Impressies Spellenspektakel 2019 - graag jullie reacties

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Impressies Spellenspektakel - graag jullie reacties

Bericht door mazinho »

Heb zelf niet heel veel ervaring met bordspel-beursen, dit was onze 3e keer. En dan ook alleen maar Spellenspektakel. Snap dat als je vergelijkt met een online-winkel dat je daar goedkoper uit bent, maar dat is met vrijwel alles zo. Is niet helemaal fair imho.
Ga maar eens kijken bij Spel in Antwerpen!
Adriaansen gooit daar volgens mij nog 10% korting bovenop de webprijzen en heeft altijd ook een aantal speciale aanbiedingen. Shoppen is daar een feestje! Zelfs als je niets koopt. En je hoeft niet Letse een hele stapel spellen te kopen ;)
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding

Labels:
kosterix
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: zucht

Bericht door kosterix »

hmm niet heel positief als ik het samenvat. Te druk om te spelen, behalve bij spellen waar niemand in geinteresseerd is; te duur om te kopen. Was bij spsp vorig jaar in e-hoven zelfde.
schone wcs en absurde parkeerprijzen zijn standaard bij jaarbeurs.
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.
Edwin84
Elfenkoning

Impressies Spellenspektakel - graag jullie reacties

Bericht door Edwin84 »

Wat parkeren betreft. Niks aan te doen aan de prijzen zelf.

Je kan wel iets verder weg parkeren voor weinig in parkeergarage waarvandaan je met parkeerdagkaart gratis met OV naar jaarbeurs kan.

Was er zelf zaterdag en vond dat er genoeg te spelen was als ik een rondje liep. Alleen de populairste nieuwe titels waren continue bezet.

Een groot deel van de bezoekers zijn niet de mensen van dit forum. Die willen toch graag een uitbreiding van Catan proberen, kinderspelen, kennen Codenames nog niet of laten zich verrassen door een tafel die vrij is.

Dit is voor mij ook de reden dat ik als bezoeker liever naar Spel Antwerpen ga. Heb het idee dat SpSp meer als doelgroep gezinnen en familiespellen spelers heeft.
helena
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

kosterix schreef: hmm niet heel positief als ik het samenvat. Te druk om te spelen, behalve bij spellen waar niemand in geinteresseerd is; te duur om te kopen. Was bij spsp vorig jaar in e-hoven zelfde.
schone wcs en absurde parkeerprijzen zijn standaard bij jaarbeurs.
Wat die absurde parkeerkosten betreft: een hele dag parkeren in het transferium + openbaar vervoer voor 5 personen naar de binnenstad kost welgeteld 5 euro!! De trein was ook een prima optie met de aktie van de Spoordeelwinkel (dagkaart 22 euro incl. entree spsp). Hoezo duur?
LarsVanSchagen
Locomotief

Bericht door LarsVanSchagen »

Wij zijn zaterdag geweest en hebben gebruik genaakt van de spoordeelactie. In centrum Utrecht weet je dat parkeren duur gaat zijn, dus vooraf al gekozen voor de trein. We waren er pas om 12 uur en toen was het al enorm druk. Weinig tafeltjes vrij, af en toe vonden we er 1 en aangeschoven. Voor een paar andere spellen gevraagd of we met ze mee mochten doen.

Vooraf wou ik graag crystal palace en the magnificent proberen, dat is helaas niet gelukt. Wel Caper (uitleg was zeer slecht), Luiaard (goede uitleg, leuk spel, maar vind m te veel in de buurt komen van elfenland), Taverne (hele goed uitleg gehad, erg leuk spel), Magic maze on Mars (te kort), Porto, patchwork doodle en een gaar pubspelletje gespeeld. Alleen Sprawlopolis gekocht, maar die kenden we al.

Leuke dag gehad, een paar leuke spellen gespeeld en eigenlijk wel zeer tevreden met de beurs. We hadden zelf broodjes, donuts en drinken mee.
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Druk was het zeker! Ik kan me niet herinneren dat ik het ooit eerder zo druk heb meegemaakt. (dit was minmaal mijn 10e keer). Ik was druk met demoën, dus ik heb zelf niets gespeeld. Onze tafels waren continue gevuld. De vrijdag terug erbij zou ik enorm toejuichen!
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

vrijdag bezig geweest met het opbouwen en ik had toen wel het gevoel dat de zaal groter was. Het lijkt misschien niet zo omdat het mogelijk minder hoog is en je de bovenring niet hebt waardoor een ruimte groter lijkt. Wel even wennen de nieuwe locatie.

Zaterdag was het vanaf het begin ontzettend druk! Gelukkig stond onze stand, de hoofdstand van 999games, vol met demoërs die hun beste beentje voor zetten. Ik heb het daar ontzettend naar mijn zin gehad door bezoekers uitleg te geven over Taveernen van de oude stad, kwakzalvers, potion explosion, gingerbread house en af en toe een van de omliggende spellen. Er stonden vooral voor die eerste twee vaak mensen te wachten. Ook al lieten we de bezoekers vaak maar tot de helft van het spel spelen, we kregen nogal wat moppers dat er zo weinig tafels waren. Gelukkig wisten we met z'n allen de moed erin te houden, bleef de sfeer goed en hebben we ook vaak tevreden bezoekers gehad.
Ook wel t merken aan het feit dat kwakzalvers volgens mij uitverkocht was aan het einde van zaterdag en taveernen op de zondag ook.
Zelf verder niks van de beurs gezien behalve de bring en buy stand waar ik mijn spellen rond 09.30 had gebracht. Niks dan lof voor de mensen die bij die stand stonden, chapeau en dank voor jullie werk!

Zondag begon het eerste uur vrij rustig maar daarna werd het ook weer druk. We hadden in onze stand in ieder geval 1 (wellicht meer) demoën minder, dus het was wel wat aanpoten hier en daar, maar ik had het idee dat de zondag bezoekers geduldiger waren dan de zaterdagbezoekers. Volgens mij waren het dan ook wat meer gelegenheidsspelers, die niet per se bepaalde spellen op hun vizier hadden om af te strepen. Ik had namelijk ook wel een aantal mensen die Taveernen of kwakzalvers te veel uitleg vonden / te moeilijk om te spelen. Uiteraard heb ik ze daarna gevraagd wat ze dan wel leuk en interessant vonden aan spellen die ze al spelen en ze toen doorverwezen naar een van onze andere spellen. Hopelijk beviel dat beter!

Ik vond het een leuk en gezellig spellenspektakel! Veel bekenden gezien, leuk gedemo'd en veel enthousiaste reacties gekregen. Ook zo mooi om te zien dat je soms volwassenen aan tafel hebt die taveernen niet snappen (en dat lag niet aan mijn uitleg) en dan vervolgens 10 of 12 jarige kinderen die het zo weg spelen. Verschil moet er zijn!

Dank allemaal voor de aanwezigheid en het mede mogelijk maken van een leuk weekend!
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Ben eigenlijk wel benieuwd. Heeft iemand het aantal tafels dan beschikbaar was om aan te schaffen can alle spellen samen?

Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel dat er zijn.

Dan weet je ook een beetje de ratio tussen aantal tafels en bezoekers.
skarnl
Rooster Booster

Bericht door skarnl »

mazinho schreef: Ga maar eens kijken bij Spel in Antwerpen!
Misschien idd wel eens leuk om te gaan ervaren dan, een andere spellenbeurs dan Spellenspektakel. Zit vaak te denken over Zuiderspel, maar dit (Antwerpen) is ook redelijk dichtbij mij (Dordrecht)

Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

skarnl schreef:
Misschien idd wel eens leuk om te gaan ervaren dan, een andere spellenbeurs dan Spellenspektakel. Zit vaak te denken over Zuiderspel, maar dit (Antwerpen) is ook redelijk dichtbij mij (Dordrecht)

Ik kan je beiden aanraden. Zuiderspel is kleinschaliger en veel minder druk, waardoor veel gelegenheid tot spelen. Spel in Antwerpen is een heel andere beurs. Als je binnen komt, zal je gelijk opvallen dat het 1 grote open ruimte is met veel tafels: volop speelgelegheid. Op Spel lukte het mij altijd beter de spellen van mijn lijstje te spelen dan op het Spellenspektakel. Hoewel ik de sfeer op het Spellenspektakel ook heerlijk vind. Ik ga dus gewoon naar alle 3 :D
skarnl
Rooster Booster

Bericht door skarnl »

Johanna schreef:
skarnl schreef:

Ik kan je beiden aanraden. Zuiderspel is kleinschaliger en veel minder druk, waardoor veel gelegenheid tot spelen. Spel in Antwerpen is een heel andere beurs. Als je binnen komt, zal je gelijk opvallen dat het 1 grote open ruimte is met veel tafels: volop speelgelegheid. Op Spel lukte het mij altijd beter de spellen van mijn lijstje te spelen dan op het Spellenspektakel. Hoewel ik de sfeer op het Spellenspektakel ook heerlijk vind. Ik ga dus gewoon naar alle 3 :D
Wat ik bij Spellenspektakel zo leuk vond was dat het zo familie-vriendelijk was. Overal was er wel iets voor m'n kinderen (8 en 5) te doen / spelen. Hoor dat dat bij Zuiderspel ook zo is.
En uit de reacties hier lees ik wel beetje uit af dat het bij Spel meer op de iets meer fanatiekere spelers gericht is? Of kan ik daar ook best naartoe met m'n kinderen?
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Spel is eenvoudiger in opzet en minder druk bezocht.

Ik denk dat er meer tafels zijn op SpSp dan Spel. Alleen op Spel komen minder mensen dus kun je makkelijker aanschuiven.

Als het minder druk is kun je als uitgever makkelijker tafels met grotere spellen neerleggen.

Spel is ook leuk voor kinderen. Er is ook altijd een apart gedeelte met spellen voor kinderen.
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist

Bericht door mazinho »

Wat ik ook heel leuk vind aan Spel is dat er een plein is van de “koepel van spellenverenigingen” die spellen spelen met gasten rond een bepaald thema. Dan komen spellen oud en nieuw op tafel en kan je makkelijk aanschuiven.
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
SpSp
Matroos

Bericht door SpSp »

Een beetje mosterd na de maaltijd misschien, maar ik wilde toch iedereen bedanken die de beurs heeft bezocht en hierboven feedback heeft gegeven! We zijn vaak minder actief op dit forum dan we zouden willen, maar alles is uitvoerig gelezen en genoteerd voor onze eigen evaluatie. Veel van deze punten hadden we uiteraard ook zelf al gezien: dat het veeeel drukker was dan in Eindhoven kan niemand zijn ontgaan.

Op zaterdag hebben we op het punt gestaan om de kassa te sluiten, omdat het op de paden en bij de speeltafels geen doorkomen meer aan was. Gelukkig sloeg de drukte toen om en vertrokken er meer bezoekers dan er nog aan kwamen. Omdat in Eindhoven veel bezoekers uit de directe omgeving kwamen, hielden we rekening met een jaartje zonder groei of misschien zelfs krimp. Het zou zomaar een jaar of twee kunnen duren voordat mensen uit Utrecht en omgeving ons in grote getale zouden vinden... Nou, dat bleek iets te voorzichtig gedacht!

We willen natuurlijk dat iedere bezoeker zo veel spellen kan spelen als hij of zij wil en niet alleen maar langs volle tafels hoeft te lopen. Gelukkig hebben verschillende uitgevers al laten weten dat ze deze groei willen aangrijpen om volgend jaar nog meer speeltafels neer te zetten. Dat er een hal bijkomt, daar lijkt geen ontkomen aan.

Dan de cijfers! In totaal hebben ruim 14.000 mensen het Spellenspektakel bezocht, een groei van 3.000 mensen t.o.v. vorig jaar. De eerder genoemde 7.000 op de zaterdag bleek achteraf nog wat bescheiden, aangezien het merendeel van de mensen met een dagkaart deze op zaterdag heeft laten scannen. Dit aantal is uiteraard inclusief alle medewerkers, aangezien zij ook ruimte innemen, in de rij staan voor een broodje kroket en een spel (of een heleboel spellen) kopen. Wat de veiligheid betreft was dit aantal geen issue, de hal is berekend op nog veel meer mensen tijdens bijvoorbeeld een dancefeest en de plattegrond is vooraf uitgebreid gekeurd door de brandweer.

Nog twee verbeterpuntjes: ook de Bring & Buy stand ging bijna ten onder aan het eigen succes, wat mij betreft richten we daar volgend jaar meer ruimte voor in. De rijen bij de ingang hebben ook meer liefde nodig, dit ging in Eindhoven zo goed als vanzelf. Behalve een betere doorloop op zaterdagochtend moeten we ook zorgen voor duidelijke afzetting voor als er toch een rij ontstaat.

Sommige dingen konden we helaas weinig aan doen, zo was het ruilen van de toernooien en verenigingenplein helaas geen optie. De toernooien hadden daar nooit gepast terwijl Lesley van Ducosim nu al bijna dubbel zoveel tafels te vullen had t.o.v. vorig jaar. Volgend jaar kunnen we met een andere indeling alsnog andere keuzes maken. Ook over de parkeerkosten hebben we helaas geen controle, maar gelukkig waren er voldoende alternatieven beschikbaar.
helena schreef: Wat die absurde parkeerkosten betreft: een hele dag parkeren in het transferium + openbaar vervoer voor 5 personen naar de binnenstad kost welgeteld 5 euro!! De trein was ook een prima optie met de aktie van de Spoordeelwinkel (dagkaart 22 euro incl. entree spsp). Hoezo duur?
Precies :lol: Die NS actie doen we volgend jaar natuurlijk opnieuw en het transferium zal er in 2020 ook nog wel staan.

De datum voor 2020 is overigens nog niet 100% zeker, aangezien we nog met de Jaarbeurs in gesprek zijn over de precieze hal(len) die we kunnen gebruiken. Naar verwachting weten we begin van het jaar meer.

Wij gaan hard aan de slag voor de nieuwe editie, hartelijk dank voor alle ervaringen en feedback en heel graag tot volgend jaar!
Spellenspektakel
4 & 5 november 2023 - Jaarbeurs Utrecht
https://spellenspektakel.nl/
21 & 22 oktober 2023 - Flanders Expo Gent
https://nl.spellenspektakel.be/
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games

Bericht door Duiker »

Goed om te lezen dat jullie alle feedback goed oppakken. Als uitgever heb ik er weinig aan toe te voegen. Lekker zo doorgaan! :thumbup:
Keep Exploring Games