Wij vinden het na vaak spelen nog steeds een heerlijk spel, en waren ook blij met de uitbreiding waar weer kaarten inzitten met andere mogelijkheden. Maar het is natuurlijk net als met andere spellen: smaken verschillen! Dat is geen probleem lijkt me. Als je twijfelt, eerst eens kijken of je het kan uitproberen bij iemand. En blijf je twijfelen gewoon iets anders kopen. Keuze genoegAlliantieAJ schreef: Ik heb Wingspan nog altijd niet in huis gehaald ... ik ga ervan uit dat het eerder uitstel is ... maar ik hoor steeds vaker ook negatievere reviews ...
Kan iemand dat hier beamen? Of is het toch rozengeur en maneschijn?
Wingspan - Stonemaier Games --> 999 Games
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
helena
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: kooiker
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Wingspan - Stonemaier Games --> 999 Games
Labels:
- vdW
- Professor Pimpel
- Persoonlijke Ondertitel: High Times
Die afhankelijkheid van zowel de vogels die je trekt en de bonuskaarten (waarbij het relatief lastig is om nieuwe te krijgen) zijn voor mij ook een tegenvaller. Ik ben ook geen groot fan, mijn vrouw daarentegen...Edwin84 schreef:Mij viel het spel tegen omdat ik vind dat je teveel afhankelijk bent van de vogels die je trekt. Je kunt vogelkaarten alleen spelen. Bij andere spellen kun je mindere kaarten ook op een andere manier inzetten. Kaarten trekken kost ook een actie.AlliantieAJ schreef: Ik heb Wingspan nog altijd niet in huis gehaald ... ik ga ervan uit dat het eerder uitstel is ... maar ik hoor steeds vaker ook negatievere reviews ...
Kan iemand dat hier beamen? Of is het toch rozengeur en maneschijn?
Maar ik ben in de minderheid. Het merendeel vind dit een goed spel.
- maxitaxi777
- Maarschalk
- Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Uiteindelijk zal proberen het beste zijn! Zoals je ziet, verschillen de meningen nogal. Misschien is het safe to say dat het spel vooral smaakt bij niet-veelspelers, c.q. als familiespel. De tendens lijkt toch wel (waar ik mezelf ook onder reken) dat mensen die tactischer spellen gewend zijn, zich storen aan het toeval. Voor mij was daarnaast het uitvoeren van al die kleine acties op vogelkaarten (die lang niet altijd van pas komen, hoe je het ook uitplant) een minpunt. Het zorgt ook voor veel down-time in andermans beurt en dat wordt meer en meer naarmate het spel vordert.
- Pura Vida
- Kardinaal
Als je je stoort aan het toeval, speel je het spel niet goed. En ook de aanname dat veelspelers Wingspan minder zouden vinden, omdat het minder tactisch zou zijn, klopt niet. Wingspan kun je supertactisch spelen en heeft wel degelijk nogal een leercurve. Vergelijkbaar met bijv Dominion of Race, of Terraforming Mars. Ook allemaal "toeval" maar dan niet. Check BGG, reviews, forum etc. Dat is ook niet de heilige graal, maar als je in zo'n veelspelersforum als BGG op plek 20 terecht komt in een jaar tijd, dan klopt er wel iets aan dat spel.
Los daarvan blijft mijn eerste advies natuurlijk staan: gewoon proberen. Misschien vind je het wel helemaal niks. Of juist heel gaaf.
Los daarvan blijft mijn eerste advies natuurlijk staan: gewoon proberen. Misschien vind je het wel helemaal niks. Of juist heel gaaf.
- Jerome
- Gouverneur
Aanvankelijk was ook ik niet zo enthousiast over Wingspan maar omdat mijn eega het geweldig vond, is het toch vaak gespeeld. En ik vond manieren om het kaartengeluk te managen waardoor het spel leuker werd. Toen kwam de Europa uitbreiding die het saaie ‘eieren pompen in de laatste ronden’ verving met interessantere opties. Nu ben ik een bescheiden Wingspanfan.
-
AlliantieAJ
- Burgemeester
Bedankt voor de reacties ...
Voorlopig heb ik het nog niet in huis gehaald omdat ik tegenwoordig een stuk minder playtime (nog veel minder door corona) heb en dan ben je al helemaal kritisch over wat je in huis haalt.
Aangezien ik toch wat teveel twijfel over de kern van het spel allicht voorlopig een pas ...
De uitbreiding maakt het dan wel beter?
Voorlopig heb ik het nog niet in huis gehaald omdat ik tegenwoordig een stuk minder playtime (nog veel minder door corona) heb en dan ben je al helemaal kritisch over wat je in huis haalt.
Aangezien ik toch wat teveel twijfel over de kern van het spel allicht voorlopig een pas ...
- Pura Vida
- Kardinaal
Anders wacht je toch gewoon op de big box? Stonemaier komt daar geheid mee zodra ze alle vogels van de wereld hebben uitgegeven.AlliantieAJ schreef: Bedankt voor de reacties ...
-
AlliantieAJ
- Burgemeester
Denk je? Na viticulture collectos edition hebben ze dat toch niet meer gedaan?Pura Vida schreef:Anders wacht je toch gewoon op de big box? Stonemaier komt daar geheid mee zodra ze alle vogels van de wereld hebben uitgegeven.AlliantieAJ schreef: Bedankt voor de reacties ...
- Edwin84
- Elfenkoning
Hoe lang moet je dan wachten? Stel dat je optimistisch 1 uitbreiding per half jaar krijgt.Pura Vida schreef:Anders wacht je toch gewoon op de big box? Stonemaier komt daar geheid mee zodra ze alle vogels van de wereld hebben uitgegeven.AlliantieAJ schreef: Bedankt voor de reacties ...
Azië
Afrika
Zuid Amerika
Australië
Ben je alweer 2 jaar verder.
- maxitaxi777
- Maarschalk
- Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Aangenomen dat alle vogels van een continent in een uitbreiding zittenEdwin84 schreef:Hoe lang moet je dan wachten? Stel dat je optimistisch 1 uitbreiding per half jaar krijgt.Pura Vida schreef:Anders wacht je toch gewoon op de big box? Stonemaier komt daar geheid mee zodra ze alle vogels van de wereld hebben uitgegeven.AlliantieAJ schreef: Bedankt voor de reacties ...
Azië
Afrika
Zuid Amerika
Australië
Ben je alweer 2 jaar verder.
- Edwin84
- Elfenkoning
Probleem is niet dat het geen veelspelers spel is. Ik kan genoeg spellen waarderen die lichter zijn en leuk met zowel veelspelers als met familie. Montana, Sagrada of Bang the Dice game bijvoorbeeld.Pura Vida schreef: Als je je stoort aan het toeval, speel je het spel niet goed. En ook de aanname dat veelspelers Wingspan minder zouden vinden, omdat het minder tactisch zou zijn, klopt niet. Wingspan kun je supertactisch spelen en heeft wel degelijk nogal een leercurve. Vergelijkbaar met bijv Dominion of Race, of Terraforming Mars. Ook allemaal "toeval" maar dan niet. Check BGG, reviews, forum etc. Dat is ook niet de heilige graal, maar als je in zo'n veelspelersforum als BGG op plek 20 terecht komt in een jaar tijd, dan klopt er wel iets aan dat spel.
Een beetje geluk is ook geen probleem bij korte spellen zoals Bang the Dice Game.
Het verschil tussen WingSpan en andere spellen met kaarten is dat je echt een motor opbouwd. Neem Brugge ter vergelijking.
Brugge:Hier ben je ook afhankelijk van de kaarten.
Heb je direct effect kaarten begin van het spel, kun je die gelijk spelen. Heb je einde score kaarten, kun je die spelen en daar naartoe werken gedurende het spel. Anders heb je de keuze kaarten om te ruilen voor werkers of geld die je in een latere ronde inzet. Of voor de kanalen te gaan. Opties genoeg dus. Bovendien vul je elke ronde je hand aan zonder dat het een actie kost en krijg je redelijk wat kaarten tijdens het spel om de einde score kaart te kunne benutten.
WingSpan: Je wilt kaarten die gelijk je motor opbouwen omdat je steeds beloond wordt als je dezelfde actie nogmaals speelt en de vogel weer activeert. Einde score vogels zijn pas aan het einde van het spel interressant en vaak te duur in voedsel. Dan nog zijn einde score vogels een gok. Je trekt namelijk veel minder kaarten dan bij Brugge. Je weet dus niet goed of je de score kaart goed kunt benutten. Dit geld ook voor de bonussen. Leuk dat ik extra punten krijg als ik veel vogels met grote spanwijdte heb, maar als ik die niet trek heb ik er niets aan.
Bij Dominion heb je ook minder geluk omdat iedereen uit dezelfde 10 kaarten kan kiezen uit het midden en met dezelfde kaarten begint. Je kiest ook letterlijk welke kaarten je koopt. Je trekt deze niet willekeurig.
- WTULTC
- Elfenkoning
Bij Brugge houdt je na elke ronde nog 1 kaart over in je hand. Je kunt een kaart bij Brugge op meerdere opties spelen en meestal is er wel degelijk een goede optie om een kaart voor te gebruiken. Zeker met de uitbreiding het Zwin, want dan wordt de kanaalactie beter.
Bij Wingspan is de beginhand wel een ding. Stel je hebt in het begin een hand met allemaal vogels waarbij je 3 voedsel moet betalen. Dan heb je wel een probleem. Het liefst heb ik goedkope vogel in de bomen die ook nog eens voedsel produceert. Dan komt het motortje gelijk aardig op gang. Je zou dit trouwens door drafting van de beginhand kunnen voorkomen.
Kies een kaart en geef dan de overige kaarten aan je tegenstander door en kies dan weer een kaart etc... Eigenlijk hoe je bij 7 Wonders, de Leaders krijgt in het begin van het spel als je met de uitbreiding Leaders speelt.
Bij Wingspan is de beginhand wel een ding. Stel je hebt in het begin een hand met allemaal vogels waarbij je 3 voedsel moet betalen. Dan heb je wel een probleem. Het liefst heb ik goedkope vogel in de bomen die ook nog eens voedsel produceert. Dan komt het motortje gelijk aardig op gang. Je zou dit trouwens door drafting van de beginhand kunnen voorkomen.
Kies een kaart en geef dan de overige kaarten aan je tegenstander door en kies dan weer een kaart etc... Eigenlijk hoe je bij 7 Wonders, de Leaders krijgt in het begin van het spel als je met de uitbreiding Leaders speelt.
- Pura Vida
- Kardinaal
Fantastisch idee. Een kast vol "gepackt" met vogels. Allemaal in mooie Stonemaierdozen. Ik zou ervoor gaan.maxitaxi777 schreef: Misschien komen er later nog wel packs met vogels van alle continenten die eerder zijn overgeslagen, wie zal het zeggen.
Over die starthand: die is inderdaad niet altijd wat je wilt. En toch hebben wij daar na zoveel spelletjes steeds minder tot geen last meer van. Het voorbeeld van WTULTC: vijf vogels met 3 kosten? Ik gooi er meteen drie weg en speel van de andere twee er meteen een. Eentje die meestal direct of via bruine eigenschap iets oplevert. En door. Van de tussendoelen, zeker de eerste 2, trek ik me weinig tot niets aan. En de bonuskaarten zijn wat het zijn: bonus. Leuk maar niet nodig voor je eventuele winst. En heel veel is timing bij dit spel. Hoe vaker wij spelen, hoe minder vaak we bijvoorbeeld blind kaarten trekken, of voedsel pakken dat we niet echt kunnen gebruiken. Kortom: heel veel 'geluk' kun je mitigeren door timing, tactiek en de juiste keuzes. En dát maakt Wingspan voor ons nou zo leuk. Maar als ik AlliantieAJ zo lees, zou ik gewoon even wachten inderdaad. Er zijn zat gave spellen bij jou in huis, zo te zien.
- Edwin84
- Elfenkoning
Heb toch een paar vragen als ik dit lees.Pura Vida schreef:maxitaxi777 schreef: Misschien komen er later nog wel packs met vogels van alle continenten die eerder zijn overgeslagen, wie zal het zeggen.
Over die starthand: die is inderdaad niet altijd wat je wilt. En toch hebben wij daar na zoveel spelletjes steeds minder tot geen last meer van. Het voorbeeld van WTULTC: vijf vogels met 3 kosten? Ik gooi er meteen drie weg en speel van de andere twee er meteen een. Eentje die meestal direct of via bruine eigenschap iets oplevert. En door. Van de tussendoelen, zeker de eerste 2, trek ik me weinig tot niets aan. . En heel veel is timing bij dit spel. Hoe vaker wij spelen, hoe minder vaak we bijvoorbeeld blind kaarten trekken, of voedsel pakken dat we niet echt kunnen gebruiken. Kortom: heel veel 'geluk' kun je mitigeren door timing, tactiek en de juiste keuzes. En dát maakt Wingspan voor ons nou zo leuk. Maar als ik AlliantieAJ zo lees, zou ik gewoon even wachten inderdaad. Er zijn zat gave spellen bij jou in huis, zo te zien.
1. Die starthand die jij als voorbeeld noemt. Dat kun je toch geen taktiek noemen? Het spel speelt zichzelf. Meerdere kaarten houden is niet interressant dus je moet wel weggooien. Van die twee die je houdt speel je dan de enige kaart die direct of via bruine eigenschap iets oplevert. Dat is dan ook de enige logische keuze die er is. Dus eigenlijk heb je geen keuze. En wat dan als er bij de starthand geen bruine kaart zit?
2. Hoe voorkom je blind trekken? Je bent toch afhankelijk van wat je trekt? Je mag toch niet de stapel doorzoeken naar een kaart naar keuze? Zeker in het begin levert de wateractie weinig kaarten trekken op.
- Pura Vida
- Kardinaal
Misschien tijd voor een ander draadje?Edwin84 schreef: Heb toch een paar vragen als ik dit lees.
1. Die starthand die jij als voorbeeld noemt. Dat kun je toch geen taktiek noemen? Het spel speelt zichzelf. Meerdere kaarten houden is niet interressant dus je moet wel weggooien. Van die twee die je houdt speel je dan de enige kaart die direct of via bruine eigenschap iets oplevert. Dat is dan ook de enige logische keuze die er is. Dus eigenlijk heb je geen keuze. En wat dan als er bij de starthand geen bruine kaart zit?
2. Hoe voorkom je blind trekken? Je bent toch afhankelijk van wat je trekt? Je mag toch niet de stapel doorzoeken naar een kaart naar keuze? Zeker in het begin levert de wateractie weinig kaarten trekken op.
Antwoord op 1. Die eerste keuze is wel degelijk een keuze, want je kunt ze ook allevijf houden, of maar vier, of drie of maar een. Dat hangt echt af van wat je krijgt. Als jij het presenteert als de enige logische optie, dan kan dat kloppen. Op dat moment. Voor jou als speler. Maar dat geldt élk spel. Bij Gaia Project bijvoorbeeld, de lieveling der strategen, is de keuzevrijheid feitelijk óók beperkt tot één meest logische zet. Het gaat erom dat je die ziet.
2. Er liggen toch altijd drie kaarten open? In onze spellen ververst die zeer regelmatig. Waardoor je dus keuzes hebt, in plaats van blind trekken.