Spellenspektakel 2015
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
Edwin84
- Elfenkoning
Re: Spellenspektakel 2015
Dat merkte ik ook. Mombasa is goed voorbeeld. Één tafel van en mensen spelen dan het volledige spel.
Al moet ik eerlijk toegeven dat je al snel lang zit.
Wij waren met 4 erg geïnteresseerd is Terra Mystica. Hebben de uitleg gehad en 3 rondes gespeeld om een goed gevoel van het spel te krijgen.
Dan ben je al anderhalf uur onderweg. Maar dat is voor Terra Mystica echt wel nodig om het Door te hebben of je het wil kopen.
Al moet ik eerlijk toegeven dat je al snel lang zit.
Wij waren met 4 erg geïnteresseerd is Terra Mystica. Hebben de uitleg gehad en 3 rondes gespeeld om een goed gevoel van het spel te krijgen.
Dan ben je al anderhalf uur onderweg. Maar dat is voor Terra Mystica echt wel nodig om het Door te hebben of je het wil kopen.
Labels:
-
Elenitza
- Regenmaker
Heb ook een keer gezien dat mensen aan een tafel zaten en vroegen aan demo-er "heb je nog een leuk spel voor ons, we zitten nu eindelijk".
Ik heb me verder overigens wel geamuseerd.
Ik heb me verder overigens wel geamuseerd.
-
dr_meeple
- Joker
Spellenspektakel was onze eerste spellenbeurs, dus het is wel interessant om te lezen dat andere bezoekers het min of meer hetzelfde hebben ervaren. Over prijzen kan ik geen uitspraak doen (geen vergelijking met andere beurzen), maar het was echt heel jammer dat het zo moeilijk was om een spel uit te proberen door de drukte. Uiteindelijk hebben we alleen Star Realms uitgeprobeerd (en meteen gekocht). Eigenlijk had ik wel een wishlist van spellen die ik wilde proberen, maar om nou gewoon een half uur andere mensen in hun nek te gaan hijgen vond ik ook niet echt prettig. En als je even niet keek, waren er al andere mensen bij het spel gaan zitten dus kon je weer wachten.
Uiteindelijk toch wel aardig wat spellen gekocht bij de Rode Pion (oa TIME stories), maar wat mij betreft hoef ik volgend jaar niet zo nodig weer; thuis dicetower/rahdofilmpjes kijken en dan naar de lokale bordspellenwinkel is bijna leuker...
Uiteindelijk toch wel aardig wat spellen gekocht bij de Rode Pion (oa TIME stories), maar wat mij betreft hoef ik volgend jaar niet zo nodig weer; thuis dicetower/rahdofilmpjes kijken en dan naar de lokale bordspellenwinkel is bijna leuker...
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Jij geeft gemakkelijk af op mensen die te lang blijven zitten. Ik vind het vooral de fout van de uitgevers en hun demonstrateurs. Wanneer je langdurige spellen demonstreert moet je zorgen voor een beperking van de speelduur (bijv. twee van vier speelronden of een tijdlimiet). Instrueer je demonstrateurs goed en geef de bezoekende spelers duidelijk aan dat het een demo met een beperkte speelduur is. Dit moet je organiseren en niet laten afhangen van toeval (welwillendheid of oplettendheid van spelers aan tafel).helena schreef:Het is toch gewoon a-sociaal om dan gewoon andere wachtenden te negeren? Het is misschien veel gevraagd aan de mensen die de spellen uitleggen (daar heb ik echt bewondering voor!!) maar kunnen die dat misschien een heel klein beetje in de gaten houden?
-
Elenitza
- Regenmaker
Nou moet ik wel zeggen dat het ondanks de moeilijkheden om te spelen, het nog altijd veel makkelijker was te spelen nu op spsp dan vorig jaar de zaterdag op spiel. Daar was het veel en veel drukker.
Dus voor mij is spsp dan toch aantrekkelijker dan spiel.
Dus voor mij is spsp dan toch aantrekkelijker dan spiel.
-
Mr Jummy
- Party Animal
Op weg terug van Spellenspektakel. Ik deel de mening van de meeste. Relatief weinig echt interessante aanbiedingen. Ik vond de rode pion niet duur, maar ook zeker niet goedkoop. Ducosim is gek genoeg beter om te shoppen wat betreft aanbiedingen en aanbod, had ik niet verwacht..
Korte impressie van Time Stories. Totaal ongeschikt om te spelen op een beurs, maar prima om even van te proeven. Cool concept, soort point & click adventure, erg verhalend en puzzelig. Top artwork ook. Deze komt zeker op mijn wishlist, al is het alleen maar door de originaliteit.
Daarna Quinto gespeeld. Qwixx, maar iets strategischer. Niks mis mee als tussendoortje of afsluiter van een avond.
7 wonders duel gespeeld. Superspel voor een heel fijne prijs. Het spel overtrof mijn verwachting en ik had al gedacht dat ik het tof zou vinden. Deze ga ik zeker aanschaffen en zal ook vaak op tafel komen verwacht ik.
Abfluxxen nog gespeeld. Leuk kaartspel, zat wel goed in elkaar.
Bloody Inn mee afgesloten. Ik wilde deze graag spelen en er was maar 1 tafel. Op een gegeven moment maar gewoon gewacht. Ik heb vervolgens wel een heel potje gespeeld, ik ben zo'n aso I guess. Het was extreem moeilijk om uberhaupt een vrije tafel te vinden midden op de dag. Ik ben dus gewoon blijven zitten, omdat ik geen zin had om weer een half uur te staan wachten bij een andere tafel. Ik ben het met Erwin eens. Als ze tegen mij hadden gezegd dat het niet de bedoeling was om het uit te spelen dan had ik dat ook zeker niet gedaan. Bij dit soort beurzen misschien beter. Op ducosim speel ik spellen meestal ook gewoon uit, maar ja daar is het ook gewoon veel rustiger en staan mensen niet te wachten.
Bloody Inn is trouwens fantastisch. Het is een erg origineel thema en ook het spelmechaniek voelde fris aan. De artwork vind ik erg mooi en passend bij het spel. Ik had een luchtig spel verwacht door het thema en de eenvoudige regels, maar door het beperkte aantal acties bleek het efficiëntie oefening te zijn waar fouten soms hard worden afgestraft. Leuke interactie ook, je kunt elkaar goed dwars zitten als je slim speelt. Een euro in een zeer thematisch jasje in feite.
Ik heb uiteindelijk Friese Velden en Bloody Inn gekocht.
Was een leuke dag, maar Ducosim vind ik toch toffer. Lekker rustig shoppen en spellen spelen. Misschien moet ik Spel maar eens bezoeken, lijkt me beter.
Korte impressie van Time Stories. Totaal ongeschikt om te spelen op een beurs, maar prima om even van te proeven. Cool concept, soort point & click adventure, erg verhalend en puzzelig. Top artwork ook. Deze komt zeker op mijn wishlist, al is het alleen maar door de originaliteit.
Daarna Quinto gespeeld. Qwixx, maar iets strategischer. Niks mis mee als tussendoortje of afsluiter van een avond.
7 wonders duel gespeeld. Superspel voor een heel fijne prijs. Het spel overtrof mijn verwachting en ik had al gedacht dat ik het tof zou vinden. Deze ga ik zeker aanschaffen en zal ook vaak op tafel komen verwacht ik.
Abfluxxen nog gespeeld. Leuk kaartspel, zat wel goed in elkaar.
Bloody Inn mee afgesloten. Ik wilde deze graag spelen en er was maar 1 tafel. Op een gegeven moment maar gewoon gewacht. Ik heb vervolgens wel een heel potje gespeeld, ik ben zo'n aso I guess. Het was extreem moeilijk om uberhaupt een vrije tafel te vinden midden op de dag. Ik ben dus gewoon blijven zitten, omdat ik geen zin had om weer een half uur te staan wachten bij een andere tafel. Ik ben het met Erwin eens. Als ze tegen mij hadden gezegd dat het niet de bedoeling was om het uit te spelen dan had ik dat ook zeker niet gedaan. Bij dit soort beurzen misschien beter. Op ducosim speel ik spellen meestal ook gewoon uit, maar ja daar is het ook gewoon veel rustiger en staan mensen niet te wachten.
Bloody Inn is trouwens fantastisch. Het is een erg origineel thema en ook het spelmechaniek voelde fris aan. De artwork vind ik erg mooi en passend bij het spel. Ik had een luchtig spel verwacht door het thema en de eenvoudige regels, maar door het beperkte aantal acties bleek het efficiëntie oefening te zijn waar fouten soms hard worden afgestraft. Leuke interactie ook, je kunt elkaar goed dwars zitten als je slim speelt. Een euro in een zeer thematisch jasje in feite.
Ik heb uiteindelijk Friese Velden en Bloody Inn gekocht.
Was een leuke dag, maar Ducosim vind ik toch toffer. Lekker rustig shoppen en spellen spelen. Misschien moet ik Spel maar eens bezoeken, lijkt me beter.
Recent gespeeld:

-
dirk
- Elfenkoning
- Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse
En dan nog eens gebaseerd op waargebeurde feiten !!Mr Jummy schreef: Bloody Inn is trouwens fantastisch. Het is een erg origineel thema en ook het spelmechaniek voelde fris aan. De artwork vind ik erg mooi en passend bij het spel. Ik had een luchtig spel verwacht door het thema en de eenvoudige regels, maar door het beperkte aantal acties bleek het efficiëntie oefening te zijn waar fouten soms hard worden afgestraft. Leuke interactie ook, je kunt elkaar goed dwars zitten als je slim speelt. Een euro in een zeer thematisch jasje in feite.
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
-
helena
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: kooiker
[quote="Erwin"][quote="helena"]Het is toch gewoon a-sociaal om dan gewoon andere wachtenden te negeren? Het is misschien veel gevraagd aan de mensen die de spellen uitleggen (daar heb ik echt bewondering voor!!) maar kunnen die dat misschien een heel klein beetje in de gaten houden?[/quote]
Jij geeft gemakkelijk af op mensen die te lang blijven zitten. Ik vind het vooral de fout van de uitgevers en hun demonstrateurs. Wanneer je langdurige spellen demonstreert moet je zorgen voor een beperking van de speelduur (bijv. twee van vier speelronden of een tijdlimiet). Instrueer je demonstrateurs goed en geef de bezoekende spelers duidelijk aan dat het een demo met een beperkte speelduur is. Dit moet je organiseren en niet laten afhangen van toeval (welwillendheid of oplettendheid van spelers aan tafel).[/quote]
Je hebt gelijk, a-sociaal is wat te sterk uitgedrukt, maar een beetje opletten lijkt me toch niet te veel gevraagd. Ik geloof zeker dat het gaat helpen als de demonstrateurs beter geinstrueerd worden zodat duidelijk wordt voor de spelers dat het een demo betreft.
Jij geeft gemakkelijk af op mensen die te lang blijven zitten. Ik vind het vooral de fout van de uitgevers en hun demonstrateurs. Wanneer je langdurige spellen demonstreert moet je zorgen voor een beperking van de speelduur (bijv. twee van vier speelronden of een tijdlimiet). Instrueer je demonstrateurs goed en geef de bezoekende spelers duidelijk aan dat het een demo met een beperkte speelduur is. Dit moet je organiseren en niet laten afhangen van toeval (welwillendheid of oplettendheid van spelers aan tafel).[/quote]
Je hebt gelijk, a-sociaal is wat te sterk uitgedrukt, maar een beetje opletten lijkt me toch niet te veel gevraagd. Ik geloof zeker dat het gaat helpen als de demonstrateurs beter geinstrueerd worden zodat duidelijk wordt voor de spelers dat het een demo betreft.
-
darkman
- Garnaal
Inderdaad, begrijp ik ook niet, vaak mijn grootste ergenis op beurzen. Kan vrij makkelijk in goede banen worden geleid door standhouder en zouden ze inderdaad meer op moeten letten, zeker bij de langere spellen en weinig tafelaanbod maar spelers kunnen hier net zo goed rekening mee houden.Helena schreef:Ik heb best wel geduld om even te moeten wachten op een vrije tafel, maar we hebben gemerkt dat er gewoon mensen een heel spel van 2 uur zitten te spelen. Dat begrijp ik niet.
-
Duiker
- Gouverneur
- Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games
Ik ben dit weekend niet op SpSp geweest dus ik kan niks zeggen over deze specifieke situatie, maar over het algemeen wil je als demo'er juist mensen nog een ronde van het spel laten spelen om ze verder te overtuigen van het spel. Veel spellen zijn helemaal niet zo leuk na 1 of 2 rondes. Pas later zie je de verbanden van het spel en komt het goed tot zijn recht. En als mensen niet tot zover spelen dan zullen ze ook niet snel geneigd zijn om het te kopen. Tuurlijk, dat hoeft ook geen 2 uur te duren. Maar dan is het weer lastig omdat mensen 'committed' zijn in een spel en graag het afmaken om ze weg te sturen. Dus het is zeker geen gemakkelijke situatie dit.
Keep Exploring Games
-
Ruud2009
- El Capitan
- Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl
Demo he? Hoeft geen volledige ervaring te zijn. Het is vaak gewoon niet te doen en het zorgt voor frustratie bij anderen. Hoe meer mensen je spel kunnen spelen, hoe meer er wellicht toch overgehaald worden tot koop.Duiker schreef:Ik ben dit weekend niet op SpSp geweest dus ik kan niks zeggen over deze specifieke situatie, maar over het algemeen wil je als demo'er juist mensen nog een ronde van het spel laten spelen om ze verder te overtuigen van het spel. Veel spellen zijn helemaal niet zo leuk na 1 of 2 rondes. Pas later zie je de verbanden van het spel en komt het goed tot zijn recht. En als mensen niet tot zover spelen dan zullen ze ook niet snel geneigd zijn om het te kopen. Tuurlijk, dat hoeft ook geen 2 uur te duren. Maar dan is het weer lastig omdat mensen 'committed' zijn in een spel en graag het afmaken om ze weg te sturen. Dus het is zeker geen gemakkelijke situatie dit.
Vorig jaar was het zo rustig dat ik het SpSp weinig aan vond, maar heb ik (veel) meer gedemo'd. Ik vond het dit jaar prettig druk wat wel weer ten koste ging van tafel-ruimte. Ook was ik zelf niet zo bijzonder geïnteresseerd in demo's. Heb het meeste van Spiel gespeeld of totaal geen interesse in.
In any case, een beurs als het SpSp is nooit goed voor iedereen. Ik hoop dat volgend jaar SpSp weer groter groeit, er meer ruimte komt voor retailers (alleen rode pion vind ik eigenlijk écht te weinig).. en meer tafelruimte. Wat er weg zou moeten gaan zou ik niet weten.
Laatste 10 gespeeld:

-
LarsButNotLeast
- Rooster Booster
Net terug van een weekendje Eindhoven met mijn vrouw. Was nog nooit geweest in Eindhoven. Genoten van de binnenstad en uiteraard 's avonds van Glow. Zaterdag zijn wij naar het Spellenspektakel geweest (onze eerste beurs) en over het algemeen hebben wij ons prima vermaakt. We hebben een hoop enthousiaste mensen gezien en gesproken die alles op alles hebben gezet om van SpSp15 een superbeurs te maken voor alle spellenliefhebbers en daarin zijn ze geslaagd. Dit was een beurs waar je met de hele familie naar toe kon gaan om je uren te vermaken.
Is dit echter een beurs voor de hardcore gamer die de nieuwste games wil uitproberen en voor een prikkie kan meenemen? Dat denk ik niet. Uitproberen van een expertspel zat er voor mijn vrouw en ik niet bij. Ik wilde graag Marco Polo of Imperial Settlers proberen maar de tafels waren voortdurend bezet. Imperial Settlers heb ik wel meegenomen want ik hoor hier alleen maar positieve geluiden over.
Wel hebben we veel spellen gespeeld die we anders nooit gedaan zouden hebben. Daar zaten een paar leuke verassingen tussen. We hebben Star Realms (meh!), Daxu (leuk!) Speed Cups (grappig), Het Magische Labyrint (sprookjesachtig) en iKnow (i'm never going to buy it) gespeeld.
Dan over de stand van De Rode Pion. Nog nooit heb ik zoveel bordspellen bij elkaar gezien. Het geld brandde in mijn zak. Ik wilde alles wel kopen. Gelukkig weet ik een beetje wat de prijzen zijn voor bordspellen bij andere (online) winkels waardoor ik sommige titels bewust heb laten liggen. Er waren zeker mooie aanbiedingen (3 voor €50 bij WGG, Russian Railroads voor €25) maar die spellen vond ik niet interessant genoeg. Bij mij werd echter niet moeilijk gedaan over korting toen ik eenmaal de €100 passeerde. Heb bv. Orléans voor €40 meegekregen. Bij elkaar zo'n 6 spellen gekocht.
Mijn vrouw en ik hebben het naar ons zin gehad. Leuke spellen gespeeld, mooie spellen gekocht, fijne mensen gesproken. Gaan we volgend jaar weer? Dat weet ik niet. Wij vonden het ook erg druk. Wellicht is het toch een idee om over een paar jaar naar een andere locatie te verhuizen als de groei in bezoekers blijft doorzetten.
Is dit echter een beurs voor de hardcore gamer die de nieuwste games wil uitproberen en voor een prikkie kan meenemen? Dat denk ik niet. Uitproberen van een expertspel zat er voor mijn vrouw en ik niet bij. Ik wilde graag Marco Polo of Imperial Settlers proberen maar de tafels waren voortdurend bezet. Imperial Settlers heb ik wel meegenomen want ik hoor hier alleen maar positieve geluiden over.
Wel hebben we veel spellen gespeeld die we anders nooit gedaan zouden hebben. Daar zaten een paar leuke verassingen tussen. We hebben Star Realms (meh!), Daxu (leuk!) Speed Cups (grappig), Het Magische Labyrint (sprookjesachtig) en iKnow (i'm never going to buy it) gespeeld.
Dan over de stand van De Rode Pion. Nog nooit heb ik zoveel bordspellen bij elkaar gezien. Het geld brandde in mijn zak. Ik wilde alles wel kopen. Gelukkig weet ik een beetje wat de prijzen zijn voor bordspellen bij andere (online) winkels waardoor ik sommige titels bewust heb laten liggen. Er waren zeker mooie aanbiedingen (3 voor €50 bij WGG, Russian Railroads voor €25) maar die spellen vond ik niet interessant genoeg. Bij mij werd echter niet moeilijk gedaan over korting toen ik eenmaal de €100 passeerde. Heb bv. Orléans voor €40 meegekregen. Bij elkaar zo'n 6 spellen gekocht.
Mijn vrouw en ik hebben het naar ons zin gehad. Leuke spellen gespeeld, mooie spellen gekocht, fijne mensen gesproken. Gaan we volgend jaar weer? Dat weet ik niet. Wij vonden het ook erg druk. Wellicht is het toch een idee om over een paar jaar naar een andere locatie te verhuizen als de groei in bezoekers blijft doorzetten.
-
El Rubinio
- Professor Pimpel
Vandaag ook geweest, en natuurlijk kan ik alles wat de vorige schrijvers gezegd hebben allemaal bevestigen.
Ben op de hoogte van de prijzen bij de concurrentie en daardoor geen spellen gekocht. Ben toch trouw aan mijn webwinkel...
We kregen al snel in de gaten dat inderdaad aan de tafels volledige potjes gespeeld werden. Dus geef meteen toe, dat wij dat vervolgens ook gedaan hebben. Had dit graag anders gezien. Maar het was bijna onmogelijk om een tafeltje te bemachtigen, dus blijf je daar dan ook maar zitten. Dit zal wel wat commentaar van lezers opleveren, maar denk dat iedereen dat gedacht heeft. Ik wilde graag La Granja en de Friesche Velden spelen, maar dat is niet gelukt. Wel hebben we Imperial Settlers en Marco Polo kunnen spelen.
Over de toegangsprijs, het is duurder als Spiel. Persoonlijk vond ik het te duur.
Ik hoop dat voor de volgende edities meer demotafels beschikbaar zullen zijn! Daar is nog voldoende ruimte voor, en wat mij betreft zijn NKs niet noodzakelijk... Maar dat is mijn mening.
Ben op de hoogte van de prijzen bij de concurrentie en daardoor geen spellen gekocht. Ben toch trouw aan mijn webwinkel...
We kregen al snel in de gaten dat inderdaad aan de tafels volledige potjes gespeeld werden. Dus geef meteen toe, dat wij dat vervolgens ook gedaan hebben. Had dit graag anders gezien. Maar het was bijna onmogelijk om een tafeltje te bemachtigen, dus blijf je daar dan ook maar zitten. Dit zal wel wat commentaar van lezers opleveren, maar denk dat iedereen dat gedacht heeft. Ik wilde graag La Granja en de Friesche Velden spelen, maar dat is niet gelukt. Wel hebben we Imperial Settlers en Marco Polo kunnen spelen.
Over de toegangsprijs, het is duurder als Spiel. Persoonlijk vond ik het te duur.
Ik hoop dat voor de volgende edities meer demotafels beschikbaar zullen zijn! Daar is nog voldoende ruimte voor, en wat mij betreft zijn NKs niet noodzakelijk... Maar dat is mijn mening.
-
JelmerB
- Caballero
Ook net terug, en een hele andere ervaring gehad...alle spellen die we wilden proberen zonder probleem uit kunnen proberen. Paar voorbeelden: machi koro metropool, codenames, Ultimate Warriorz, rifugio, treasure hunt. 7 Wonders voor een mooie prijs meegepakt, erg leuke dag gehad!
-
Kire
- Munchkin
- Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!
Ik was van plan vandaag, net als de vorige jaren, met het gezin naar SpSp te gaan. Op basis van de eerder negatieve berichten van de zaterdagbezoekers hebben we uiteindelijk beslist toch maar niet te gaan.
We gaan als gezin vooral om te spelen naar Eindhoven en als er dan te weinig mogelijkheden zijn, is meer dan twee uur rijden en 50 € voor parking en entree toch wel wat te veel van het goede.
We hebben nu onze zinnen op Spel gezet! Hopelijk hebben de zaterdagbezoekers daar meer gelegenheid tot spelen en schrijven ze positieve recensies.
We gaan als gezin vooral om te spelen naar Eindhoven en als er dan te weinig mogelijkheden zijn, is meer dan twee uur rijden en 50 € voor parking en entree toch wel wat te veel van het goede.
We hebben nu onze zinnen op Spel gezet! Hopelijk hebben de zaterdagbezoekers daar meer gelegenheid tot spelen en schrijven ze positieve recensies.