De Weerwolven van Wakkerdam - Spel 1

Speel het populaire Weerwolvenspel online met andere forumleden.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: De Weerwolven van Wakkerdam - Spel 1

Bericht door ditterio »

Nu viel het goed mee, maar pb'en houdt ook risico's in: stel dat 16 feet pauly wolf was en me dit toevertrouwt. Als Jonathan me dan laat weten dat hij gezien heeft dat ik heks ben, kan ik een dubbele rol spelen. Met Jonathan afspreken maar hem op het einde toch nog laten afmaken door 16 feet pauly. Dus wat Jonathan deed, was niet zonder risico. Of stel dat we zeker zijn van iemand en die persoon contacteren, maar achteraf blijkt dat een wolf te zijn, dan valt ons plan in duigen. Dus het is altijd een risico om iemand een pb te sturen. Nu kwam het goed uit, maar hoe groot is de kans dat jonathan meteen de heks ziet en dat diezelfde heks nog eens een koppel vormt ook. We hadden hierbij dus wel wat geluk.
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

ditterio schreef:Bij mij gaat het ook eerder om het zo snel mogelijk ontdekken van de rollen dan om de verhaaltjes. Die verhaaltjes kleden het mooi in, maar hoeven ook niet voor mij.
De verhaaltjes lijken mij juist essentieel voor het spel. Als je de verhaaltjes weg haalt uit het spel, dan heb je totaal niets om je aan vast te houden bij het bepalen van de verdachte personen.

Ze zullen om de één of andere reden verdacht moeten worden en dat uit zich toch in de verhaaltjes die verteld worden.
Wyckyd
Generalist

Bericht door Wyckyd »

ditterio schreef:Nu viel het goed mee, maar pb'en houdt ook risico's in: stel dat 16 feet pauly wolf was en me dit toevertrouwt. Als Jonathan me dan laat weten dat hij gezien heeft dat ik heks ben, kan ik een dubbele rol spelen.
Da's waar: het is niet zonder risico. Maar het is wel een groot deel van het spel dat zich opeens via PM afspeelt en dus niet zichtbaar is voor de rest van de spelers. Kunst is juist dit te kunnen doen in de openbare thread.
ditterio schreef:Of stel dat we zeker zijn van iemand en die persoon contacteren, maar achteraf blijkt dat een wolf te zijn, dan valt ons plan in duigen.
Eh, dat mag met de huidige regels toch ook niet? Alleen de geliefden en de weerwolven mogen pm'n, en de heks en de ziener mogen contact opnemen met hem/haar. Dan kun je niet ook nog met iemand contact opnemen waarvan je 'zeker bent', maar die je niet écht gezien hebt.
Wyckyd
Generalist

Bericht door Wyckyd »

Flash schreef:
ditterio schreef:Bij mij gaat het ook eerder om het zo snel mogelijk ontdekken van de rollen dan om de verhaaltjes. Die verhaaltjes kleden het mooi in, maar hoeven ook niet voor mij.
De verhaaltjes lijken mij juist essentieel voor het spel. Als je de verhaaltjes weg haalt uit het spel, dan heb je totaal niets om je aan vast te houden bij het bepalen van de verdachte personen.

Ze zullen om de één of andere reden verdacht moeten worden en dat uit zich toch in de verhaaltjes die verteld worden.
De verhaaltjes zijn essentieel om het spel te beginnen - je moet inderdaad ergens je hints kwijt, en een beetje kijken hoe mensen zich opstellen. Maar dat staat in dienst van het echte spel: geheime rollen achterhalen door hoe mensen stemmen & beinvloeden.

Dus ik kan me niet voorstellen dat er een spel zonder verhaaltjes komt, maar ik vind de eis om elke dag iets verhaligs te moeten posten niet nodig.
Mistharfare
Website beheerder

Bericht door Mistharfare »

ditterio schreef:Ik ben akkoord met Wyckyd. Bij mij gaat het ook eerder om het zo snel mogelijk ontdekken van de rollen dan om de verhaaltjes. Die verhaaltjes kleden het mooi in, maar hoeven ook niet voor mij. Ik ben voorstander van zware discussies en beschuldigingen die heen en weer vliegen. Het spel kan op die manier wel rap gedaan zijn, maar een goede schaker kan zijn tegenstander ook snel schaakmat zetten. That’s part of the game.

Als je pm’s wil bannen en het puur tactisch en open wil spelen voor iedereen, vind ik The Resistance eigenlijk een veel beter alternatief dan Weerwolven. Dan weet iedereen ongeveer evenveel en strijd je met gelijke wapens. Het feit dat er bovendien niemand kan sterven, maakt het nog leuker. Maar dat is mijn mening.
Wanneer gaan we The Resistance spelen? Heb hem helaas al een tijdje ongespeeld in de kast staan.
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

Wyckyd schreef:
ditterio schreef:Nu viel het goed mee, maar pb'en houdt ook risico's in: stel dat 16 feet pauly wolf was en me dit toevertrouwt. Als Jonathan me dan laat weten dat hij gezien heeft dat ik heks ben, kan ik een dubbele rol spelen.
Da's waar: het is niet zonder risico. Maar het is wel een groot deel van het spel dat zich opeens via PM afspeelt en dus niet zichtbaar is voor de rest van de spelers. Kunst is juist dit te kunnen doen in de openbare thread.
Dat was in elk geval de reden dat dit spel voor mij 'minder leuk' was. Tussen de regels door kon ik heel goed lezen dat er meer aan de hand en bekend was dan bleek uit hetgeen in de openbare thread stond. Het spel gaat dan erg langs je heen, wat voor mij dan weer de reden was om te proberen wat tegengas te geven en niet te stemmen op dezelfde persoon als de rest.

Dat Misth schuldig was, stond eigenlijk al direct na de executie van Wyckyd vast zonder dat dit op een degelijke manier in het spel terecht is gekomen. Er stond zonder enige vorm van inleiding 'dus ik stem op Misth'. Ik had in zo'n situatie verwacht dat de 'dus' ergens naar zou verwijzen wat uit het spel zou blijken.

Maar goed, voor mij was dit de allereerste keer dat ik Weerwolven van Wakkerdam heb gespeeld. Heb het zowel online als offline nog nooit gespeeld. Ik kreeg de rol van de jager toebedeeld en wist zelf ook niet zo goed hoeveel ik weg moest geven in het spel zelf. Uiteindelijk heb ik maar wat kleine hints gegeven (de kampeertripjes als kind, het feit dat ik een einzelganger was en mijn broers heten Jan en Kees (verwijzing naar Jan-Kees de Jager, een Nederlandse minister)). Ik had misschien verwacht dat het iets meer RPG zou zijn.

Al met al hoor ik het eerste potje bij de overlevers en overwinnaars, niet verkeerd. En ook het volgende potje ben ik weer gewoon van de partij.
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

Wyckyd schreef:De verhaaltjes zijn essentieel om het spel te beginnen - je moet inderdaad ergens je hints kwijt, en een beetje kijken hoe mensen zich opstellen. Maar dat staat in dienst van het echte spel: geheime rollen achterhalen door hoe mensen stemmen & beinvloeden.

Dus ik kan me niet voorstellen dat er een spel zonder verhaaltjes komt, maar ik vind de eis om elke dag iets verhaligs te moeten posten niet nodig.
Ik snap het. En juist dat elke dag iets verhaligs posten was wat ik had verwacht (iets meer rpg-element). Maar nogmaals ook op deze wijze ben ik volgende keer gewoon weer van de partij :D
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be

Bericht door ditterio »

Flash schreef: Dat Misth schuldig was, stond eigenlijk al direct na de executie van Wyckyd vast zonder dat dit op een degelijke manier in het spel terecht is gekomen. Er stond zonder enige vorm van inleiding 'dus ik stem op Misth'. Ik had in zo'n situatie verwacht dat de 'dus' ergens naar zou verwijzen wat uit het spel zou blijken.
Dat komt omdat mijn bericht (daar net voor) met de volledige uitleg van een bladzijde lang waarom ik misth verdacht door de spelleiding werd verwijderd omdat ik te veel info had gegeven.
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

Wyckyd schreef:.......... Degene die mij het eerste beschuldigde was Rober (toch?) en dat leek redelijk uit het niets te komen. .........
Het kwam zeker niet uit het niets, maar uit mijn onderbuik gevoel.
Het is altijd lastig om de eerste dag een schuldige aan te wijzen.
Maar zoals ik ook in mijn betoog zij, vond ik jou gedrag bij de verkiezing erg verdacht.
Wellicht was het onbewust wat je deed, maar het triggerde mij wel.
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
16 Feet Pauly
Critico
Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!

Bericht door 16 Feet Pauly »

1 ding weet ik wel, het was een zware week voor mijn pb inbox!? :D

Ik vind dan dat de wolven ook niet uitvoerig mogen praten, maar ik denk dat ze dat wel hebben gedaan... dus je kunt wel verwijten over en weer gaan gooien, het spel is afgelopen hoor!! :D

Nee maar serieus, dit is gewoon een ander format van spelen, dus in principe was er niks illegaals aan wat wij deden. Maar het resulteerde wel in dat voor de nominatie van Misht het spel eigenlijk al gespeeld was. Beetje spijtig.

Pieter.Schutz had ik na de stemronde op Misht wel verwacht de cupido te zijn, maar ik dacht eerst dat juist kezuskrijst dit was aangezien hij mij altijd homo noemt ;). hahahaha mij linken met ditterio of een andere mannelijke speler is dan natuurlijk een logische opvolging. Gelukkig werd er geen hetero koppel gevormd anders was dat snel voorbij geweest :D.

Potjandorie zeg wat een spelleke. Goed gespeeld iedereen (vooral misht) en bedankt Bridget voor het leiden en lijden ;).

Tot de volgende keer, Peace out.
Jonathan
Jakkiebak!

Bericht door Jonathan »

Ik vind zowel de verhaaltjes leuk als de pure actie, het aanvallen en verdedigen, ik speel ze voor alle bij, dus ik zou ze er alle twee inlaten en zorgen dat dit ook mogelijk blijft.

Wat de PM's betreft, ja dat is een moeilijke zaak he, PB's kunnen een serieuze meerwaarde geven aan het spel, maar ook het spel soms serieus lam leggen, dus das altijd een moeilijke beslissing over hoe er wel en niet gePBt mag worden...
Ik heb al spelletjes gehad waardoor er een zo groot front van de burgers was dat het niet eens de moeite was om je als wolf te verdedigen, maar ik heb ook al gehad dat een wolf de pb-front had opgezet, en iedereen vertrouwde hem, en stil aan werd het front groter en oppermachtig, maar s'nachts stierven toevallig wel 1 voor 1 de belangrijkste personen van de burgers en op het laatste was er een plots verraad dat niemand had zien aankomen. En dat was ongeveer het beste spelletje dat ik ooit had gespeeld, zeker omdat je als burgers gewoon weet dat je gaat winnen en dan plots op het einde blijkt je team vol met verraders te zitten terwijl je zeker wist dat het de goede waren :p
Maar goed, ik denk dat weerwolven sowieso moeten kunnen blijven pm'en. Voor de adere spelers heb ik geen idee wat het beste is...
ditterio schreef:Als je pm’s wil bannen en het puur tactisch en open wil spelen voor iedereen, vind ik The Resistance eigenlijk een veel beter alternatief dan Weerwolven. Dan weet iedereen ongeveer evenveel en strijd je met gelijke wapens. Het feit dat er bovendien niemand kan sterven, maakt het nog leuker. Maar dat is mijn mening.
Ik ken The resistance niet, maar ik wil het wel is proberen te spelen in tussentijd dat er geen weerwolven wordt gespeeld! ;)
Wyckyd
Generalist

Bericht door Wyckyd »

rober schreef:
Wyckyd schreef:.......... Degene die mij het eerste beschuldigde was Rober (toch?) en dat leek redelijk uit het niets te komen. .........
Het kwam zeker niet uit het niets, maar uit mijn onderbuik gevoel.
Het is altijd lastig om de eerste dag een schuldige aan te wijzen.
Maar zoals ik ook in mijn betoog zij, vond ik jou gedrag bij de verkiezing erg verdacht.
Wellicht was het onbewust wat je deed, maar het triggerde mij wel.
Jemig, heb mezelf dus verdacht gemaakt alleen maar omdat ik de vaart in de verkiezing wilde houden? Volgens mij zat daar echt geen sprankje Weerwolf motivatie in...
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl

Bericht door syroit »

Het onderlinge PB verkeer van de wolven viel ook goed mee, we hadden het op zich al moeilijk genoeg met te overleven.

Het onhandige daar vond ik dat de deadline van de dag gelijk lag aan die van de nacht, dus na een dagstemming konden we eigenlijk niet meer overleggen wie we zouden vermoorden. Maar na overleg met Bridget kregen wel een beetje tijd.
Jonathan
Jakkiebak!

Bericht door Jonathan »

syroit schreef:Het onderlinge PB verkeer van de wolven viel ook goed mee, we hadden het op zich al moeilijk genoeg met te overleven.

Het onhandige daar vond ik dat de deadline van de dag gelijk lag aan die van de nacht, dus na een dagstemming konden we eigenlijk niet meer overleggen wie we zouden vermoorden. Maar na overleg met Bridget kregen wel een beetje tijd.
Wat je als wolf dan kan doen is zeggen, "als burger1 op de brandstapel moet dan willen we burger2 doden, en als burger 2 op de brandstapel moet dan willen we burger 3 doden" ;)
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn

Bericht door Bridget »

Voordeel van de deadline voor de nacht gelijk afstemmen met de deadline voor de dag is het grote voordeel, dat na de stemronde en de gebeurtenissen, het forum meteen weer verder kan discussieren.
Er vallen geen stiltes van uren, het blijft hier continue draaiende en gezellig.
Wat het nadeel betreft, dat nadeel is voor alle rollen, dus wordt daarmee weer gelijk getrokken.
Flash schreef:Uiteindelijk heb ik maar wat kleine hints gegeven (de kampeertripjes als kind, het feit dat ik een einzelganger was en mijn broers heten Jan en Kees (verwijzing naar Jan-Kees de Jager, een Nederlandse minister)). Ik had misschien verwacht dat het iets meer RPG zou zijn.
Dat is precies hoe ik het graag bij iedereen zou zien. Meer aanwijzingen in het verhaal verweven vertellen. Maar helaas kan niet iedereen dat of de mensen lezen het niet door de regels bij een ander?

PM's
Meer of minder?
Ik stel nogmaals voor; beperk het een beetje, en zorg ervoor dat je niet met een klein groepje van 4 het hele spel al 'uit' hebt gespeeld, maar neem op het openbare forum alle spelers mee in de bedachte ideeën, dat iedereen zich betrokken blijft voelen met het verhaal.
Everybody has the right to play...