Top-100 van de Lage Landen 2021 - tel mee af naar #1

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Pura Vida
Kardinaal

Re: Top-100 van de Lage Landen 2021 - tel mee af naar #1

Bericht door Pura Vida »

Willy the Kid schreef:
Alterno schreef: Kingdom buider heb ik grijs gespeeld: wat ik opvallend vind, is dat de uitbreidingen het spel niet echt beter maken.
Je kan nog zoveel versieringen op een drol zetten, hij blijft toch echt stinken.
Waarom gebeurt dit?
Afbeelding

Labels:
Stoopie
Professor Pimpel

Bericht door Stoopie »

Totaal
Gespeeld: 9
In bezit: 7
In Top 20: 1

90-81
Gespeeld: 5 (Mombasa, Kingdom Builder, Regenwormen, Barrage, Caverna)
In bezit: 5 (Tai Pan, Mombasa, Regenwormen, Barrage, Caverna)
In Top 20: 1 (Caverna)

100-91
Gespeeld: 4 (Sint Petersburg, Eufraat en Tigris, Caylus, Machi Koro)
In bezit: 2 (Caylus, Machi Koro)
In Top 20: 0

Het eerste spel uit mijn Top 20 en gelijk een hoge ook: Caverna. Mombasa en Barrage hebben mijn Top 20 net niet gehaald, misschien volgend jaar.
Van mijn ongespeelde spellen wil ik vooral Tai Pan een keer proberen. Heb ik al jaren in mijn bezit, maar is er nog nooit van gekomen. Cartographers wil ik ook wel eens proberen en Roll for the Galaxy ook, maar die vooral omdat deze gemakkelijk op BGA te spelen is.
Alterno
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer

Bericht door Alterno »

Pura Vida schreef:
Willy the Kid schreef:
Alterno schreef: Kingdom buider heb ik grijs gespeeld: wat ik opvallend vind, is dat de uitbreidingen het spel niet echt beter maken.
Je kan nog zoveel versieringen op een drol zetten, hij blijft toch echt stinken.
Waarom gebeurt dit?
Hmmz, even iets rechtzetten: ik vind Kingdom Builder geen slecht spel (je moet het - denk ik - leren spelen), tevens de reden waarom ik het grijs heb gespeeld (en geloof me: het wordt een stuk lastiger met alleen maar grijze speelstukken. :lol: ). De uitbreidingen maken het spel echter blubberiger en meer onoverzichtelijk(, maar dat is mijn persoonlijke mening).

Zo, dat gezegd hebbende: nu snel weer terug naar de lijst. Was het maar vast morgen ....
Sinedia
Grote Dienaar

Bericht door Sinedia »

Totaal:
Gespeeld: 5
In bezit: 3
Top 20: 3

90-81:
Gespeeld: 3 (Regenwormen, Spirit Island, Cartographers)
In bezit: 2 (Regenwormen, Cartographers)
Top 20: 2
(Telt Caverna Duel, want die heb ik wel :))

100-91:
Gespeeld: 2 (Machi Koro, Legenden van Andor)
In bezit: 1 (Machi Koro)
Top 20: 0
Laatst gewijzigd door Sinedia op di 04 mei 2021, 13:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Willy the Kid
Burgemeester

Bericht door Willy the Kid »

Alterno schreef:
Pura Vida schreef:
Willy the Kid schreef:
Waarom gebeurt dit?
Hmmz, even iets rechtzetten: ik vind Kingdom Builder geen slecht spel (je moet het - denk ik - leren spelen), tevens de reden waarom ik her grijs heb gespeeld (en geloof me: het wordt een stuk lastiger met alleen maar grijze speelstukken. :lol: ). De uitbreidingen maken het spel echter blubberiger en meer onoverzichtelijk(, maar dat is mijn persoonlijke mening).

Zo, dat gezegd hebbende: nu snel weer terug naar de lijst. Was het maar vast morgen ....
Zie mijn eigen bijdrage voor deze sectie voor de reden van mijn bericht.
Afbeelding
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

Totaal
Gespeeld: 13
In bezit: 10
In top 20: 0

90 - 81
Gespeeld: 7 (behalve TtA, Spirit Island, Barrage en ook geen interesse in)
In bezit: 5 (Kingdom Builder, Regenwormen, RollftG, Cartographers, Caverna)
In top 20: 0 (maar Kingdom Builder had daar best kunnen staan)

100 - 91
Gespeeld: 6 (St Petersburg, E&T, Andor, Caylus, Chronicles of Crime, Machi Koro)
In bezit: 5 (St Petersburg, Andor, Caylus, Chronicles of Crime, Machi Koro)
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
murzim
Veenboer

Bericht door murzim »

Totaal
Gespeeld: 13
In bezit: 14
In top 20: 1

100 - 91
Gespeeld: 6 (The Isle of Cats, Sint-Petersburg, De Legenden van Andor, Caylus, Chronicles of Crime, Machi Koro)
In bezit: 6 (Idem als gespeeld behalve Chronicles of Crime en Machi Koro die intussen al weer verkocht werden. Daarnaast ook nog Eufraat & Tigris en De Dwergen van Nidavellir die nog op de pile of shame of liggen.)

90 - 81
Gespeeld: 7 (Tai Pan, Kingdom Builder, Regenwormen, Roll for the Galaxy, Regenwormen, Cartographers, Caverna)
In bezit: 8 (Idem als gespeeld + Mombasa)
In top 20: 1 (Cartographers op nummer 14)

Altijd met veel spanning uitkijkend naar de bekendmaking van de top 100. Dit jaar maakte ik gebruik van de Pub Meeple Engine om mijn lijstje en die van mijn huisgenoten samen te stellen. Uit mijn top 20 voorlopg enkel nog maar Cartographers. Roll for the Galaxy stond er vorig jaar nog in maar die is recent niet meer op tafel gekomen dus die viel af.

En elk jaar weer word ik met de neus op de feiten gedrukt dat er te veel spellen op de pile of shame liggen: Mombasa, Eufraat & Tigris en De Dwergen van Nidavellir maar die laatste is nog maar net toegevoegd aan de collectie. Gelukkig wordt er ook plaats gemaakt: Machi Koro en Chronicles of Crime verloren al na enkele beurten hun glans voor ons.
Afbeelding
freeze
Stamhoofd

Bericht door freeze »

Totaal
Gespeeld: 4
In bezit: 2
In top 20: 1

100-91
Gespeeld: 2 (Chronicles of Crime, Machi Koro)
In bezit: -
In top 20: -

90-81
Gespeeld: 2 (Regenwormen, Caverna)
In bezit: 2 (Regenwormen, Mombasa)
In top 20: 1 (Regenwormen)
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

Afbeelding
MADG0BLIN
Stamhoofd

Bericht door MADG0BLIN »

Totaal:
Gespeeld: 14
In bezit: 6

100-91
Gespeeld: 4 (Blood Rage, Machi Koro, Chronicles of Chrime, Legenden van Andor)
In Bezit: 1 (Twilight Struggle)

90-81
Gespeeld: 5 (Mombasa, Kingdom Builder, Regenwormen, Roll for the Galaxy, Caverna)
In Bezit: 3 (Kingdom Builder, Regenwormen, Caverna)

80-71
Gespeeld: 5 (Take5!, Century: de specerijenroute, boonanza, Targi, Imperial Settlers)
In Bezit: 2, (Century, de specerijenroute, boonanza)

Van deze lijst was ik het meest onder te indruk van Targi van de spellen die ik heb gespeeld, recentelijk voor het eerst gespeeld en dat zat erg goed in elkaar. Marco Polo II ben ik ook erg benieuwd naar.
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Wederom 10 spellen waarvan ik er veel heb gespeeld, gehad en allemaal ook weer heb weggedaan. Een deel vond ik matig tot slecht, namelijk Century, Alhambra, Boonanza en Imperial Settlers.

80-71:
Gespeeld: 9 (Take 5!, Century, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp, Marco Polo II, Trajan, Imperial Settlers)
In bezit: 0

Totaal:
Gespeeld: 24
In bezit: 2
Top 20: 1

Dan wat betreft de leuke spellen, Trajan en Het Dorp had ik tot dit jaar vaak (of zelfs altijd) in mijn eigen top 20 staan. Marco Polo II heb ik even overwogen, fantastische auteurs! Take 5! en Targi hebben mij trouwens ook gesmaakt, maar niet voldoende voor een plekje in mijn top 20.
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

Totaal:
Gespeeld: 16
In bezit: 6
In top 20: 2: Cartographers, Chronicles of crime

81-90
Gespeeld:8 tai pan, mombasa, kingdom builder, regenwormen, spirit island, cartographers, barrage, caverna
In bezit:4 kingdom builder, regenwormen, cartographers, barrrage
In top 20:1 cartographers

Cartographers heb ik afgelopen jaar leren kennen en ook best wel eens solo gespeeld. Heerlijk tekenen, kleuren en dat zo optimaal mogelijk proberen te doen. FIjn!
Spirit island staat niet in mijn top 20, maar stond aan het randje! In 2020 leren kennen en wat een gaaf spel! En er valt nog zoveel te ontdekken ook!
Barrage is er ook zo een die bij mij net buiten de top 20 valt, wat met name komt doordta het te weinig opt afel komt. Solo is deze niks voor mij, maar medespelers vinden in coronatijd als je vriend deze niet wil doen, is lastig. Afgelopen weekend gelukkig wel weer eens voor elkaar gekregen. Met iemand gespeeld die het gelijk doorhad na de uitleg en met de tiebreaker van me gewonnen heeft! Wat een spannende pot!

roll for the galaxy wil ik zeker nog eens proberen. Through the ages ook, mensen in mijn omgeving zijn enthousiast, maar het is nog niet gelukt me er toe te zetten. Zo voelt het.

----------------------------
91-100
Gespeeld: 8 (Machi Koro, Chronicles of Chrime, Caylus, Legenden van Andor, Sint Petersburg, blood rage, dwergen van nidavellir, caylus)
In Bezit: 2 (chronicles of crime, legenden van andor)
In Top 20: 1 (chronicles of crime)
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

Totaal:
Gespeeld: 26
In bezit: 11
In top 20: 2: Cartographers, Chronicles of crime

71-80
Gespeeld:10 take 5, century, my city. alhambra, boonanza, targi, het dorp, marco polo II, trajan, imperial settlers
In bezit: 5 alhambra, boonanza, het dorp, trajan, imperial settlers

Wow er is alweer een nieuwe gepost! Zo kijk je een dag niet en loop je achter de feiten aan! Snel deze ook maar eens bekijken en vergelijken!

take 5 sinds corona weer meer gaan spelen, online dan wel. Altijd hilariteit alom, al ben ik me er van bewust dat hier ook wel enige tactiek in zit en het serieuzer te spelen is dan wij doen.
My city vond ik erg leuk! Samen met aicirtap gespeeld en we hebben er veel plezier aan beleefd! Een simpele legacy en gewoon lekker spelen met af en toe wat regels die wijzigen, heerlijk ook! Daarna zat er nog genoeg materiaal in om met 2 andere mensen nog een keer te spelen en dus verkocht.
het dorp en trajan zijn mijn top 20 net uit verdwenen helaas, terwijl ik het beide toch echt een goed spel vind. Maar ja, keuzes!

Wat blijft deze top 100 toch heerlijk om mee bezig te zijn! Vooraf met lijstje maken en insturen. En nu met het aftellen en bedenken over wat en hoe. Fijn! Dank!

----------------
81-90
Gespeeld:8 tai pan, mombasa, kingdom builder, regenwormen, spirit island, cartographers, barrage, caverna
In bezit:4 kingdom builder, regenwormen, cartographers, barrrage
In top 20:1 cartographers

91-100
Gespeeld: 8 (Machi Koro, Chronicles of Chrime, Caylus, Legenden van Andor, Sint Petersburg, blood rage, dwergen van nidavellir, caylus)
In Bezit: 2 (chronicles of crime, legenden van andor)
In Top 20: 1 (chronicles of crime)[/quote]
Laatst gewijzigd door humske op wo 05 mei 2021, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Stoopie
Professor Pimpel

Bericht door Stoopie »

Bijna alle spellen van vandaag gespeeld en vele ook in bezit. Zag dat ik Marco Polo II helemaal niet in mijn top 20 heb staan, terwijl ik deze leuker vind dan Marco Polo die er wel in staat.
Boonanza echt al veel te lang niet meer gespeeld. Ik dacht dat deze korte tijd als Alpha spel op BGA stond, maar kan er niks meer over terugvinden. Jammer!

Totaal
Gespeeld: 18
In bezit: 14
In Top 20: 2

80-71
Gespeeld: 9 (Take5!, Century, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp, Marco Polo II, Trajan, Imperial Settlers)
In bezit: 7 (Century, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp, Marco Polo II, Trajan)
In Top 20: 1 (Trajan)

90-81
Gespeeld: 5 (Mombasa, Kingdom Builder, Regenwormen, Barrage, Caverna)
In bezit: 5 (Tai Pan, Mombasa, Regenwormen, Barrage, Caverna)
In Top 20: 1 (Caverna)

100-91
Gespeeld: 4 (Sint Petersburg, Eufraat en Tigris, Caylus, Machi Koro)
In bezit: 2 (Caylus, Machi Koro)
Geerius
Party Animal

Bericht door Geerius »

Totaal: Bijgewerkt 100-71
Gespeeld: 14
In bezit: 1
Interesse: 1

80-71:
Gespeeld: 4 (Take 5, Century, Marco Polo II, Imperial Settlers)
In bezit: 1 (Take 5)
Interesse: 0 (-)

90-81:
Gespeeld: 6 (Through The Ages (Steam), Kingdom Builder (BGA), Regenwormen, Spirit Island, Roll for the Galaxy, Barrage)
In bezit: 0 (-)
Interesse: 0 (-)

100-91:
Gespeeld: 4 (Sint Petersburg (BGA), Andor, Blood Rage, Caylus)
In bezit: 0 (-)
Interesse: 1 (Nidavellir)
Afbeelding
Afbeelding