Agricola

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Bericht door P.T. »

Toch nog even een vraag over Agricola.

Na een aantal keer gespeeld te hebben, zijn wij er steeds vanuit gegaan dat je enkel een fornuis kunt aanschaffen als je de kookplaats inlevert. (aangezien er 'lever kookplaats in' op de kaart staat).

Nu staat er echter in de regels dat je een fornuis ook mag aanschaffen ook al heb je geen kookplaats. Als je die echter wel hebt moet je die inleveren. Klopt dit?

Labels:
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Peter Hein »

Ik dacht dat je een fornuis op twee manieren aan kon schaffen: f door de kosten te betalen (4 of 5 leem), f door een kookplaats in te leveren zonder de kosten te betalen. Maar ik kan me van mijn potjes niet herinneren dat iemand die al een kookplaats had nog een fornuis nam.
Afbeelding
P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Bericht door P.T. »

Ik mis de functie van de opwaardering van kookplaats naar fornuis ook.
Veel verschil zit er niet in namelijk.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

P.T. schreef:Toch nog even een vraag over Agricola.

Na een aantal keer gespeeld te hebben, zijn wij er steeds vanuit gegaan dat je enkel een fornuis kunt aanschaffen als je de kookplaats inlevert. (aangezien er 'lever kookplaats in' op de kaart staat).

Nu staat er echter in de regels dat je een fornuis ook mag aanschaffen ook al heb je geen kookplaats. Als je die echter wel hebt moet je die inleveren. Klopt dit?
We hebben Agricola nog maar twee keer gespeeld, dus ik ben zeker geen expert ter zake. (Vanaf morgen heb ik mijn eigen exemplaar!)

Als volgt werden bij ons de regels geïnterpreteerd:
Je kan kiezen hoe je een fornuis koopt:
- ofwel onmiddellijk, dan betaal je gewoon de kosten van het fornuis
- ofwel door een opwaardering, dan lever je de koopplaats terug in en betaal je het verschil in kosten
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Ook ik moest er---op het moment van schrijven---eergisteren aan geloven. 2 spelers, beiden n00b's, alleen K-deck, normale regels.

Eerste indruk: simpel en eenvoudig economisch groeispel met toenemende actiekeuze. Het leren van de acties is het lastigste onderdeel, maar je zit eigenlijk na één of twee spelletjes al goed in het ritme. Gek genoeg zie ik in de jubelverhalen slechts heel weinig terug van juist dit aspect: het brengt dit specifieke mechanisme ook binnen handbereik van spelers die minder zware spellen willen spelen. Anders was het bikkelen en afzien geblazen. Wat dat betreft vind ik de hype nog enigszins gerechtvaardigd.

Voor de échte veelspeler daarentegen... Ik weet het niet. De economie zit zo eenvoudig in elkaar dat zelfs ik het kan begrijpen (dat wil wat zeggen) en sommige onderdelen zijn wel heel kunstmatig en 'gamey'. Ik doel hier met name op de VW's, die als nauwelijks verborgen rem op de economische groei fungeren. De oogsttijden komen zelfs steeds sneller na elkaar om hun effect niet te laten afzwakken. Ik heb begrepen dat VW ook voor andere doeleinden kunnen worden ingezet (de 1+-serie bevat maar weinig van dit soort kaarten), maar de hoofdtaak lijkt mij nog steeds voeden van familie. Dat laatste wil je met name omdat de minpunten voor bedelen zo hard kunnen aankomen. Er zitten maar 5 bedelkaarten in het spel en vrijwel alle grote investeringen zetten ruwe producten om in VW, dat zegt eigenlijk al genoeg over de bedoeling van de spelauteur.

De kaarten... Tot mijn verrassing speel je ze niet allemaal uit, je moet daarvoor een actie gebruiken. Dat betekent dat je de krenten uit de pap zult pikken, en dat iemand met een goede combo het makkelijker zal hebben dan iemand met een slechte combo. Het helpt niet dat de variatie in categorieën waarmee je punten kunt verdienen beperkt is, en zelfs maxima stelt waarboven verdere investeringen in die categorie nutteloos worden. De grote variatie wordt daardoor eerder variatie op een thema dan van thema. Met andere woorden: je weet nu al dat er een keer winst met veel runderen uit zal rollen, of met veel uitgespeelde kaarten, enzovoort. De manier waarop je je doel bereikt is waar de variatie zit; niet het doel zelf. Het is ook ongetwijfeld de reden waarom de basis zo eenvoudig is gehouden, anders was er met de ontwikkeling van al die investeringen en ambachten natuurlijk helemaal geen beginnen meer aan.

Het is wel een aardig spel, dat moet ik eerlijk toegeven: alles draait immers om je boerderijtje, het is netjes vormgegeven, en het loopt soepeltjes. Maar al die hype: 'Beste spel ooit!' 'De rest van mijn verzameling is nutteloos!' 'Absoluut topspel!' ...? Nee; of beter gezegd, ik vind van niet, en ik durf te wedden dat voor de veelspeler---enkele uitzonderingen daargelaten---de lol er snel afgaat omdat de beloofde variatie uiteindelijk niet voldoende échte afwisseling en uitdaging biedt. Voor families met een beetje doorzettingsvermogen resteert een fraaie aanwinst waar ze nog veel plezier van zullen beleven.

En de rest is groepshysterie eerste klas.
Laatst gewijzigd door cymric op zo 24 aug 2008, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

cymric schreef:(goed verslag, waarvoor dank)

En de rest is groepshysterie eerste klas.
:lol:
RJV
Jakkiebak!

Bericht door RJV »

Gisteren heb ik voor de tweede maal Agricola gespeeld.

Volgens mij, ik hoop dat u mij kunt beamen, is er een regelfout opgetreden t.a.v. de regels in de handleiding met datgene wat op een kaart staat :!: :!:

Het betreft het I-deck en dan de kaart lasso.

Ik zie reacties graag tegemoet, zodat we lustig verder kunnen discussiren.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

RJV schreef:...Het betreft het I-deck en dan de kaart lasso.
Sorry, op dit moment enkel ervaring met E-deck.

Vandaag spel voor 3de keer gespeeld. Vorige keren met 4 en 5 spelers, nu met 2. Telkens zeer goed meegevallen.
Wim 999
Uitgever

Bericht door Wim 999 »

RJV schreef:Gisteren heb ik voor de tweede maal Agricola gespeeld.

Volgens mij, ik hoop dat u mij kunt beamen, is er een regelfout opgetreden t.a.v. de regels in de handleiding met datgene wat op een kaart staat :!: :!:

Het betreft het I-deck en dan de kaart lasso.

Ik zie reacties graag tegemoet, zodat we lustig verder kunnen discussiren.
Ik raad je aan om contact op te nemen met de klantenservice van 999 Games. Dan kunnen we er intern naar kijken.

Tel: maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 17:30 uur telefonisch bereiken op: 0900 999 0000 (20 eurocent per minuut).

Mail: klantenservice apenstaartje 999games punt nl

Zie ook http://www.999games.nl/klantenservice/contact

MvG
Wim
RJV
Jakkiebak!

Bericht door RJV »

Je weet het nu, je werkt daar, dus wat is het nut dan nog om het formeel via de klantenservice te spelen?

Ach, het zal mij ook niet zoveel moeite kosten om er een mailtje aan te wijden.
Ik zal het mailtje binnenkort wel even opsturen.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

RJV schreef:Je weet het nu, je werkt daar, dus wat is het nut dan nog om het formeel via de klantenservice te spelen?
Het lijkt mij wel nuttig dat we worden geinformeerd over de juiste communicatiekanalen.
RJV
Jakkiebak!

Bericht door RJV »

Bureaucraat :wink:
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

RJV schreef:Bureaucraat :wink:
Ach, terwijl jij met je (hopelijk opblaasbare) paarse krokodil in bad zit, ga ik voor doelgerichtheid en daadkracht. Ieder zijn dingetje. 8)
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Erwin schreef:
RJV schreef:Bureaucraat :wink:
Ach, terwijl jij met je (hopelijk opblaasbare) paarse krokodil in bad zit, ga ik voor doelgerichtheid en daadkracht. Ieder zijn dingetje. 8)
Ik dacht dat jij bij de Belastingdienst werkte?

:P
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

In dat geval pas ik bij voorbaat al voor een potje League of Six met Erwin... ;-)