North and South

Een forum vol chits, miniaturen en aanverwanten

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.
vdmeij
Sojaboon

Bericht door vdmeij »

:o

Wij ook niet......................
Bedankt cheezer !

Zo logisch...dan schaam je jezelf dat je daar niet op kwam! :roll:

Op naar de volgende strijd!!!

Labels:
vdmeij
Sojaboon

Bericht door vdmeij »

Beste Tsaar,

Bij deze nog het antwoord van de uitgever:

Geachte familie van der Meij,
Natuurlijk worden de fasen die wel kunnen worden uitgevoerd, gewoon uitgevoerd. Dus als er geen gevechten zijn en dus geen promoties, maar er zijn wel te rekruteren eenheden, gaat dat natuurlijk wél gewoon door.
:?

Met vriendelijke groet,
Rutger Veen
Klantenservice
999 Games b.v.

Je had dus gelijk ( maar dat wisten we al! ).
Trouwens, de uitgever zit fout wat de promotiefase betreft : de promotie-fase komt ook aan bod ! ( alleen de extra promotie door de winnaar van een gevecht gaat niet door als er geen veldslag plaatsvond! )

Ik kijk uit naat het weekend want dan kunnen we weer een poging wagen !
Heb er nu alle vertrouwen in dat we een eind gaan komen!
:)

[/b]
Jerome
Gouverneur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Jerome »

Gelukkig, alles is weer helemaal recht gekomen.

Zet'em op en hak die ander in de pan!
:twisted:
vdmeij
Sojaboon

Bericht door vdmeij »

:lol:

Hoi Tsaar,

We willen het toch even laten weten :

onder luid trompetgeschal vond het eerste echte potje "North and South" vandaag plaats.
De troepen bewogen over het bord, de legers werden verstrekt, er werd druk gepromoveerd en er werd hard gevochten!

Een te gek spel!!!!!!!!!!

PS het zuiden won ( beginnersgeluk.........?)

Groeten,

Fam.vdMeij
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

vdmeij schreef:PS het zuiden won ( beginnersgeluk.........?)
Felicitaties aan het Zuiden! :D
tibby
Joker

North and South

Bericht door tibby »

:(
We hebben dit spel zondag van vrienden overgenomen. Gisteren wilden we spelen, maar poeh, wat een regels!!!!!
Heb al vraag en antwoord van vdmeij gelezen.
Wie kan ons helpen met de maximale legergrootte???
Aan het begin staat het noorden op 34. Hoe zit dat. Betekent dit dat je tot 34 plaatjes op het bord mag leggen met rekruteren????
En in de spelregels staat dat je vooruit of achteruit schuift op het spoor van max. legergrootte als een speler een stad van zijn kleur verovert.
Dit klopt toch niet? Je moet toch juist steden van de tegenpartij veroveren??

O ja en dan staat er ook nog dat je moet dobbelen om te kijken hoeveel eenheden je elke beurt mag rekruteren, maar je hebt er toch maar 1( zolang je niet vecht) en 1 cavalerie. Dus hoezo dobbelen???????

Wie help???? :roll:
vdmeij
Sojaboon

Bericht door vdmeij »

Hoi Tibby,
Wij spelen het spel nog niet zo lang, en ook wij vinden de spelregels heftig!Maar het spel is het, wat ons betreft, waard je erin te verdiepen.
Wat je vraag betreft : de maximale legergrootte is inderdaad het aantal fiche's ( = eenheden) die je maximaal op het spelbord mag hebben. Bijv. : het Noorden : tel alle getallen in de blauwe schildjes ( de steden die het Noorden aan het begin van het spel bezit ) bij elkaar op en je komt op 34 eenheden. Verliest het Noorden in een veldslag zo'n stad met een cijferschildje, dan gaat zijn maximale legergrootte met zoveel eenheden achteruit, als het cijfer in het schildje! Verovert hij een stad met een blauw schildje (terug), dan loopt de maximale legergrootte met het cijfer in het schildje op.
Wat het dobbelen betreft : in het begin van het spel, als er nog niet (veel) gevochten is, ligt er inderdaad maar 1 cavalerie militie en/of 1 a 2 infanterie naast het bord. Dobbelen heeft dan vrij weinig zin, dit wordt pas interressant, als na een aantal gevechten en promotie's meer militie's in je pool terecht zijn gekomen.

Ik hoop dat ik t een beetje duidelijk verwoord heb.
En ik hoop ook Tsaar hier nog naar kijkt ( of t allemaal klopt, want wij zijn beslist nog geen kenners).Misschien hoor je nog van hem, hij heeft ons heel goed geholpen. Succes!
vdmeij
Sojaboon

Bericht door vdmeij »

PS : in het begin mag je dus niet rekruteren!!!!!!!
Want je leger is op maximale grootte(alle grijze steden zijn immers aan het begin van het spel van het zuiden, alle blauwe steden behoren aan het noorden toe! )
EvilBro
Sojaboon

Re: North and South

Bericht door EvilBro »

tibby schreef:Betekent dit dat je tot 34 plaatjes op het bord mag leggen met rekruteren????
Nee, dat betekent het niet. Tijdens de rekruteringfase gooi je met de dobbelsteen en mag je zoveel milities rekruteren als je ogen gegooid hebt (behalva als je 1 gegooid hebt, dan mag je er toch twee inzetten). Er zijn echter beperkingen. Je mag bijvoorbeeld alleen maar rekruteren uit je rekruteringpool, dus zelfs al gooi je zes, als je maar twee milities in je pool hebt, dan kan je er maar twee rekruteren. Zo mag je ook geen fiches op het bord bijplaatsen als je je maximale legergrootte al bereikt hebt. Dit alles staat onder de punten 7.0 en 7.1 in de spelregels.
En in de spelregels staat dat je vooruit of achteruit schuift op het spoor van max. legergrootte als een speler een stad van zijn kleur verovert.
De maximale legergrootte komt altijd overeen met het aantal schildjes VAN JOUW KLEUR in steden die jij controleert. Let op! Het oorspronkelijke bord van de phalanx versie heeft niet overal het juiste aantal op de schildjes staan. Ze gaven (en geven?) stickers uit om dit te corrigeren.
O ja en dan staat er ook nog dat je moet dobbelen om te kijken hoeveel eenheden je elke beurt mag rekruteren, maar je hebt er toch maar 1( zolang je niet vecht) en 1 cavalerie. Dus hoezo dobbelen???????
Als je een militie promoveert dan wordt het fiche vervangen en gaat het militiefiche terug naar de pool. Als een militie sterft dan gaat hij terug naar de pool. Er komen dus 'vanzelf' weer fiches in je pool om te recruteren.
vdmeij schreef:PS : in het begin mag je dus niet rekruteren!!!!!!!
Dat is onzin.
Want je leger is op maximale grootte(alle grijze steden zijn immers aan het begin van het spel van het zuiden, alle blauwe steden behoren aan het noorden toe! )
De noordelijke speler begint met 12 milities, de zuidelijke met 8. Beide spelers zitten dan nog lang niet aan hun maximum van respectievelijk 34 en 29. In het begin zullen er natuurlijk niet zoveel milities beschikbaar zijn in de pool om te rekruteren.
tibby
Joker

Bericht door tibby »

O jee wat een spel......nee beter gezegd wat een regels!!!

Ik denk dat ik het verhaal nu wel een béétje begin te snappen.

Toch nog even voor mijn duidelijkheid : stel ik ben het Noorden.
Alle steden met blauwe schildjes zijn van mij.
Ik heb op het speel bord : 15 infanterie veteranen
7 infanterie elite
5 militie's
1 cavalerie-militie
5 cavalerie veteranen.

Ik mag 34 eenheden hebben, ik heb er 33, dus mag ik in mijn beurt nu nog maar 1 militie rekruteren!
Ja toch??

( sorry hoor, het ligt misschien aan mij....) :oops:
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Klopt.
tibby
Joker

Bericht door tibby »

H h......!!!

:P
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Vandaag aangeschaft voor EUR 15,00 bij de V&D in Groningen. Wellicht mijn eerste stappen in de wereld van de wargame. Dus Jerome je weet maar nooit of je mij nog eens tegen gaat komen op de Eindhovense Oorlogsdag in de toekomst :D .
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Let op dat de vervangende bordstickers (2 stuks) bijgeleverd zijn, anders moet je Phalanx even lastig vallen.
Veel plezier met N&S, en hopelijk volgen nog een Tweede en Derde (etc) Oorlogsdag in Eindhoven.
:lol:
Viva
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: la Vida

Re: North and South

Bericht door Viva »

EvilBro schreef: De maximale legergrootte komt altijd overeen met het aantal schildjes VAN JOUW KLEUR in steden die jij controleert. Let op! Het oorspronkelijke bord van de phalanx versie heeft niet overal het juiste aantal op de schildjes staan. Ze gaven (en geven?) stickers uit om dit te corrigeren.
Enig idee of deze stickers nog verkrijgbaar zijn?

Iemand tevens nog een suggestie voor het bijhouden van de leger-grootte, ter controle op het maximale toegestane?

Tenslotte: Mag je op elk vakje dat je verlaat in vijandelijk gebied (met je infanterie) een vlaggetje leggen? Aantal vlaggetjes is namelijk nogal beperkt, dus misschien interpreteren we deze regel wel verkeerd.