Advertentieblocker gedetecteerd: Onze website is mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Vragen wij u vriendelijk uw advertentieblocker uit te schakelen ter ondersteuning van onze site.
Sieger schreef:
Compendium heeft nooit de advanced civilization versie uitgegeven, alhoewel daar wel sprake van is geweest. Er is alleen een avalon hill advanced civilization. Verder is er nog de western extension map.
De belangrijkste verschillen met de oorspronkelijke versie zijn licht gewijzigde regels en extra handelswaar. Ik zit me nu even af te vragen of er ook nieuwe technologieen zijn; weet ik niet uit mijn hoofd en zal ik even moeten nakijken. Met de western extension map is het mogelijk het spel met negen mensen te spelen.
Was die western extension map niet een paar stukjes papier. Of heb ik dan het verkeerde in me hoofd.
De compedium civ heb ik ook een aantal keer gespeeld erg leuk alleen helaas nooit met het volle aantal spelers.
Ik heb de nare gewoonte om bijna altijd te verliezen. Mijn medespelers vinden dat jammer genoeg nooit erg.
Ik wist inderdaad dat de Advanced versie nooit in het Nederlands is uitgegeven. Wat ik niet wist is dat het een heel ander spel was. Ik dacht dat het een uitgebreide versie van de andere set was. Weer wat geleerd...
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!
Als antwoord op de mail van "De Struikrover". de belangrijkste verschillen waren:
1. Handelen gaat anders. In de "gewone" versie vertel je elkaar wat de totaale punten waarde is van de kaarten die je verhandeld?, in de "Advanced" versie moeten 2 van de kaarten kloppen en moet je minstens 3 kaarten verhandelen.
2. extra kaart deel toegevoegd (Western expansion map)
3. extra kaarten (1 meer voor de stapels 2 tot en met 9)
4. extra rampen, voor de stapels 2 t/m 5?,
treachery krijg een stad van de gene aan wie je hem verhandeld
supperstition reduce 3 city's
barbarion hordes barbaren aan rand van het bord.
5. Extra advances, genoeg voor iedereen
6. extra advances tw:
engineering nodig voor volgende twee:
mining, waarde van metalen bepaald als 1 kaart meer
road building, beweeg twee gebieden
militarism, beweeg laatste
architecture, betaal een stad voor de helft uit de treasury
Ik heb van het weekend van 12:00 uur tot 24:00 uur mij gebogen over civilization, the board game. We hebben ons gestort op de advanced rules, aangezien ik had gehoord dat dat een stuk leuker is dan de standard rules.
Echt waar, het was geweldig. Maar minpunten zijn aanwezig, dat zeker.
De grote fout was namelijk dat we maar met zijn 2-en waren. Als groot fan van het eerste computerspel uit de serie wist ik nog dat zo snel mogelijk steden bouwen je overwinning bijna garandeerde. Wat dat betreft merk ik weinig verschil. Doordat ik met mijn grondstoffen ook nog is mazzel had liep de kassa gauw vol. Ik had dan ook al snel een superieur leger.
In dit geval (er was geen derde speler om de zaak in evenwicht te houden) maakte de andere speler al bijna geen schijn van kans meer.
Het grote nadeel is verder ook dat als je veel geld hebt je alles kan doen, terwijl de andere speler het nakijken heeft met bijvoorbeeld dingen uitvinden. Die kon hij simpelweg niet betalen, dus uiteindelijk leverde elke tank die hij aanschafte mij ook nog is geld op, waardoor het evenwicht helemaal ver te zoeken was. Als je namelijk (in dit geval) mass production uit vind, moet iedereen die een tank aanschaft jou een bepaald deel betalen van de aanschaf kosten.
Bij het computerspel konden je steden ook groeien zonder dat je veel geld verdiende, maar dat is bij deze niet het geval. Zonder geld ben je nergens.
Mijn tegenstander moest al zijn inkomen investeren in legers, terwijl ik geld over had voor het vergroten van mijn steden, bouwen van stadsuitbreidingen en het doen van uitvindingen. De balans is dan steeds verder zoek.
Verder loont het bouwen van stadsuitbreidingen niet altijd de moeite. Nou zullen de era's in potjes met meerdere spelers wel langer duurde, maar in ons geval konden we soms in 3 beurten door een era heen vliegen. En bij een nieuwe era verlies je alle stadsuitbreidingen. Later zijn we wel een optioneel regeltjes tegengekomen dat je dat ook gelijkdelijk kan laten gaan.
Ik wil het spel zeker met meer mensen gaan spelen, want ik denk dat met 2 het niet echt spannend is. Maar ik moet wel zeggen dat ik het een erg leuk verzonnen spel vind, wat ik zeker vaker wil spelen.