Voor mij is er één reden waardoor Magic echt leuk is (er zijn er natuurlijk nog wel meer, maar dit is de voornaamste): Het spel naar je eigen hand zetten.Het begint misschien off topic te raken, maar wat is het dan wel.
Ik geef even een paar voorbeelden.
Als je niet van de geluksfactor in een spel houdt, dan stop je er zoveel mogelijk kaarten in waarmee je kan beïnvloeden welke kaarten je de volgende beurt pakt.
Als je er van houdt om de tegenstander te dwarsbomen, dan stop je er kaarten in die de tegenstander afrekenen op de hoeveelheid kaarten die hij in zijn handen heeft, zorg je dat je alles tegenhoudt wat hij speelt of verwijder je alles direct nadat hij het gespeeld heeft.
Als je er van houdt om bijna onsterfelijk te zijn, dan stop je er zo veel mogelijk tijdrek kaarten in die je net zo lang in leven houden tot dat de tegenstander niets meer over heeft om te winnen, waarna je hem rustig kan overwinnen met een klein en eenzaam riddertje dat normaalgesproken in de eerste slag al gesneuveld zou zijn.
En zo zijn er nog veel meer stategieën te bedenken.
Kortom, je kan het spel zo maken zoals jij het leuk vindt, en als de tegenstander dat ook doet (wat wel de bedoeling is), dan wordt elk spel een soort van karakterstrijd.
Ik hoop dat dit voldoende uitleg is.