Hoe groot is je collectie en welke criteria hanteer je?

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

DeKerstman
El Capitan

Re: Hoe groot is je collectie en welke criteria hanteer je?

Bericht door DeKerstman »

Eens, het is heerlijk om een spel te "ontmaagden" ;)

Toch koop ik het meeste 2e hands, omdat ik de nieuwprijzen van veel spellen te hoog vind EN omdat ik nog weleens wat van de hand doe en op die manier mijn afschrijving tot een minimum beperk.
Afbeelding

Labels:
Suzan
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Board Game Stats
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Suzan »

Wij hebben net eindelijk al onze spellen op een gezamenlijke lijst gezet. We kwamen ook nog wat spellen tegen die we nog niet ingevoerd hadden op BGG :oops: Daarna hebben we nog wat dozen met bij elkaar gestopte kleine (kaart) spelletjes doorgespit, en het uiteindelijke aantal spellen is uitgekomen op 756 waarvan 292 uitbreidingen.

En wij horen ook bij de nieuwe-doos-snuivers :D

[Edit] Als we zeker weten dat we een spel niet meer gaan spelen gaat ie weg, verkopen of we geven 'm aan iemand die er wel plezier van heeft. Verder hebben we net een nieuw groot huis gekocht, dus voorlopig is er nog wel ruimte.
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl

Bericht door Ruud2009 »

DeKerstman schreef:Eens, het is heerlijk om een spel te "ontmaagden" ;)

Toch koop ik het meeste 2e hands, omdat ik de nieuwprijzen van veel spellen te hoog vind EN omdat ik nog weleens wat van de hand doe en op die manier mijn afschrijving tot een minimum beperk.
Ik zit op jouw lijn. Nieuwheid van een spel maakt me niet zoveel uit, mits het spel in goede staat is en compleet heb ik het zelf liever tweedehands. Ik cycle te snel door nieuwe boardgames heen om alleen nieuwe spellen te kunnen betalen :p.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
Piet
Beheerder

Bericht door Piet »

Even opsplitsen in Spellenclub Incognito en onze eigen spellenverzameling omdat de principes toch echt wel verschillen.

- Onze spellenclub Incognito
Principe: alles kopen wat op dit moment in is of haalbaar voor onze kas. Niets verkopen. Geen rekening houden met plaatsgebrek in ons spellenkot.
Collectie: 2430 spellen en 95 uitbreidingen

- Eigen spellenverzameling
Principe: alles kopen wat interessante aanbieding is (koopjes en tweedehands). Dubbele of slechte spellen verkopen. Te veel plaats in huis. We kunnen dus nog lang doorgaan.
Collectie: 1134 spellen (volgens bgg, kan wat meer) en 112 uitbreidingen
hermanroozen
Veenboer
Persoonlijke Ondertitel: tekst en tekeningen

Bericht door hermanroozen »

Ik zweef nu al een paar jaar ergens tussen de 100 en 150 exemplaren, inclusief uitbreidingen. Thematisch heb ik een zekere voorliefde voor spellen waarin je een beschaving opbouwt (Civilization, Mare Nostrum, Antike) en spellen rondom de landbouw (Agricola, Santiago, Bohnanza). Ik mag graag op rommelmarkten en in kringloopwinkels onbekende spellen kopen voor een habbekrats, en die dan na enige bestudering ontmantelen en weggooien. Ik heb al geruime tijd geen nieuwe spellen meer gekocht.
Gunther
Veenboer

Bericht door Gunther »

Bij mij loopt spellenclub en persoonlijke collectie sterk door elkaar en ik zit rond de 500 stuks, uitbreidingen incluis. Daar moeten er heel binnenkort een heel deel verdwijnen.

Criteria zijn plek (de expedits zitten nu ongeveer vol), of ze bruikbaar zijn en gespeeld worden (Club, persoonlijk of Fantasy Gaming zomerkamp).

Verder voor mij een heel belangrijk criterium dat ik nog niet heb gezien: Ik moet ze ook ongeveer allemaal kunnen uitleggen. Ik ken (op hoeveel startkaarten je krijgt na) de regels van de hele collectie uit het hoofd en ik begin te merken dat ik vanaf ongeveer de 400 dat niet meer gebolwerkt krijg.

Als ik hier getallen 1000 en 2000 zie verschijnen ... dan spelen jullie toch heel wat meer dan ik (soms is dat enkel op de club om de 2 weken). Ik krijg mijn 500 stuks al niet of nauwelijks gespeeld.

Verder ben ook ik een grote fan van nieuwe spelletjes uitpakken en uitduwen en sorteren ... waarbij vooral Caverna de laatste paar maanden nog goed in m'n herinnering zit, daar ben ik toch even mee zoet geweest.

Een tip: Ik verzamel mijn 'raampjes' tot ik een hoopje heb en geef ze dan aan de lokale kleuterschool, al die vormpjes komen heel mooi van pas en bespaart hen een boel centen aan het aankopen van sjablonen voor het verven en tekenen. En zo doe je nog iets terug voor de lokale gemeenschap (en kom je misschien nog medespelers tegen ;-))
Wyckyd
Generalist

Bericht door Wyckyd »

Mijn collectie is nu iets boven de 200 spellen, en groeit nog maar langzaam. Merk dat ik spellen makkelijker ben gaan verkopen, en dat ik kritischer word bij het aanschaffen (al is kickstarter daar nog wel een zwakke plek).
Dus geen harde grens in budget of ruimte, maar verwacht niet dat mijn collectie ooit boven de 300 uit zal komen.
Gregg
Garnaal

Bericht door Gregg »

Ik zit rond de 50 en daar mag nog wel wat bij, maar bij sommige getallen duizel ik toch echt. Bij mij rijst dan ook de vraag ... Hoeveel spellen spelen jullie? Lijkt me enorm veel te zijn. Zelf speelde ik vorig jaar 91 procent van mijn spellenkast, en dat vind ik wel een mooi getal. Ik wil vooral dat getalletje niet doen zakken onder de 90 procent, want dan heb ik blijkbaar te veel spellen voor mijn tijd en voorkeur.

Dus mijn criterium ... mijn collectie mag zo groot worden dat ik per jaar nog 90 procent van gespeeld krijg.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Wanneer is je collectie groot genoeg / compleet?

Bericht door WTULTC »

Ik weet niet meer zeker of je hier al een topic over is geweest, maar ik ben benieuwd wanneer je collectie groot genoeg / compleet is? Daarmee bedoel ik niet zo zeer of je collectie nog wel in je spellenkast(en) past, maar bij hoeveel verschillende soorten en aantal spellen heb je eigenlijk voldoende afwisseling om te spelen (afwisseling kan hem zitten in spelmechanisme, type spel (party, strategisch, coöperatief), thema etc..).

Zelf merk ik namelijk dat ik het gevoel heb dat mijn collectie verzadigd aan het raken is. Ik heb nu zo'n 250 spellen incl. uitbreidingen en excl. uitbreidingen kom ik bijna aan de 200 stuks.

Mijn collectie is vrij divers qua spelmechanismes, type spel etc.. al komen er nauwelijks heel stevige spellen in voor zoals Agricola die bijv. avondvullend zijn.

Ik begin echt het gevoel te krijgen dat mijn collectie verzadigd aan het raken is en eigenlijk moet een bordspel nog wel zo vernieuwend zijn qua spelmechanisme wil het in mijn collectie gaan komen. Ik probeer daar dus ook best kritisch naar te kijken.

Eigenlijk vind ik 200 spellen ook wel groot genoeg om uit te kiezen dus dat aantal wil ik niet veel verder laten groeien.

Hoe zit dat bij jullie?
Laatst gewijzigd door Bart op ma 02 aug 2021, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: beide draadjes samengevoegd
Afbeelding
helena
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Re: Wanneer is je collectie groot genoeg / compleet?

Bericht door helena »

Dit zou zomaar door mij geschreven kunnen zijn, ook qua aantal spellen. Ik probeer ook echt goed te kijken of een nieuw spel genoeg verschilt van wat er al in de kast staat, dat is wel het belangrijkste criterium (naast dat het sowieso nog in de kast moet passen). Ik heb wel gemerkt dat onze interesse in de loop der jaren wat verandert is en dat zware, avondvullende spellen steeds minder aan ons besteed zijn dus die verdwijnen langzaam uit de kast en maken plaats voor wat lichtere/familiespellen. En dat maakt dan ook weer dat de keuze anders wordt.
Laatst gewijzigd door helena op di 03 aug 2021, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Interessante vraag en zeker eentje die ik mijzelf de voorbije jaren ook vaak heb gesteld. Waar ik allereerst naar kijk is ook de diversiteit van mechanismen, maar vooral qua spelduur en moeilijkheidsgraad. Daarbij speel ik meestal met 2 spelers en zelden met grote groepen, dus dat geeft nog meer richting. Het aantal spellen boeit mij niet zoveel meer. Ik kwam van over de 1000, dacht na een grote uitdunning dat ik op 200 stabiel zou blijven. Maar daarna werd ik nog kritischer en zakte het aantal naar 100 en nu zit ik op amper 50 spellen, haha. Het is nu juist een uitdaging geworden om de (voor mij) leukste/beste spellen te houden.

Het precieze aantal fluctueert natuurlijk wel en is overigens zonder uitbreidingen geteld. Het is dus ook niet zo dat ik nooit meer iets koop, maar ik blijf wel extreem kritisch. Iets moet echt innovatief zijn en iets toevoegen om in mijn spellenkast te komen. Elk spel dat erin staat zou daarnaast ook zo maar kunnen verdwijnen als ik na een volgend potje denk dat het weinig meer biedt of een ander spel iets soortgelijks beter doet.

Eén spel uitgezonderd, Android Netrunner verdwijnt nooit :D!
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Het is net als met eten: ieders verzadigingspunt is anders. Ik ben een beetje een vreetzak, maar verder ga ik met Maxitaxi mee: het is bij ons ongeveer 1 erin dan ook 1 eruit. Twee kasten redelijk vol en daar blijft het bij. Met boeken idem. Vier kasten vol is genoeg. Om de zoveel tijd mesten we de kasten uit. Alleen de mooiste boeken/spellen blijven. Aldus antwoord op de vraag: wanneer is je collectie groot genoeg? "Compleet" is een ander verhaal, want dat bereik je natuurlijk nooit. Dat zou niet leuk zijn.
Afbeelding
Eis-T
Grote Dienaar

Bericht door Eis-T »

In de pre-corona tijd was het makkelijk: eens per jaar ga je kritisch door de kast heen en gooit alles wat weg mag in de Essen Spiel math trade / verkoophoek. Wonderbaarlijk genoeg komt er dan ook eenzelfde volume aan nieuwe spellen voor terug. Ik hoop van harte dat het dit jaar - zoals gepland en aangekondigd - gewoon doorgaat. Want er is in het afgelopen jaar meer dan genoeg bijgekomen.

Een aspect waar we als hobbyisten wat eerlijker over zouden mogen zijn is dat een deel van de lol ook het hele proces vooraf is: kijken wat er aan komt, youtube filmpjes kijken, bestellen/kickstarten en je verheugen / door de spellenwinkels struinen, en dan die box openmaken en lekker alle tokens uitpunchen + kijken wat en welk bakje of zakje moet. En dan na een eerste potje ga je op zoek naar de promo's en storage solutions. en dan natuurlijk het hele sleeven of niet sleeven gebeuren.. afijn, je snapt wat ik bedoel. Het blij zijn met nieuwe dingen en daar zorg voor dragen is OOK iets waar veel spellenliefhebbers plezier uithalen. Dit staat allemaal los van of het een goed of leuk spel is.
Afbeelding
Een regionale bordspelagenda, blogs en meer: WageningenBoardGamers
Myrthe
Meeple

Bericht door Myrthe »

Jeetje, van 200 spellen zou ik echt de kriebels krijgen. Speel je ze dan wel allemaal minstens 1x per jaar? Ik heb er 25 en nú al vind ik dat sommigen niet vaak genoeg gespeeld worden. :lol:
Mijn grens ligt dus een stuk lager.

Moet wel bij gezegd worden dat ik op het moment ook niet zoveel ruimte of financiële middelen heb. Toen ik net begon met de hobby leek alles leuk en mooi, maar aangezien ik niet zomaar alles kwijt kan moest ik me wel inhouden. Dat speelt nu in m'n voordeel, want ik moet wel kritisch kijken naar een spel: is het echt anders, voegt het nou echt iets toe? En meestal is dat niet zo. Veel spellen hebben toch hetzelfde idee in een ander jasje gestopt.
En ondanks m'n kritische blik heb ik toch een hoop spellen verkocht die toch niet zo leuk bleken als ik had gedacht.

Er staan nu 3 spellen op mijn wishlist, maar ik heb er ook een paar in de kast liggen waarvan ik denk: dat kan eigenlijk wel weg. Maar aangezien het dan cadeautjes waren laat ik ze toch maar liggen.

Ik ben bijna afgestudeerd, dus daarna zal ik wel meer gaan verdienen en uiteindelijk verhuizen, maar dan nog hoop ik niet mijn collectie te verdubbelen. Ik hoop ze later gewoon op een mooie manier uit te kunnen stallen, in een klein boekenkastje o.i.d. Ik hoef geen enorme kallax kasten want hoewel ze heel handig zijn vind ik ze niet zo sfeervol.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Knap moderaters dat jullie toch het topic hebben kunnen vinden. Dan was er toch iets vaag van blijven hangen dat hier ooit al een topic van was. Wel leuk om te zien wat er in die 6 jaar bij mij is veranderd. De collectie is dus met 70 spellen gegroeid. :oops:
Nu kan ik wel vertellen dat denk ik ongeveer de helft daarvan spelvergoedingen betreft cq 2e hands spellen zijn, maar toch het zijn er nog best veel in 6 jaar tijd. Hopelijk kan ik mij inhouden de komende tijd.

@ Myrthe, die kalaxkasten vind ik zelf ook niet mooi. Ik heb kasten van de Pronto (stukje duurder dan Ikea). Een half open en een dichte kast. De half open kast heeft 2 lades (dichte) en 3 planken. Op die 3 planken houd ik de middelste vrij voor wat persoonlijke dingetjes etc. Op de andere 2 planken staan de spellen verticaal. Aangezien het maar 2 planken zijn die zichtbaar zijn vind ik dat wel sfeervol staan en het zegt ook wat over mijn persoonlijkheid.
Afbeelding