Spellengek top 100 2025: 41-50

Goede en informatieve informatie gezien op een andere site? Plaats hier een link en discussieer!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Lord Leuber
Party Animal

Re: Spellengek top 100: 41-50

Bericht door Lord Leuber »

Ik bedoelde inderdaad de graphic designer, maar die naam kon ik me niet herinneren. Iets als Miho geloof ik. Eens inderdaad. Sterker nog, het spelontwerp vind ik juist goed te doen (dwz Rovers, en dan de aanbeveling van Edwin84 voor Architecten). Jammer dus juist van de artwork, en dat terwijl ik me er meestal nauwelijks aan stoor, dus het moet wel extreem zijn.

Flak komt volgens mij oorspronkelijk van Flieger Abwehr Kanone, Duits luchtafweergeschut mn uit WO2. Maar of daar ook het tegenwoordige gebruik (zoals jij het hier bedoelt) van is afgeleid weet ik eigenlijk niet zeker...

Labels:
Bert_
Website beheerder

Bericht door Bert_ »

Heel wat moois in deze lijst!

Istanbul moest ik maar eens in andere samenstelling qua tegels gaan proberen.
Die vind ik fijn maar tot nu toe enkel de basisopstelling gedaan.

Sleeping Gods biedt echt een mooie spelervaring, die het midden houdt tussen verhaal, strategie en overleg.
Prima te doen met twee, wat wel makkelijker is om met dezelfde groep wat door te kunnen spelen.

Wyrmspan zou ik zelf niet samen met Wingspan kopen, maar speel ze beiden graag en is een leuke afwisseling. Wyrmspan hebben we zelf en voldoende medespelers hebben Wingspan in bezit.

Meadow is niet per sé een hersenkraker, maar boeit me altijd genoeg om 'm vaker te spelen. Een heerlijke feel-good ervaring genre Cascadia. De punten liggen altijd dicht bij elkaar.

Seti is nog nieuw maar - afgaande op de reacties - verwacht wel wat van qua populariteit.
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door siepie »

Van deze 10 staan er 4 hier in de kast.

Sleeping Gods
Prachtig spel, we zijn er een keer aan begonnen, maar nadeel is dat je (vind ik) wel even de tijd moet hebben om door te gaan met het verhaal. Dus lieten we het op tafel liggen, kwamen er dan niet aan toe, begon in de weg te liggen etc...
We hebben ook de opvolger, en plan is om daar mee te starten want schijnt makkelijker battle systeem in te zitten.

Grand Austria Hotel
Erg leuk spel. We hebben inmiddels ook de uitbreiding, maar nog niet gespeeld. Het principe met de dobbelstenen plaatsen vind ik leuk, maar kan soms ook heel frustrerend zijn omdat het verkeerd valt en je niet de resources krijgt die je nodig hebt.

Meadow
Ja een favoriet hier in huis. Prachtig om te zien, speelt lekker vlot. Inmiddels ook uitbreidingen erbij, maar die nog niet gespeeld. Natuur thema doet het gewoon goed.

Wyrmspan
Het heeft even geduurd voor ik overstag ging. Ik vind Wingspan echt leuk, ik heb niet direct iets met draken en ik vind juist Wingspan leuk om de echte vogels met gegevens erbij. Maar we hebben toch een keer Wyrmspan geprobeerd op een beurs en wisten na een of 2 rondjes wel dat het een aanvulling is. Het heeft net een andere vorm van het verkrijgen van voedsel, niet de dobbelstenen en je hebt daardoor wat meer controle. Het extra bordje waarop je dingen kan verdienen doet weer denken aan Wingspan Azië. En de draken stoorden me uiteindelijk niet.

Verder wel Hitster gespeeld en een variant, leuk met familie, maar meer ook niet.

Van Great Western Trail hebben we de Nieuw Zeeland variant. Op zich goed spel, maar pas 1 keer gespeeld en dat duurde veel te lang. Hadden enorm veel moeite met de handleiding en steeds dingen terug vinden tijdens het spel.

Sea, Salt & Paper
Op Zuiderspel geprobeerd, ik snap niet dat zoveel mensen hier enthousiast van worden. Ik vond er niks aan.

SETI wil ik weleens proberen, eens zien wat de hype is.

Pandemic Legacy staat nog op mijn lijstje van spellen die ik wel zou willen doen.
Afbeelding
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

hoewel de top al bekend is, bevind ik me pas in deze reeks. Ik hou gewoon mijn eigen tempo aan en ik heb er lol mee ! (al heb ik door spoilers nu al wel gehoord wat er zich ongeveer in de top 10 bevind, maar dat hoort er bij).

Dit is een rijtje toppers wat mij betreft.
Alleen sleeping gods heb ik niet gespeeld dus daar kan ik weinig over zeggen.

Grand Austria Hotel: mijn nummer 1 ! Die kan ik me nog wel herinneren van de lijst ook al weet ik niet van alle 20 het precies meer ;). Er staat dan ook niet voor niets mijn quote.
Thema en mechaniek, blijft top! Afgelopen maand nog gespeeld met de basis, binnenkort weer eens een van de modules uit de uitbreiding erbij!

Pandemic legacy:
Van alle 3 enorm genoten, maar met legacy heb je me dan ook al vrij snel te pakken. Zelfs ticket to ride legacy smaakt me goed, terwijl je me voor de ticket to ride basis niet aan tafel krijgt :). Pandemic legacy was dan ook in mijn top 20 te vinden.

Met Sea, salt & paper al vele leuke potjes met de familie gehad. Die 4 zeemeerminnen blijft de ultieme uitdaging
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding