Mijn wenslijst

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Mijn wenslijst

Bericht door ditterio »

Misschien een leuk idee om hier een spellenwoordenboek te plaatsen. Mods?
Dat zou niet slecht zijn, want er passeren hier redelijk wat woorden waarvan een beginner waarschijnlijk grote ogen trekt :crazy: Meerderheden, worker placement, modulair bord, filler, push-your-luck, deck-building en nog veel meer.
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

ditterio schreef:Misschien een leuk idee om hier een spellenwoordenboek te plaatsen. Mods?
Dat zou niet slecht zijn, want er passeren hier redelijk wat woorden waarvan een beginner waarschijnlijk grote ogen trekt :crazy: Meerderheden, worker placement, modulair bord, filler, push-your-luck, deck-building en nog veel meer.
Ben je bekend met boardgamegeeks ? want daar kun je al in het engels de betekenis van de meeste van die woorden vinden.

Kijk maar bijvoorbeeld bij stone age (stenen tijdperk) daar zie je bij spelmechanisme "worker placement" staan en als je erop klikt vind je een uitlegje.
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

cymric schreef:
ditterio schreef:Nu heb ik een afspraak met mijn vriendin. Binnenkort gaan we op een rommelmarkt staan. Met de winst van onze spullen + oude spellen als Monopoly, Wie wordt multimiljonair, Magelaen, ... mag ik nieuwe spellen kopen. Daarom ben ik nu al aan het uitkijken wat ik met mijn budget ga doen.
:crazy: Volgens mij... kom je net aan een exemplaar Coloretto o.i.d. :twisted:
Overigens vind ik Coloretto een prima keuze.
ditterio schreef:Misschien een leuk idee om hier een spellenwoordenboek te plaatsen. Mods?
Goed idee!
Voelt iemand zich geroepen om een aanzet tot het 'modern spellenwoordenboek' op te stellen?
(cymric? missiloon? Jullie waren al goed gestart)
Afbeelding
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Ergens op mijn harde schijf zweeft een concept voor zo'n woordenboek rond, had ik ooit tot een blogbijdrage willen verwerken. (Ergens in 2007 al, geloof ik.) Maar het is er nooit van gekomen omdat ik het uiteindelijk een nogal nutteloze bezigheid vond. Het gros van de lemma's bevat beschrijvingen die vanzelf spreken of niet interessant zijn; een aantal lemma's zou een te controversiële (doch wel formeel juiste) beschrijving hebben gehad; en het werkje dijde teveel uit.
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

Bart schreef:
cymric schreef:
ditterio schreef:Nu heb ik een afspraak met mijn vriendin. Binnenkort gaan we op een rommelmarkt staan. Met de winst van onze spullen + oude spellen als Monopoly, Wie wordt multimiljonair, Magelaen, ... mag ik nieuwe spellen kopen. Daarom ben ik nu al aan het uitkijken wat ik met mijn budget ga doen.
:crazy: Volgens mij... kom je net aan een exemplaar Coloretto o.i.d. :twisted:
Overigens vind ik Coloretto een prima keuze.
Goed idee!
Voelt iemand zich geroepen om een aanzet tot het 'modern spellenwoordenboek' op te stellen?
(cymric? missiloon? Jullie waren al goed gestart)
Helaas is de nederlandse coloretto niet meer te koop naar mijn weten :( Alleen die met amazones nog via adriaensen, maar weet niet zo goed of dat nou alleen ander thema is, of echt ander spel.

En ik wil er best eens naar kijken naar zo'n woordenlijst zolang het niet nu meteen hoeft want ik heb bijna examen dus nu minder tijd, erna weer wat meer.
Afbeelding
ditterio
Grote Dalmuti

Bericht door ditterio »

Misschien kunnen de mods een topic aanmaken waarin iedereen vakjargon / spellentermen kan posten. Iedereen die dit wenst kan hier dan een zo compleet mogelijke uitleg bij plaatsen. Op het moment dat we redelijk wat woorden + uitleg hebben, kan er dan misschien een woordenboek gemaakt worden naar analogie met de spellendatabase waarin de woorden en omschrijving uit het topic overgenomen kan worden?
ditterio
Grote Dalmuti

Bericht door ditterio »

cymric schreef:Het gros van de lemma's bevat beschrijvingen die vanzelf spreken of niet interessant zijn; een aantal lemma's zou een te controversiële (doch wel formeel juiste) beschrijving hebben gehad; en het werkje dijde teveel uit.
Voor velen misschien vanzelfsprekend, maar je moet eens vragen aan een spellenleek of beginner wat worker placement spellen, meerderheden, deductiespellen, deck building games en fillers zijn? Nog geen 1% die dit zal weten, dus zo vanzelfsprekend vind ik dit niet.
Wyckyd
Generalist

Bericht door Wyckyd »

cymric schreef: :crazy: Volgens mij... kom je net aan een exemplaar Coloretto o.i.d. :twisted:
missiloon schreef:Helaas is de nederlandse coloretto niet meer te koop naar mijn weten :( Alleen die met amazones nog via adriaensen, maar weet niet zo goed of dat nou alleen ander thema is, of echt ander spel.
Coloretto Amazones is een heel ander spel. Bevat kaartjes met verschillende dieren, en je moet proberen setjes te verzamelen om punten te claimen. Elke beurt pak je een kaart en speel je eentje - je kunt 'm voor jezelf spelen om je eigen set groter te maken, of je kunt 'm bij de ander spelen om die kaart & dubbelen te verwijderen.
Heel suf. Komt geen hersencel aan te pas.
Komt dus niet in de buurt van de echte Coloretto.
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

ditterio schreef:Voor velen misschien vanzelfsprekend, maar je moet eens vragen aan een spellenleek of beginner wat worker placement spellen, meerderheden, deductiespellen, deck building games en fillers zijn? Nog geen 1% die dit zal weten, dus zo vanzelfsprekend vind ik dit niet.
Van het een komt het ander, en dat bleek uiteindelijk het grootste probleem. Want als je een woord als mechanisme laat vallen, wil je dat natuurlijk ook onder woorden brengen, en zo helemaal terug naar zelfs het ogenschijnlijk simpele spel. Of toeval.

Ik heb het document trouwens even opgezocht, de teller stond op 4 A4'tjes, en dat was exclusief de vele mechanismen en genres die dit wereldje rijk is, en een flink aantal fundamentele lemma's. Sommige lemma's zijn weer ernstig verouderd: ik heb het woord boxfart in geen tijden meer gehoord of gelezen, evenals eurosnoot. En ameritrash wordt 'tegenwoordig' met het neutrale themaspel aangeduid. Ik vond het allemaal erg veel werk, in ieder geval.
ditterio
Grote Dalmuti

Bericht door ditterio »

Ondertussen is mijn wenslijst geupdate. Deze 20 spellen staan nu op mijn verlanglijstje.

Ik hou van luchtige kaartspellen als Boonanza, Saboteur, en dergelijke, daarom dacht ik dat de 3 onderstaande ook wel in de smaak zouden vallen:

CHEROKEE
COLORETTO
CROOKS

Onderhandelen vind ik ook leuk. Daarom wil ik deze zeker eens proberen:
CHINATOWN
GENOA

Mijn broer is gek van pretparken en ik ben gek van spellen. Goede match:
CONEYISLAND

Dit spel heb ik al vaak met veel plezier online gespeeld:
DEMOL/THE RESISTANCE

Van alle partyspellen die ik nog niet heb, leek dit me het leukste:
GIFTTRAP

Qua meerderheden heb ik enkel Maharadja (topspel!). Aangezien iedereen zo lovend is over deze klassieker, wil ik deze ook graag eens proberen:
ELGRANDE

Op coöperatief gebied hebben we ons al enorm vermaakt met Pandemie en het Verboden Eiland (in mindere mate). Daarom kwamen deze twee ook op mijn lijstje:
FLASH POINT:FIRE RESCUE
GHOSTSTORIES

Ik ben gek op racespellen. Formula D is één van mijn favoriete spellen. Daarom wil ik graag deze twee ook eens proberen:
K2
SNOWTAILS

Bij fingerflicking games twijfelde ik tussen Pitch car en Crokinole, gezien de hoge prijs voor crokinole denk ik dat ik zal beginnen met deze:
PITCH CAR

Ik hou van de treintjes in ticket to ride, daarom wil ik graag deze twee ook eens proberen. Een lichte en een zware:
THURNUNDTAXIS
STOOM

Ik ben helemaal verkocht aan Ra van Reiner Knizia. Daarom heb ik deze ook op mijn wenslijst geplaatst:
TAJMAHAL

Van alle spellen met actiepunten leek deze me het leukste:
TIKAL

Deze klassiekers worden door velen zo positief omschreven dat ik ze ook wel eens wil proberen:
HANZESTEDEN
SAN MARCO

Bijkomend advies is steeds welkom!
Elsje07
El Capitan

Bericht door Elsje07 »

Uit je kaartspellen zouden we Crooks aanbevelen..
(Coloretto kennen we niet dus we kiezen tussen Cherokee en Crooks)
Crooks is een klein, kort kaartspelletje waar best veel in zit, en ook na een tijdje nog leuk blijft!
Over Cherokee hebben we hier beide een andere mening, Els vindt het nog steeds erg leuk en ik wat minder..

Coney Island is een goed idee als je broer van pretparken houdt!
Het is vlot speelbaar en ook met 2 spelers wel leuk!

En de coöperatieve spellen dat je opnoemt.. We zijn zelf erg benieuwd naar Flash Point ;-) En Ghost Stories hebben we onlangs getest en is ons erg goed bevallen!

Over de rest kunnen we je helaas niet helpen ;-)
Maar laat wel even weten wat het geworden is!
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen
ditterio
Grote Dalmuti

Bericht door ditterio »

Een beetje laat, maar bedankt voor de tips. Ik ga nu een beetje sparen en dan al mijn geld (lees: bijna al mijn geld :D) uitgeven op het spellenspektakel (als ik daar koopjes kan doen) :mrgreen:
vdbmalmsteen
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Hell Yeah !!!

Bericht door vdbmalmsteen »

ditterio schreef: Bij fingerflicking games twijfelde ik tussen Pitch car en Crokinole, gezien de hoge prijs voor crokinole denk ik dat ik zal beginnen met deze:
PITCH CAR

Speelt super met 1 of 2 uitbreidingen dus hoop dat je thuis genoeg plaats hebt en er niet te veel glas in de buurt staat :lol:
Afbeelding
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

ditterio schreef:Qua meerderheden heb ik enkel Maharadja (topspel!). Aangezien iedereen zo lovend is over deze klassieker, wil ik deze ook graag eens proberen:
ELGRANDE
Prima keuze. Wat mij betreft nog steeds het beste spel in het meerderheden-genre. Op de voet gevolgd door het veel vlottere Kardinaal & Koning (later heruitgegeven onder de naam China) overigens, dus als je liever een spel van 45 minuten speelt...
ditterio schreef:Op coöperatief gebied hebben we ons al enorm vermaakt met Pandemie en het Verboden Eiland (in mindere mate). Daarom kwamen deze twee ook op mijn lijstje:
FLASH POINT:FIRE RESCUE
GHOSTSTORIES
Ik heb Flash Point slechts 1x gespeeld, maar hoewel het thema goed is uitgewerkt voelde het qua spelmechanismen toch aan als een slap aftreksel van Pandemie. Ghost Stories ken ik niet, maar op basis van wat ik gelezen heb zou ik die eerder aanraden.
ditterio schreef:Ik ben gek op racespellen. Formula D is één van mijn favoriete spellen. Daarom wil ik graag deze twee ook eens proberen:
K2
SNOWTAILS
K2 voelt niet echt aan als een race. Het voelt eerder aan als een overlevingsspel (wel met een race-element natuurlijk). Dus of je die automatisch ook leuk vind als je van Formula D houdt, is lang niet zeker. Maar zeker het proberen waard wat mij betreft. Snow Tails ken ik niet.
ditterio schreef:Ik hou van de treintjes in ticket to ride, daarom wil ik graag deze twee ook eens proberen. Een lichte en een zware:
THURNUNDTAXIS
STOOM
Thurn und Taxis gaat dan ongetwijfeld ook in de smaak vallen, Stoom is wel even heel wat anders (maar wel weer een goed spel).
ditterio schreef:Ik ben helemaal verkocht aan Ra van Reiner Knizia. Daarom heb ik deze ook op mijn wenslijst geplaatst:
TAJMAHAL
Kan ik inkomen. Ik ben van beide geen groot fan, maar de spelers die ik ken die Ra erg leuk vinden, die vinden Taj Mahal ook erg leuk.
ditterio schreef:Van alle spellen met actiepunten leek deze me het leukste:
TIKAL
Torres is in mijn ogen veel beter. Wel wat "droger".
ditterio schreef:Deze klassiekers worden door velen zo positief omschreven dat ik ze ook wel eens wil proberen:
HANZESTEDEN
SAN MARCO
Voor deze geldt: eerst proberen, dan kopen. Dat geldt bij alles natuurlijk, maar bij deze spellen wil ik het extra adviseren. Er zijn ook genoeg spelers die er niet zo positief over zijn namelijk. Misschien heb je nog wel meer redenen dan alleen beoordelingen van anderen om juist deze twee te kiezen natuurlijk, maar ik zou nooit alleen op basis van een willekeurig advies een aankoop doen.

Hoe dan ook, veel plezier met uitproberen/beslissen/kopen en spelen.
ditterio
Grote Dalmuti

Bericht door ditterio »

Bedankt voor de goede tips, ik zal er zeker rekening mee houden :thumbup: