Agricola

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Viva
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: la Vida
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Viva »

Kijk de uitkomsten van Ronald, dat zijn nu de uitkomsten die ons gewoon voorkomen.

De keren dat iemand bij ons een voltallige familie had weten te huisvesten werd de puntentelling daarvan teniet gedaan door het moeten bedelen. Een grote familie in een gerenoveerd huisje, met volle akkers en een veestapel? Er zijn ons gewoonweg te weinig beurten gegeven om dit alles te verwezenlijken.

Labels:
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Leuk, scores vergelijken! Onder het motto 'de mijne is de grootste': :wink:

48-46 (E-deck)
48-46 (E)
47-39-37-34 (I)
37-25 (familie)
33-27 (f)
35-32 (f)
43-36 (E)
49-34 (E)
48-36 (E)
45-37 (E)
38-32 (E)
51-44 (E)
38-37 (E)
50-39 (K)

De scores met kaarten liggen duidelijk boven die met alleen de familieversie. Ook wel logisch, want de kaarten geven je meer mogelijkheden, die zich uiteindelijk moeten vertalen in punten; waarom zou je ze anders spelen?
Laatst gewijzigd door Peter Hein op zo 14 sep 2008, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Henk_Glimlach
Veenboer

Bericht door Henk_Glimlach »

Vorige week voor het eerst gespeeld. Speelt lekker weg. Maar werd wel weggespeeld. Zal het denk vaker moeten spelen om een beetje tactiek te ontwikkelen. Ben meestal toch niet zo'n winnaar moet ik zeggen :).
Ik heb de nare gewoonte om bijna altijd te verliezen. Mijn medespelers vinden dat jammer genoeg nooit erg.
sgtpepper
Locomotief

Bericht door sgtpepper »

Mijn vader heeft dit spel gekocht, enkele weken geleden.
Maar wij snappen geen bal van het spel... Mijn vriendin die regelmatig spelletjes speelt en een hele collectie 999-games heeft snapt de spelregels ook niet. We raken maar niet vertrokken in de spelregels.

Kan iemand ons daar mee helpen? Want we hebben inmiddels reuze veel zin om dat spel te spelen om eerlijk te zijn. Maar mijn vriendin heeft onlangs een half uur tot een uur in de spelregels zitten lezen en dan hebben we maar bedriegers bedrogen gespeeld na een poos...
henk.rolleman
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: https://www.instagra

Bericht door henk.rolleman »

Heb je specifieke vragen?
Vaak scheelt het al wanneer je eerst alles klaar legt zoals beschreven bij de voorbereiding van het spel.
Als je vandaar uit vragen stelt zijn ze misschien makkelijker te beantwoorden.
Wim 999
Uitgever

Bericht door Wim 999 »

sgtpepper schreef:Mijn vader heeft dit spel gekocht, enkele weken geleden.
Maar wij snappen geen bal van het spel... Mijn vriendin die regelmatig spelletjes speelt en een hele collectie 999-games heeft snapt de spelregels ook niet. We raken maar niet vertrokken in de spelregels.

Kan iemand ons daar mee helpen? Want we hebben inmiddels reuze veel zin om dat spel te spelen om eerlijk te zijn. Maar mijn vriendin heeft onlangs een half uur tot een uur in de spelregels zitten lezen en dan hebben we maar bedriegers bedrogen gespeeld na een poos...
Mijn ervaring is dat je maar het beste kunt beginnen. Als eerste spel(len) is het eenvoudiger om zonder de kaarten te spellen, de familie-variant. Probeer onderstaande punten te volgen, dan kun je gaan spelen en dan zal er veel wel helder worden (hoop ik);
1. Leg het speelbord klaar (dat zijn meerdere borden), zie voorbeelden in de kantlijn van de regels.
2. Geef iedereen een speelkleur met ronde schijven, huisjes (stallen) en hekken, een eigen erfveld (15 vierkantjes, 13 groen, 2 bruin) en voedsel-fiches (check de regels voor hoeveel)
3. Leg de grote investeringen op het daarvoorbedoelde tableau (de kaarten met rood-bruine rand, o.a. Kookplaats, Fornuis en de Bron).
4. Leg de hoeveelheid grondstoffen op het speelveld. Er zijn een aantal actievelden (dat zijn velden op het speelbord zoals; startspeler, akker ploegen, dagloner, hout, leem). Een aantal hebben een rode pijl. Leg bij deze velden de aangegeven grondstof in de juiste hoeveelheid op het veld. (Hout, Leem, Riet en soms Voedsel-fiches (VW), Steen en vee).
5. Bepaal wie startspeler is en geef hem/haar de gele pion
6. Iedereen legt 2 houten hutten op de bruine vierkantjes op het speelbord
7. Iedereen legt al zijn speelmateriaal (van jouw kleur) naast zijn erf. Leg twee ronde schijven op je houten hutten.
8. de startspeler begint, kies gewoon een actie en doe wat de actie zegt. Bijvoorbeeld; kies het actieveld hout. Hier ligt wat hout, pak het en leg het bij jou erf. Dat is nu jouw hout.
9. Speler 2 (met de klok mee spelen) kiest een actie en voert deze uit.
10 Enz. Totdat iedereen al zijn ronde schijven (je familie) heeft ingezet. Iedereen heeft er in het begin maar 2 in het spel. Later kun je de familie uitbreiden. Pas op dat je niet per ongeluk ronde schijven uit de voorraad pakt, alleen de schijven op je erf in de houten hutten mag je gebruiken voor acties.
11. Einde van een fase (of ronde? Ik haal die termen door elkaar). Alle schijven (familie) terug naar huis.
12. Vul opnieuwe alle grondstoffen aan waar ene rode pijl bij staat. Ook als er nog grondstoffen liggen.
13. De startspeler kiest een actie...
Herhaal dit vanaf punt 8 totdat je 4x een ronde hebt gespeeld. Einde van de 1e fase en nu is het oogsttijd. Heb je minimaal 2 eten per familielid?

Hopelijk helpt dit jullie op weg. Onthoud dat gewoon beginnen en proberen vaak enorm helpt om regels met lastige zinnen te begrijpen. En anders raad ik spellenbeurzen (Ducosim, Spellenspektakel) aan voor een demonstratie (of familie/vrienden/spellenclub/spellenwinkel) waar men het al wel kent.

Succes & veel plezier.
sgtpepper
Locomotief

Bericht door sgtpepper »

henk.rolleman schreef:Heb je specifieke vragen?
Vaak scheelt het al wanneer je eerst alles klaar legt zoals beschreven bij de voorbereiding van het spel.
Als je vandaar uit vragen stelt zijn ze misschien makkelijker te beantwoorden.
Wel mijn vriendin heeft het spel zo gestart. Ze nam alles uit de doos en begon de spelborden klaar te zetten. Maar dan nog werd ze er niet veel wijzer uit. Best wel jammer eigenlijk aangezien we met een stuk of vijf mensen vol spanning wachten tot we het eens kunnen spelen.
sgtpepper
Locomotief

Bericht door sgtpepper »

Ik ben eerlijk waar onder de indruk van de vriendelijkheid en duidelijkheid die je hier krijgt. Bedankt!
AméliePoulain
Joker

Bericht door AméliePoulain »

Mij lukt het na een aantal keer alleen te spelen (en ik pas de regel van 3vw/gezinslid dan nog niet toe...) niet om meer dan 14 punten te halen :oops: :oops:
Ik ben tegelijk wat gefrustreerd en gefascineerd. Gefrustreerd omdat ik weet dat ik zou meer moeten kunnen halen uit mijn acties en dus ook gefascineerd om uit te zoeken hoe :P
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

AméliePoulain schreef:Mij lukt het na een aantal keer alleen te spelen (en ik pas de regel van 3vw/gezinslid dan nog niet toe...) niet om meer dan 14 punten te halen :oops: :oops:
Ik ben tegelijk wat gefrustreerd en gefascineerd. Gefrustreerd omdat ik weet dat ik zou meer moeten kunnen halen uit mijn acties en dus ook gefascineerd om uit te zoeken hoe :P
Onlangs heb ik ook de soloversie van Agricola (familieversie) uitgeprobeerd. Ik dacht dat ik goed ging scoren (doel = 50), helaas, bij de puntentelling sneuvelde ik op 45.
AméliePoulain
Joker

Bart schreef: Onlangs heb ik ook de soloversie van Agricola (familieversie) uitgeprobeerd. Ik dacht dat ik goed ging scoren (doel = 50), helaas, bij de puntentelling sneuvelde ik op 45.

Wat doe je dan precies om zoveel punten te halen. Ik lijk rondes te kort te komen om én voedsel te voorzien én mijn huis/gezin uit te breiden én akkers en weiden uit te breiden. Met gevolg dat ik dan ook niet veel punten haal...
Wim 999
Uitgever

Bericht door Wim 999 »

Bij solo kun je (mis)bruik maken van het feit dat voorraden zich opstapelen op de actievelden waar iedere ronde wordt aangevuld. Niemand gaat hout, schapen en andere grondstoffen voor je neus wegkapen. Hier maak je gebruik van door pas hout te nemen (of wat dan ook) als je het nodig hebt om je huis uit te breiden, die weide aan te leggen,...

Neem bijvoorbeeld eten. In de vijver wordt iedere ronde eten bijgelegd. Da's in totaal 14x! Dat betekent min of meer dat je 1 of 2 keer een ronde geen voedsel produceert maar gewoon de actie 'vissen' kiest.

Verder speel ik graag zo snel mogelijk naar extra acties (familie-leden) toe. Die verdienen zichzelf wel terug qua kosten (VW) want zelf zijn ze al 3 punten waard. En je mag er extra acties mee doen.

Ook leuk, hout opsparen op het actieveld en in 1x een ideale weide maken (alle 15 hekken). En je huis met Leem uitbreiden (dat gebruik je toch nauwelijks, misschien een goedkoop fornuis).

Verder is inzaaien vlak voor de oogst belangrijk. Voor die tijd is het niet bijzonder nuttig. De meeste punten ga je in het laatste deel van het spel binnenhalen met groente en graan als je mag ploegen en inzaaien in 1 actie. Vergeet niet dat groente en graan op je akker ook punten opleveren.

Succes!
AméliePoulain
Joker

Nu is er mij het één en ander duidelijk geworden!
Ik had uit de spelregels niet begrepen dat je ook telkens het hout, graan enzo elke ronde moest aanvullen. Ik deed dit enkel voor de dieren.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Alles waar een rode pijl bij staat vul je aan. Alhoewel ik niet zeker weet of dat in de soloversie ook zo werkt met die rode pijl, maar dat zal vast wel.
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Mijn solo ervaringen:

Ben inmiddels door E-deck heen en het heeft me aardig wat potjes gekost om door de 50 te komen en daarna de 55. Vervolgens liep het erg makkelijk. Normaal gesproken gebruik ik de eerste vier rondes om 2 akkers te ploegen, 2 graan te pakken, Zaaien, Vissen in ronde vier, eventueel een ambacht. In Fase 2 sparen voor een Leem- of Steenoven en beginnen aan weiden, kamer(s) en een groter gezin.

Inmiddels ook al bijna door I-deck heen met solo spellen.