Spellengek Top-100 telt af

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Bert B.
Professor Pimpel

Re: Spellengek Top-100 telt af

Bericht door Bert B. »

Wat me bij deze Top 100 is opgevallen is dat er geen enkel spel in staat van het duo Michael Kiesling en Wolfgang Kramer.
De eerste haalt de lijst met Azul en de andere met El Grande.
Samen hebben ze een flinke verzameling spellen gemaakt zoals Tikal, Mexica, Java, Adventure Land, Renature, Parijs, De paleizen van Carrara, Torres en nog meer titels. Niet de minste toch?
Links en rechts lees ik positieve recensies over deze spellen maar uiteindelijk lijkt dat toch niet genoeg voor de ingeleverde lijstjes.
Je zou toch denken dat ze wel in het rijtje Teuber, Knizia, Moon (en nog wat anderen) thuis horen.
Afbeelding

Labels:
Bert B.
Professor Pimpel

Bericht door Bert B. »

humske schreef: En dice hospital had ik ook hejoopt in de top 100 te zien, maar ook niet gelukt.
Die lijkt me wel leuk om te spelen. Er is echter geen Nederlandstalige uitvoering van, zodoende zijn er in ons taalgebied minder mensen die het kopen, minder mensen die er over schrijven, minder plaatsen om het een keer uit te kunnen proberen ...
Met een overvloed aan spellen die elk jaar op de markt verschijnen is het moeilijk om zichtbaar te blijven.
Afbeelding
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

Bert B. schreef:
humske schreef: En dice hospital had ik ook hejoopt in de top 100 te zien, maar ook niet gelukt.
Die lijkt me wel leuk om te spelen. Er is echter geen Nederlandstalige uitvoering van, zodoende zijn er in ons taalgebied minder mensen die het kopen, minder mensen die er over schrijven, minder plaatsen om het een keer uit te kunnen proberen ...
Met een overvloed aan spellen die elk jaar op de markt verschijnen is het moeilijk om zichtbaar te blijven.
ja dat is ook zo
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Dice hospital vind ik niet heel leuk. Dan vind ik bijv Dice Forge leuker die de lijst ook niet heeft gehaald. Daarbij up-grade je als het ware je dobbelsteen steeds.

Of er een Nederlandse uitgave van is maakt niet zoveel uit om in deze lijst te komen volgens mij.
Tel maar eens de spellen in de lijst op die niet in het Nederlands uit zijn gekomen. Dat zijn er aardig wat volgens mij. Ik start alvast zelf met Bunny Kingdom. Die is wel eens waar via Asmode hier verkrijgbaar, maar heeft alleen Engelse regels en tekst op de kaarten.
Afbeelding
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

Ben er laat bij, maar eens kijken :-)

100-91:
Gespeeld: 7 (Clans of Caledonia, Eufraat & Tigris, Mombasa, Dixit, Het Dorp, Root, Hanzesteden)
In Bezit: 2 (Clans of caledonia, Dixit)
Eigen Lijst: 0

90-81:
Gespeeld: 7 (Jaipur, Star Realms, Gloomhaven, Paleo, Brugge, Russian Railroads, Carnegie)
In Bezit: 0

80-71:
Gespeeld: 9 (Heat, Sagrada, Alhambra, Love letter, Tai pan, Keer op keer, Calico, Lost cities, Blood rage
In Bezit:1 (Love letter)

70-61:
Gespeeld: 7 (Five tribes, Bunny kingdom, Clank!, Tapestry, TM ares, codenames, Flamme rouge)
In Bezit: 4 (Tapestry, TM Ares, Codenames, Flamme Rouge)

60-51:
Gespeeld: 8 (Boonanza, Race for the Galaxy, Underwater Cities, Dwergen van Nidavellir, Machiavelli, Scout, Meadow, Odin)
In Bezit: 6 (Boonanza, Underwater Cities, Dwergen van Nidavellir, Machiavelli, Meadow, Odin)
Eigen Lijst: 1 (Underwater Cities)

50-41:
Gespeeld: 6 (Rovers van de Noordzee, Hoogspanning, Lords of Waterdeep, Patchwork, Marco Polo, Grand Austria Hotel)
In Bezit: 0

40-31:
Gespeeld: 9 (Taveernen van de oude Stad, 7 wonders, ticket to ride, gaia project, raja's van de ganges, pandemie, pandemic legacy seizoen 1, it's a wonderful world, istanbul)
In Bezit: 5 (7 wonders, ticket to ride, gaia project, pandemie, it's a wonderful world)
Eigen Lijst: 1 (7 wonders)

30-21:
Gespeeld: 9 (Terra Mystica, Tzolk'in, De Crew, Scythe, Agricola, Catan, Kwakzalvers van Kakelenburg, Clever, El Grande)
In Bezit: 3 (Scythe, Catan, Clever)
Eigen Lijst:1 (Terra Mystica)

20-11:
Gespeeld: 10 (Carcassonne, Stenen Tijdperk, 7 wonders duel, Splendor, Great Western Trail, Viticulture, De verdwenen ruïnes van Arnak, Ticket to Ride Europe, Orléans, Concordia)
In Bezit: 4 (Carcassonne, 7w duel, splendor, Orleans)
Eigen Lijst: 1 (Orléans)

10-1:
Gespeeld: 10 (Ark Nova, Dominion, Puerto Rico, Azul, Everdell, Burgen von Burgund, Cascadia, De zoektocht naar El Dorado, Terraforming Mars, Wingspan)
In Bezit: 3 (Ark Nova, Everdell, Terraforming Mars, Wingspan)
Eigen Lijst: 3 (Ark Nova, Everdell, Terraforming Mars).

Totaal

Gespeeld: 82
In Bezit: 28
Eigen Lijst: 7

Van de 18 die ik niet gespeeld heb, ben ik vooral benieuwd naar:
- Dune: Imperium
- My City
- Just One
- Spirit Island
- Mille Fiori

Uit mijn top 20 hebben het niet gehaald:
4. Imperium Classics / Imperium Legends. Vermoedelijk doen beperkte beschikbaarheid en enkel een Engelse versie dit spel (2 losstaande of te combineren versies) tekort. Mijns inziens dé beste deckbuilder. Relatief hoge instap, maar thematisch ijzersterk.
5. Telestrations of in NL Wat schets je me nou? Mijn favoriete party game. Dit is letterlijk altijd een succes als je 7+ mensen hebt. Het 'telefoonspel', maar dan met tekenen-raden-tekenen-raden. Hilariteit gegarandeerd! Heeft nog nooit teleurgesteld.
6. Dungeon Petz. Ten onrechte een beetje vergeten. Een worker placement + hand management met veel humor en speelplezier over het onderhouden van schattige monstertjes.
8. Mage Knight: The Board Game. Wordt alom gezien als het beste (complexe) solospel dat er is. Ik speel het ook enkel eigenlijk solo. Zoveel diepgang, een heerlijke, complexe puzzel.
9. For Sale. Soms is een spel zo gestroomlijnd, dat het nauwelijks perfecter kan. Alles aan For Sale klopt. Simpel opkopen van huizen (van een WC tot een space station), en dan verkopen. Mooi voorbeeld van emergent gameplay (er komt meer uit dan er in lijkt te zitten). Bluffen, dubbel bluffen. Meer wijsheid dan geluk.
10. Vorsten van Florence. Een spel dat er vroeger nog in stond, maar inmiddels niet meer. Met 5 spelers is dit een prachtig biedspel. Luistert zo nauw. Frustreren en genieten tegelijkertijd.
11. Codenames: Duet. Mijns inziens nóg beter dan Codenames (dat nét buiten de top 20 valt). Ik vind Codenames leuker als woord-puzzel, dan als partygame. En Duet garandeert dat de downtime veel lager is en je beiden te allen tijd engaged bent!
12. The Mind. Is het een spel of een bezigheid? Eerlijk gezegd interesseert me die vraag niet. Het gevoel wanneer je met een ander (of meerdere anderen) in sync bent, is prachtig. Zo bevrededigend wanneer het télkens net goed gaat en je de hogere levels winnend afsluit!
13. Endeavor. Opnieuw een spel dat wat vergeten is. Heerlijke balanceeract tussen 4 trackjes en het exploreren van een kaart, met een klein vleugje agressiviteit. Ik heb de nieuwe kickstarterversie met uitbreidingen, maar eerlijk gezegd voegen die weinig toe (wel maakt een nieuwe kaart het nu ook mogelijk om met 3 (en zelfs redelijk met 2) te spelen).
16. Sherlock Holmes: Consulting Detective. Tijdje al niet gespeeld, want het is een flinke tijds- en mentale investering. Maar de verhalen zijn fascinerend, de manier waarop je zelf wordt gedwongen om te redeneren wat er aan de hand kan zijn is challenging, maar ook erg leuk wanneer je uiteindelijk toch een heel eind bent gekomen. Iets té vrij soms, maar de thematiek maakt veel goed.
17. Unlock serie. Mijns inziens duidelijk dé beste escape-room variant (waarvan er velen zijn). Exit is bij tijd en wijlen leuk, maar valt teveel in herhaling, de pocket detectives zijn teleurstellend, en andere escape rooms die ik mondjesmaat heb geprobeerd vallen ook af en toe wat tegen. Bij Unlock verbaast het me iedere keer wat er mogelijk is met een deck aan kaarten. Niet alle boxen zijn even goed overigens, maar er zitten echt geweldige cases tussen.
19. Shakespeare. Vloog een aantal jaren terug wat onder de radar. Een relatief eenvoudge euro, waarin je balanceert tussen mooie kostuums creëren voor je acteurs, en mooie sets designen voor het podium. Relatief weinig punten zijn er te verdienen voor een euro en dat maakt elke bieding (slim mechanisme, waarbij je biedt voor het aantal uit te voeren acties) en beslissing enorm belangrijk.
20. Libertalia (1e editie). De nieuwe editie kan ik qua artwork niet aanzien, dus heb ik niet geprobeerd. De oude editie is een heerlijk spel met 4+ spelers. Veel interactie, gepest, stukje geheugen, maar ook vooral goed plannen, dubbel bluffen en veel lol. Altijd leuk (en lekker snel)!
Afbeelding
Anneleaf
Grote Dienaar

Bericht door Anneleaf »

Het ging allemaal zo snel met de bekendmaking van de top 100, vandaag even de tijd om de lijst af te maken.

Ik heb zelf een persoonlijke top 25 gemaakt, omdat ik een top 10 maken echt wel heel lastig vond. Spellen zijn zo verschillend in beleving en hoe vaak je ze speelt. In mijn top 25 staan vooral spellen die gezamenlijk een afwisselend pakket van spelmechanismes bieden, thematisch (meestal) sterk zijn en anders een hoop lol en interactie bieden, mijns inziens mooi artwork hebben of ijzersterke keuzes bieden. En goed met 2 spelers te spelen zijn, want meestal speel ik met 2.
Die top 25 zijn de spellen die over zouden moeten blijven, mocht ik mijn collectie drastisch moeten inperken.

100-91
Gespeeld: 1 (Dixit)
In bezit: 3 (Herrlof, Dixit en Het Dorp)
Persoonlijke top 25: 1 (Dixit)
Dixit doet het altijd goed met een wat groter groepje vrienden dat niet al te veel spellen speelt. Laagdrempelige fun en interactie. En van het bizarre artwork kan ik genieten.

90-81
Gespeeld: 4 (Memoir '44, Jaipur, Star realms, Paleo)
In bezit: 3 (Memoir '44, Jaipur, Paleo en uitbreidingen)
Persoonlijke top 25: 3 (Memoir '44, Jaipur en Paleo)
Memoir speel ik zeer zelden, maar ik vind het thematisch top. Alle verschillende scenario's bieden afwisseling en het is leuk dat het een asymmetrisch spel is. Jaipur blijft als tweespelerspel één van de beste, hoewel mijn partner toch meestal wint. Het is wel het spel dat haar de hobby in heeft gekregen ;-) Paleo is origineel bedacht met het enkel beschikkend over informatie over de achterkant van de kaarten. Zo lang nog niet alle scenario's zijn gespeeld is dit een topper, maar als die 'uit' zijn dan zal dit spel mijn top25 weer verlaten vanwege een gebrek aan herspeelbaarheid.

80-71
Gespeeld: 5 (Sagrada, Love letter, Keer op keer, Calico, Lost cities)
In bezit: 4 (Sagrada, Keer op keer, Calico, Alhambra)
Persoonlijke top 25: 1 (Sagrada)
Sagrada komt helemaal tegemoet aan mijn behoefte aan puzzelen!

70-61
Gespeeld: 5 (Five Tribes, Clank!, Terraforming Mars Ares expedition, Codenames, Flamme rouge)
In bezit: 2 (Clank! en TM Ares expedition)
Persoonlijke top 25: 1 (Clank!)
TM Ares vind ik solo leuk om te doen, met meer spreekt het me niet zo aan. Clank! Doet dit zeer zeker wel. Spannend om te zien welke kleur er weer uit de zak komt als de draak aanvalt en afwachten wie er op tijd uit de diepten ontsnapt.

60-51
Gespeeld: 5 (Boonanza, Nidavellir, Architects, Machiavelli, Meadow)
In bezit: Dezelfde vijf titels
Persoonlijke top 25: 2 (Meadow en Nidavellir)
Meadow is prachtig!!

50-41
Gespeeld: 3 (My city, Rovers van de Noordzee, Grand Austria hotel)
In bezit: 5 (My city, Rovers, Marco Polo, Just one, Grand Austria hotel)
Persoonlijke top 25: 2 (Rovers en Grand Austria hotel)
Rovers zou als ik moest kiezen zeker in mijn top 10 eindigen. De interactie tussen de spelers is gaaf, het spel is nooit hetzelfde en heeft een mooie gelaagdheid en combineert verschillende spelmechanismen. Die wil ik altijd wel spelen!

40-31
Gespeeld: 6 (Splendor duel, 7 wonders, Pandemic, Pandemic legacy, It's a wonderful world, Istanbul)
In bezit: Alle bovenstaande behalve 7 wonders
Persoonlijke top 25: 1 (Istanbul)
Istanbul heeft mij aan het begin van de hobby zeer overtuigd. Veel keuzevrijheid en interactie.

30-21
Gespeeld: 3 (Catan, Kwakzalvers, Clever)
In bezit: 2 (Kwakzalvers en Clever)
Persoonlijke top 25: 1 (Kwakzalvers)
Push-your-luck zoals kwakzalvers doet het hier in huis altijd goed.

20-11
Gespeeld: 7 (Carcassonne, Stenen tijdperk, 7 wonders duel, Splendor, Viticulture, Lost ruins of Arnak, TTR Europe)
In bezit: 3 (Carcassone, Stenen tijdperk, TTR Europe)
Persoonlijke top 25: - geen
Geen enkel spel uit mijn persoonlijke favorieten hier, al zit Stenen tijdperk er niet ver vanaf. 7 wonders duel voelde na een aantal potjes te mechanisch aan, Viticulture vond ik een paar keer vermakelijk, maar voelde daarna ook voor mij thematisch te droog en te afhankelijk van de kaarten die je pakt. Lost ruins of Arnak was ik qua artwork en verwachting van een avontuurlijk spel erg benieuwd naar, maar daar ben ik op afgeknapt na een lang spel met 4 spelers, waarin het me vooral te lang duurde en thematisch niet aan mijn verwachtingen voldeed. Misschien is het met minder spelers beter, maar ik weet niet of ik dat ooit nog ga ontdekken. Grappig hoe ieders smaak zo verschilt. Dat is leuk om te lezen in dit draadje.

10-1
Gespeeld: 6 (Dominion, Azul, Everdell, Cascadia, El dorado, Wingspan)
In bezit: 4 (Azul, Cascadia, El dorado, Wingspan)
Persoonlijke top 25: 1 (Wingspan)
Ook bij mij is Wingspan gegarandeerd een uitstekende kandidaat voor mijn persoonlijke top 10. Ik vind het spel thematisch sterk, het is elke keer anders door de hoeveelheid aan kaarten, het thema spreek mij als natuurliefhebber aan, het artwork is realistisch (zo krik je je vogelkennis nog eens op). De uitbreiding waar nectar is het spel komt vond ik persoonlijk wat minder geslaagd (te dominant), maar daar werken we wel omheen.
Cascadia is een kandidaat om in mijn top 25 te gaan eindigen. Even kijken of die blijft verrassen na vaker spelen.

Totaal
Gespeeld: 45
In bezit: 37
Top 25: 13

Al met al leuk om dit eens op een rijtje te zetten. Bijna de helft van deze top 100 heb ik gespeeld. Er staan ook echt wel titels bij die ik niet ambieer om te spelen vanwege te lange speelduur (een uur of max 1,5 vind ik wel mooi) of te droog thema.

Voor mij maakt het ook wel inzichtelijk welke spellen ik nog zou willen spelen hiervan:
Brugge, Sleeping gods, Alhambra, Raja's of the Ganges. Veel van wat me aanspreekt heb ik dus al wel eens onder handen gehad. Dat is ook goed om te weten :D

Welke spellen die ik persoonlijk hoog heb zitten ik mis?
Robinson Crusoe, Photosynthesis, Quadropolis, Point salad en Vikings.

Benieuwd hoe de Top 100 zich gaat ontwikkelen komend jaar!
Afbeelding
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Spellengek Top-100 telt af

Bericht door mazinho »

Spellengek-top-100-stof is weer gaan liggen en wat was het weer leuk. Kijkend naar mijn geprinte exemplaar van de Top 100, stel ik tevreden vast wat een rijkdom onze hobby biedt. Fijn om dat ook terug te zien in mijn collectie en speelhistorie:

Linker rijtje (#1-#50)
Alles in collectie
4 spellen nog te spelen: Gaia Project; Grand Austria Hotel; Just One; Maracaibo

Rechter rijtje (#51-#100)
12 spellen (nog) niet in collectie
15 spellen nog te spelen (waarvan 7 in collectie)

Met mijn bordspelmaatje Hilbert speelde ik deze week Ark Nova en de komende periode Dune: Imperium en Orléans zodat ook hij de top 30 gespeeld heeft. Hopelijk pakken we dan door zodat ik mijn top 50 kan afvinken. Leuk wat zo'n hitparade kan opleveren (en wat steekt Ark Nova toch goed in elkaar). Bedankt Peter Hein en tot volgend jaar!
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding