Friesland krijgt eigen bordspel: FRYSK

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Edwin84
Elfenkoning

Re: Friesland krijgt eigen bordspel: FRYSK

Bericht door Edwin84 »

Bedankt voor het delen Anneke. Hele mooie stijl

Labels:
warjan
Garnaal
Persoonlijke Ondertitel: game on!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door warjan »

Dag Allen,

Robert Brouwer en ik zijn de ontwerpers en uitgevers van FRYSK. Ik begrijp dat we helaas niet geheel correct de platbodem hebben afgebeeld op de voorkant van de doos. Maar het is daarmee in lijn van vele schilderijen... Voor de kenners, is er nog een kans dat dit in honderden jaren evolutie van de platbodem nog eens voorgekomen is? (wishful thinking... :roll: )

Net als GRUNN is het een familiespel wat daarbij historisch correct een inkijk geeft op hoe het landschap in Friesland door de eeuwen is veranderd. Daarbij is alles uitvoerig besproken met een landschapshistoricus van Landschapsbeheer Friesland. Dat stuk is daarmee als het goed zonder duidelijke fouten voor de kenner >_<

En zoals al gezegd is het tweetalig, alles is met een vertaalster vertaald (en veelvoudig gecheckt). Het spelregelboekje bevat teksten over landschap en taal en is groter dan bij GRUNN. En er zitten er dus 2 in de doos, Frysk en Nederlands (en Engels stellen we online beschikbaar). We hebben water een grotere rol gegeven in het spel (de waterwegen is waarmee je betaald, ipv munten en de meren zijn dan eenheden van 5). En er zijn wat meer wijzigingen waardoor testers aangeven dat het anders genoeg speelt tov GRUNN, hoewel het wel de mechanismen bevat die ook in dat spel zitten (centrale 'markt', eigen tableau bouwen, tegels flippen -ontginnen-, bouwen).

Het is een groot project. Ditmaal doen 42 (!) musea en erfgoedpartners mee en die hebben elk een eigen scenariokaart die te verzamelen is, gratis, door daar langs te gaan. Zo kan het basisspel nog weer uitgebreid worden. Elke kaart hebben we thematisch gekoppeld aan de locatie en doet soms ook wat extra met componenten in de doos die we konden drukken omdat we ruimte op het karton hebben gemaakt door ducaten door meren en waterwegen te vervangen. Zo geven we bij aankoop ook een 43e scenariokaart mee die de zandgronden toevoegen. Deze vullen je tableau gedurende het spel, wat een extra manier van scoring geeft, maar ook in de weg kan gaan zitten.

Deze scenariokaarten zijn OOK weer tweetalig, vele duizenden woorden zijn vertaald... :D Ik bedoel naast wat meer informatie te delen ook aan te gegen dat we hopelijk geen verdere duidelijke fouten hebben gemaakt met het spel en het uiterst zorgvuldig tot stand is gekomen.

Het lijkt goed te komen dat we volgende week de spellen ontvangen en ik zal dan een preview geven op de UCP Spellendag 13 september, tijdens museumnacht 27 september zal het op meerdere locaties gespeeld kunnen worden, wij demonstreren het in Franeker (Museum Martena / Eise Eisinga Planetarium).

@Anneke, dank voor het delen van de illustraties!
arjanvanhouwelingen.com
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

Warjan,

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik voorkant van de doos heel mooi vind.

En zoals ik al zei, het is als kunstenares best moeilijk om details van iets wat je niet kent precies weer te geven.

Andere voorbeelden: de piloot van Sky Team heeft zeekapiteinsstrepen op haar schouder.

En op de kaart van europa ten tijde van Napoleon in het spel waterloo FFG staat de afsluitdijk…

Zeiltechnisch vroeg je of deze weergave ooit bestaan kan hebben. Het antwoord is nee. Dit schip zal altijd met de zeilen aan de linkerkant moeten zeilen. Het zou nooit om kunnen draaien en met de zeilen aan de rechterkant terug naar huis kunnen varen.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

De boot: wat Jevo zegt. De gaffel knalt door je 'stag' heen als je overstag gaat, dus nee bestaat niet. Maar hey, alleen zeilende kniesoren zien dat hè (ik kijk naar mezelf).

Spel ziet er prachtig uit en lijkt erg leuk. Je trekt de vergelijking met Grunn, vanzelfsprekend, maar in hoeverre lijkt het op bijvoorbeeld Friesche Velden? Ook daar centrale markt, eigen tableau, tegels flippen... Is het lichter of net zo zwaar en bijvoorbeeld?

Is er een kans om het spel te proberen op Spellen Spektakel? Of ergens bij een informatiepunt of museum op Schier, waar ik toevallig ben in oktober?
Afbeelding
warjan
Garnaal
Contacteer:

Bericht door warjan »

Helder. Nou dan hebben we een mooi detail om op te merken voor de oplettende zeil-expert. >_<
Wij zijn heel blij met hoe het eruit ziet qua esthetiek, jullie gelukkig ook.

Het spel is een familiespel, 8 jarige kan het spelen. De scenariokaarten voegen meer complexiteit toe. Het spel van Uwe Rosenberg ken ik zelf niet, maar zie een BGG complexiteitsscore van 3,85 en GRUNN 1,86. Dat klopt wel denk ik. We hebben veelspelers het met plezier zien spelen, maar ook -met wat hulp- mensen die nog nooit een modern bordspel hebben gespeeld. Dat zal met FRYSK ook zo zijn, hoewel de meren iets meer puzzel toevoegen.

SpellenSpektakel, nog even zien maar plan is dat we dan een tafel bij het Auteursplein hebben (wat ik organiseer met het Spellenmaakgilde). Verder Ducosim januari.

Overigens, de scenariokaarten geven extra regels en soms extra interactie met spelers. EN ze zijn modulair te combineren per type. Dat geeft een veelvoud aan unieke setups die weer de uitdaging veranderne. De lijst waar een scenariokaart te verzamelen is (en het spel te koop is):
https://arjanvanhouwelingen.com/2025/05 ... dpartners/

Geen deelnemers op Schier dus, alleen Ameland (5x) en Vlieland.
arjanvanhouwelingen.com
Dagmar
Geheim Genootschap
Contacteer:

Bericht door Dagmar »

Ik hoop dat de losse kaarten ook een keer als set worden uitgebracht. Het is mooie promotie voor de deelnemende musea dat je ze gratis kan krijgen als je het musea bezoekt, maar voor de mensen die niet in Friesland wonen en die het spel wel leuk vinden, is het wel een hele uitdaging om de set compleet te krijgen.
MickyS
Garnaal

Bericht door MickyS »

warjan schreef: vr 05 sep 2025, 08:09 Het is een groot project. Ditmaal doen 42 (!) musea en erfgoedpartners mee en die hebben elk een eigen scenariokaart die te verzamelen is, gratis, door daar langs te gaan.
Saillant detail; in dit topic werd eerder gerefereerd naar het spel de Friesche Velden. Dat spel had eveneens een actie waarin locatiespecifieke promotegels werden uitgedeeld in spellwinkels van dezelfde locatie.

Ik vind het artwork echt prachtig, alleen daar voor zou ik het spel al kopen.
"Rock over London. Rock on Chicago."
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Het is een reimplementatie van Grunn schijnt. Heeft iemand die al gespeeld en hoe werd dat spel ontvangen?
Bartolucci
Grote Dienaar

Bericht door Bartolucci »

Gaaf! Heel benieuwd naar Frysk.
Phaedros
Grote Dienaar

Bericht door Phaedros »

Ik heb GRUNN enkele weken geleden in huis gehaald. Nog niet kunnen spelen wegens vakantie en andere bezigheden, maar weet nu al dat FRYSK ook zeker gaat komen! Ik woon niet eens in het noorden van het land, maar wat spreekt de sfeer (prachtig artwork!) en de thematiek van beide spellen mij aan!

Alleen, wat Dagmar ook al aangaf, voor iemand die niet in de regio woont, is het best lastig om aan de extra scenariokaarten te komen. En hoe staat het met de beschikbaarheid bij de kaarten van GRUNN, dat inmiddels alweer bijna drie jaar uit is? Is het op=op of is er ruim voldoende voorraad voor een langere periode?
Mochten deze kaarten als set te koop worden aangeboden, zal ik die zeker bestellen.

Ben overigens erg benieuwd naar FRYSK, opnieuw prachtige illustraties, zo te zien.

Laatst gespeeld:
Afbeelding
warjan
Garnaal
Contacteer:

Bericht door warjan »

Goed om te horen dat jullie het mooi vinden! Wij zijn heel blij met Emma en haar werk.

Qua scenariokaarten, ja ik snap dat het irritant is dat het lastig verzamelen is. Is ook wel het unieke eraan.
De spellen zijn beiden met bijdrage van de provincie tot stand gekomen (commercieel kan het niet uit), daarbij is het doel aandacht aan de musea. Voor nu geldt nog steeds voor GRUNN dat ze alleen op locatie te verzamelen zijn (wij hebben geen stapels kaarten thuis). Sommigen zijn bereid voor kleine bedrag kaart op te sturen.

Wellicht dat het in de toekomst anders wordt. Voor FRYSK hebben we bewust daarom een kaart gemaakt die iedereen bij spel krijgt. Geeft gelijk een twist aan het spel, deze gratis uitbreiding.
arjanvanhouwelingen.com
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Juist goed dat je ook echt naar de locatie moet reizen om aan zo’n promo te komen. Dat vond ik ook al zo sterk aan Arler Erde. Het was dan weer wel zo dat het qua spelverloop eigenlijk niet zoveel uitmaakte welke promo’s in de mix kwamen, hoe zit dat in FRYSK?
Dagmar
Geheim Genootschap
Contacteer:

Bericht door Dagmar »

Je kan het ook omdraaien: via een kaartje interesse wekken voor het museum waardoor mensen er naar toe willen gaan. En ze dan een Frysk dúmke bij de koffie (die ze gewoon mogen betalen) geven als bedankje voor het bezoek.
warjan
Garnaal
Contacteer:

Bericht door warjan »

Jerome schreef: ma 08 sep 2025, 17:56 Juist goed dat je ook echt naar de locatie moet reizen om aan zo’n promo te komen. Dat vond ik ook al zo sterk aan Arler Erde. Het was dan weer wel zo dat het qua spelverloop eigenlijk niet zoveel uitmaakte welke promo’s in de mix kwamen, hoe zit dat in FRYSK?
De 43 scenariokaarten (1 zit bij het spel) zijn uniek en locatiegebonden. We hebben ze ook thematisch gekoppeld aan elke locatie (wat een scope heeft van een groot extra spel ontwikkelen bovenop het project, kan ik je zeggen). Sommigen veranderen het patroon wat je legt, anderen doen wat met de waterwegen. Weer andere introduceren nieuwe fiches (zandgronden, vuurtorens, natuurgebied). Soms heeft het ook invloed op de interactie tussen spelers.

En nou komt het -we vinden het zelf in ieder geval tof-: het is modulair, de scenariokaarten zijn te combineren! Uiteraard kan maar 1 nieuwe regel met waterwegen in het spel zijn, daarom zijn ze allemaal gecodeerd met iconen en kleur. Je kan spelen met een set van elk type 1 kaart erbij.

Deze scenariokaarten hebben overigens allemaal getest met elkaar EN met testers. :)
arjanvanhouwelingen.com
helena
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

Heeft iemand Frysk al eens gespeeld? Ik kan er nog geen reviews van vinden.
Plaats reactie