Spiel 2017 voorbereiding

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

ozymandias
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Body & Soul
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Spiel 2017 voorbereiding

Bericht door ozymandias »

Afbeelding

Lost In Time van Jason, mag misschien ook even onder de aandacht komen hier, niet?

Ontworpen en zelf uitgebracht, gaat post vatten met zijn tijdmachine in hal 8 op Spiel Essen

Geef hem een thumps up via onderstaande link. :thumbup:

https://boardgamegeek.com/geekpreview/4/item/1142

Labels:
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Doet de auteur/uitgever zelf niet aan promotie?
ozymandias
Geheim Genootschap

Erwin schreef: Doet de auteur/uitgever zelf niet aan promotie?
Jawel hoor ;-) ... maar ik help hem een handje.

Lijkt allemaal toch niet zo evident om een eigen spel onder de aandacht te krijgen.
Dus dacht ik, dit klein visje te helpen, tussen de grote vissen.
:thumbup:
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

ozymandias schreef:
Erwin schreef: Doet de auteur/uitgever zelf niet aan promotie?
Jawel hoor ;-) ... maar ik help hem een handje.

Lijkt allemaal toch niet zo evident om een eigen spel onder de aandacht te krijgen.
Dus dacht ik, dit klein visje te helpen, tussen de grote vissen.
:thumbup:
Sympathiek :thumbup:

En nu maar hopen dat ook kleine visjes zo snugger zijn om 'persberichten' te verspreiden. :wink:
ozymandias
Geheim Genootschap

Ik moet precies ook nog veel leren, wist niet dat het nodig was om een persbericht te sturen
Moet dat om een bericht op BSM te zetten, nee toch?
Of is het een persbericht ten uwe titel , zodat jij het verspreidt via diverse kanalen, zoals twitter, facebook, enz ... ?

Verstuurd vanaf mijn SM-J500FN met Tapatalk
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

ozymandias schreef: Ik moet precies ook nog veel leren, wist niet dat het nodig was om een persbericht te sturen Afbeelding
Of is het een persbericht ten uwe titel , zodat jij het verspreidt via diverse kanalen, zoals twitter, facebook, enz ... ?
Erwin doelt op dat laatste...
al kan het natuurlijk geen kwaad om een persbericht naar meer ontvangers te sturen. ;)
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

ozymandias schreef: Ik moet precies ook nog veel leren, wist niet dat het nodig was om een persbericht te sturen Afbeelding
Het was uiteraard niet mijn bedoeling om jou een les te leren. De opmerking in jouw richting leek mij helder genoeg: 'sympathiek'.

Ik merk dat veel Nederlandse en Vlaamse uitgevers/auteurs zelf weinig tot niets doen aan promotie. Daar valt zeker wat te leren. Ik onderhoud bijvoorbeeld al meer dan 20 jaar een website waar nieuws over spellen wordt geplaatst. Een site die dagelijks 800+ bezoekers trekt (25% meer in het topseizoen). Ik besteed daar met alle plezier extra aandacht aan nieuwe uitgevers/spellen uit het Nederlandse taalgebied, maar veel van die nieuwelingen lijken geen flauw idee te hebben hoe het speelveld in elkaar steekt.

Ik heb inmiddels het punt bereikt dat ik niet meer achter van alles en nog wat ga aanhollen. Als een nieuweling mij niet weet vinden, is hij mijn tijd en extra aandacht vermoedelijk niet waard.

En nee, ik zie mezelf niet als een voorkeurskanaal ofzo (ook al lijkt RoboJevo wat anders te vermoeden).
Lorthania
Veenboer

Bericht door Lorthania »

ditterio schreef: Ik vraag me af hoe jullie de selectie maken uit de honderden spellen van de spiel preview? Lezen/bekijken jullie van elk spel de korte inhoud en de foto's? Kijken jullie vooral naar de leeftijdscategorie, de auteur, de uitgever of de categorie? Welke genre spellen wordt sowieso geschrapt en welke vind je interessant?
Grove selectie op spelsoort en thema en daarna even de korte omschrijving of foto's bekijken. Na zoveel jaar weten we ook wel wat interessant kan zijn en wat niet, al moet je opletten dat je spellen niet té snel afschrijft. Helaas gaan we dit jaar maar 1 dag, dus we gaan sowieso minder tijd hebben om te bekijken en zeker om te demoën.

Het helpt wel als je begint te schiften vanaf dag 1 en regelmatig de updates volgt - als je nu nog die lijst met bijna 600 spellen moet doorlopen heb je wel wat werk voor de boeg :).
vrieskist
Hazelnoot Ridder

Bericht door vrieskist »

Lorthania schreef:
ditterio schreef: Ik vraag me af hoe jullie de selectie maken uit de honderden spellen van de spiel preview? Lezen/bekijken jullie van elk spel de korte inhoud en de foto's? Kijken jullie vooral naar de leeftijdscategorie, de auteur, de uitgever of de categorie? Welke genre spellen wordt sowieso geschrapt en welke vind je interessant?
Grove selectie op spelsoort en thema en daarna even de korte omschrijving of foto's bekijken. Na zoveel jaar weten we ook wel wat interessant kan zijn en wat niet, al moet je opletten dat je spellen niet té snel afschrijft. Helaas gaan we dit jaar maar 1 dag, dus we gaan sowieso minder tijd hebben om te bekijken en zeker om te demoën.

Het helpt wel als je begint te schiften vanaf dag 1 en regelmatig de updates volgt - als je nu nog die lijst met bijna 600 spellen moet doorlopen heb je wel wat werk voor de boeg :).
Ik sluit me hierbij aan, vroeg de lijst volgen scheelt later veel tijd.

Ik selecteer vrij makkelijk op de speeltijd, mechanics, cover en omschrijving. Als ik dan iets mis, dan is dat jammer, er blijft nog genoeg goeds over met deze methode :D
Afbeelding
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

Even een vraagje ik heb mij net ingelogd op de site van de tabletogether om eens te neuzen. Klopt het dat ik ook dingen zie van vorig jaar? Of spellen die ik het afgelopen jaar allang op de speltafels heb zien liggen.
En ik zie bijvoorbeeld niet de nieuwe uitbreiding van cacao diamant.
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
Xildur
Munchkin

Bericht door Xildur »

Zzinderella schreef: Iemand ook toevallig al een freebee/extra/promo list gezien op bgg?
Die staat inmiddels online.
Afbeelding
SigiScsi
Fabrieksmanager

Bericht door SigiScsi »

Xildur schreef:
Zzinderella schreef: Iemand ook toevallig al een freebee/extra/promo list gezien op bgg?
Die staat inmiddels online.
En is te bekijken via https://boardgamegeek.com/geeklist/2292 ... s-and-othe :D
SigiScsi
Fabrieksmanager

Bericht door SigiScsi »

Wat betreft de halplannen en exhibitorlist verwijst de site nog steeds naar deze van 2016... Enig idee wanneer we de 2017 plannen en lijst mogen verwachten? Wordt dat pas net voor het event geupdate?

http://www.merz-verlag-en.com/hallplans ... spiel.html
kolibri-75
Grote Dienaar

Bericht door kolibri-75 »

Joehoe! Ik ga dit jaar voor het eerst naar Spiel! :!: Het hotel is geboekt en ik ga twee dagen. Het is mijn eerste keer en ik heb geen idee wat ik kan verwachten...
Mijn vraag is dus... hellup! Wat kan ik eigenlijk verwachten? En hoe kan ik me voorbereiden?

Wat ik al doe, is de (Spiel)lijst doornemen met nieuwe spellen van 2017. Ok, is te doen... Maar al die andere spellen dan? Misschien is er wel een leuk juweeltje voor me te vinden van een of andere Aziatische uitgeverij, maar dan van een ander jaar van uitgave. Hoe kom ik er ooit achter? :crazy:
Ik heb ook geen zin om tijdens de beurs de helft van de tijd op mijn telefoon te zitten zoeken op Boardgamegeek.
Ik vrees dat ik nogal bang ben om iets te moeten missen.
Hoe dan ook... YESSS! Ik ga naar Spiel!! :D
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist

Bericht door mazinho »

Voor mensen die bang zijn iets te missen, is Spiel een monster óf het medicijn. Als ik het goed heb is Spiel dit jaar weer groter (lees extra vierkante meters) en de combinatie van veel mensen en veel stands maakt dat ik zelden terug loop om tóch dat spel te kopen waar ik het €5 voordeliger zag / waar het niet uitverkocht was. Eigenlijk zou je een keer een spellenavondje moeten doen met was Spielveteranen want er is zo veel ervaring the delen... een paar tips die voor mij gelden:

Denk vooraf na welke route je ongeveer wil lopen, in welke hal je wil beginnen en of er momenten zijn waarop je op een specifieke plek móet zijn (demo/toernooi/math trade/etc) en loop die route.
Neem je eigen lunch mee als je tijd wil besparen en gezond wil eten.
Bedenk hoe veel je gaat kopen en welk soort tas je nodig hebt. Ga je met de auto? Pak dan een half uurtje frisse lucht om de ochtendbuit naar de auto te brengen, te eten en met een lege tas de middag in te gaan.
Kies de juiste tas of, als je het heel bont wilt maken, steekwagentje.
Plaats preorders, zeker als je Japanse pareltjes wilt hebben want die zijn regelmatig na donderdag uitverkocht.
Gevoelig voor koopjes? Vergeet dan "de fuik" niet; een soort legbatterij voor gelukszoekers vlakbij de hoofdingang waar direct een tij vormt. Denk na of het je de wachttijd waard is (2x: op tijd voor de deur staan en bij opening van de beurs in de rij.
Print plattegrondjes; steeds je smartphone pakken is inderdaad niet relaxed. Sterker nog: ik overweeg sterk om hem thuis te laten om meer ontspannen de beurs te bezoeken. Papier doet het prima.
Mijn persoonlijke ervaring: kom je iets tegen dat je niet gepland had (en dus niet op je looproute staat), besluit dan of je koopt of niet. Later teruglopen is in mijn ervaring vaak teleurstellend (uitverkocht, verdwaald, tijdrovend).

Benieuwd hoe mensen gaan aanvullen. Geniet ervan; het zal indruk maken!
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding