Spellengek Top-100 telt af

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Joel22
Stamhoofd

Re: Spellengek Top-100 telt af

Bericht door Joel22 »

Pura Vida schreef: Everdell is een topper in onze kast. Met twee zou ik willen dat de weide wat sneller ververst, maar verder spelen we dit graag. Wacht niet op de juist kaart, go with the flow en je kunt altijd bouwen en winnen. En skip de uitbreidingen: teveel plek op tafel, teveel gedoe, te duur. Basis is uitstekend.
Ik neem aan dat je de bordervariant kent? Heeft letterlijk onze 2 spelerservaring gered. We spelen zonder uitbreiding en met deze variant cyclen we in een 2 speler spel toch wel door 70 a 75 procent van de kaarten. In combinatie dat je weet hoeveel er van elke kaart inzit kun je toch een goede inschatting maken wat je nog te wachten staat.
Met 4 spelers moesten we laatst het deck opnieuw schudden.

Ik ben ook niet overtuigd van de uitbreidingen :)

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Joel22 schreef:
Pura Vida schreef: Everdell is een topper in onze kast. Met twee zou ik willen dat de weide wat sneller ververst, maar verder spelen we dit graag. Wacht niet op de juist kaart, go with the flow en je kunt altijd bouwen en winnen. En skip de uitbreidingen: teveel plek op tafel, teveel gedoe, te duur. Basis is uitstekend.
Ik neem aan dat je de bordervariant kent? Heeft letterlijk onze 2 spelerservaring gered. We spelen zonder uitbreiding en met deze variant cyclen we in een 2 speler spel toch wel door 70 a 75 procent van de kaarten. In combinatie dat je weet hoeveel er van elke kaart inzit kun je toch een goede inschatting maken wat je nog te wachten staat.
Met 4 spelers moesten we laatst het deck opnieuw schudden.

Ik ben ook niet overtuigd van de uitbreidingen :)
Yep, ken ik. :thumbup: we vergeten het alleen nogal eens te gebuiken. Misschien toch dat bestandje eens afdrukken, misschien helpt dat. Wat we ook weleens deden is die solo dobbel gebruiken elke keer dat een weidekaart wordt gepakt. Gedobbelde nummer ook meteen verversen...
Afbeelding
Iris_

Bericht door Iris_ »

Met plezier meegelezen. In totaal 35 spellen van de top 100 gespeeld, dan tel ik online en solo niet mee. Van mijn top 20 stonden er 14 in de lijst. Ik had Five tribes dit jaar op nr. 1 staan. Blijft een fantastisch spel, zelfs met een beetje AP. Verder hadden Everdell, Wingspan, Taveernen en It's a wonderful world ook een hoge notering in mijn lijst.

Dat kwakzalvers zo hoog in de lijst, dat had ik niet verwacht. Leuk voor een keer, maar komt hier bijna niet meer op tafel, een te uitgebreid spel om vrijwel alleen maar met push your luck aan de slag te gaan. Verder nog enkele opmerkingen over Bunny Kingdom gelezen, heb het spel ook in de kast staan. Viel toch wel een beetje tegen. Duurt redelijk lang voor wat het is. Erg willekeurig, omdat je niet weet of de juiste kaarten voorbij gaan komen. De bonuskaarten zijn ook te overheersend in het spel. Leuk voor een keer, niet meer dan dat.

De spellen die de top 100 niet hebben gehaald: Hadara, Imperial Settlers, Miyabi, Ecosystem, Witchstone en Lost seas.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

10-1:

Gespeeld: 9 (niet Ark Nova)
In Bezit: 8 (niet Ark Nova en Terraforming Mars)
Top 20: 5 (Puerto Rico, Azul, Everdell, Cascadia en Wingspan (nr1))

Bij deze 10 heb ik Ark Nova niet gespeeld. Wel heb ik geregeld gespeeld zien worden, maar op de en of andere manier heb ik het spel elke keer ontlopen. Niet zo erg, want het is een zware jongen en daar heb ik meestal niet zoveel mee.
Dominion Schudden, schudden en nog eens schudden. Voor nu en dan is het leuk, maar ik het wel bij de basis gelaten in mijn collectie.
Puerto Rico Ieder jaar probeer ik dit spel minstens 1 a 2x te spelen en het is voor 2023 al weer gelukt om het spel op tafel te krijgen. Heerlijk spel!
Azul Alle 4 uit de serie heb ik gespeeld, maar ik blijf de 1e de beste vinden vanwege zijn eenvoud is die namelijk zo gestroomlijnd.
Everdell Prachtig spel met mooie componenten. De kaarten zijn werkelijk prachtig. Wel is het soms een beetje onoverzichtelijk wie er voor ligt en waar je dan bijv. het beste je dwaas naar toe kunt sturen.
Burgen von Burgund Dit spel heb ik afgelopen jaar goedkoop op de kop kunnen tikken op Amazon in de nieuwe doos met nieuw artwork. Prachtig spel.
Cascadia Wat een heerlijke puzzelspelletje is dit zeg! Je wilt alles zo optimaal mogelijk maken. Je dieren en je landschap, maar dat gaat meestal niet vanzelf. Ik ben erg benieuwd naar de uitbreiding al is het maar omdat je dan per dier 3 opdrachtkaarten extra krijgt.
De zoektocht naar El Dorado Eerlijk gezegd verbaast mij het dat dit spel zo hoog staat. Het is zeker goed en verdient zeker een plaats in de top 100, maar zo hoog? Ik speel het graag, maar wel met de huisregel dat iedereen maar max 1 kaartenmaker mag kopen, want die kaart vind ik te overpowered.
Terraforming Mars Leuk spel, maar duurt te lang en je zit elkaar niet echt in de weg vind ik. Ipv, daarvan speel ik liever 2 potjes Wingspan want dit spel wordt wel eens gezien als Wingspan 2.0.
Wingspan Ook mij nummer 1. De kaarten alleen al zijn prachtig en dan zijn er ook nog eens oneindig veel combinaties mogelijk. Met Pura ben ik inmiddels in een aardige 2-strijd geraakt met wie als Nederlander zijnde de meeste fysieke potjes heeft gespeeld. Inmiddels zit ik over de 600 potjes. Ik weet overigens zeker dat ik waarschijnlijk de meeste Autorazzia potjes heb gespeeld, want met ex-vriendin speelde wij die variant namelijk bijna altijd. Inmiddels is een dichte kaart daarbij 7 punten waard (max volgens de regels is 5) en nog winnen wij.

Totaal:

Gespeeld: 71
In Bezit: 45
Top 20: 16 (Bunny Kingdom, Patchwork, Just One, Taveernen van de oude stad, 7 Wonders, Pandemie, It's a Wonderfull World, De Crew, Carcassonne, 7 Wonders Duel, Ticket to Ride Europa, Puerto Rico, Azul, Everdell, Cascadia en Wingspan (nr1))

Nu ik bijna de helft van de spellen uit de lijst in mijn bezit heb en maar liefst 16 spellen van mijn persoonlijke top 20 de lijst hebben gehaald begin ik mij af te vragen of ik niet een beetje een gemiddelde bordspelspeler aan het worden ben.... lol... Bedankt Peter-Hein voor samenstellen van de lijst! Ik heb er weer van genoten zoals ieder jaar!
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

Bart schreef: Maar het is nog niet gedaan. Gelukkig mogen we nog uitkijken naar: de nabeschouwing van Peter Hein, de jaarlijkse hitkrant van Niels en, uiteraard jullie eigen lijstjes, gelijkenissen en verschillen in smaak -die er ongetwijfeld zijn- met de lijst en de volgorde, en liefst gestoffeerd met persoonlijke commentaar.
Moet nu een jingel volgen om het overzicht van de top-100 aan te kondigen?

De jaarlijkse hitkrant van Niels kan je sinds deze ochtend in het Bordspelmania subforum Spellenprijzen downloaden. Een mooi overzicht met alle spellen van de editie 2023. Aanrader!

Bijlagen
spellengektop100.jpg
Afbeelding
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist

Spellengek Top-100 telt af

Bericht door mazinho »

WTULTC schreef: Nu ik bijna de helft van de spellen uit de lijst in mijn bezit heb en maar liefst 16 spellen van mijn persoonlijke top 20 de lijst hebben gehaald begin ik mij af te vragen of ik niet een beetje een gemiddelde bordspelspeler aan het worden ben.
Niets menselijks is ook ons vreemd en tunnelvisie treedt op in menig sociale groep. Zo wellicht ook in bovengemiddeld-bordspelend-Nederland-en-Vlaanderen. Tijd voor een “scherpe rand van spellenland”? Bijvoorbeeld door een spel te tippen dat niet in de Top 100 voorkomt? Wat is jouw meest geliefde minst gekende spel? Ik zal nog niet aftrappen en weet wel welke titel ik zou aanraden. Voor een nieuw draadje wellicht? Laten we hier blijven praten over de Spellengek Top 100.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Dat is een goede. Open er maar een nieuw draadje voor. Jij bent waarschijnlijk beter in het verwoorden waarover we het in dat draadje kunnen hebben. Het is overigens niet zo dat ik voornamelijk top 100 spellen spel. Verre van dat zelfs aangezien mijn spellenclub spellen van Spiel haalt en ik zodoende vaak juist eerder een bepaald spel dan anderen. Zo heb ik van deze lijst al Heat gespeeld terwijl de meeste hier hem nog niet heeft gespeeld, maar ook bizarre titels heb ik gespeeld zoals My shameless selfie etc...
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

De score uit de volledige Top100 is voor mij als volgt:
Gespeeld: 66
Heb: 40
Had: 7
Gestemd: 5 (uit 10)

Eerlijk is eerlijk, mijn lijstje heb ik heel snel gemaakt en er stonden slechts 10 titels op. Bij nader inzien verdienden enkele spellen zeker een plek in die lijst, El Dorado voorop. Ik weet niet waarom die er bij ingeschoten is, nota bene een van de regelmatige verschijningen op de tafel thuis. Dat geldt helaas voor heel weinig spellen en daarom lag de focus volledig op spellen die ik momenteel graag speel en waarvan ik weet dat ze ook daadwerkelijk gespeeld worden.
In mijn lijst stonden dus Ticket to Ride (eigenlijk als verzameling van álle tickets, daar zal ik volgend jaar kritischer mee omgaan), Clever (1 t/m 4 en alle challenges) , Dixit (vaste prik met Kerst), Wingspan (desalniettemin Asia nog steeds niet gespeeld!) en Noch Einmal (da’s Keer op Keer, ook hier de hele package). Pitch Car had ook op die lijst moeten staan maar ben ik vergeten.

Mijn nieuwe nummer 1 is Res Arcana, omdat het ontzettend veel spel pakt in heel weinig tijd. Verder ben ik nog steeds fan van Reef, Onitama en Innovation. Als enige heavy hitter staat Clinic er op, mede omdat ik wel kan lachen om de cynische humor die aan dit spel ten grondslag ligt (laat je patiënten eerst zo ziek mogelijk worden voor je ze geneest).

Mijn lijst van vorig jaar bevatte veel zwaar werk, met Barrage bovenaan. Dat is dus helemaal niet gespeeld in het afgelopen jaar en daarom verdient het ook geen positie. Wat dat betreft geef ik Peter Hein volledig gelijk als hij stelt dat zo’n jaarlijkse poll interessanter is dan de statische waarderingslijst zoals BGG die hanteert. Op BGG heeft ‘mijn’ Barrage nog steeds een 10, geloof ik. Ik heb er niet meer naar gekeken.

Het was weer leuk, volgend jaar vast weer een totaal nieuwe lijst want in de tussentijd heb ik nog veel meer snel vermaak aangeschaft (die de Top100 vast niet zullen halen).
Laatst gewijzigd door Jerome op zo 14 mei 2023, 01:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Alterno
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer

Bericht door Alterno »

10 - 1:

Gespeeld: 7 (Dominion, Puerto rico, Azul, Burgen von Burgund, De zoektocht naar El Dorado, Terra Mystica, Wingspan).
In bezit: 7 (dezelfde).
Gestemd: Dominion (2), Burgen von Burgund (6), Wingspan (8), Azul (13).

OK, mijn opmerking van gisteren slaat als Jaap op Dirk: een paar superstijgers waren mij totaal ontschoten:
- Ark Nova: door alle financiële crises, de grote hoeveelheid spellen die ik bezit (en te weinig speel) en mijn scepse over the cult of the new heb ik deze voorlopig nog even op sterk water gezet. Ook het feit dat de meningen over dit spel nog uiteenlopen (van himmelhoch jauchend tot afbranden tot aan de veters) is niet echt reclame in mijn beleving;
- Dominion: het op een na leukste spel dat ik heb/ken en het leukste spel dat ik niet-hardcore gamers durf voor te zetten. Elke pot is anders, zeker als je een aantal uitbreidingen erin gooit (ik heb er drie niet: Alchemisten, Nocturne en Plunder). Wel twee disclaimers: sommige kaarten zien er niet uit en ik speel dit spel het liefst met twee, met meer wordt het stroperig(er);
- Puerto rico: komt nog wel eens op tafel en is dan meestal wel een feestje. Je bent altijd bezig, hebt eigenlijk nooit downtime en is (in mijn beleving) niet complex, maar je moet af en toe wel goed nadenken (vooral de opzichterrol bezorgt mij hoofdbrekens). Materiaal is wat gedateerd;
- Azul: poepsimpel spel ... totdat je het gaat spelen. Dan blijkt het Splendor met soms hele scherpe randjes te zijn: opletten is de boodschap. Anekdote: leerde dit eens aan drie gelegenheidspelers. Ik speel dan nooit full force. Eindresultaat: ik 80, rest in de 20. Something went terribly wrong;
- Everdell: wat geldt voor Ark Nova, kan je naadloos kopiëren naar Everdell. Daarnaast een opmerking over 'de boom': hij is mooi, maar disfunctioneel, vooral als je aan de verkeerde kant van de tafel zit;
- Burgen von Burgund: hoe maak je een intelligent bordspel met het gebruik van slechts twee saaie zeszijdige dobbelstenen? Burgen von Burgund dóét het gewoon. Ik vind dit dus een topspel. Speel wel met de nieuwste versie; de eerste is spuuglelijk. Het probleem dat mensen de tegeltjes niet uit elkaar kunnen houden, erken ik, maar enkel voor de gele;
- Cascadia: zie Ark Nova en Everdell met de aantekening dat de waarderingen van Cascadia wat minder divers zijn. Het lijkt me ook een vrij licht spel, maar dat kan ik verkeerd hebben. Deze zou wellicht nog wel eens uitgeprobeerd kunnen worden;
- De zoektocht naar El Dorado: Dominion met een race-aspect en een bord. Absoluut geen vervelend spel, integendeel, hooguit wat te licht doordat ik een doorgewinterde Dominion-speler ben (geen goed, maar ik speel het wel vaak). Als familiespel is dit natuurlijk een topper: deckbuilding uitleggen en wie het eerst bij de finish is, wint. Kind kan de was doen;
- Terraforming Mars: dit vind ik dus het moeilijkste spel om gefundeerd iets over te zeggen, ondanks dat ik het spel bezit en ook gespeeld heb (solo en met twee). Eigenlijk is het tableaubuilding in space. Ik heb - denk ik - a) wat moeite met the luck of the draw, b) ik ben geen liefhebber van spellen in space en c) er is een tableaubuilder die ik liever speel ...;
- Wingspan: ... en dat is deze, dus. Het vogelthema is een slamdunk, het spel zelf is buitengewoon logisch (vier mogelijke acties, zes manieren om te scoren) en het speelt gewoon lekker weg (misschien dat vier of vijf spelers wat te ruim bemeten is). De drie uitbreidingen zijn daarnaast echt geen miskoop, maar een verrijking.

Goed, mijn tien Statler-and-Waldorf-stukje zijn geschreven en zijn niet door de censuur van bordspelmania vriendelijk doch beslist verwijderd. Toch nog scherpere meningen formuleren .....
Het was weer een toplijst. Peter-Hein, wederom bedankt! 't Is dat je zo'n pesteind uit de buurt woont, anders had ik je uitgenodigd voor een spellendag.

Mijn totaalscore:
- Gespeeld: 60;
- In bezit: 54;
- Op gestemd: 15;
- Gestemd, maar niet in de lijst: In de ban van de ring - coöp (20: uit nostalgische overwegingen. Grijs gespeeld met mijn vrouw), Watergate (17: ik ben gek op card-driven-wargames en dit is een hele afgetrainde), Port royal (14: push-your-luck kaartspel dat er eerder wel in heeft gestaan), Glasgow (12: economisch stadsbouwspel. Afgekeken van Patchwork. Prima spelsysteem) en Twilight Struggle (1!!!!!!!!: dit doet pijn. Echt pijn. Als je een nagelbijtende ervaring wilt in een spel, probeer dan dit ultieme card-driven tweepersoons wargame over de Koude oorlog. De leercurve is aanwezig, maar daarna is het enkel en alleen een traktatie).
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Mijn 4 spellen die niet de uiteindelijke top 100 hebben gehaald zijn:

- Mysterium: Dit spel heeft in het verleden week de lijst gehaald, maar ik blijf het een heerlijk spel vinden. Vooral als je de geest rol speelt en merkt dat spelers juist wel of niet je gedachtengang snappen achter je gegeven hints dmv de kaarten.
- King of Tokyo: Ook een spel dat jarenlang wel de lijst heeft gehaald (vermoedelijk is dat een spel wat er dit jaar is uitgegaan). Een soort van Yahtzee waarbij je 20 punten moet halen of juist alle monsters naar nul moet zien te krijgen. Komt nog steeds vaak bij mij op tafel. Afgelopen week toevallig de bigbox gespeeld met het nieuwe artwork maar die versie vind ik persoonlijk toch wat minder.
- Isle of Skye: Wat vind ik dit toch een topspel! Zeker met 5. Toevallig gisteren nog gespeeld met allemaal spelers die het nog niet kende. Het waarderen van je tegeltjes. Een tegel afschieten etc... Het inschatten wat je tegenstanders gaan doen qua waardering etc. Het puzzelen. Het is allemaal heerlijk. Best jammer dat deze ook uit de lijst is gevallen.
- 7 Wonders architect: De uitgeklede vlugge versie van 7 Wonders. Het speelt snel weg. Is makkelijk uit te leggen en er zit ook nog een beetje tactiek in. Op bga speelt die extreem snel, maar ook op tafel ben je met 20 minuten vaak klaar en welk anders tactisch spel heeft dat in zich? Wie weet staat volgend jaar alle 3 de 7 Wonders wel in de lijst en maken we een nieuw wondertje mee. Namelijk dat 3 spellen (cq spinoffs) incl het orgineel in de lijst staan.

Overigens heb ik ook genoten van alle stukjes die iedereen hier heeft geschreven! Bedankt iedereen!
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Vandaag de restjes, dus ook de spellen van mijn lijst die de top 100 niet hebben gehaald:

2. Android: Netrunner, 'the best game nobody plays', vele honderden potjes erop zitten en counting

3. Darwin's Journey, beste euro van de laatste jaren, veel potentie, nog niet door genoeg mensen gespeeld

9. Hanamikoji, waar is die heen verdwenen, die had voorheen toch een plekje in de top 100?

11. Newton, persoonlijke favoriet, maar helaas niet zo bekend en wijdverspreid geraakt

12. LYNGK, het (momenteel) nieuwste en ook beste abstracte 2p spel van Kris Burm

14. High Society, hét beste veilingspel dat iedereen eens zou moeten proberen, ook die mis ik oprecht in de top 100

15. Ohanami, draften in optima forma, mooie art en een zeer elegant spel design

18. De Legenden van Andor, zo veel plezier mee gehad, fantastische art, euro 'dungeon-crawler'

19. The 7th Continent, meermaals doorgespeeld, een ere stem voor het geweldige systeem

20. TZAAR, de op één na nieuwste en beste van Kris Burm, daarna zou DVONN komen voor mij
El Rubinio
Professor Pimpel

Bericht door El Rubinio »

El Rubinio schreef: Tja eens bijhouden hoe het met mijn lijstje gaat…

100-91
Gespeeld: 5 (Clans of Caledonia, Eufraat & Tigris, Caverna, Mombasa, Hanzesteden)
In bezit: 4 (Clans of Caledonia, Caverna, Hansa Teutonica & Skymines (telt dat als Mombasa?))
Eigen lijst: 2 (Hansa Teutonica & Skymines)

Hiervan heeft ik denk Clans of Caledonia en Caverna in het verleden ook op een lijst gestaan. Het was al erg moeilijk om er 20 te kiezen…

En Clans of Caledonia is zeker de moeite waard :D

90-81
Gespeeld: 4 (Memoir ‘44, Star Realms, Brugge en Russian railroad)
In bezit: 1 (Brugge)
Eigen lijst: geen

Overall weinig uit mijn lijstje tot nu toe, dus ben benieuwd of die de 100 wel gehaald hebben :lol:

En weer een deel beschikbaar. Ook nu valt het wat tegen :cry:

Gespeeld: 3 (Roll for the galaxy, Alhambra, Love letter)
In bezit: 1 (Alhambra)
Eigen lijst: geen

Roll for the galaxy vind ik persoonlijk wel een leuk spel, maar helaas geen solo, dus toch niet in de collectie. Tja je moet ook keuzes maken :D

70-61

Gelukkig zijn de kinderen vroeg op… anders had ik voor de volgende 10 op tijd op moeten staan.

Gespeeld: 3 (Five tribes, Teotihuacan, Spirit Island)
In bezit: 3 (Five tribes, Teotihuacan, Spirit Island
Eigen lijst: 2 mijn nummer 1 Spirit Island en Teotihuacan

Dit jaar voor het eerst gespeeld, en ik vind het een fantastisch spel, Spirit Island. Ik speel het dan wel voornamelijk solo. Verlies wel erg vaak :oops:

60-51
Gespeeld: 4 (Boonanza, Architecten van het westelijk koninkrijk, Machiavelli, Odin)
In bezit: 4 (Boonanza, Architecten van het westelijk koninkrijk, Machiavelli, Odin)
Eigen lijst: 0

50-41
Gespeeld: 1 (Rovers van de Noordzee)
In bezit: 2 (Maracaibo, Rovers van de Noordzee)

Als ik het zo bekijk is het eigenlijk raar dat ik Maracaibo niet in mijn lijst heb opgenomen.

40-31
Gespeeld: 7 (Taveernen van de oude stad, 7 Wonders, Ticket to ride, Gaia project, Pandemie, It’s a wonderful world, Istanbul)
In bezit: 4 (7 Wonders, Gaia project, It’s a wonderful world, Istanbul)
Eigen lijst: 3
We lopen wat achter…

30-21
Gespeeld: 6 (Terra Mystica, Tzolk’in, Scythe, Agricola, Catan, El grande)
In bezit: 5 (Terra Mystica, Tzolk’in, Scythe, Agricola, Catan)

20-11
Gespeeld: 8 (Carcassonne, 7 Wonders duel, Splendor, Great western trail, Viticulture, De verdwenen ruïnes van Arnak, Orléans, Concordia)
In bezit: 5 (Carcassonne, Great western trail, De verdwenen ruïnes van Arnak, Orléans, Concordia)
Eigen lijst: 4

10-1
Gespeeld: 9 (Ark nova, Dominion, Puerto Rico, Azul, Everdell, Burgen von Burgund, Cascadia, Terraforming Mars, Wingspan)
In bezit: 7 (Ark nova, Dominion, Puerto Rico, Azul, Everdell, Burgen von Burgund, Terraforming Mars)
Eigen lijst: 2

Dan de totalen:
Gespeeld: 49
In bezit: 36
Eigen lijst: 13
Willy the Kid
Burgemeester

Bericht door Willy the Kid »

100-91:

Gespeeld: 9 (Clans of Caledonia, Eufraat & Tigris, Marco Polo II, Caverna, Mombasa, Dixit, Het Dorp, Root, Hanzesteden)
In Bezit: 3 (Eufraat & Tigris, Het Dorp, Hanzesteden)
Eigen Lijst: 2 (Eufraat & Tigris, Root)

90-81:

Gespeeld: 5 (Memoir '44, Star Realms, Paleo, Russian Railroads, Carnegie)
In Bezit: 1 (Memoir '44)
Eigen Lijst: 0

80-71:

Gespeeld: 7 (Sagrada, Alhambra, Love Letter, Tai Pan, Keer op Keer, Calico, Lost Cities)
In Bezit: 1 (Alhambra)

70-61:

Gespeeld: 8 (Sleeping Gods, Five Tribes, Clank!, Tapestry, Teotihuacan, Ares Expedition, Codenames, Spirit Island)
In Bezit: 1 (Codenames)

60-51:

Gespeeld: 7 (Boonanza, Race for the Galaxy, De Dwergen van Nidavellir, Barrage, Machiavelli, Scout, Odin)
In Bezit: 4 (Boonanza, Race for the Galaxy, Barrage, Machiavelli)
Eigen Lijst: 1 (Race for the Galaxy)

50-41:

Gespeeld: 7 (Maracaibo, Rovers van de Noordzee, Hoogspanning, Lords of Waterdeep, Patchwork, Marco Polo, Just One)
In Bezit: 1 (Maracaibo)
Eigen Lijst: 1 (Just One)

40-31:

Gespeeld: 6 (7 Wonders, Ticket to Ride, Gaia Project, Pandemie, It's a Wonderful World, Istanbul)
In Bezit: 4 (7 Wonders, Ticket to Ride, Gaia Project, Istanbul)
Eigen Lijst: 2 (7 Wonders, Gaia Project)

30-21:

Gespeeld: 9 (Terra Mystica, Tzolk'in, Dune: Imperium, De Crew, Scythe, Agricola, Catan, Clever, El Grande)
In Bezit: 5 (Terra Mystica, Tzolk'in, Agricola, Clever, El Grande)
Eigen Lijst: 1 (Scythe)

Totaal:

Gespeeld: 58
In Bezit: 20
Eigen Lijst: 7 (Root, Eufraat & Tigris, Race for the Galaxy, Just One, 7 Wonders, Gaia Project)

Dan heb je opeens een paar hele drukke dagen en heb ik nog wat in te halen. Ik doe er maar even 1 per dag want heb ook andere dingen te doen.

Van de lijst 30-21 heb ik bijna alles gespeeld. Alleen Kwakzalvers is er nog steeds niet van gekomen. Er zijn er genoeg in mijn directe omgeving dat dit niet lang kan duren voordat het gebeurt.

Zoals ik eerder al aangaf bij Gaia Project is Terra Mystica voor mij nu een beetje passé. Het is niet plotseling een slecht spel, maar als je mij de keuze laat zal ik waarschijnlijk nooit meer Terra Mystica boven Gaia Project verkiezen. Vooral de technologiesporen van Gaia Project t.o.v. de tempelsporen van Terra Mystica zijn zoveel interessanter.

Tzolk'in blijft een fascinerend spel waar ik eigenlijk helemaal niet goed in ben. Ik score wel eens een hoge score, maar ik heb nooit door hoe ik aan die score gekomen ben. Het systeem is en blijft wel ingenieus.

Dune: Imperium. Vaak in één adem genoemd met De Verdwenen Ruïnes van Arnak. Van deze twee is dit voor mij duidelijk het betere spel. Maar dat is enkel in relatief opzicht, want ook Dune: Imperium weet mij maar moeilijk te grijpen. Weer een deckbuilder die mij niet bekoort. Het zijn er inmiddels genoeg dat in algemene zin dit spelmechanisme absoluut niet mijn ding is.

Dat zijn slagenspellen echter wel en De Crew is een ingenieus gevonden idee. Ik ben het met Peter Hein eens dat de tweede iteratie duidelijk het betere en vooral herspeelbaardere spel is. Vereist een aparte kronkel in de hersenen die je normaal niet gebruikt bij een slagenspel.

Scythe staat ook ni mijn eigen lijst. Mensen die dit spel benaderen als een episch oorlogsspel komen van een koude kermis thuis. Maar als je het spel benaderd als een beschavingsbouwer met een beetje combat in een epische setting dan is dit spel gewoon een absolute topper. Duurt nooit te lang en met een goede campagne gedreven uitbreiding is er heel veel te ontdekken in dit spel.

Agricola is voor mij nog altijd een heel goed spel wat ik met plezier kan spelen, al komt dat niet heel veel meer voor. De Veenboeren uitbreiding is voor mij nog altijd één van de beste speluitbreidingen ooit.

Er valt natuurlijk niet te ontkennen wat Catan voor de spellenhobby heeft betekent. Op mij heeft het nooit de indruk gemaakt die het bij anderen heeft achter gelaten. Het aantal keren dat ik Catan heb gespeeld zijn op 1 hand te tellen en als het daar bij blijft is dat voor mij helemaal prima.

Zoals benoemd heb ik Kwakzalvers nog nooit gespeeld.

De Cleverfamilie heeft ook voor mij de Roll-en-Write weer op de kaart gezet. Altijd leuk als je een kettingreactie van combo's weet op te zetten. Heb tot nog toe de eerste drie gespeeld en voor mij is nummer 2 tot nu toe de beste.

El Grande heb ik kort geleden nog gespeeld en blijft voor mij een absolute evergreen die ik NET niet leuk genoeg vind voor mijn eigen lijstje. Maar als ik een nummer 11 moet aanwijzen is het deze of Spirit Island.
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Voor de volledigheid plaats ik alsnog de link. Na het aftellen blijven er enkel nog de restjes over. Twee nabeschouwingen op een dag, hoe mooi kan zijn: vanavond deze van seizoen 11 van "De Mol" (Vlaanderen), vanochtend al de nabeschouwing van de Spellengek Top-100 van de Lage Landen. De ene lijst zonder Saboteur, de andere met...

In een lekker warmte lentezon geniet ik na. Peter Hein bedankt!

Spellengek Top-100 van de Lage Landen 2023: De restjes

Voor de volledigheid nog even dit herhalen:
Bart schreef: De jaarlijkse hitkrant van Niels kan je sinds deze ochtend in het Bordspelmania subforum Spellenprijzen downloaden. Een mooi overzicht met alle spellen van de editie 2023. Aanrader!

Jullie commentaren en reacties mogen nog steeds blijven komen.
Afbeelding
liefde_is
Veenboer

Bericht door liefde_is »

Elke dag heb ik de afgelopen dagen even gelezen wat er op de lijst was gekomen en ook de reacties die hier binnenkwamen. Zelf bijhouden wat ik wel en niet heb gespeeld lukt mij niet in dat hoge tempo en daar heb ik vandaag rustig de tijd voor genomen.

Totaal:
Gespeeld: 75
In bezit: 37
Eigen lijst: 5

De 5 spellen uit mijn lijst die de top 100 gehaald hebben zijn Wingspan, Splendor Duel, race for the galaxy, roll for the galaxy en Sagrada. Waarbij Wingspan voor mezelf ook op nummer 1 staat.

Voor het samenstellen van mijn top 20 heb ik vooral gekeken naar wat ik het meest gespeeld heb en waar we het meeste plezier aan hebben beleefd. Dat zijn het afgelopen jaar vooral de wat lichtere spellen en familiespellen geweest.

Van de 25 niet gespeelde spellen heb ik in het grootste deel ook geen belangstelling (zeer complex en/of artwork niet in mijn smaak) Een ander deel staan nu wel op de radar om eens te proberen als de kans zich voordoet.

Ik kijk alweer uit naar volgend jaar en ben benieuwd naar wat de top 100 gaat doen, evenals mijn eigen top 20.