Altijd lachwekkend dat 'blanke man' en 'white privilige'. Die bekrompenheid, dat enge beeld, die mensen van een veelal linkse persuasie aan de dag leggen, komt toch wel verdacht dichtbij dat bruine randje van de andere kant van het politieke spectrum.
Ik ben opgegroeid in een landelijke gemeente waar indertijd 1 kebabzaak was, buiten een adoptiekind kwam je daar enkel die witte mensen tegen.

Momenteel woon ik in een stad met een heel sterk mijnverleden; over het algemeen komt iedereen goed overeen. Ik heb vrienden van allerlei slag en afkomst. Dan merk je pas dat racisme geen kleur kent; Polen kijken neer op Italianen, Italianen kijken neer op Turken, Turken kijken neer op Marrokanen, en ja, als Afrikaan ben je helemaal de sjaak. In realiteit krijg je daar ettelijke permutaties bij. Maar... op het einde van de dag zitten we dan leuk op het terras samen te drinken en lol te maken. Of doe eens een reis naar China, daar kent men ook wel wat af van racisme.
Wat vooral de laatste tijd opvalt, is die kramp waarin veelal blanke mensen schieten vanuit een onterecht schuldgevoel. Die kramp vertaalt zich in virtue signalling om toch maar te tonen dat al dat kwaad (veelal uit het verleden) niet strookt met hun denken.
Nog voor het Europese koloniale tijdperk, had je de Mongoolse hordes, of de Romeinse invasies, .... Bij elk imperialisme uit het verleden was slavernij betrokken. Misschien moet ik wel eens gaan aankloppen bij de Italiaanse overheid voor een vergoeding voor al dat leed dat Caesar heeft aangericht. Zelfs nog door hemzelf ontegensprekelijk gedocumenteerd. Ik eis genoegdoening, maar een paar flesjes Barolo elk jaar volstaan.
En als afsluiter, die toestellen die eenieder gebruikt om op dit geliefde forum mee te lezen, waar worden die gemaakt? In de slavenfabrieken van deze tijd? Waar worden de grondstoffen voor deze toestellen ontgonnen? Afrikaanse ertsmijnen?
Er lijken mij dus legio topics waar je beter je energie insteekt, dan het thema van een bordspel, een straatnaam of een standbeeld.