Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Edwin84 schreef:
Heb toch een paar vragen als ik dit lees.
1. Die starthand die jij als voorbeeld noemt. Dat kun je toch geen taktiek noemen? Het spel speelt zichzelf. Meerdere kaarten houden is niet interressant dus je moet wel weggooien. Van die twee die je houdt speel je dan de enige kaart die direct of via bruine eigenschap iets oplevert. Dat is dan ook de enige logische keuze die er is. Dus eigenlijk heb je geen keuze. En wat dan als er bij de starthand geen bruine kaart zit?
2. Hoe voorkom je blind trekken? Je bent toch afhankelijk van wat je trekt? Je mag toch niet de stapel doorzoeken naar een kaart naar keuze? Zeker in het begin levert de wateractie weinig kaarten trekken op.
Misschien tijd voor een ander draadje?
Antwoord op 1. Die eerste keuze is wel degelijk een keuze, want je kunt ze ook allevijf houden, of maar vier, of drie of maar een. Dat hangt echt af van wat je krijgt. Als jij het presenteert als de enige logische optie, dan kan dat kloppen. Op dat moment. Voor jou als speler. Maar dat geldt élk spel. Bij Gaia Project bijvoorbeeld, de lieveling der strategen, is de keuzevrijheid feitelijk óók beperkt tot één meest logische zet. Het gaat erom dat je die ziet.
2. Er liggen toch altijd drie kaarten open? In onze spellen ververst die zeer regelmatig. Waardoor je dus keuzes hebt, in plaats van blind trekken.
Ander draadje is toch niet nodig? Dit is toch het Wingspan topic?
Was inderdaad vergeten van die drie kaarten. Kan me wel herrinneren dat als die 3 kaarten ruk zijn, je alleen blind kunt trekken inderdaad.
Ben het alleen niet eens met de vergelijking van Gaia. Bij Gaia kijk je eerst naar het opgezette bord. Je kijkt naar de planeten, de doelen en de bonussen. Dan pas kies je een ras dat daarbij aansluit. Je bent volledig in controle.
Het klopt dat je soms in een beurt maar 1 logische keuze hebt. Dat komt omdat Gaia niet draait om taktiek (korte termijn keuzes) maar strategie (lange termijn keuzes). Je beslist in een ronde eigenlijk gelijk welke acties je uit gaat voeren.
WingSpan is een heel ander spel. Dit is een taktisch spel waar je niet echt een lange termijn plan kunt maken.
Edwin84 schreef:
WingSpan is een heel ander spel. Dit is een taktisch spel waar je niet echt een lange termijn plan kunt maken.
Helemaal eens natuurlijk. GP is heel ander spel, veel strategischer. Ik gebruikte het voorbeeld slechts om duidelijk te maken dat je in veel spellen, zeker als je ze vaker speelt, op dát moment, in die omstandigheden, maar een paar of zelfs maar één logische keuze hebt. Die je soms meteen ziet (geluksmoment) en soms niet (knarsentanden achteraf).
Wingspan is veel tactischer en heeft meer geluk, dat is duidelijk. Edoch als je dit spel vaker speelt, zul je merken dat er meer en meer tactiek en zelfs strategie bij komt kijken. Ikzelf weet bijvoorbeeld met mijn starthand vaak al waar ik wil zijn in ronde vier. En meestal weet ik dan ook al hoeveel punten er ongeveer in zitten. Net als dat ik bij GP als ik de display zie ongeveer al weet hoe lastig danwel gesmeerd het gaat lopen en of ik voor een megascore kan gaan of dat het persen en sleuren wordt. De keuze van je factie is meteen al zo'n keuze. Over GP besproken: waar blijft jouw beoordeling voor dat spel nou? Volgens mij hebben BSM gebruikers heel veel aan gefundeerde reviews als dat van jou. Ik bedoel maar. Off topic en sorry voor de dwingerigheid enzo.
Edwin84 schreef:
Helemaal eens natuurlijk. GP is heel ander spel, veel strategischer. Ik gebruikte het voorbeeld slechts om duidelijk te maken dat je in veel spellen, zeker als je ze vaker speelt, op dát moment, in die omstandigheden, maar een paar of zelfs maar één logische keuze hebt. Die je soms meteen ziet (geluksmoment) en soms niet (knarsentanden achteraf).
Wingspan is veel tactischer en heeft meer geluk, dat is duidelijk. Edoch als je dit spel vaker speelt, zul je merken dat er meer en meer tactiek en zelfs strategie bij komt kijken. Ikzelf weet bijvoorbeeld met mijn starthand vaak al waar ik wil zijn in ronde vier. En meestal weet ik dan ook al hoeveel punten er ongeveer in zitten. Net als dat ik bij GP als ik de display zie ongeveer al weet hoe lastig danwel gesmeerd het gaat lopen en of ik voor een megascore kan gaan of dat het persen en sleuren wordt. De keuze van je factie is meteen al zo'n keuze. Over GP besproken: waar blijft jouw beoordeling voor dat spel nou? Volgens mij hebben BSM gebruikers heel veel aan gefundeerde reviews als dat van jou. Ik bedoel maar. Off topic en sorry voor de dwingerigheid enzo.
Ben zelf meer actief op het forum en vergeet de site nog weleens. Heb inderdaad een review geschreven en zal dit vaker doen.
Ik denk dat potentiële kopers meer aan ervaringen hebben dan aan een cijfer. Wij hebben beiden een andere ervaring met Wingspan bijvoorbeeld. Als je dit leest kan iemand zelf beoordelen of hij zich meer in jou of in mij als speler herkent en daarop beslissen of het iets voor hem is.
Edwin84 schreef:
Ben zelf meer actief op het forum en vergeet de site nog weleens. Heb inderdaad een review geschreven en zal dit vaker doen.
Ik denk dat potentiële kopers meer aan ervaringen hebben dan aan een cijfer. Wij hebben beiden een andere ervaring met Wingspan bijvoorbeeld. Als je dit leest kan iemand zelf beoordelen of hij zich meer in jou of in mij als speler herkent en daarop beslissen of het iets voor hem is.
Eens. Juist die kleine beschrijvingen/beoordelingen bij al die spellen zijn handig voor je eigen oriëntatie.
Edwin84 schreef:
Eens in de zin van: je geeft een beoordeling nav jouw bevindingen, en met de juiste tekst en uitleg kan iedereen die het leest dit op waarde inschatten. (persoonlijk vind ik de kritische reviews interessanter dan de super positieve)
Niet eens indien je daardoor een spel geen beoordeling zou geven......
Ik sluit me aan bij PuraVida en heb eigenlijk niet veel meer toe te voegen aan zijn mening. Topspel! Ook voor veelspelers.
En starthand draften doen wij altijd. Dat vind ik wel een must.
Ik heb voorlopig nog maar 2x met de uitbreiding Europese vogels gespeeld en die valt me toch een beetje tegen om 2 redenen: de einde ronde doelen zijn beperkt en leveren vaak niet voldoende op om de eierstrategie onnodig te maken. En door de hoop kaarten die toegevoegd worden, worden de basiskaarten erg verdund waardoor er soms heel weinig verschijnen. Ik heb 1 spel gehad waarbij er bijna geen roofvogelkaart verscheen waardoor dat aspect van het spel wegviel. Maar het basisspel is zeker een aanrader!
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
Even een oude topic ophalen.
Ik zie dat de prijzen van 999games veel goedkoper zijn dan Stonemaier (ook nog eens verzending).
Is er een reden dat die zo goedkoper zijn?
Bv wingspan kost momenteel 32€ NL versie - maar 50€ voor de EN versie...
Wellicht komt dat door de lelijke rode streep op de doos dat de versie van 999Games goedkoper is... Nee geintje, dit komt volgens mij dat de Engelse versie in Nederland niet via 999Games gaat maar dacht ik Asmode (bij Skyteam is dat namelijk wel het geval). Ik denk dat de distributeur hier in Nederland niet heel veel Engelstalige versies inkoopt omdat daar natuurlijk hier veel minder versies van worden verkocht dan de Nederlandse waardoor de prijs mogelijk hoger is (immers bij een grote oplage kun je de productiekosten lager krijgen)...
Overigens geldt dit niet voor de Nesting box. Die is zelfs goedkoper als je hem vanuit Frankrijk (Engelse versie) via Metagot koopt. Dan heb je ook geen lelijke rode lijn op dat toch wel collectors item.
WTULTC schreef: wo 11 dec 2024, 14:36
Wellicht komt dat door de lelijke rode streep op de doos dat de versie van 999Games goedkoper is... Nee geintje, dit komt volgens mij dat de Engelse versie in Nederland niet via 999Games gaat maar dacht ik Asmode (bij Skyteam is dat namelijk wel het geval). Ik denk dat de distributeur hier in Nederland niet heel veel Engelstalige versies inkoopt omdat daar natuurlijk hier veel minder versies van worden verkocht dan de Nederlandse waardoor de prijs mogelijk hoger is (immers bij een grote oplage kun je de productiekosten lager krijgen)...
Wat frederikve denk ik bedoeld(en ik deel die vraag ook wel) dat óók via buitenlandse kanalen de Engelstalige Wingspan fors duurder lijkt. Zo is Wingspan op Amazon en bij Stonemaier $52, terwijl de 999 Wingspan vaak voor €40 te krijgen is (en ik heb welleens aanbiedingen van €32 voorbij zien komen)
Wingspan is inderdaad net zoals veel spellen van 999 games relatief goedkoop, dat is me al vaker opgevallen bij hun. Of dat is omdat ze in grotere aantallen inkopen of omdat ze er gewoon minder marge oppakken weet ik niet, maar ik denk dat ze wel een beter idee hebben hoe prijselasticiteit werkt dan bijv bij een White Goblin Games, die hun spellen regelmatig dusdanig duur prijzen dat je hem alleen al om de prijs links laat liggen. Qua prijs-kwaliteit scoort 999 games gewoon heel goed!
En ook de nesting box was met de Spellenspektakel aanbieding een stuk goedkoper dan in het buitenland. Alleen wie het verzonnen heeft om het 999 games logo midden over een vogel heen te zetten vraag ik me wel af. Die zag ze even vliegen op dat moment
De nestingbox heb ik goedkoper kunnen kopen via site van sonemaier zelf (Europe), toevallig korting tot 60€ (+20% korting als je al champions bent) tegenover de 79€ vanop 999games.
Ik vroeg me af of sommige van 999games dan oudere versies waren.