Q&A met Arjan Romijn, oprichter van Rocks Games

Informatie, interviews, discussies over/met spelontwerpers en vormgevers

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Arjan Romijn
Uitgever

Re: Q&A met Arjan Romijn, oprichter van Rocks Games

Bericht door Arjan Romijn »

Willy the Kid schreef:16) Hoe krijg je, volgens jou, het grote publiek van de monopoly af en aan het 'betere' spel?
Pfoef, als ik hier het antwoord op had.... Zoals ik eerder aangaf vind ik het vergelijkbaar met een muziekalbum. Weet je hoelang Meatloaf met Bat out of Hell heeft moeten sleuren voordat het zo'n hit is geworden.

Ik hoop dat enthousiastelingen (oa Ducosim, Zuiderspel, Spel aan Zee, maar ook dergelijke forums en blogs) zullen blijven opstaan om een bijdrage te leveren aan de spellenwereld.

Zelf hoop ik binnenkort in Rotterdam regelmatige spelavonden te kunnen organiseren (met locatie in gesprek).
Arjan Romijn
Uitgever

Dierik schreef:17) Arjan, je komt uit het onderwijs begrijp ik. Hoe kijk jij aan tegen de bruikbaarheid van spellen binnen de basis- en middelbare scholen?
Vanuit mijn ervaring op een middelbare school zeker. Een licht aangepaste Koehandel is bijvoorbeeld uitermate geschikt om het principe van inflatie bespreekbaar te maken.
Ik denk dat docenten dit ook proberen te omarmen (zeker jongere), maar de implementatie vergt vaak veel tijd en kennis.
Voor basisscholen hebben we een serie spellen liggen en wellicht zal ik die in de toekomst gaan uitbrengen. Daar is de uitdaging hoe dit bij docenten onder de aandacht te krijgen, maar meer nog directie van scholen zo ver te krijgen om het aan te schaffen.
Vanuit didactisch oogpunt vind ik het in ieder geval zeer nuttig.
Dierik schreef:18) Er zijn zeker een tiental "kleinere" Nederlandse uitgevers (Rielekst, Quined Games, Rocks Games etc.). Ken jij deze uitgevers en de mensen die hierachter zitten en is er ook samenwerking op bepaalde vlakken of is het toch ieder voor zich?
Voor de Holland promotie en verkopen in Azie heb ik zeker contact met de meeste uitgevers. Quined-spellen leveren we ook mee als winkels rechtstreeks bij ons bestellen (voor de winkels die niet via de leverancier Boosterbox onze producten bestellen).
Recentelijk heb ik op Neurenberg Chislaine van der Bulk (Giuoco) geholpen bij haar stand, waar ik ook de mannen van Rielekst en Wacky Works heb gesproken. Kortom er is zeker contact en in toekomst wellicht gestructureerdere samenwerking.
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Arjan, gezellig dat je op het forum bent.

19) Ben je zelf betrokken geweest bij de ontwikkeling van Salty Ocean, zo ja hoe is dat in zijn werk gegaan waren er testgroepjes in verschillende landen?

20) Op Spel in België hebben mijn vriendin en ik Salty Ocean met twee gespeeld (misschien weet je het nog :wink: ). Met twee spelers kwam het spel niet goed uit de verf was onze mening, is het spel wel geplaytest voor twee spelers?

21) Goede zaak dat je eens per jaar een beter bordspel wil uitbrengen, sta je ook open voor het ontvangen van prototypes?

22) Ben je van plan komend jaar op Spiel en of het Spellenspektakel te staan?
francobollus
Uitgever

Bericht door francobollus »

Hoi Arjan,

Hier nog twee vraagjes:

23) Wat vind je van initiatieven als Kickstarter of Print on Demand (Fantasy Flight Games)?

24) Komt er naast een zekere "Eurogame"-lijn ook een "Ameritrash"-lijn? (althans, dat lijk ik waar te nemen)

Groeten van Frank
Arjan Romijn
Uitgever

cab schreef:Arjan, gezellig dat je op het forum bent.

19) Ben je zelf betrokken geweest bij de ontwikkeling van Salty Ocean, zo ja hoe is dat in zijn werk gegaan waren er testgroepjes in verschillende landen?
Nee, helaas ben ik pas ingestapt op het moment dat het spel voor 90% klaar was. Mijn bijdrage zat dan ook slechts in de auteur op wat onduidelijkheden in de regels te wijzen (en zelfs dat had nog wat beter gekund) . Michele, eigenaar van Giochix.it heeft ook een winkel in Rome, waar alles getest wordt. Ik hoop een eventueel volgend project met hem dan ook wat eerder in te kunnen stappen.
20) Op Spel in België hebben mijn vriendin en ik Salty Ocean met twee gespeeld (misschien weet je het nog :wink: ). Met twee spelers kwam het spel niet goed uit de verf was onze mening, is het spel wel geplaytest voor twee spelers?
Ik herinner me je zeker (een bekend gezicht toen ik zelf nog bezoeker was bij beurzen). In jullie spel, hadden jullie de mogelijkheid om overal in te investeren en hoefde je dus te weinig strategische keuzes te maken. In het 2 persoonsspel kan je de markt iets inperken (door met 1 handelswaar minder te spelen), maar het "strijden"om de uitbreiding is bij 2 inderdaad minder.
21) Goede zaak dat je eens per jaar een beter bordspel wil uitbrengen, sta je ook open voor het ontvangen van prototypes?

Komende weken ben ik verschillende prototypes aan het bekijken, dus ja ik sta er zeker open voor. Zou ook leuk zijn om in de toekomst Nederlandse producten uit te kunnen brengen.
22) Ben je van plan komend jaar op Spiel en of het Spellenspektakel te staan?
Dat hangt enigszin af van welke spellen worden uitgegeven. Van de drie spellen nu is slechts 1 met Engelse vertaling. Bovendien is Spiel uitermate geschikt om andere bedrijven langs te gaan. Aan de andere kant heb ik dit jaar geholpen bij Swan Pan Asia en daar kan ik altijd een tafeltje bij huren. Spellenspektakel moet ik kijken of het in het budget past. Zuiderspel in ieder geval wel
Arjan Romijn
Uitgever

Hi Frank
francobollus schreef:Hoi Arjan,Hier nog twee vraagjes:
23) Wat vind je van initiatieven als Kickstarter of Print on Demand (Fantasy Flight Games)?
Zeker iets waar we als Nederlandse bedrijven naar moeten kijken, want Amerikaanse bedrijven lijken hier mooi van te profiteren. Ik heb er ook wel ideeen over.
francobollus schreef:
24) Komt er naast een zekere "Eurogame"-lijn ook een "Ameritrash"-lijn? (althans, dat lijk ik waar te nemen)

Dan doel je denk ik op Neuroshima Hex. Iedereen zal een spel op zijn eigen manier beleven, maar echt een thematisch spel vind ik het zelf niet. Bij speldemo's laat ik het verhaal dan ook achterwege. Met de Poolse uitgever loopt het bovendien vrij stroef.
jesse
Sojaboon

Bericht door jesse »

Bordspelmaniakken, heb naar aanleiding van jullie Q&A Arjan gecontacteerd.
Neuroshima Hex zal in de Volgende 'Spel in Zicht' worden besproken.
Af en toe moeten we ook de wat 'moeilijkere spellen' aandacht geven :wink: .

Geef gerust een seintje als we ook in andere zaken informatie kunnen uitwisselen:
info@spelinzicht.eu
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Leuk om te horen Jesse, zo helpen we elkaar :clap:

Vandaag is trouwens de laatste dag dat er vragen kunnen worden gesteld, dus heb je nog iets dat je van Arjan wilt weten grijp je kans zou ik zeggen!
Mistharfare
Website beheerder

Bericht door Mistharfare »

Zeker iets waar we als Nederlandse bedrijven naar moeten kijken, want Amerikaanse bedrijven lijken hier mooi van te profiteren. Ik heb er ook wel ideeen over.
Ik zag net op BGG met de contest van Briefcase (Artipia Games nieuwe spel) dat er een tegenhanger is van Kickstarter.com namelijk Indiegogo.com.
What is indiegogo: Indiegogo.com is a kickstarter equivalent for non US-based companies. Our funding campaign works in exactly the same way as it would on kickstarter. We have a 30 day period to meet our funding goal. If our goal is reached, the project will get funded which will help us a lot with our production. The only difference is that instead of Amazon Payments used by kickstarter, indiegogo uses Paypal for its transactions. All payments are processed through Paypal ensuring the security of the transaction and refund if the project doesn't reach the funding goal. Paypal allows you to pay using a credit card without even creating an account.
Is dit niet iets voor de kleine Nederlandse uitgevers?
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

Hallo Arjan, welkom op het forum.

25) Eerder had je het al over je spellenfavorieten. Ben je eerder een speler of meer een spellenverzamelaar?

26) Wie zijn jouw favoriete spelontwerpers /-spelillustratoren? Waarom?

27) Waarom speel je graag spellen? Doe je het voor de sfeer aan de tafel? Voor het gevoel van de winst (of verlies )? Of zijn er nog andere redenen?

28) Speel je vooral gezelschapsspellen rond tafel of speel je ook digitaal?

29) Heb je als uitgever ook persoonlijke contacten met Nederlandse of Vlaamse (Belgische) spelauteurs? Zo ja, zie je op termijn mogelijkheden om met auteurs van hier de internationale markt op te gaan?

30) Ben je van plan om dit jaar naast Spiel en/of Spellenspektakel (zie vraag 22) ook terug aanwezig te zijn op Spel? Hoe heb je Spel ervaren?

Hopelijk mogen we je in de toekomst nog regelmatig terug ontmoeten hier op Bordspelmania.
Afbeelding
Arjan Romijn
Uitgever

Hi Martijn,

Top, ga ik eens bekijken.
Misth schreef:
Ik zag net op BGG met de contest van Briefcase (Artipia Games nieuwe spel) dat er een tegenhanger is van Kickstarter.com namelijk Indiegogo.com.
What is indiegogo: Indiegogo.com is a kickstarter equivalent for non US-based companies. Our funding campaign works in exactly the same way as it would on kickstarter. We have a 30 day period to meet our funding goal. If our goal is reached, the project will get funded which will help us a lot with our production. The only difference is that instead of Amazon Payments used by kickstarter, indiegogo uses Paypal for its transactions. All payments are processed through Paypal ensuring the security of the transaction and refund if the project doesn't reach the funding goal. Paypal allows you to pay using a credit card without even creating an account.
Is dit niet iets voor de kleine Nederlandse uitgevers?
Arjan Romijn
Uitgever

Bart schreef:Hallo Arjan, welkom op het forum.

25) Eerder had je het al over je spellenfavorieten. Ben je eerder een speler of meer een spellenverzamelaar? Oeh, moeilijke vraag. Ik denk dat ik toch meer een speler ben (geworden). Op dit moment is mijn appartement aardig bepakt. Hoewel ik nog veel spellen van buitenlandse partners krijg om te testen en soms echt iets zie wat ik moet hebben. Voor de Aziatische distributie koop ik Nederlandse spellen in en dwing mezelf de verleiding te weerstaan om alles te openen (lastig :). Daarnaast heb ik ook steeds vaker wat spellen van kleinere buitenlandse partner (Igramoon, Rebel, Kuznia, Mesa) , die ik leuk vind om te promoten bij wat bekende winkels, ook voor deze probeer ik de verleiding te weerstaan ;)
26) Wie zijn jouw favoriete spelontwerpers /-spelillustratoren? Waarom?
Friedemann (Funckenschlagg, Friesematenten en natuurlijk Famiglia) vind ik leuke spellen met veel bedrijfskundige dilemma's (los van het in de meeste spellen omzetten van schaarste in welvaart). Spellen waar de strategie ook niet gelijk duidelijk is, wat triggered tot vaker spelen.
Bruno Faidutti staat zeker hoog op het lijstje vanwege de blufelementen.
Ik ben ook erg fan van hoe een spel er grafisch uitziet, maar hou niet bepaald bij wat van welke illustrator is.

27) Waarom speel je graag spellen? Doe je het voor de sfeer aan de tafel? Voor het gevoel van de winst (of verlies )? Of zijn er nog andere redenen?
Dit is voor mij een makkelijkere vraag, duidelijk voor de sfeer aan tafel en omdat ik het leuk vind om mijn vrienden nieuwe spellen te tonen of nieuwe met ze te ontdekken.
Ik speel wel om te winnen (lees doe serieus mijn best), maar het interesseert me weinig als dit niet gebeurt (heus).

Alleen afgelopen weekend bij de jaarlijkse kolonistenmarathon (6 spelers, vol bord, vele uitbreidingen waaronder die via internet), keek ik wel wat zuur nadat na vijf uren spelen al mijn steden waren vernietigd door onverwachtse barbareninvallen en ik een uur lang niets meer kon bouwen en ook niet de leuke tabbladen (uitbreiding steden en riddders) kon gebruiken.

28) Speel je vooral gezelschapsspellen rond tafel of speel je ook digitaal? Alleen rond de tafel.

29) Heb je als uitgever ook persoonlijke contacten met Nederlandse of Vlaamse (Belgische) spelauteurs? Zo ja, zie je op termijn mogelijkheden om met auteurs van hier de internationale markt op te gaan? Dit zou zeker leuk zijn en ik heb wel contacten, maar ik ben en moet nog veel leren op het redactioneel vlak, dus naast de kostenvoordelen was dat ook een reden om voor buitenlandse cooperaties te gaan.

30) Ben je van plan om dit jaar naast Spiel en/of Spellenspektakel (zie vraag 22) ook terug aanwezig te zijn op Spel? Hoe heb je Spel ervaren? Spel vond ik erg geslaag.
Eerste dagen mijn ogen uitgekeken naar de hordes mensen die uren in de rij stonden voor mijn tafel, maar mij zeker vermaakt. Een amicaal publiek, dus ben er zeker weer bij.

Hopelijk mogen we je in de toekomst nog regelmatig terug ontmoeten hier op Bordspelmania.
Ik vond dit in ieder geval erg leuk om te doen. Ook hier heerst een amicaal sfeertje.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Arjan, ontzettend bedankt voor je openheid en uiteraard graag tot een volgende keer. :thumbup:
Arjan Romijn
Uitgever

Iedereen bedankt voor de vragen.

Ik hoop komende maand de knopen door te hakken omtrent nieuwe spellen en zal in maart de site up daten inclusief filmpje Famiglia en (helaas) wat verduidelijkingen voor Upon a Salty ocean. Ik houd jullie op de hoogte