Zie vraag 12. Heb ik het waarom daar genoeg beantwoordt?bionicman schreef:16) Wat zijn jouw favoriete spellen en waarom?
Q&A met Martyn F.
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- Martyn F
- Spelauteur
- Persoonlijke Ondertitel: Bordspelauteur
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Q&A met Martyn F.
Labels:
- Martyn F
- Spelauteur
Geen probleem! Alleen maar leuk!Ruud2009 schreef:Leuk! Sorry voor het kanonvuur aan vragen alvast..
17) Wat is je favoriete spel-auteur?
Ooit was Reiner Knizia dat. Toen hij nog spellen maakte als Eufraat en Tigris. Maar hij heeft ook veel spellen gemaakt, waar ik maar weinig aan vind.
De spellen van Michael Schacht vind ik vaak leuk. Ook die van Donald X. Vaccarino.
Weinig regels, meer diepgang dan je op het eerste gezicht denkt. Passend thema. Opbouwend. Dat probeer ik zelf ook altijd te bereiken.
- Martyn F
- Spelauteur
Zie vraag 1. Volgens mij heb ik het daar wel beantwoordt.Ruud2009 schreef:18) Heb jij een ontwikkelproces of is het per spel verschillend? Begin je bij een goed idee voor een (centraal) mechanisme, of bij thema dat je in een spel wilt uitwerken? Of werk je heel anders?
Als je nog aanvullende vragen hebt hierover, hoor ik het wel.
- Martyn F
- Spelauteur
Dat verschilt per spel en ligt tussen de 100 en 300 keer. Schat ik zo.Ruud2009 schreef:19a) Hoevaak heb jij een spel gespeeld/geplaytest voordat je tevreden bent?
Ik ben niet snel tevreden. Meestal zijn mijn testspelers wel tevreden, maar ik niet. Dan zie ik toch dat ze nog ergens moeite mee hebben, dat een klein mechanisme hapert of niet doet wat ik wil dat het doet en dan ga ik verder schaven.
- Martyn F
- Spelauteur
Ook dat verschilt nogal. Het wat zwaardere spel waar Erwin aan refereert, daar werk ik al meer dan 10 jaar aan. Cities had ik binnen een dag werkend. Daarna heb ik er nog wel een maand of 4 aan geschaft, maar toen was het af.Ruud2009 schreef:19b) Hoelang duurt het bij jou van begin tot eind van een spel ontwikkelproces?
Ik ben nu bezig met een prototype, waarvan het idee wat ik wil bereiken, al jaren in mijn hoofd zit, maar waar ik nooit een goed werkend mechanisme bij heb gevonden. Nu heb ik dat wel en dan werkt het ook meteen. Maar ook hier moet ik nog maanden aan schaven, voordat ik over elke spelregel en elk detail tevreden ben.
- Martyn F
- Spelauteur
Zo weinig mogelijk. Dat geldt zowel voor geld als tijd.Ruud2009 schreef:20) Hoeveel tijd/geld besteed jij aan je prototypes?
In het begin maak ik snel iets in excel. Eerste keer spelen is namelijk meestal binnen 5 minuten voorbij, als blijkt dat het geweldige spel dat ik in mijn hoofd had in praktijk niet werkt.
En dan ben ik weer een half uur of een uur bezig om een prototype te maken en na 10 minuten spelen blijkt dat het weer niet werkt.
Pas als ik tevreden ben over de spelmechanismen, weet dat het echt werkt, dan ga ik met anderen spelen. En pas dan stop ik echt tijd in een mooier prototype.
Als ik er mee naar een uitgever ga, stop ik er soms nog wat meer tijd en geld in. Alhoewel dat niet per se nodig is, kan het helpen.
- WTULTC
- Elfenkoning
25) Welk spel van jezelf speel je zelf het liefst? en vind je het best geslaagd?
26) Als je prototype af is zou je deze dan willen proef laten spelen bij een spellenclub zoals bijv. Roll the Dice in Veldhoven (dat is nog goed te doen vanaf Nijmegen)?
26) Als je prototype af is zou je deze dan willen proef laten spelen bij een spellenclub zoals bijv. Roll the Dice in Veldhoven (dat is nog goed te doen vanaf Nijmegen)?
- Martyn F
- Spelauteur
Ja, hoor. Ik vind het belangrijk om te horen wat anderen er van vinden. Gelukkig krijg ik maar zelden echt kritiek. Want dan zou ik mijn werk niet goed gedaan hebben.Ruud2009 schreef:21) Lees jij reviews terug van je spellen? Wat doet kritiek met je?
Smaak is natuurlijk een ander verhaal, maar daar verander ik niks aan. Maar ook dat is goed om te lezen. Waarom iets wel bevalt of niet.
(Niet smaakgebonden) kritiek vat ik altijd positief op, behalve als het niet zo bedoeld is. En ik denk daar ook serieus over na. Dat wil niet altijd zeggen, dat ik er iets mee doe, want soms ben ik het niet met de criticus eens. Maar meestal doe ik er wel iets mee, want het betekent vaak dat er toch nog een detail is wat beter kan of eenvoudiger of leuker.
Heel vaak echter leiden opmerkingen die niet als kritiek bedoeld zijn tot veranderingen. Een week of drie terug bijvoorbeeld speelde ik met vrienden een prototype van me dat eigenlijk helemaal af was. Dat vonden zij ook. Ze vonden het leuk. En een iemand zei nog: "Er zit wat downtime in, maar daar doe je niks aan." Ik was dat met hem eens.
En toch bedacht ik een paar dagen later, dat die downtime niet nodig is en dat ik die er uit kon halen. In mijn onderbewuste had die opmerking dus toch postgevat. En uiteindelijk is het spel er ook nog leuker en spannender door geworden.
Dus alle kritiek is altijd welkom!
- Martyn F
- Spelauteur
Hoi Ditterio,ditterio schreef:22. De winnaar van deze Q&A kan kiezen uit één van jouw spellen: Cities, Wadi, Limes of IT's all in the game. Welk spel vind jij persoonlijk het leukste van de 4?
Dat vragen mensen mij wel vaker. Ik vind ze allemaal echt leuk. Ik ben geen uitgever, die met een nieuw spel moet komen. Ik geef alleen spellen uit, die ik graag speel.
Het ligt vooral aan de mensen met wie ik speel of mijn eigen gemoed, welk spel ik op dat moment leuk vind om te spelen.
Limes is lekker voor tussendoor of met mensen die niet al te moeilijk willen. Oklahoma Boomers speel ik graag met iemand die van een beetje doordenken houdt. Wadi heeft veel interactie en ook een pestcomponent, daar kan niet iedereen tegen. IT's all in the game is vooral een listig spel, dat moeten mensen vaker spelen om een beetje door te krijgen.
Bovendien houd ik van afwisseling, ook al vind ik een spel nog zo leuk, ik speel ook graag een keer iets anders.
- Martyn F
- Spelauteur
Hoi Wallofshame,wallofshame schreef:Hallo Martyn, alvast bedankt voor al je moeite op dit forum![]()
23) Indien de kans zich zou voordoen, zou je dan ook samenwerken met andere auteurs of blijf je liever solo verder werken?
Graag gedaan! Als ik hier geen zin in had, zou ik niet meedoen.
Samenwerken vind ik leuk. IT's all in the game heb ik weliswaar voor een bedrijf gemaakt, maar het was wel leuk om met hen samen te werken en feed back te krijgen.
Humske heeft mij afgelopen jaren geholpen om prototypes verder te testen en te ontwikkelen. En dat bevalt ook hartstikke goed. Daardoor maak ik veel sneller vooruitgang, dan in mijn eentje.
Ook nu bij Oklahoma Boomers merk ik weer hoe inspirerend het is om met anderen te werken. En andere mensen bij je spel te betrekken. Dat was ook een belangrijke reden voor mij om crowdfunding te gaan doen.
Met een andere auteur samenwerken lijkt me ook leuk. Maar het moet wel klikken dan natuurlijk. En je moet een beetje dezelfde ervaring hebben en hetzelfde soort spellen willen maken. Gaat vast ook nog wel een keer gebeuren.
Maar zelfs dan zit er ook veel solo werk in. Gelukkig vind ik dat niet erg. :
- Martyn F
- Spelauteur
Dank!wallofshame schreef:24) Je hebt nu al enkele titels op je naam staan. Vergemakkelijkt dat de zoektocht naar een uitgeverij voor nieuwe projecten of moet je telkens van nul beginnen?
Verder wens ik je uiteraard nog heel veel succes met je huidige en al je toekomstige projecten
En als antwoord op je vraag: Ja. En nee.
Ja, ik kom gemakkelijker binnen bij de grote jongens. Ik heb contacten bij Ravensburger, Amigo, Schmidt Spiele, etc. Maar daar wordt het ook weer moeilijker van.
Ravensburger bijv. zoekt helemaal geen leuk spel van mij. Daar bepaalt de marketingafdeling dat ze komend jaar zoveel spellen gaan uitgeven, met die thema's, deze speleraantallen, die mechanismen en deze speelduur. Het enige dat de redacteuren doen is een spel zoeken bij die eisen. En dan moet je spel maar net passen.
Of ik krijg te horen:
"Meerderhedenspel? Dat hebben we vorig jaar al gedaan. Doen we de komende 5 jaar niet."
"Ik vind het een heel leuk spel, maar we hadden vorig jaar een spel met een soortelijk mechanisme. Ik kan dit niet aan het management verkopen."
Dus ja, ietsje gemakkelijker is het wel. Maar nog steeds niet gemakkelijk.
Martyn F
Board game designer
Board game designer
- Martyn F
- Spelauteur
Hoi WTULTC,WTULTC schreef:25) Welk spel van jezelf speel je zelf het liefst? en vind je het best geslaagd?
Volgens mij heb ik dit bij vraag 22 al beantwoordt. Als je nog vervolgvragen hebt, hoor ik het graag.
- Martyn F
- Spelauteur
Tot nu heb ik genoeg testgroepen en -slachtoffers gehad, maar ik sta altijd open voor nieuwe.WTULTC schreef:26) Als je prototype af is zou je deze dan willen proef laten spelen bij een spellenclub zoals bijv. Roll the Dice in Veldhoven (dat is nog goed te doen vanaf Nijmegen)?
Ik ga binnenkort naar Venlo verhuizen. Maar ook dan is Veldhoven nog goed te doen.
En voor mijn nieuwste prototype is het ook echt nodig denk ik, want daar zitten veel kaartjes in, die goed met elkaar in evenwicht moeten zijn.
- Martyn F
- Spelauteur
Ga ik nu even in de zon zitten. Ben ik zo weer terug. 
Martyn F
Board game designer
Board game designer
- humske
- Wereldkampioen Carcassonne 2011
- Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!
Martyn F schreef:Hoi Wallofshame,wallofshame schreef:Hallo Martyn, alvast bedankt voor al je moeite op dit forum![]()
23) Indien de kans zich zou voordoen, zou je dan ook samenwerken met andere auteurs of blijf je liever solo verder werken?
Graag gedaan! Als ik hier geen zin in had, zou ik niet meedoen.
Samenwerken vind ik leuk. IT's all in the game heb ik weliswaar voor een bedrijf gemaakt, maar het was wel leuk om met hen samen te werken en feed back te krijgen.
Humske heeft mij afgelopen jaren geholpen om prototypes verder te testen en te ontwikkelen. En dat bevalt ook hartstikke goed. Daardoor maak ik veel sneller vooruitgang, dan in mijn eentje.
Ook nu bij Oklahoma Boomers merk ik weer hoe inspirerend het is om met anderen te werken. En andere mensen bij je spel te betrekken. Dat was ook een belangrijke reden voor mij om crowdfunding te gaan doen.
Met een andere auteur samenwerken lijkt me ook leuk. Maar het moet wel klikken dan natuurlijk. En je moet een beetje dezelfde ervaring hebben en hetzelfde soort spellen willen maken. Gaat vast ook nog wel een keer gebeuren.
Maar zelfs dan zit er ook veel solo werk in. Gelukkig vind ik dat niet erg. :
Ook nog even een vraag
27 ) Wat is een thema waar je graag nog eens een spel over zou willen maken (los van hoe realistisch het is) ?
~ Always look on the bright side of life ~