Spellenspektakel 2007

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Musti
Regenmaker

Bericht door Musti »

Net zoals Bart voor me en ongetwijfeld vele andere Vlamingen na mij, moet ook ik zeggen dat vorig jaar het laatste SpSp voor mij was.

De jaarlijkse beurs in Broechem van de forumfederatie zal nu ongetwijfeld nog meer volk gaan trekken en misschien ook een nieuwe locatie moeten zoeken.
We worden niet te oud om te spelen. We worden wel oud omdat we niet spelen.
ruudlam
Matroos

Bericht door ruudlam »

Ik ga volgend jaar ook in Broechem kijken dan, vaarwel spellenspektakel.
Scheelt me al vlug 1,5 uur reizen.

Groeten Ruud

PS. Over die grotere locatie, vorige keer was een deel van de hal gevuld met lego en puzzels (meen ik me te herinneren), en het "buitenbalkon" was weg, dus ruimtegrebrek lijkt me niet erg waarschijnlijk.
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Misschien blijft het spellenspektakel wel games & toys, de beurs in belgië organiseren en doen ze het daarom in Zwolle, dan heb je een beurs voor nederland en een beurs voor belgië :!:

Als ze games en toys blijven organiseren willen ze misschien proberen de concurrentie minimaal te houden en hebben ze de beurs alleen van de hand gedaan onder voorwaarden dat het wat verder weg zou zijn.

Allemaal speculaties maargoed we zien wel wat het wordt komend jaar, de b.v. spellenspektakel is in ieder geval niet opgeheven op dit moment.

Het kan allemaal erg positief zijn laten we daar maar vanuit gaan en ons oordeel eind november definitief vormen!
warpozio
Grote Dienaar

Bericht door warpozio »

Voor mij is het duidelijk: geen SpSP meer voor mij!
Gent-Eindehoven: 145km - 1h30min
Gent-Zwolle: 270km - 2h35min
Gent-Essen: 257km - 2h30min

Geef mij maar Essen dan!!
noira
Meeple

Bericht door noira »

Heb het eens even nagekeken met de routeplanner.
Komende van Leuven naar eindhoven deden we er anderhalf uur over, nu zou dat 2u35 worden.
Dat is toch al een eind hoor!

Ik vrees dat voor ons het ook het laatste spellenspektakel was dit jaar :cry:
Jammer, want dat was toch elk jaar opnieuw uitkijken!
warpozio
Grote Dienaar

Bericht door warpozio »

cymric schreef:Daarentegen maakt het opgeschoven tijdspad het voor veel bezoekers die speciaal naar Europa afreizen voor de spellenbeurs in Essen vrijwel onmogelijk om nog even te blijven en naar Zwolle af te reizen. Ik weet niet hoeveel internationale bezoekers het SpSp trekt, maar vanuit dit oogpunt bezien is er slechts één conclusie: NEGATIEF
Ik persoonlijk denk dat er maar weinig "internationale reizigers" na Essen ook nog eens naar SpSp afzakken! De ingang is duurder, de spellenz ijn vooral Nederlandstalig en meestal duurder dan op Essen.

Behalve als je speciefiek Nederlandstalige spellen zoekt (bv een EL Grande voor de teksten op de kaartjes) denk ik dat als je het op Essen niet gevonden hebt, je het op SpSp zeker niet vind!
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Rubik »

cab schreef:Misschien blijft het spellenspektakel wel games & toys, de beurs in belgië organiseren en doen ze het daarom in Zwolle, dan heb je een beurs voor nederland en een beurs voor belgië.
Voor zover mij bekend komt er geen Games & Toys meer dit jaar.
noira
Meeple

Bericht door noira »

de site van games & toys linkt door naar de nieuwe site van het spellenspektakel..
Dus ik denk inderdaad niet dat G&T er dit jaar zal komen.

Dan blijft enkel 'Spel' nog over zeker?
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Net als cymric heb ik er wat gemengde gevoelens bij. Ik ben erg blij dat er nu een ruimere locatie is gevonden. Bovendien is het Spellenspektakel nu in handen van een organisatie die (voor zover ik weet) geen innige banden heeft met één uitgever, wat het voor andere uitgevers wellicht weer een wat interessantere beurs maakt. Wat dat betreft durf ik gematigd optimistisch te zijn. Ook het feit dat het in de tijd wat verder van Spiel zit is denk ik wel gunstig; dit kan meer bezoekers aantrekken die anders alleen naar Spiel waren gegaan. Volgens mij trok het Spellenspektakel altijd maar een beperkt aantal internationale bezoekers en standhouders, dus dat kan geen groot gemis zijn.

Hierop geldt echter een belangrijke uitzondering: Vlaanderen! Voor de meeste Nederlandsers maakt het grosso modo niet zoveel uit of het in Eindhoven of Zwolle is (beide liggen min of meer even ver uit de Randstad), maar voor de Belgen is dat natuurlijk een ander verhaal. Ik weet niet wat het precieze aandeel was van de Belgische bezoekers, maar heb het idee dat dat niet te verwaarlozen was. Het zal snel enkele honderden tot duizenden bezoekers schelen als ze allemaal wegblijven uit Zwolle.

De Brabanthallen, die Erwin noemt, waren dan denk ik een handiger locatie geweest. Maar ja, je weet natuurlijk nooit hoe het met de beschikbaarheid zit. Heeft Libéma niets in Utrecht of Tilburg?
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Peter Hein schreef:Voor de meeste Nederlandsers maakt het grosso modo niet zoveel uit of het in Eindhoven of Zwolle is (beide liggen min of meer even ver uit de Randstad)
Hoezo?
Nederland is groter dan de twee Hollanden en het Zuiden is nog altijd veel bevolkter dan het Noorden. Per saldo zullen er door meer mensen meer kilometers afgelegd moeten worden. Ik hoop maar dat er goede inhoudelijke en logistieke redenen zijn de beurs te verhuizen naar Zwolle, anders dan dat de nieuwe organisator toevallig in dezelfde stad huist.

Essen stond na mijn eerste bezoek in 2006 sowieso in de agenda, of Zwolle erbij komt hangt af van de informatie die de komende tijd gepubliceerd zal worden. Hetzelfde geldt overigens voor Rijswijk.

Tenslotte wens ik de nieuwe organisatie veel succes!
Viva
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: la Vida

Bericht door Viva »

Tjonge jonge, Zwolle is het einde van de wereld niet! En wel elke dag 1,5 uur naar het werk in de auto en dan weer terug de file in zeker. Voor de gemiddelde Vlaming is de afstand zelfs kleiner dan voor mijn gezinnetje in Nederland trouwens. Maak er gewoon een gezellig weekend van zou ik zeggen, heb je toch nog met een goede reden elke dag in die file gestaan.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Tsaar schreef:
Peter Hein schreef:Voor de meeste Nederlandsers maakt het grosso modo niet zoveel uit of het in Eindhoven of Zwolle is (beide liggen min of meer even ver uit de Randstad)
Hoezo?
Nederland is groter dan de twee Hollanden en het Zuiden is nog altijd veel bevolkter dan het Noorden. Per saldo zullen er door meer mensen meer kilometers afgelegd moeten worden.
Het is maar wat je het Noorden noemt. Voor de drie provincies in het midden (Zuid-Holland, Utrecht en Gelderland) is er gemiddeld niet zoveel verschil denk ik, maar de provincies ten noorden van die drie hebben aanzienlijk (ca. 2 miljoen) meer inwoners dan de drie provincies ten zuiden daarvan. En voor de Noordelijke provincies is Zwolle aanzienlijk dichterbij. Voor verreweg de meeste Nederlanders is Zwolle in ca. anderhalf uur te rijden. Maar het gaat natuurlijk om het effect voor de vele Vlaamse bezoekers.
Tsaar schreef: Ik hoop maar dat er goede inhoudelijke en logistieke redenen zijn de beurs te verhuizen naar Zwolle, anders dan dat de nieuwe organisator toevallig in dezelfde stad huist.
Misschien willen ze het de eerste keer dichtbij huis houden om te kijken hoe het gaat? Of zijn de IJsselhallen noodlijdend en kunnen ze wel een grote beurs gebruiken? Veel meer dan speculeren over de oorzaak kunnen we niet. Het zit nu eenmaal in Zwolle, ik kan alleen maar hopen dat de beurs kwalitatief wat meer te bieden heeft dan de afgelopen editie, die toch een tikje schaars was. Gezien de extra ruimte ben ik optimistisch gestemd.
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Peter Hein schreef:(...) ik kan alleen maar hopen dat de beurs kwalitatief wat meer te bieden heeft dan de afgelopen editie, die toch een tikje schaars was.
Daar ben ik het dan wel weer helemaal mee eens. :wink:
Vogeltje
Garnaal

Bericht door Vogeltje »

Ik vrees het ergste door de verhuizing.
Een grotere hal betekent, in mijn ogen, hogere kosten.
Bij evenveel bezoekers zal de entree dus waarschijnlijk omhoog gaan.

Als we daar dan nog bij optellen dat er een groot deel van de Vlamingen heen 5 uur op een dag in de auto wil zitten om naar de beurs te komen, moeten er dus al veel mensen uit de Noordelijke provincies komen om dat goed te maken.

Ik vrees dus voor een nog hogere toegangsprijs, wat weer zal zorgen voor nog minder bezoekers (vanwege de hogere toegangsprijs),
Ik ben een zwartkijker en hoop dat ik het helemaal fout heb, maar ik ben totaal niet gelukkig met de verhuizing naar Zwolle.

Voor mij is Essen 20km verder dan Zwolle, dus ik denk dat de keuze dan snel gemaakt is.

En even een vraagje voor de Noorderlingen: Is Noorderspel ook al niet in november? Want dan kunnen ze elkaar daar ook nog mee gan "concurreren"
Imhotep
Uitgever

SpSp

Bericht door Imhotep »

De reacties zijn (logischerwijze) gemengd, de één is voor en de ander is tegen een verandering (persoonlijke belangen van de schrijver).

Laten we ervan uitgaan dat het Spellenspektakel 2007 een groot succes gaat worden. Natuurlijk hebben we dat zelf (voor een deel) met elkaar in de hand:
De bezoekers, zullen gewoon massaal de grootste Bordspellenbeurs van ons land moeten bezoeken (er komen waarschijnlijk minder Belgische bezoekers maar daar tegenover staat de komst van een groot aantal potentiële nieuwe bezoekers uit Noord NL en Noord Duitsland).
De organisatie, zullen hun uiterste best moeten doen om een juiste prijs/kwaliteits verhouding te vinden voor de nieuwe beurs.
De uitgevers, zullen hun beste beentje moeten voorzetten voor een aantal spectaculaire releases.

Wij van QWG zijn iedere dag heel druk bezig met de nieuwe releases. Ook voor het Spellenspektakel 2007 hebben we een (exclusieve) release gepland van een schitterend bordspel ! Dit spel zal niet eerder en wellicht niet anders verkrijgbaar zijn als op het Spellenspektakel.

In het algemeen staan mensen negatief tegenover veranderingen totdat blijkt dat het allemaal nog mooier en beter kan !

Noorderspel wordt trouwens in April 2007 georganiseerd.

Jonny de Vries
QWG Games