Match Game 7

Voor alle spellen en quizzen op spellengebied.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Re: Match Game 7

Bericht door JeVo »

bijvoorbaatdank schreef:
JeVo schreef: verdorie...
ik ga je alsnog erbij zetten, en een bijzondere vermelding voor je regelen.
Dat hoeft van mij nou ook weer niet. Dan moet je alle scores opnieuw berekenen en dat lijkt het mij niet waard met zo’n overduidelijke winnaar. Bij matchgame 8 doe ik gewoon weer een poging :)
al klaar! en een vierde plaats voor jou.

maar inderdaad zelfs met een hertelling, verandert er verder in de stand niet heel veel.
Dat zouden anderen eens moeten accepteren. ;)
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
JeVo
Standaard moderator

Bericht door JeVo »

rober schreef:
JeVo schreef:
rober schreef: Dank weer voor het organiseren.
Was weer erg leuk en lastig om te doen.
En Afrika was geen gok.
voor jou was het geen gok. maar voor anderen wel...
Ok, dat zou kunnen, maar zou ik niet zo weten. Afbeelding
Wel altijd weer leuk om alle antwoorden te lezen en te bedenken, waarom kwam ik daar niet op Afbeelding
En zonder namen te noemen, maar als lering en vermaak:
soms krijg ik de antwoorden ook zo binnen:

2. Noem 5 spellen over Afrika
Maracaibo... of is dat Cariben? Whatever, nee... ik bedoel Mombasa!! Niet Maracaibio, dat is stom natuurlijk, maar Mombasa!
Jambo natuurlijk
Africa (geen idee, maar is geheid een speltitel :lol: )
7 Wonders (Gizeh ligt daar echt, hahaha) of beter: Amon Ra, sorry het wordt Ra. Geen 7W, te vergezocht. Ra!
Mancala (heeft allerlei namen: ik bedoel, dat spelletje met vakjes en bonen. Heb het thuis liggen, snap er geen reet van)(overigens geen spel over Afrika, maar wel UIT Afrika, ik keur hem goed)
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

JeVo schreef:
rober schreef:
JeVo schreef:
En Afrika was geen gok.
Ok, dat zou kunnen, maar zou ik niet zo weten. Afbeelding
Wel altijd weer leuk om alle antwoorden te lezen en te bedenken, waarom kwam ik daar niet op Afbeelding
En zonder namen te noemen, maar als lering en vermaak:
soms krijg ik de antwoorden ook zo binnen:

2. Noem 5 spellen over Afrika
Maracaibo... of is dat Cariben? Whatever, nee... ik bedoel Mombasa!! Niet Maracaibio, dat is stom natuurlijk, maar Mombasa!
Jambo natuurlijk
Africa (geen idee, maar is geheid een speltitel :lol: )
7 Wonders (Gizeh ligt daar echt, hahaha) of beter: Amon Ra, sorry het wordt Ra. Geen 7W, te vergezocht. Ra!
Mancala (heeft allerlei namen: ik bedoel, dat spelletje met vakjes en bonen. Heb het thuis liggen, snap er geen reet van)(overigens geen spel over Afrika, maar wel UIT Afrika, ik keur hem goed)
:lol: sorry zal het nooit meer doen. Waar wás ik in hemelsnaam.
Afbeelding
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Bridget »

JeVo schreef:

En Afrika was geen gok.
Precies die had ik ook in gedachte... met een K
Everybody has the right to play...
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com
Contacteer:

Bericht door Rubik »

Leuk om te lezen. Een tweede plaats! Dat had ik niet verwacht.

Tip: Kun je bij een volgende uitwerking ook de vraag zelf nog vermelden? Nu was het even zoeken bij welke vraag de antwoorden hoorden.
JeVo
Standaard moderator

Bericht door JeVo »

Rubik schreef: Leuk om te lezen. Een tweede plaats! Dat had ik niet verwacht.

Tip: Kun je bij een volgende uitwerking ook de vraag zelf nog vermelden? Nu was het even zoeken bij welke vraag de antwoorden hoorden.
Goede tip voor de volgende keer.
Maar ik heb het ook bij deze antwoorden erbij gezet.
marcaronie
Matroos

Bericht door marcaronie »

Ik ben weer helemaal Happy!!!

... niet alleen omdat ik gewonnen heb, maar ook om al die geweldige uitslagen, commentaren bij antwoorden en cijfertjes te lezen, haha; helemaal super hoe duidelijk alles weer is neergezet hier!

Hierbij nog mijn winnende werkwijze van deze week (en ook de reden waarom ik dus weer ergens in het midden heb opgestuurd):

Toen ik de vragen las, kwam ik bij maar bij 1 enkele vraag aan 5 antwoorden (gekleurde dobbelstenen, meteen de categorie waar ik 't minst heb gescoord).
Toen heb ik 't maar even een dagje zo gelaten en keek ik de volgende dag nog eens in de spellenkast (drankvraag en Afrika vraag waren daarna ook gevuld).
Pick up & Delivery twijfelde ik nog tussen flash point en Mississippi Queen en bij Driehoeken had ik nog 2 open plekken (2 dagen geleden Marvel Splendor gespeeld en die driehoek kon ik me nog herinneren) tot ik terugdacht aan winnende tactiek van vorige week: kies klassiekers! (vorige week was het dammen/schaken, deze week Halma/Backgammon)

Ik verheug me al op match game 8 die al op de planning staat en dan hoop ik weer (zoals ik in m'n berichtje aan JeVo al had gezet) in de top 5 te eindigen... maar drie keer winnen, is nu toch ook wel een uitdaging :D
KrisZeeland
Garnaal

Bericht door KrisZeeland »

Gefeliciteerd Macaronie!
En bedankt voor het organiseren Jevo, en vooral het uitwerken, dat maakt het lezen van ieders antwoorden extra leuk.

Zodra de vragen van de match bekend zijn zet ik ze op een papiertje, of in noties van mijn telefoon, eerst bekijk ik mijn eigen (kleine) collectie. De rest van de dagen bekijk ik mn Facebook nieuws (wat vol staat met spellen van borspelradar, bordpelwinkels en bordspelverkoopsites) steeds met het lijstje in mn achterhoofd.
En zo kan ik hem langzaam vullen.
Als ik twijfel over een spel, zoek ik er wat extra info over op, ik neem aan dat dat wel mag?

Ik ga dus niet googelen op “bordspellen met driehoeken”. Maar ik zag sagrada ergens voorbij komen, ik dacht dat daar wel eens driehoeken in zouden kunnen zitten, dus dan Google ik plaatjes van sagrada om te zien of het klopt.
Is dat nog binnen de regels?
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Wat betreft Flash Point (was een van mijn antwoorden dacht ik). Daar zit wel degelijk pick up en delivery in als je daarover twijfelt. Als je namelijk een slachtoffer niet zou oppakken en uit het pand sleept zou je namelijk het spel verliezen. Daarin zit hem dus de pick up.

Jammer, dat niemand anders een van de grootste en eerste pick up en delivery spellen Duivelsdriehoek heeft genoemd. Daarbij moet je met een bootje van de ene haven naar de andere haven een product (bijv. suiker) afleveren waarbij je bootje niet opgeslokt mag worden door de storm. Klassieker!

@ KrisZeeland... Ik probeer het eerst altijd uit mijn hoofd. Ik ken gezien ik bij een club en bij andere mensen speel ook veel spellen daarvan, dus niet alleen mijn collectie. Mocht ik dan nog opties open hebben staan, dan kijk ik naar mijn collectie en anders gok ik maar iets.

Zo te zien heb ik dit keer iets teveel gegokt en/of ver door gedacht... :lol:
Afbeelding
Bruno
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Just my luck

Bericht door Bruno »

Ai ai. Het gaat bergafwaarts met m'n zesde zintuig. Ik had niet verwacht dat Container en Panamax zulke obscure titels zouden blijken te zijn. En ook geldt hier weer dat ik beter m'n eerste ingevingen had kunnen insturen. Dat had zeker meer dan tien punten gescheeld. Het verschil tussen middenmoot en top drie. :roll:

Wat betreft opzoeken; Ik tik de titels achteraf wel even in op BGG om de spelling even te checken zodat ik bijvoorbeeld "The Voyages of Marco Polo" inlever in plaats van "Marco Polo". Nutteloos natuurlijk, aangezien in het overzicht weer gewoon MARCO POLO staat. :lol:

Dank weer JeVo!
JeVo
Standaard moderator

Bericht door JeVo »

KrisZeeland schreef: Gefeliciteerd Macaronie!
En bedankt voor het organiseren Jevo, en vooral het uitwerken, dat maakt het lezen van ieders antwoorden extra leuk.

Zodra de vragen van de match bekend zijn zet ik ze op een papiertje, of in noties van mijn telefoon, eerst bekijk ik mijn eigen (kleine) collectie. De rest van de dagen bekijk ik mn Facebook nieuws (wat vol staat met spellen van borspelradar, bordpelwinkels en bordspelverkoopsites) steeds met het lijstje in mn achterhoofd.
En zo kan ik hem langzaam vullen.
Als ik twijfel over een spel, zoek ik er wat extra info over op, ik neem aan dat dat wel mag?

Ik ga dus niet googelen op “bordspellen met driehoeken”. Maar ik zag sagrada ergens voorbij komen, ik dacht dat daar wel eens driehoeken in zouden kunnen zitten, dus dan Google ik plaatjes van sagrada om te zien of het klopt.
Is dat nog binnen de regels?
wat mij betreft is dit precies zoals ik het zou willen.
als je even backgammon googlet om te controleren of dat driehoeken heeft, prima.
maar googlen spellen met driehoeken is inderdaad niet de bedoeling.
JeVo
Standaard moderator

Bericht door JeVo »

WTULTC schreef: Wat betreft Flash Point (was een van mijn antwoorden dacht ik). Daar zit wel degelijk pick up en delivery in als je daarover twijfelt. Als je namelijk een slachtoffer niet zou oppakken en uit het pand sleept zou je namelijk het spel verliezen. Daarin zit hem dus de pick up.

Jammer, dat niemand anders een van de grootste en eerste pick up en delivery spellen Duivelsdriehoek heeft genoemd. Daarbij moet je met een bootje van de ene haven naar de andere haven een product (bijv. suiker) afleveren waarbij je bootje niet opgeslokt mag worden door de storm. Klassieker!
Ik snap Flash point wel, maar het is niet echt een logistiek spel.

het ultieme klassieker die genoemd werd is Auf Achse, terwijl ik het ook heel leuk vond dat Logistico genoemd werd, een oud spel van Cwali.
JeVo
Standaard moderator

Bericht door JeVo »

Bruno schreef: Wat betreft opzoeken; Ik tik de titels achteraf wel even in op BGG om de spelling even te checken zodat ik bijvoorbeeld "The Voyages of Marco Polo" inlever in plaats van "Marco Polo". Nutteloos natuurlijk, aangezien in het overzicht weer gewoon MARCO POLO staat. :lol:

Dank weer JeVo!
Marco Polo komt in het overzicht omdat ik op een gegeven moment moet kiezen welke spelling ik aanhoud.
Afrika of Africa
Mombassa of Mombasa

en zolang het begin hetzelfde is, zoals hierboven, dan staan ze in mijn check list achter elkaar en vervang ik ze vrij snel door 1 schrijfwijze.
zelfs triviant en trivial pursuit haal ik er zo wel uit.
maar the voyages of Marco Polo en Marco Polo staan onder de T en de M. dat is moeilijker
af te vangen

Gelukkig zond iemand Iguazu/Niagara in wat me hielp herinneren dat dat hetzelfde spel was.

Vlak voor de publicatie van de uitslag zag ik opeens dat er nog een THe castles of Burgundy en Castles of Burgundy instonden, die nog moesten worden samengeteld.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

JeVo schreef:
Bruno schreef: Wat betreft opzoeken; Ik tik de titels achteraf wel even in op BGG om de spelling even te checken zodat ik bijvoorbeeld "The Voyages of Marco Polo" inlever in plaats van "Marco Polo". Nutteloos natuurlijk, aangezien in het overzicht weer gewoon MARCO POLO staat. Afbeelding

Dank weer JeVo!
Marco Polo komt in het overzicht omdat ik op een gegeven moment moet kiezen welke spelling ik aanhoud.
Afrika of Africa
Mombassa of Mombasa

en zolang het begin hetzelfde is, zoals hierboven, dan staan ze in mijn check list achter elkaar en vervang ik ze vrij snel door 1 schrijfwijze.
zelfs triviant en trivial pursuit haal ik er zo wel uit.
maar the voyages of Marco Polo en Marco Polo staan onder de T en de M. dat is moeilijker
af te vangen

Gelukkig zond iemand Iguazu/Niagara in wat me hielp herinneren dat dat hetzelfde spel was.

Vlak voor de publicatie van de uitslag zag ik opeens dat er nog een THe castles of Burgundy en Castles of Burgundy instonden, die nog moesten worden samengeteld.
Welke Marco Polo bedoel je dan ook met alleen Marco Polo?

https://boardgamegeek.com/boardgame/2280/marco-polo

https://boardgamegeek.com/boardgame/913 ... expedition

https://boardgamegeek.com/boardgame/23240/marco-polo

En er zijn er nog meer.
JeVo
Standaard moderator

Bericht door JeVo »

de variatie in antwoorden was:
- the voyages of Marco Polo
- Marco Polo

waarvan ik er in mijn goedheid vanuit ben gegaan dat die beide naar dezelfde wezen.
ik zou wel onderscheid hebben gemaakt met Marco Polo II.
Plaats reactie