Ticket To Ride (Europe)

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Re: Ticket To Ride (Europe)

Bericht door P.T. »

Tegenwoordig zijn er ook train meeples beschikbaar voor de ticket to ride fans ;)
http://www.boardgamebeast.com/train-mee ... -game.html

Labels:
fatum
Veenboer
Persoonlijke Ondertitel: X-Wing: imperial !
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door fatum »

Als je TtR: Europe goed vind en wat afwisseling wil in het spel, dan kan ik de 1912 uitbreiding aanraden. Er komen een hoop nieuwe routes bij en je kan met depots gaan werken om kaarten op te sparen.
Afbeelding
Leto
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Shai-Hulud

Bericht door Leto »

Persoonlijk speel ik liever de gewone versie (met 1910 uitbreiding). Ik vind dat in Europa niet zoveel moet rekening gehouden worden met de tegenstanders, vooral die stations (dacht ik?) verpesten het een beetje, het is leuker als je anderen meer kan blokkeren. Ik vind de kaart ook niet zo leuk als USA, ondanks het feit dat ik ook liever herkenbare steden zie op een bord.

Maar dat de meningen verschillen, is een teken dat ze best wel erin geslaagd om toch 2 verschillende varianten te maken die toch genoeg van elkaar verschillen.
Afbeelding
fatum
Veenboer
Persoonlijke Ondertitel: X-Wing: imperial !

Bericht door fatum »

Leto schreef:...Maar dat de meningen verschillen, is een teken dat ze best wel erin geslaagd om toch 2 verschillende varianten te maken die toch genoeg van elkaar verschillen.
Inderdaad. Hou je meer van iemand blokkeren dan is de originele ideaal, Wil je het wat makkelijker maken, dan is Europe ideaal.

Omdat ik regelmatig met occasionele of zelfs non-gamers speel, is Europe ideaal. Minder directe confrontatie en toch een gezellige avond. De stations kosten 4 punten per stuk, dus je zal ze niet zomaar gebruiken. En je hebt er maar 3, dus als je teveel routes aan je neus voorbij laat gaan (zeker met 4 spelers), dan kan je alsnog geblokkeerd zijn.

Naar ik heb gehoord moet de marklin editie nog anders zijn, die ga ik dus zeker nog eens proberen.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Mijn broertje (en eigenlijk ik ook) proberen een speltactiek/mechaniek te kraken. Nu had hij ging hij kaarten opsparen om de 3 langste verbindingen te leggen van Ticket to ride Europe. Bij de langste van 8 krijg je namelijk al 21 punten (het aantal wat je normaal bij het volbrengen van de lange route krijgt). Het lukte hem om die 3 verbindingen te leggen. Verder kwam hij maar tot het volbrengen van 1 ticket, waar ik er 5 had volbracht (tickets lagen toevallig allemaal mooi op de route). Uiteindelijk won ik daardoor. Wij speelden het spel overigens met 3, maar ik kan mij voorstellen als je het spel met 4 of 5 speelt en je zou die tactiek aanhouden van mijn broertje dat je dan wel zou kunnen werken ondanks dat je 1 ticket niet haalt, want dan haalt niet zo snel iemand 5 tickets lijkt mij. Wat vinden jullie van deze tactiek?
Afbeelding
Batata
Joker

Bericht door Batata »

Met deze tactiek zul je niet snel winnen. Het grote nadeel is nl dat je geen routes afmaakt, maar alleen punten krijgt voor het leggen vd treintjes. Bij het maken van routes krijg je punten voor de treintjes + punten voor het volbrengen vd route. Dit levert over het algemeen meer punten op. Ook de lange route is vri j cruciaal, zonder deze te volbrengen zit je al op een achterstand.
Wanneer je alle routes weet, dan kan je al wel goed inschatten wie waar naar toe moet. Vooral de lange routes zijn makkelijk te onthouden.
Mijn favoriete route die ik pak om te pesten is kharkov - rostov, kost je maar 2 treintjes en iedereen moet of een station inzetten of er helemaal omheen gaan. Pak snel Kiev - Bucaresti erbij en ze kunnen er bijna niet meer omheen, ze moeten een station inzetten.
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Hmm... een vriend van mij speelt dit ook vaak: sowieso de lange route van 8 spelen, één lange route afmaken en één of twee kleintjes en dan snel het spel uitmaken. Werkt vaak, bij ons. Maar in hoeverre counteren we dat zelf? Kun je je ook afvragen...
Afbeelding
BibiTotoLover
Meeple

Bericht door BibiTotoLover »

Ik hoor altijd zoveel goeds over Ticket to Ride bordspellen, heb er zelf helaas nog nooit een gespeeld. Heb wel paar filmpjes bekeken, en het lijkt me zeer leuk.
Maar wat vinden jullie?

Eerst beginnen met het 'originele' Ticket to Ride?
Of is Europe zoveel beter, en kan ik net zo goed daarmee beginnen? :)
Bombarda!
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

BibiTotoLover schreef:Ik hoor altijd zoveel goeds over Ticket to Ride bordspellen, heb er zelf helaas nog nooit een gespeeld. Heb wel paar filmpjes bekeken, en het lijkt me zeer leuk.
Maar wat vinden jullie?

Eerst beginnen met het 'originele' Ticket to Ride?
Of is Europe zoveel beter, en kan ik net zo goed daarmee beginnen? :)
TTR Europe is meer geschikt voor familiespelers vind ik; er komt namelijk door toevoeging van stations wat minder concurrentie bij kijken en het is gevarieerder door tunnels en veerboten. Het originele TTR is echt een basisversie zonder extra poespas.
BibiTotoLover
Meeple

maxitaxi777 schreef:TTR Europe is meer geschikt voor familiespelers vind ik; er komt namelijk door toevoeging van stations wat minder concurrentie bij kijken en het is gevarieerder door tunnels en veerboten. Het originele TTR is echt een basisversie zonder extra poespas.
Oké, bedankt voor je antwoord. :)
Als ik ook zo naar de prijzen kijk bij Spellenrijk dan maakt het ook niet zoveel uit.
Denk dat ik dus eerder voor Europa ga.

Zijn die India/Asia/Nederland ook losse spellen, of zijn dat expansions?
Bombarda!
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

BibiTotoLover schreef:
maxitaxi777 schreef:TTR Europe is meer geschikt voor familiespelers vind ik; er komt namelijk door toevoeging van stations wat minder concurrentie bij kijken en het is gevarieerder door tunnels en veerboten. Het originele TTR is echt een basisversie zonder extra poespas.
Oké, bedankt voor je antwoord. :)
Als ik ook zo naar de prijzen kijk bij Spellenrijk dan maakt het ook niet zoveel uit.
Denk dat ik dus eerder voor Europa ga.

Zijn die India/Asia/Nederland ook losse spellen, of zijn dat expansions?
Dat zijn inderdaad uitbreidingen, zogenaamde 'Map Packs'. Dat is dus een losse kaart (soms dubbelzijdig, maar niet altijd) met bijbehorende bestemmingstickets. De treintjes en treinkaarten uit TTR of TTR: Europe moeten worden gebruikt om het te kunnen spelen. Asia is Map Pack 1 en bevat naast een normaal spelbord van Azië op de voorkant, een teamvariant van Azië op de achterkant. India is Map Pack 2 en bevat naast India op de voorkant, Zwitserland voor 2 of 3 spelers op de achterkant. Nederland is Map Pack 4 met een enkelzijdig bord. Afrika bestaat ook nog, dat is Map Pack 3 (ook enkelzijdig) en UK/Pennsylvania is het dubbelzijdige Map Pack 5 dat dit jaar uitkomt :). Daarnaast bestaan er nog de spin-offs Nordic Countries (2/3 spelers), Zug um Zug: Deutschland en TTR: Märklin. Voor TTR, TTR: Europe en Zug um Zug Deutschland zijn er dan ook nog eens kleine uitbreidingen met extra tickets, respectievelijk genaamd 1910, 1912 en 1902 (de laatstgenoemde komt dit jaar uit). Lang verhaal maar nu heb je alle info bij elkaar :D.
BibiTotoLover
Meeple

maxitaxi777 schreef:Dat zijn inderdaad uitbreidingen, zogenaamde 'Map Packs'. Dat is dus een losse kaart (soms dubbelzijdig, maar niet altijd) met bijbehorende bestemmingstickets. De treintjes en treinkaarten uit TTR of TTR: Europe moeten worden gebruikt om het te kunnen spelen. Asia is Map Pack 1 en bevat naast een normaal spelbord van Azië op de voorkant, een teamvariant van Azië op de achterkant. India is Map Pack 2 en bevat naast India op de voorkant, Zwitserland voor 2 of 3 spelers op de achterkant. Nederland is Map Pack 4 met een enkelzijdig bord. Afrika bestaat ook nog, dat is Map Pack 3 (ook enkelzijdig) en UK/Pennsylvania is het dubbelzijdige Map Pack 5 dat dit jaar uitkomt :). Daarnaast bestaan er nog de spin-offs Nordic Countries (2/3 spelers), Zug um Zug: Deutschland en TTR: Märklin. Voor TTR, TTR: Europe en Zug um Zug Deutschland zijn er dan ook nog eens kleine uitbreidingen met extra tickets, respectievelijk genaamd 1910, 1912 en 1902 (de laatstgenoemde komt dit jaar uit). Lang verhaal maar nu heb je alle info bij elkaar :D.
Top! :thumbup:
Hartstikke bedankt! Had inderdaad die van Nordic ook gezien, en die lijkt me ook erg leuk, ben echt een Kerst-mens. :P
Maar fijn, je kan dus ook gewoon Europa als basisspel gebruiken en dan India/Asia etc. als expansion daarbij spelen.
Gaat helemaal goed komen. :angel:
Bombarda!
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn

Bericht door Bridget »

Als je met iemand speelt die het allemaal niet snapt kun je op de kaart van Europa ook een 'basis' spelen zonder de stations, tunnels en andere extra variaties. Zullen veel mensen mij tegenspreken maar je moet soms met kinderen of ouderen wat anders spelen.
Beter aangepast een spel doen als helemaal geen bordspel!
Everybody has the right to play...
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

Bridget schreef:Als je met iemand speelt die het allemaal niet snapt kun je op de kaart van Europa ook een 'basis' spelen zonder de stations, tunnels en andere extra variaties. Zullen veel mensen mij tegenspreken maar je moet soms met kinderen of ouderen wat anders spelen.
Ik spreek je zeker niet tegen !! :thumbup:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
BibiTotoLover
Meeple

Bridget schreef:Als je met iemand speelt die het allemaal niet snapt kun je op de kaart van Europa ook een 'basis' spelen zonder de stations, tunnels en andere extra variaties. Zullen veel mensen mij tegenspreken maar je moet soms met kinderen of ouderen wat anders spelen.
Bedankt voor de tip! :thumbup:
Maar voorlopig zal ik bordspellen alleen met me mams en vrienden spelen, dus gaat wel goed komen. ;)
Bombarda!