Dominion - Basisspel
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Yos-T
- Grote Dienaar
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
-
Pedro777
- Condottiërre
Re: Dominion - Basisspel
De spelregels zeggen het volgende:
"Het spel eindigt aan het einde van een beurt als één van de twee volgende voorwaarden is voldaan:
- De stapel provinciekaarten (met waarde 6) is uitgeput of
- 3 stapels koninkrijkkaarten zijn uitgeput"
Misschien onterecht van mijn kant maar Geldkaarten en Vloekkaarten beschouw ik niet als koninkrijkkaarten.
"Het spel eindigt aan het einde van een beurt als één van de twee volgende voorwaarden is voldaan:
Misschien onterecht van mijn kant maar Geldkaarten en Vloekkaarten beschouw ik niet als koninkrijkkaarten.
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zijn ze ook niet.Pedro777 schreef:Misschien onterecht van mijn kant maar Geldkaarten en Vloekkaarten beschouw ik niet als koninkrijkkaarten.
-
Yos-T
- Grote Dienaar
Ik heb de Duitse versie van het spel en daar staat het anders in beschreven:
Deze en deze threads op BGG bevestigen deze interpretatie.
Het lijkt me dus een fout in de Nederlandse vertaling. Het gaat niet alleen om de koninkrijkkaarten om het einde van het spel te bepalen.
Ook in de Engelse regels staat het op deze manier.Das Spiel endet nach dem Zug eines Spielers, in dem eine der beiden folgenden Bedingungen eintritt:
Der Provinzstapel ist leer oder
3 beliebige Stapel aus dem Vorrat sind leer
Het lijkt me dus een fout in de Nederlandse vertaling. Het gaat niet alleen om de koninkrijkkaarten om het einde van het spel te bepalen.
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Dat verandert de zaak...Yos-T schreef:Ik heb de Duitse versie van het spel en daar staat het anders in beschreven:Ook in de Engelse regels staat het op deze manier.Das Spiel endet nach dem Zug eines Spielers, in dem eine der beiden folgenden Bedingungen eintritt:
-
Suzan
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Board Game Stats
De vloeken kan je ook met andere kaarten uit de andere uitbreidingen krijgen, zeker niet alleen met de Heks van de basisset en met kaarten uit Alchemy.spellenclubapeldoorn schreef:Volgens mij kan je dan geen -1 punt krijgen zonder heks. Ik zou willen dat mensen een -1 kregen als ze een domme fout maken als je met ze drieën speelt
-1 punten kunnen wel voorkomen met evt uitbreidingen alchemisten
Uit mijn hoofd:
Intrigue: Swindler en Torturer
Seaside: Seahag en Embargo
Prosperity: Mountebank
De vertaling is inderdaad helemaal fout. Het gaat echt om 3 willekeurige stapels.
Laatst gewijzigd door Suzan op di 25 jan 2011, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
P.T.
- Gouverneur
- Persoonlijke Ondertitel: Test
Op de een of andere manier heb ik het altijd gespeeld dat het voor alle kaarten geldt.Bart schreef:Dat verandert de zaak...Yos-T schreef:Ik heb de Duitse versie van het spel en daar staat het anders in beschreven:Ook in de Engelse regels staat het op deze manier.Das Spiel endet nach dem Zug eines Spielers, in dem eine der beiden folgenden Bedingungen eintritt:
Ik weet niet hoe die kaart heet, maar in 1 van de uitbreidingen zit een kaart dat je tegenstanders een vloekkaart moeten pakken of 2 kaarten moeten afleggen. In zo'n geval kan het dus een tactische overweging zijn om een vloekkaart te pakken. Want als dat de laatste is, kan het spel zo maar eens uit zijn
-
Suzan
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Board Game Stats
Dat is de Torturer als ik het goed hebP.T. schreef: Ik weet niet hoe die kaart heet, maar in 1 van de uitbreidingen zit een kaart dat je tegenstanders een vloekkaart moeten pakken of 2 kaarten moeten afleggen. In zo'n geval kan het dus een tactische overweging zijn om een vloekkaart te pakken. Want als dat de laatste is, kan het spel zo maar eens uit zijn
-
Bartjes!
- Uitgever
Je hebt de eerste keren gewoon goede uitleg gehadP.T. schreef: Op de een of andere manier heb ik het altijd gespeeld dat het voor alle kaarten geldt.
(ja, ik was op de hoogte van deze fout; ooit eerder al ergens gelezen).
-
WTULTC
- Elfenkoning
Zat ik toch goed met mijn gedachten. Zelf heb ik Welvaart nog niet maar ik denk dat het dan best rendabel is als je aardig voorstaat door die hoge 10 punten kaarten om vloekkaart te pakken. De vloekstapelkaarten is niet heel erg groot namelijk.
-
Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Even terug naar het topic: Kapel is, samen met Tuinen, de sterkste kaart uit de basisset.
Probeer eens de combinatie Kapel/Troonzaal/Verbouwing (zonder Militie of Heks in het spel) om nietsvermoedende tegenstanders compleet weg te vagen.
Probeer eens de combinatie Kapel/Troonzaal/Verbouwing (zonder Militie of Heks in het spel) om nietsvermoedende tegenstanders compleet weg te vagen.
-
Pedro777
- Condottiërre
Vertalingen, daar durven inderdaad nogal eens fouten in te sluipen. Bedankt voor de rechtzetting en de tips rond de 'kapel'-kaart.
-
missiloon
- Munchkin
Thnx voor de verduidelijking hier, want daar liepen wij vandaag ook tegen aan, maar bovenstaande staat in de uitleg, maar in de kort samengevatte uitleg in de groene balken staat wel 3 kaarten en niet koninkrijkkaarten, dat maakte het even nog verwarrender.Pedro777 schreef:De spelregels zeggen het volgende:
-
Pedro777
- Condottiërre
Ja, maar er staat dus een foutje in de vertaalde regels. Het spel eindigt dus wel degelijk als er drie willekeurige stapels op zijn. Dus ook, geld-, vloek- of overwinningskaarten.
-
16 Feet Pauly
- Critico
- Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!
GoedzoSuzan schreef:De vloeken kan je ook met andere kaarten uit de andere uitbreidingen krijgen, zeker niet alleen met de Heks van de basisset en met kaarten uit Alchemy.spellenclubapeldoorn schreef:Volgens mij kan je dan geen -1 punt krijgen zonder heks. Ik zou willen dat mensen een -1 kregen als ze een domme fout maken als je met ze drieën speelt
-1 punten kunnen wel voorkomen met evt uitbreidingen alchemisten
Uit mijn hoofd:
Intrigue: Swindler en Torturer
Seaside: Seahag en Embargo
Prosperity: Mountebank
De vertaling is inderdaad helemaal fout. Het gaat echt om 3 willekeurige stapels.
Verder heb je nog Young Witch, Jester en Followers van de laatste uitbreiding Cornucopia waarmee je vloeken kan uitdelen