Nieuw familiebordspel kiezen

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

vdbmalmsteen
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Hell Yeah !!!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Nieuw familiebordspel kiezen

Bericht door vdbmalmsteen »

Om iets helemaal anders voor te stellen: Colt Express
Afbeelding

Labels:
dinozaurplanet
Jakkiebak!

Bericht door dinozaurplanet »

Ik kan Tobago erg aanraden. Leuk kindvriendelijk thema met een bord en mooie componenten, interactie bestaat met name uit proberen mee te liften i.p.v. bashen, regels zijn vrij eenvoudig. Het is wel meer een tactisch spel dan dat je een strategie voor lange termijn moet bedenken, maar hij valt hier altijd erg goed in de smaak bij zowel non-gamers als echt fanatieke gamers.
Afbeelding
ouwezeeman
Garnaal

Bericht door ouwezeeman »

Ik vind je lijstje helemaal top.

Behalve (persoonlijk) rococo dan. Dit spel heeft veel last van analysis paralysis (mensen denken lang na over beste zet), en is een pount salad. (Je krijgt bijna voor alles wat je doet punten).

Waar je ook nog kunt bekijken is coal baron (engelstalige regels maar spel zelf is taalonafhankelijk).

El grande is een super spel waar alles rond area control gaat. Let wel op dat er enige conflictsituaties zijn dus zoek een filmpje op en zie als het al dan niet teveel conflict bevat voor je wederhelft en dochter.

Concordia, istanbul en fresco lijken prima aan jouw voorwaarden te voldoen. En zoals eerder vermeld ivm fresco: er zijn 3 uitbredidingsmodules bij het basisspel.

El gaucho is ook geweldig, maar wederom met een beetje conflicten als je vee gaat stelen van je tegenstanders.
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/
ouwezeeman
Garnaal

Bericht door ouwezeeman »

vdbmalmsteen schreef:Om iets helemaal anders voor te stellen: Colt Express
Teveel conflictsituaties denk ik. Alhoewel dat de nadruk bij colt express op plezier ligt en niet om een serieus spelletje te spelen.
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/
kyozu8
Veenboer

Bericht door kyozu8 »

JeVo schreef:Ik ben ook een groot voorstander van hoogspanning. Een economisch spel waar je je elektriciteitsbedrijf runt.
Dat ik daar niet op kwam gisteren..
Is inderdaad ook een erg leuk spel en zelfs tot 6 spelers speelbaar :)
Bongo
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: #homoludens

Bericht door Bongo »

kyozu8 schreef:
JeVo schreef:Ik ben ook een groot voorstander van hoogspanning. Een economisch spel waar je je elektriciteitsbedrijf runt.
Deze is wss ook te droog voor de kinderen.. (net als bijv Alhambra) en hij kan wel tot 6... maar is niet leuk met 6. 4 is ideaal.
Afbeelding
kyozu8
Veenboer

Bericht door kyozu8 »

EEMBC/Bongo schreef:
kyozu8 schreef:
Deze is wss ook te droog voor de kinderen.. (net als bijv Alhambra) en hij kan wel tot 6... maar is niet leuk met 6. 4 is ideaal.
Met je eerste punt ben ik het eens maar over het tweede punt valt mijn inziens te twisten :)
larsje86
Hazelnoot Ridder

Bericht door larsje86 »

Mastermage ik woon in Dordrecht, je mag wel wat van me lenen.. of iets dergelijks.

Stuur maar een PB.

Ik heb:

El Grande
Istanbul
Sushi Go
Flashpoint
Caverna (te lastig denk ik)
Agricola (zie Caverna, maar de familieversie zou te doen moeten zijn dus beter...)

Als je een keer een weekend met slecht weer tegemoet hebt ofzo kom er een paar halen...

Gr. Lars
Afbeelding
mastermage
Rooster Booster

Bericht door mastermage »

larsje86 schreef:Mastermage ik woon in Dordrecht, je mag wel wat van me lenen.. of iets dergelijks.

Stuur maar een PB.

Ik heb:

El Grande
Istanbul
Sushi Go
Flashpoint
Caverna (te lastig denk ik)
Agricola (zie Caverna, maar de familieversie zou te doen moeten zijn dus beter...)

Als je een keer een weekend met slecht weer tegemoet hebt ofzo kom er een paar halen...

Gr. Lars
Echt?! Wauw! Dat vind ik echt supertof. Daar wil ik graag gebruik van maken. Ik moet wel even kijken wanneer dat het beste uit zou komen. Dit gaat mijn beslissing zeker helpen. Istanbul en El Grande zou ik zeker een keer willen "testen" met mijn gezin.
Ik zal je binnenkort een pb sturen om iets af te spreken. Echt top! :thumbup:
Laatst gewijzigd door mastermage op za 17 sep 2016, 07:33, 1 keer totaal gewijzigd.
kattaklop
Garnaal

Bericht door kattaklop »

Mangrovia en Karuba zijn nog niet genoemd en passen volledig in je vragen.
Istanbul is inderdaad goed maar ook Five Tribes een volledig taalonafhankelijk spel.
Er is al veel langs gekomen dus ik ga het hierbij laten.
Afbeelding
Wauter
Jakkiebak!

Bericht door Wauter »

The Manhattan Project.

Vind ik persoonlijk een zeer leuke workerplacement. Voor het thema moet je natuurlijk wel een beetje te vinden zijn :).
el_crosso
Burgemeester

Bericht door el_crosso »

Wauter schreef:The Manhattan Project.

Vind ik persoonlijk een zeer leuke workerplacement. Voor het thema moet je natuurlijk wel een beetje te vinden zijn :).
Of dan Energy Empire misschien met een meer toegankelijk thema?
mastermage
Rooster Booster

Bericht door mastermage »

Even weer een update.

Superbedankt voor al jullie suggesties, al maakt het mijn keuze niet veel makkelijker :D
En om uit al deze mooie games 1 game te kiezen, dat is bijna een nachtmerrie om te doen.

Anyway, mijn huidige shortlist:

Shortlist
* Concordia
* Istanbul
* Fresco
* Caverna
* Colt Express

Games die in de shortlist terecht zijn gekomen.
* Caverna - volgens mij is dit een stapje verder dan Stenen Tijdperk op gebied van workerplacement. Met een leuk thema en gestroomlijnder dan Agricola (als ik het internet moet geloven)
* Colt Express - totaal andere game dan de andere op de shortlist. Programeer-game met een ton aan humor. Je moet maar gokken wat er aan de hand is. Of dit nu echt een game is voor ons, daar moet ik nog verder in duiken, maar vooralsnog staat hij op de lijst.

Games die uit de shortlist zijn gevallen
* Rococo - Ik hoor steeds meer mensen zeggen dat het een gamers-game is, met veel opties en daardoor last heeft van analyse paralysis. Daar zitten we niet op te wachten. We willen een tactische/strategische game, maar wel luchtig genoeg dat we geen 10min per speler moeten gaan nadenken wat we moeten doen.
* El Grande - game zelf is mooi en goed. Simpel kan ook heel goed zijn. Maar wij zijn op wel op zoek naar iets meer opties en meerdere manieren naar de overwinning, dan alleen meerderheidspunten.
* Sushi Go - deze ga ik sowieso een keer op de kop tikken. maar is geen "grote" game, meer een filler.

Games die genoemd zijn en die ik bekeken heb, maar de lijst niet haalden:
* Sint Petersburg - deze game leek me niet zo leuk. mechanisme sprak me niet erg aan.
* Imperial Settlers - mooie vormgeving, maar ik denk dat er teveel conflict in zit om anderen hun gebouwen en dergelijke, kapot te maken. (zoals door anderen ook aangegeven is.)
* Hoogspanning - lijkt me meer een gamers-game. Bord ziet er erg intimiderend uit. Het is wel een spel dat hoog in aanzien staat. Wellicht iets voor over een tijdje.
* Tobago - schatzoeken op een eiland en met een jeep rondcrossen. Bewegende beelden, palmbomen en dorpjes. Magische amuletten die aanspoelen op het strand... Mooie game, gaat op de lijst naast Machi Koro en Splendor.
* Manhattan Project - bommen maken? hmm... Ook al is het een game en gebruik je ze niet, ik denk niet dat ik dit thema door de toelatingscommissie krijg :)
* Karuba - Simpele game, wellicht ook iets voor mijn jongere kinderen. Maar niet voor de beoogde gameavond, zo schat ik.
* El Gaucho - workerplacement. daar heb ik er nu al 2 van op de shortlist staan. Thema's van Caverna en Fresco spreken me meer aan.

Games waar ik nog naar moet kijken:
* Voetsporen van Marco Polo
* Automania
* Mangrovia
* Enery Empire

Gisteren de Uitleg van Nox Spellenzolder van Concordia en Fresco laten zien aan mijn oudste dochter. "Welke lijkt je het leukste?" vroeg ik. "Geen idee, allebei zijn zo anders. Mij lijken ze even leuk." (*zucht*) :roll: Hoe ga ik ooit uit deze lijst met games kiezen... :wtf:
SigiScsi
Fabrieksmanager

Bericht door SigiScsi »

mastermage schreef:Gisteren de Uitleg van Nox Spellenzolder van Concordia en Fresco laten zien aan mijn oudste dochter. "Welke lijkt je het leukste?" vroeg ik. "Geen idee, allebei zijn zo anders. Mij lijken ze even leuk." (*zucht*) :roll: Hoe ga ik ooit uit deze lijst met games kiezen... :wtf:
Je koopt ze gewoon allemaal!? :angel:
larsje86
Hazelnoot Ridder

Bericht door larsje86 »

Pff... ja dat is de oplossing:D

Maar Caverna is wel echt een GROTE stap vanaf stenen tijdperk....
Ik zou de familieversie van Agricola hierboven verkiezen denk ik met jouw verhaal.

El Grande JE VERGIST JE... :( super spel 1 weg naar de overwinning? tja.... zo kan je het zien, maar het is een area control spel dus is niet de weg maar het doel... er is absoluut niet 1 weg naar de overwinning als je het mij vraagt. Valt hier ook bij absoluut niet veel spelers altijd wel in de smaak.
Afbeelding