SpieleWahnsinn - Herne - 24 tm 26 mei
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
pleunie.william
- Grote Dalmuti
- Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: SpieleWahnsinn - Herne - 24 tm 26 mei
Klinkt erg aantrekkelijk inderdaad. Leuk dat jullie zo'n fijne dag hebben gehad.
-
Dierik
- Erelid
Helaas kon ik op het laatste moment niet mee, maar dit ziet er zeker top uit. En een ontzettend leuk verslag Roel dat mag ook wel eens worden gezegd. 
-
KeesK
- Hazelnoot Ridder
Wat een mooi verslag, jammer voor mij dat er juist bij de stukjes over Uwe geen foto's zaten. Was dat tweede spel toevallig Cave Farmers?ravinck schreef:Het was zeker een beleving in Herne. Zoals Stefan als schreef was de verhouding speelplekken-bezoekers gunstig voor de bezoekers en de beperkte aanwezigheid van spelverkopers was gunstig voor de portemonnee.
Dan kaart ik het thema geld maar meteen af. De entree, €4 en het parkeergeld, €2 voor de hele dag waren prettig geprijsd en ook de consumpties waren goed betaalbaar.
We troffen diverse uitgevers die hun prototypes het licht lieten zien. Ik heb op een dag nog nooit zoveel prototypes gezien!
Ik vond het een topdag, ik ben volgend jaar weer te vinden op Spielewahnsinn.
We startten met lichte spellen:
Dice's Zoo [img]http://cf.geekdo-images.com/image ... .jpg[/img]
Een luchtig en grappig kaartspelletje wat Smiling Monster Games uit Düsseldorf importeert uit Taiwan. Ieder start met twaalf dobbelstenen en die probeer je uit te spelen want de winnaar is degene die als eerste al zijn dobbelstenen kwijt is. Op de dobbelstenen staan dieren die naar grootte geordend zijn. Als je aan de beurt bent mag je alleen hetzelfde aantal dobbelstenen van een hoger rang plaatsen als het staande bod of meer van dezelfde dobbelstenen van het staande bod plaatsen. Daarnaast geeft elk dier je een actie wat iets kan zijn als ruilen of hergooien.
Jagdfieber
Bij dezelfde stand van Smiling Monster vonden we Jagdfieber's auteur Stefan Zlatintsis, reden genoeg om zijn spel eens te spelen. In Jagdfieber heb je handkaarten zoals de jager, de vos, het konijn, de wortel of 'geen jachtseizoen'. Ieder kiest simultaan zijn kaart en nadat alles bekend is gaat iedereen, gaande van de top van de voedselketen naar beneden, waar mogelijk op zoek naar eten.
Jagdfieber is een leuk spelletje met bluf.
Super Farmer
Over dit spel had ik al eens gelezen. Het is in Polen in 1943 in de WO2 ontwikkeld, het is tussen de puinhopen van Warschau gevonden en redelijk recent opnieuw uitgegeven.
Het is een dobbelspel waarbij je hoopt dat je veebestand uitbreidt en daarna kan je vee ruilen. Maar wees voorzichtig, want als je de vos en of wolf gooit en je hebt geen honden om je kuddes te bewaken, dan begin je vrijwel weer helemaal opnieuw. Super Farmer is leuk, lekker eenvoudig en het ziet er prachtig uit.
Riff Raff
Als je van spanning bij een behendigheids- balansspel houdt dan moet je verplicht Riff Raff proberen. Het is een prachtig spel met een schitterende houten boot. Je speelt een kaart met een nummer. Het hoogste nummer mag eerst spelen maar wel op de plek met dat nummer, en hoe hoger, hoe moeilijker!
James playing cool
Potato Man
Dit spelletje speelden we puur afgaand op de naam en het bleek een zeker niet onaardig slagenspel. Er zijn vier kleuren kaarten in het dek. Iemand komt uit en je moet juist een andere kleur spelen dan wat er al op tafel ligt en de hoogste waarde krijgt een kaart met 1 tot 4 punten. Maar als er een 'evil potato' en de held 'Potato man' gespeeld worden in een slag, dan wint onze held.
Potato man is leuk en iets diepergaand dan je op eerste gezicht zou verwachten. Speel het eens als je de kans krijgt!
Potato Man
Er was bij EggertSpiele een spel over mijnbouw wat er tip top uitzag en toen de tafel vrijkwam zagen we kans schoon om aan te schuiven.
Glück Auf
Glück Auf wensten de koempels elkaar toe voordat ze de mijnschacht afdaalden.
Voor ons lag een prachtig prototype van een nieuwe loot van Wolfgang Kramer en Michael Kiesling. De artwork van Dennis Lohausen is fantastisch! Het bevat prachtige details, dit spel is een must-see!
Stefan en het centrale bord van Glück Auf
Glück Auf is een spel wat over drie rondes gaat en elke ronde start je met een aantal werkers. Bij drie spelers waren het er 15. En die plaats je op een van de velden. Je kan ook op al bezette velden plaatsen maar dan moet je er een arbeider meer aan spenderen dan de werkers die er staan. Die werkers die er zojuist stonden stuur je dan naar de kantine. En met je vijftien koempels probeer je mijnschachten te graven, er zijn vier verschillende dieptes met elk haar eigen kwaliteit kool en je hebt ze die links of rechts van de liftschacht gaan. Of je probeert gunstige contracten binnen te halen. Of je zet de lift aan het werk en zo probeer je kool uit de mijn op de contracten te krijgen. Of je levert de contracten en daarmee verdien je punten. Of je haalt wat schaars geld binnen.
Glück Auf speelt lekker weg en het is wederom een indrukwekkend spel van de handen van Kramer & Kiesling.
De boxart en de player's mine
Rococo
Bij EggertSpiele vonden we ook Matthias Cramer. Cramer ontwierp eerder al Glen More, Lancaster en Helvetia. We zagen geen kans meer om Rococo te spelen maar Cramer legde het spel in het kort uit.
Bij Rococo maak je kledingstukken voor het bal. Die kleding verkoop je dan voor geld of je verhuurt ze voor punten. Daarvoor moet je spullen inkopen en personeel in dienst nemen. Je personeel zijn kaarten en die gaan in je deck. Inderdaad, er zit deckbuilding in Rococo. Van je hand kan je maar drie kaarten per beurt gebruiken en daarmee probeer je de juiste stoffen en hulpen te krijgen.
Rococo is een spel wat zo'n 60 a 75 minuten zou gaan duren.
Het prototype van Rococo
Glashütte en ….
Tegen sluitingstijd vroegen we nog even nog wat bij Lookout Games.
Glashütte is weliswaar een werktitel van Uwe Rosenberg, het zag er al wel erg serieus uit. Als je de rondel van Ora & Labora helemaal top vindt, let dan op. Bij Glashütte heeft het spelerbord maar liefst twee van die rondels met wijzers. Verder zijn er weer veel kaarten met veel mogelijkheden.
Daarnaast was er nog een tafel helemaal bedolven met kaarten, kartonnetjes en houten figuurtjes. De naam is nog genoemd, maar die is me ontschoten maar het spel werd al vergeleken met Agricola. Het zou er hetzelfde aandoen maar het is een compleet nieuw spel.
Kohle & Kolonie
Hippodice, een spellenclub, had er ook een stand, en daar vonden we een indrukwekkend prototype. Het leek wel ergens wat op Ruhrschifffahrt. Navraag bevestigde het ook, we troffen er Thomas Spitzer en voor hem lag zijn twee creatie uit de Ruhr triologie: Kohle & Kolonie.
Dit is een lastig uit te leggen spel. Het is een spel met vele regeltjes en met nog meer mogelijkheden. Thomas vertelde dat hij het spel bedacht terwijl hij zich in de geschiedenis van de regio verdiepte. Hij heeft historische tijden vol spannende verhalen genomen voor zijn spellen.
In het spel zie je diverse kleine kolenmijntjes ontstaan die later in het spel samengaan. Er kunnen ongelukken gebeuren ondergronds. Je bouwt er kolonies, plaatsen voor je koempels, je zet ingenieurs in en je bouwt aan de eerste spoorlijnen in de regio.
Kohle & Kolonie is geen licht spel, we hebben het hier over een 180 minuten spel. Het is er wel eentje die me fascineert. We speelden maar drie rondes, het spel duurt normaal vijf rondes want de de vriendelijke auteur wilde naar huis om de Europacupfinale Bayern versus Borussia te zien. Hij nam zijn prototype mee in een 'vier op een rij' doos.
Thomas Spitzer die Kohle & Kolonie opzet en uitlegt
Daarna hebben we nog gesproken met Michael van Hippodice. Een spellenclub in Bochum. Er werd zelfs al hardop gedacht over bezoeken en wederbezoeken.
Ik denk dat ik zeker eens ga kijken bij Hippodice. Wie willen er mee?
Spielewahnsinn heeft mijn verwachtingen overtroffen. Diverse spelauteurs zijn er erg toegankelijk en er zoveel nieuws te spelen. Het lijkt er sterk op dat ik nu twee spellen over kolenwinning op mijn verlanglijst heb.
Spielewahnsinn, ik ga hier graag naar terug volgend jaar!
-
cab
- Burgemeester
Dank je wel Roel, na jouw post moest ik gelijk mijn Spiel lijstje aanpassen 
-
janeway
- Rooster Booster
klinkt interresant jammer genoeg te laat gezien maar zeker hett onthouden waard voor volgend jaar
-
16 Feet Pauly
- Critico
- Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Lekker verslag Roel. 
-
ravinck
- Party Animal
Ik heb wat foto's van Distefano toegevoegd aan het verslag.
Stefan, bedankt hiervoor!
Stefan, bedankt hiervoor!
-
ravinck
- Party Animal
Ja, ik vond zojuist de volgende prent op bgg:kezuskrijst schreef:Wat een mooi verslag, jammer voor mij dat er juist bij de stukjes over Uwe geen foto's zaten. Was dat tweede spel toevallig Cave Farmers?

Foto van Karsten / A skinned math nerd
Laatst gewijzigd door ravinck op wo 29 mei 2013, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ravinck
- Party Animal
En nog een afbeelding van Kohle & Kolonie waar wij net aan het spelen zijn.

-
ravinck
- Party Animal
Cliquenabend was in mei ook op de beurs in Herne en heeft er toen onder andere de volgende twee filmpjes opgenomen, volledig in Duits. Hier zijn de spellen nog in ver ontwikkelde prototypes te zien.
Het eerste filmpje gaat over Glass Road, een spel van de hand van Uwe Rosenberg dat op Spiel zal worden uitgegeven door Feuerland. Later zal het in de Benelux door White Goblin Games worden uitgegeven.
Het tweede filmpje gaat over Glück Auf, een spel van het duo Wolfgang Kramer en Michael Kiesling. De uitgave op Spiel is van EggertSpiele.
Het eerste filmpje gaat over Glass Road, een spel van de hand van Uwe Rosenberg dat op Spiel zal worden uitgegeven door Feuerland. Later zal het in de Benelux door White Goblin Games worden uitgegeven.
Het tweede filmpje gaat over Glück Auf, een spel van het duo Wolfgang Kramer en Michael Kiesling. De uitgave op Spiel is van EggertSpiele.