vaker gemerged mogen worden schieten mij helaas even niet te binnen. Misschien kom ik daar nog eens op terug.
Terwijl de tientallen uit de spellen top 100 toch ook genoeg discussie genereren om eigen topics te kunnen zijn wat mij betreft.
Aan de andere kant, voorbeelden van topics die wel vaker gemerged mogen worden schieten mij helaas even niet te binnen. Misschien kom ik daar nog eens op terug.
- siepie
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
- Contacteer:
Lord Leuber schreef: wo 07 mei 2025, 22:41 Titel aangepast, en gemerged ook meteen zie ik.
Maar beste beheerders laat deze postjes ajb los staan!
- Pura Vida
- Kardinaal
+1.siepie schreef: do 08 mei 2025, 05:54Lord Leuber schreef: wo 07 mei 2025, 22:41 Titel aangepast, en gemerged ook meteen zie ik.
Aan de andere kant, voorbeelden van topics die wel vaker gemerged mogen worden schieten mij helaas even niet te binnen. Misschien kom ik daar nog eens op terug.![]()
Maar beste beheerders laat deze postjes ajb los staan!
- Bert_
- Website beheerder
Blijkbaar was ik de topic titel aan het aanpassen toen net een mede-vrijwilliger ze aan het samenvoegen was
Anyway, ik geef 't door om nog even te bekijken.
Edit: intussen gebeurd.
Dit is nu een reden om het liken van berichten te missenPeter Hein schreef: wo 07 mei 2025, 21:08Gekips.. gaka.. gespak.. Aan het zinken!Alterno schreef: wo 07 mei 2025, 16:16 "Zullen we een potje Teo ...Teohituna ...Teatocitu ... dat spel met die Mahjongg-stenen spelen?"
- siepie
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
- Contacteer:
Kan dat aangezet worden? Is die optie er? Want ik mis dat best wel soms.
- Pura Vida
- Kardinaal
Dat kon in de oude omgeving maar werkte niet zo heel zichtbaar c.q. goed. In huidige website kan het volgens mij niet. Op BGG vind ik dat wel een goeie functie trouwens. Maar geen idee wat zo' n functie kost in termen van geld en vooral manschappen.
Intussen zijn de volgende 10 spellen uit de top 100 al bekend. Ik hoop dat dat toch een nieuw draadje wordt.
- Lord Leuber
- Party Animal
Zo te zien heeft een user dat maar zelf geopend.
- Pura Vida
- Kardinaal
hahaha, helaas zonder de link naar die 10 spellen.