Q&A met Bert de Smet van uitgeverij Asmodee Benelux

Informatie, interviews, discussies over/met spelontwerpers en vormgevers

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Bert De Smet
Uitgever

Re: Q&A met Bert de Smet van uitgeverij Asmodee Benelux

Bericht door Bert De Smet »

Beste Andy,

8 ) Zoals je al gelezen hebt, ben ik inderdaad aanwezig op 24u spellenplezier. En inderdaad ook dit jaar werd mij de vraag gesteld om een toernooi te organiseren. Je mag hier gerust een suggestie doen! Ikzelf dacht aan Seven Wonders of eventueel Cargo Noir!

Labels:
Piet
Beheerder

Bericht door Piet »

12) Over tornooien gesproken: vorig jaar hadden wij bij ons in de club een voorronde van het WK Ticket to Ride. Iedereen die meespeelde was enthousiast.
Komt er een vervolg of is Days of Wonder niet langer van plan om hier iets mee te doen?
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

13) Hoe kom je aan zo'n coole baan als jij hebt :P ?
Afbeelding
Piet
Beheerder

Bericht door Piet »

missiloon schreef:13) Hoe kom je aan zo'n coole baan als jij hebt :P ?
Hierbij aansluitend:
14) Als je een job hebt zoals deze, blijf je dan zelf ook spelen? Of ben je 's avonds wat uitgekeken op spelletjes?
stefaan
Caballero

Bericht door stefaan »

Bert De Smet schreef:Beste Stefaan,

Grappig om jou hier tegen te komen!
9) Hmm welk spel zou ik absoluut willen meenemen mocht ik op spellenweekend gaan. Wel ik denk aan Earth Reborn, misschien heb je daar nog wel een revenge van tegoed?
Dat is hierbij afgesproken. (om even iets te verklaren: Bert is lid van onze club de Slimme Zet)

15) Wat is het spel waarvan jouw verwachtingen het meest verschilden van de verkoopcijfers die behaald werden? (positief en/of negatief)
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

16) In het verleden werden spellenclubs uitgenodigd op jullie bijzonder gesmaakte 'Nocturnes'. De laatst geplande avond (oktober of november?) werd afgelast.
Wordt dit initiatief nog herhaald? Zo ja, wanneer?
Afbeelding
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

17) Een vraag aansluitend bij vraag 11) van Leto (die eigenlijk slechts half beantwoord werd) en jouw antwoord op deze vraag:
Leto schreef:Is er een opmerkelijk verschil tussen België en Nederland wat betreft spelgenres?
Bert De Smet schreef:Wat ik wel weet is dat er in Wallonië meer gespeeld wordt dan in Vlaanderen!!
Is er een opmerkelijk verschil tussen Wallonië en Vlaanderen wat betreft spelgenres en spellenverkoop?
Afbeelding
Bert De Smet
Uitgever

Piet schreef:12) Over tornooien gesproken: vorig jaar hadden wij bij ons in de club een voorronde van het WK Ticket to Ride. Iedereen die meespeelde was enthousiast.
Komt er een vervolg of is Days of Wonder niet langer van plan om hier iets mee te doen?
Er staat inderdaad het één en het ander te gebeuren maar je kent de policy van Days Of Wonder, ik mag hier niets over verklappen :D
Sorry daarvoor hé!
Bert De Smet
Uitgever

Hoe noemen ze dat, dikke chance gehad en net op het moment dat ik van job wou veranderen zag ik een advertentie op een website. Nog nooit in m'n leven zo snel een cv opgestuurd! En voilà zé, 5,5 jaar verder nog steeds dikken amuzeleut in de spellekesbranche. Ik heb dus wat ze noemen geluk gehad maar vergis je niet het is en blijft een job zoals elke andere met z'n leuke en minder leuke kantjes.
Bert De Smet
Uitgever

stefaan schreef:
Bert De Smet schreef:Beste Stefaan,

Grappig om jou hier tegen te komen!
9) Hmm welk spel zou ik absoluut willen meenemen mocht ik op spellenweekend gaan. Wel ik denk aan Earth Reborn, misschien heb je daar nog wel een revenge van tegoed?
Dat is hierbij afgesproken. (om even iets te verklaren: Bert is lid van onze club de Slimme Zet)

15) Wat is het spel waarvan jouw verwachtingen het meest verschilden van de verkoopcijfers die behaald werden? (positief en/of negatief)
Er zijn zo eigenlijk wel al een aantal geweest. Formula D was een spel waar Asmodee veel van verwachtte en wat uiteindelijk niet het resultaat gegeven heeft wat ze gehoopt hadden. Eigenlijk kan je hetzelfde zeggen van Battlelore maar ik vond toen al dat DOW er teveel aandacht aan besteedde en dat het te eng is als produkt en naar mijn mening minder goed dan memoir (maar dat is een persoonlijk mening) zeker in verkoopscijfers. Opera van The Game Master is ook zo eentje dat absoluut de verwachtingen niet ingelost heeft alsook de Koningsburcht. Het grootste debacle uit mijn carriëre is zeker Windkracht 10! Nochthans had ik daar veel van verwacht en in tegenstelling met de verkoopscijfers heb ik er zeer veel plezier aan beleefd bij de ontwikkeling ervan met de producent en de acteurs. Daar denk ik nog met plezier aan terug ook al hebben we er ons broek aan gescheurd :D
Bert De Smet
Uitgever

Bart schreef:16) In het verleden werden spellenclubs uitgenodigd op jullie bijzonder gesmaakte 'Nocturnes'. De laatst geplande avond (oktober of november?) werd afgelast.
Beste Bart,
Da's een moeilijke vraag! Er werd vorig jaar beslist om te stoppen met de nocturnes omdat het nieuwe eraf was en dat het steeds dezelfde mensen waren die we zagen. Onder het mom van er komt iets nieuws vonden we dat ook niet erg. Ondertussen is dat item in de koelkast geraakt en kijkt iedereen zo'n beetje naar iedereen. Er zal zeker nog iets georganiseerd worden, de vraag is alleen waar en wanneer. Maar wordt zeker vervolgd!
Bert De Smet
Uitgever

Bart schreef:17) Een vraag aansluitend bij vraag 11) van Leto (die eigenlijk slechts half beantwoord werd) en jouw antwoord op deze vraag:
Leto schreef:Is er een opmerkelijk verschil tussen België en Nederland wat betreft spelgenres?
Bert De Smet schreef:Wat ik wel weet is dat er in Wallonië meer gespeeld wordt dan in Vlaanderen!!
Is er een opmerkelijk verschil tussen Wallonië en Vlaanderen wat betreft spelgenres en spellenverkoop?
Wat betreft spelgenres, neen ik denk het niet alhoewel babbelspellen het in Nederland traditioneel beter doen dan in Vlaanderen en da's zeker het geval voor Wallonië. Daar zijn heel wat spellen die zeer taalgebonden zijn. Een Waal is een echte ambiancemaker daar mag je echt van op aan. Dus alle partygames doen het zeer goed daar maar ook de strategische spellen kennen hun plaats in Wallonië net zoals in Vlaanderen en Nederland. Er zijn nu eenmaal overal 'freaks' (zonder daar denegrerend over te spreken want ik beschouw mezelf als hierbij horend :D
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Bert De Smet schreef:
Bart schreef:16) In het verleden werden spellenclubs uitgenodigd op jullie bijzonder gesmaakte 'Nocturnes'. De laatst geplande avond (oktober of november?) werd afgelast.
Beste Bart,
Da's een moeilijke vraag! Er werd vorig jaar beslist om te stoppen met de nocturnes omdat het nieuwe eraf was en dat het steeds dezelfde mensen waren die we zagen. Onder het mom van er komt iets nieuws vonden we dat ook niet erg. Ondertussen is dat item in de koelkast geraakt en kijkt iedereen zo'n beetje naar iedereen. Er zal zeker nog iets georganiseerd worden, de vraag is alleen waar en wanneer. Maar wordt zeker vervolgd!
We kijken er zeker naar uit! De Nocturne was iedere keer een fijne gelegenheid om zowel nieuwe spellen uit jullie aanbod als spelers van andere clubs te leren kennen. Het was voor de clubs ook een ideale opportuniteit om nieuwe spellen nadien bij de leden te introduceren (of te mijden). Zelf merkte ik dat er mettertijd ook vanuit onze leden meer belangstelling kwam om ook eens mee naar Asmodee te reizen.
We kijken zeker uit naar een een vervolg!
Afbeelding
Bert De Smet
Uitgever

Piet schreef:
Hierbij aansluitend:
14) Als je een job hebt zoals deze, blijf je dan zelf ook spelen? Of ben je 's avonds wat uitgekeken op spelletjes?
hmm, tja dat is inderdaad soms een probleem. Ik heb vaak tijdsgebrek om spellen te spelen. da's één van de redenen waarom ik ook zelf bij een spellenclub ben, om toch maar de mogelijkheid te hebben zelf te spelen. Ik probeer ook regelmatig op kantoor tijdens de uren eens een spel te spelen met de collega's maar de werkdruk maakt dit niet altijd mogelijk. Aan de andere kant doe ik veel evenementen waar ik niets anders doe dan spellen uitleggen en meespelen. Maar het mag altijd meer hé, ik ben en ik blijf iemand die supergraag spellen speelt, hoe meer hoe liever!!
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Bert De Smet schreef:Hey Leto,

11) Ook weer een goeie vraag! Nederland, noem het maar een geval apart. Wordt er in Nederland meer gespeeld dan in België? Ja en neen. Ja wat het zuidelijke deel betreft, minder voor het Noordelijke gedeelte omdat het zeer klassiek protestants is en spelletjes spelen vaak niet past in hun religie. Uitzonderingen bevestigen de regel, kijk maar naar Noorderspel. Maar het is algemeen geweten dat de verkoop in Nederland voor 80% gegenereerd wordt in het Zuiden van het land (denkbeeldige streep tussen Amsterdam en Zwolle en dus alles wat daaronder ligt). Zijn de Nederlanders meer spelers dan Belgen, dat weet ik eigenlijk niet zo, ik vermoed dat het vrij gelijk loopt althans met de Vlamingen. Wat ik wel weet is dat er in Wallonië meer gespeeld wordt dan in Vlaanderen!!

Mag ik wijzen op een misverstand Als je het gedeelte van Nederland boven Amsterdam-Zwolle pakt, kom je relatief weinig klassiek protestantisme zoals jij dat noemt tegen. Je vindt dat meer in de zgn. Biblebelt (midden-Zeeland en het zuiden van Zuid-Holland/ Betuwe/ Veluwe/ een deel van Overijssel). En dat spelletjes spelen niet in hun religie past, spreek ik tegen. Dat is simpelweg niet waar. Over het algemeen zijn dit echte 'gezinsmensen' en worden er juist spelletjes gespeeld. Het zijn echter vaak geen mensen die je op beurzen en in clubverband tegenkomt, maar dat lijkt me een hele andere zaak.