Spiel 2022: indrukken, foto's, verslagjes, ontdekkingen,...

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Renehindriks
Grote Dienaar

Re: Spiel 2022: indrukken, foto's, verslagjes, ontdekkingen,

Bericht door Renehindriks »

pieter.schutz schreef:
Renehindriks schreef: - Erg veel spellen waren al op donderdag uitverkocht, in de loop van vrijdag al een paar anderen. Lijkt mij een erg slechte marketing, maar ok..
Dat was helaas vaak geen keuze. Heel veel is in de douane blijven hangen door de stakingen in de haven van Hamburg.
Ok, bij overmacht is het niet anders natuurlijk. Maar bijvoorbeeld bij Cat in the box was het van tevoren al duidelijk dat er maar 250 verkocht zouden worden en bij Splendor Duel maar 100 per dag. Terwijl van tevoren ook al wel duidelijk was dat dit 2 van de grootste hits zouden worden.

Labels:
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Gisteren 1 dag naar Spiel geweest.
Spiel is voor mij toch vooral de ervaring, cult of the new heb ik niet zo veel mee, ik wacht liever een paar jaar af hoe iets blijkt te bevallen.
Qua ervaring miste ik in elk geval de Heidelberger meuk stand wel een beetje. Er was iets wat er op leek, maar vroeger was het toch groter in mijn herinnering. Wat ik niet miste was de drukte: volgens mij minstens even druk als mijn laatste keer, 2019, en in de rij voor de bus vanaf p10 (om 10.15) zelfs drukker, volgens mij - zeker wat betreft de rij die voor de bus stond toen wij net wegreden en waar we dus net op tijd voor waren. Mondkapjes wil ik het maar niet te veel over hebben - ik had ‘m op net als iedereen volgens mij, behalve op het moment dat ik even op mijn metgezel moest wachten, 3 M&M’s naar binnen schoof (op een plek waar het erg rustig was om mij heen) en door een sani scout werd aangesproken dat dat toch echt alleen mocht in de foodcorners. Stom van mij natuurlijk - ik vergeet altijd weer dat aerosolen en besmettingsrisico ophouden op plekken waar je mag eten.

Spellen? Uiteraard een 18xx gekocht, 1880 China, zonder verder te bekijken. 18Mag had ik van tevoren wel bekeken en leek mij een drama, leuk dat Lonny de grenzen van het genre opzoekt, maar hij gaat daarbij soms iets te ver wat mij betreft. Over Lonny gesproken, bij die stand (comb. met Gotha games) First Class opgepikt voor 20. Een spel wat al heel lang op de shortlist stond en voor deze prijs toch goed te doen is. Wel bijna laten staan omdat 2 double-o en 1 gotha medewerkers een 18xx aan het spelen waren zonder bezoekers en mij compleet negeerden terwijl ik met dat spel in de hand de aandacht probeerde te trekken…
Daarnaast 2 Zooloretto uitbreidingen bij Abacus samen voor 5, geen topspel maar toch een Schacht, voor deze prijs leuk om te kijken wat het doet. En hoesjes bij Giochix, lekker goedkoop voor 1 of 1,5 per pakje van 100.
Metgezel heeft Ultimate Railroads meegenomen waarvan wij alleen de Azië module nog niet kennen, ben benieuwd.
Gekeken bij:
Age of Civilization: leuk civ light kaartspelletje. Was voor 15 wel meegegaan, voor 25 toch net te veel twijfel.
Woodcraft: van tevoren ook over gepost. Ziet er inderdaad best leuk uit, maar was toch niet genoeg overtuigd wat het zou toevoegen aan een collectie met oa Crystal Palace en een hele rits Tascini “T” spellen, dus laten liggen.
Autobahn: ook goede verwachtingen, maar ter plekke toch wat twijfel over de 2P ervaring. Misschien later nog eens.
Femdorf (oid, de nieuwe Friese): deze zag er nog het leukst uit, maar het was te druk om echt een goed beeld te krijgen. Ik zag de markt van Hoogspanning, een actiebordje waarbij niet elke speler elke beurt dezelfde actie kan doen als de voorganger en waar de acties steeds beter worden, gebouwen met verschillende functies, etc. Leuk! Maar niet blind voor 50 leuk, maar bovenaan de shortlist leuk.

Verder eens met een eerdere post, previews van nog te kickstarten spullen. Onder andere een 18xx roll&write gezien, klinkt interessant op zijn minst, maar dus niet mee te nemen. Hoeft van mij niet zo.
El Rubinio
Professor Pimpel

Bericht door El Rubinio »

Renehindriks schreef:
pieter.schutz schreef:
Renehindriks schreef: - Erg veel spellen waren al op donderdag uitverkocht, in de loop van vrijdag al een paar anderen. Lijkt mij een erg slechte marketing, maar ok..
Dat was helaas vaak geen keuze. Heel veel is in de douane blijven hangen door de stakingen in de haven van Hamburg.
Ok, bij overmacht is het niet anders natuurlijk. Maar bijvoorbeeld bij Cat in the box was het van tevoren al duidelijk dat er maar 250 verkocht zouden worden en bij Splendor Duel maar 100 per dag. Terwijl van tevoren ook al wel duidelijk was dat dit 2 van de grootste hits zouden worden.
Ik betwijfel of de buzz rond een spel die ontstaat op tijd genoeg was om de printrun van een spel te verhogen, of een nieuwe in te plannen. Ik heb nog niet de indruk dat de logistieke keten alweer back to normal is…
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

El Rubinio schreef:
Renehindriks schreef:
pieter.schutz schreef:
Ik betwijfel of de buzz rond een spel die ontstaat op tijd genoeg was om de printrun van een spel te verhogen, of een nieuwe in te plannen. Ik heb nog niet de indruk dat de logistieke keten alweer back to normal is…
Denk ik ook. Buiten de beurs zijn ook al veel exemplaren vergeven aan de vaste verkooppunten in de straat en online die pre orders hebben uitstaan voor de verkoop. Wat daarna overblijft van de voorraad gaat mee naar Spiel.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

Renehindriks schreef:
pieter.schutz schreef:
Wellicht heeft de productie, transport en uitlevering van bijvoorbeeld Cat in the Box een vertraging opgelopen, waardoor de uitgever alleen de optie had om een bescheiden lading in te vliegen (tegen forse meerkosten). Zoiets lijkt mij het tegendeel van slechte marketing.
Enrico
Caballero

Bericht door Enrico »

Zondagavond, tegen 11 uur. Ik zit enigszins onderuitgezakt op de bank van "mijn" appartement in het Ruhrgebiet (helaas wat verder van Essen deze keer) na te genieten van 5 dagen Spiel. Het begon woensdag met de persdag en vandaag rondde ik nog een spelletje af toen menig stand al met de grond gelijk was gemaakt.

Ik heb liefst 28 spellen kunnen spelen, meer dan ooit en dat geeft toch wel aan dat het niet heel erg druk is geweest. Voor zover je daarvan kunt spreken met 147.000 bezoekers. Menig uitgever had de demo's prima voorbereid en een verkorte versie als demo gemaakt. Een enkele keer waren zelfs de tegels al vastgelijmd op het spelbord. Hierdoor konden aanzienlijk meer liefhebbers kennismaken met de spellen.

Een échte topper kan ik niet noemen, al waren Eternal Palace, Foxy, Woodcraft, Tribes of the Wind, Akropolis en Fabelland zeker de moeite waard.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Mijn bezoek duurde dit jaar drie dagen. Gisteravond kwam ik thuis, vandaag heb ik deels benut om een verslag van donderdag te schrijven. Vrijdag en zaterdag volgen later deze week.
Afbeelding
MikeBzonderpuntje
Caballero

Bericht door MikeBzonderpuntje »

Heb me dit jaar vooral op de 2e hands markt gericht dmv de BGG auction, en daar op donderdag en vrijdag de nodige tientallen items gekocht (en in mindere mate verkocht).

Inmiddels is Essen voor mij niet meer zo noodzakelijk qua nieuwe aanschaffen. Veel komt via Kickstarter al in huis, en voor de aanbiedingen hoef je het allang niet meer te doen. Ik merk al jaren dat niet elk nieuw spel de hype waard is. Mocht ik iets missen komt het een jaar (of wat) later alsnog wel, al dan niet 2e hands.

De paar nieuwe dingen die ik bij voorbaat de moeite waard vond om mee te nemen:
Harald Enokksons was er eindelijk weer eens met zijn uitgaves onder de noemer Mondainai. Ter plaatse Swedisch Election 2022 gespeeld en meegenomen, evenals het quirky Yimby dat zaterdag op tafel kwam. Beide unieke spellen.

Findorff, de nieuwe Friese, op donderdagavond gespeeld. Het spel had al mijn interesse na het lezen van de regels, na het spelen veranderde dat in must-have. Top spel, dat een stuk vlotter lijkt te spelen dan bijv. Fayum.

Ook Friese's nieuwe korte kaartspel Fasanerie meegenomen. Vanavond gespeeld met mijn zoon, prima filler.

Qua filler gaat een goede Oink bij mij er altijd wel in, dus weer een drietal meegenomen. Naast Insider Black uit 2020 ook het nieuwe en erg leuke Town66. Ter plekke bleek er ook een nog nieuwer spel te zijn dat op Spiel uitkwam en nog niet op BGG vermeld staat: op goed geluk ook het kersverse Quickity Pickity meegenomen dat deze week vast nog op tafel komt.

Aangezien ik Mindclash spellen behalve erg fraai ook erg fascinerend vind toch maar het "makkelijkere" Astra gekocht ondanks dat ik de vormgeving niet zo bijzonder vind. Maar bij het spelen op zaterdagavond bleek het spel (gelukkig) prima in orde. Voor Mindclash absoluut een "luchtig familiespel", een categorie waar ik vaak wat minder mee heb. Maar Astra speelt lekker weg en heeft voldoende beslissingen. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik Astra enigszins uit completionisme kocht (de andere Mindclash games had ik al, of zijn gekickstartered), maar ben blij met hoe het speelt. Ook in de categorie completionisme toch maar de uitbreiding van Tiny Epic Dungeons meegenomen bij Gamelyn. Want dat was het enige uit de Tiny Epic reeks dat ik nog niet had, en ik blijf de serie leuk vinden.

Aangezien afgelopen week ook oa de Kickstarters van Four Humours (leuk spel!) Ragnarocks (prima opvolger van Santorini) en ISS Vanguard binnenkwamen (moet ik nog tijd voor inplannen...) wordt het de komende maanden plannen om alles gespeeld te krijgen, zeker van de grote 2e hands voorraad die me nu vanaf de tafel aanstaart...

Wat me verder erg opviel: de steeds groter wordende hoeveelheid "business to business" stands van bijvoorbeeld fabrikanten voor uitgevers.

En dat er ook steeds meer "pimp my boardgame" stands bij komen, afgezien van de al bekende dobbelstenen en houten inlays en spelonderdelenstands zag ik dit jaar weer meer stands met leuke hebbedingetjes: met name Eurohell had prachtige 3D prints te koop om je spellen visueel nog aantrekkelijker te maken.

Heb me wel rotgezocht naar een stand die "ouderwetse" doorzichtige kaartdoosjes verkocht. Voorheen was er altijd wel ergens een Koreaan standje te bekennen die daarin grossierde, die heb ik dit jaar helaas niet gevonden.
MADG0BLIN
Stamhoofd

Bericht door MADG0BLIN »

Dit jaar voor het eerst 4 dagen geweest. Ontzettend leuke tijd gehad weer. Donderdag en vrijdag waren prima te doen qua drukte. Ik vond zaterdag weer ontzettend druk en zondag was weer een stuk rustiger.

Op donderdag bij binnenkomst direct bij Galileo Project gaan zitten. Een leuk tableau building spel waar ik niet eerder van gehoord had, maar beviel prima. Een vriend van me heeft hem gekocht en hij kwam s'avonds in het hotel ook weer op tafel.
Voor de rest lekker over de beurs gelopen, nieuwe spellen bekeken e.e.a. aangeschaft.
Op vrijdag een demo gehad bij Oathsworn, ik had de kickstarter met veel interesse bekeken, maar niet aangeschaft. De manier waarop de demo werd gegeven zorgde er bijna voor dat ik hem alsnog daar aanschafte, maar dat was een waar feest. De designer deed het zo ontzettend leuk dat je het verhaal ingezogen werd. Chapeau!
Op zaterdag Beetle to the Bubble gespeeld, het ziet er ontzettend zoet en roze uit, maar onder de motorkap een gemeen spelletje met interessante keuzes. Deze direct aanschaft.

De middag demo's gegeven van Viticulture World en Wingspan Asia voor Stonemaier en daarbij ontzettend veel leuke mensen ontmoet en gesproken.
Al met al een toffe tijd geweest en ga deze week maar even gebruiken om bij te komen. :lol:

Wat impressie foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

MADG0BLIN schreef: Afbeelding
Dat ben ik! :lol: :lol:
Ik ben degene met de rode rugzak. Rechts degene met wie ik al jaren naar Spiel ga.
Het moet vroeg op de dag zijn geweest want vrij snel had ik een tas in handen met 1880 China erin, die zie ik hier nog niet.
lordyazos
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Yannick

Bericht door lordyazos »

Kort verslagje van Essen Spiel

Vrijdag 7/10
Opstaan in Duisburg (op donderdagavond vertrokken) en genieten van een vers ontbijtje. Altijd fijn om vers geperst fruitsap te hebben en lekkere verse eitjes.
Daarna de auto in. Onderweg naar wat voor mij het hoogtepunt van het jaar is. Essen SPIEL!.
Wat had ik er zin in. Na wa zoeken voor parking (dit jaar 3 dagen in geslaagd om in de naburige straten GRATIS te parkeren, spaarde me weer extra geld uit ;) )
Vrijdag leek het ons vrij rustig, Hal 3 die normaal overladen vol is, was heel fijn vertoeven.
Maar goed even een overzicht van alles wat gespeeld en gekocht werd:
Mystic scROLLS: Leuke dobbel, maar niet om de kast te vullen. Speelt heel snel als filler.
Akropolis: Zeer fijn spel! Enkel jammer dat het helemaal verkeerd werd uitgelegd. Gelukkig zat er een regelboekje in de doos. Ik dacht al dat er iets niet klopte tijdens het spelen. Niet gekocht, vrienden van ons wel.
Armadillo: Fijne korte dobbel. Snel van je kaarten afgeraken door juist te dobbelen. Heel snel. komt na Essen waarschijnlijk in de collectie.
That Old Wallpaper: Super fijn, maar niet voor 2 spelers denk ik. Demoër was blijkbaar moe, maar gelukkig kwam er iemand anders langs die het spel wel goed kende. Komt niet in de collectie, is niet goed met twee spelers.
IceCool: Spel kende we al, was vooral om de app Dized uit te proberen. Wat een zalige app, die legt je het spel zo goed uit. Ik zie een toekomst voor beuren gedreven op tablets die de uitleg geven. Zeker dat je een spel juist speelt ;) App staat op mijn ipad nu.
Maui: Leuke tegellegger, niet meer dan dat. Fijn om gespeeld te hebben. Niet in de collectie.
Tokaido Duo: Net zoals zijn grote broer, duurt te lang voor wat het is. Niet gekocht dus.
Kites: Topper van formaat, snel chaos, coöp,... In de collectie en in het hotel al meteen gespeeld.
Tussen door nog de lekkere chaos van de tweede hands verkoop en mathtrade

Zaterdag 8/10
Opstaan in een ander hotel, dichter bij de beurs. Ook ni genoten van een lekker ontbijtje en dan meteen naar de beurs, op 10 minuten van het hotel naar de beurs. Oh een weer gratis parking.
Ook vandaag heel wat gespeeld:
Battle Fries: Kort snel kaartspel, niet voor de collectie.
Coatl: the card game: Goed en snel, vrienden kochten dit.
Betta: Spel waarbij je vissen in een zee zet door kaarten over elkaar te plaatsen en motiefjes te vormen, niet zo speciaal, dus niet mee naar huis.
Stella Dixit: Leuke variant van dixit. Ik won! gebeurd niet vaak in zo'n spellen dus ik ging naar huis met een playmat als prijs. (Niet dat ik het spel heb, maar toch)
Caldera Park: de nieuwe versie van Savanna Park, heel crunchy en het betere spel, maar toch zal dit Savanna park niet vervangen in de kast. Ik hou meer van de eenvoud in die soort spel.
Evora: Meerderheden spel, topper van formaat. Goed met twee spelers, uitleg gekregen door de designer, meteen gekocht!
Vegetable Stock: super snel koreaans of japans of chinees kaartspel. je probeert een markt van groeten te laten boomen of ontploffen. Meteen gekocht, leuke filler.
My Shelfie: Leek me op het eerste zicht verwaarloosbaar, maar blij dat ik hem speelde. Echt heel fijn spel. Meteen gekocht en een mooi deal gesloten met Barrage erbij.

Zondag 9/10
Laatste dagje SPIEL.
Veel gespeeld:
Wonderwoods: Niet zo special, waarschijnlijk leuker met meer spelers.
Kokopelli: Uitleg door de master himself Stefan Feld. Top spel, mijn vriendin vond het minder dus niet mee naar huis.
Decorum: Leuk, maar niet echt herspeelbaar.
Red 7: Snel tussendoortje
Federation: Het beste spel van SPIEL dit jaar. Jammer dat ze uitverkocht waren.
Yosemite: Niet speciaal klopt ook niet volledig.
Tucano: Snel en leuk.
Ouch!: Wel eens grappig, zeker niet voor de kast.
The Great split: Leuke variant op i split you choose een van de leukere mechanismes.
Come Together: Leuke worker Placement, komt na SPIEL zeker in de collectie.

Conclusie:
Essen SPIEL was weer top! Veel gespeeld, veel gekocht. Ik ga volgend jaar zeker terug.

Ik kocht:
NIEUW: Sabika, Tiletum, Kites, Barrage, My Shelfie, Evora, Vegetable Stock
KICKSTARTERS: Autobahn, Dom Pierre, Impression
TWEEDEHANDS: Morroco, Tides Of Time, Johari, Aldabas, Staufer Dynastie, The last Garden, Padoria, Rising 5
MATHTRADE: Euphoria, Cloudage, Estoril City of Spies, Queen of hansa, Alexandria
Afbeelding
Bored Gaymer
Fabrieksmanager

Bericht door Bored Gaymer »

Wij waren woensdagmiddag richting Essen gereden en zaten in een hotel 13 minuten van de beurs vandaan. Prima te doen. Wij zijn donderdag en vrijdag naar Spiel gegaan. Het was vooral heel fijn er weer te zijn na 3 jaar. Voor mijn gevoel was het drukker dan ik verwacht had en de mondmaskers hadden van mij niet gehoeven, maar op zich geen probleem om te dragen. Alhoewel, aan het eind van de middag begint het toch wel een beetje klammig te worden met dat ding. :roll:

Qua spellen was het eigenlijk hetzelfde als de laatste paar keer: voor aanbiedingen en kortingen hoef je eigenlijk niet te gaan / spellen beperkt op voorraad of al na het eerste uur uitverkocht en de tijd van gratis promos of weggevertjes is ook wel voorbij. Wat ik nu ook merkte bij mijzelf is spellen zien en proberen en het leuk vinden en dan via BGG erachter komen dat het een Kickstarter was en er ook een deluxe editie van is met extra content en die is dan niet te koop op Spiel. Dan hoeft het voor mij eigenlijk niet meer. Voorbeelden hiervan zijn Flamecraft en Eternal Palace, die heb ik dan ook laten liggen in de hoop ergens anders nog wel een KS editie op de kop te kunnen tikken.
Ook bar slechte uitleg krijgen was ook weer een dingetje en foutieve informatie krijgen bij kraampjes. Bijvoorbeeld vragen om een Engelse versie van Meadow, te horen krijgen dat die niet bestaat en nergens op Spiel te krijgen is en dan vervolgens op Facebook mensen zien die een Engelse kopie hebben gekocht. Zucht.

We hebben dit keer wel veel spellen kunnen proberen voor ons doen, of iig een uitleg en 1 of 2 rondes kunnen proberen. Dit was wel prettig. We hadden ieder 10 spellen uitgekozen vantevoren en het grootste deel ervan kunnen uitproberen waarna we toch besloten het niet te kopen. Uiteindelijk maar een klein aantal spellen gekocht maar weloverwogen keuzes.

Wel gekocht, maar eigenlijk schandalig voor wat het is: Wordcraft van Artipia Games. 20 euro voor letterlijk 1 pakje kaarten en wat blokjes.

Dit was ook de eerste keer dat we echt beide dagen er al een uur voor opening waren en tot sluit hebben rondgelopen. Volgend jaar zijn we er hopelijk weer wat ons betreft!
"I am a tattooed sexy dancing monkey"
Nautilus
Garnaal

Bericht door Nautilus »

We hebben de beurs op vrijdag en zaterdag bezocht. Het was drukker dan vorig jaar, maar nog niet zo druk als pre-corona. Er was voldoende ruimte en je kon makkelijk doorlopen.

Wat opviel dit jaar waren de vele kickstarters en kleine ontwikkelaars die op zoek waren naar een distributeur voor hun spel(len).

Wat aankopen betreft was het jammer dat Great Western Trail en Lacrimosa al snel uitverkocht waren. De uitverkoop bij Portal Games was populair bij onze groep (beide dagen bezocht). Mijn grootste aankoop dit jaar is Barrage met uitbreidingen.
MADG0BLIN
Stamhoofd

Bericht door MADG0BLIN »

Lord Leuber schreef:
MADG0BLIN schreef: Afbeelding
Dat ben ik! :lol: :lol:
Ik ben degene met de rode rugzak. Rechts degene met wie ik al jaren naar Spiel ga.
Het moet vroeg op de dag zijn geweest want vrij snel had ik een tas in handen met 1880 China erin, die zie ik hier nog niet.

Haha, dat is wel heel toevallig! Was inderdaad direct aan het begin, denk hal 6 als ik het me goed herinner.
Afbeelding
olavf
El Capitan

Bericht door olavf »

Ik ben vier dagen geweest en heb me uitstekend vermaakt. Na 2 jaar afwezigheid voelde het op alle dagen in de gangpaden minder druk dan ik gewend was, aan de tafels was het soms lastig om een plekje te vinden.

Woensdagavond in het hotel kon ik aanschuiven bij francobollus voor een potje Scout. Erg goed! Aangeschaft en nog meerdere potjes gespeeld later in de week (die ook weer tot aankopen leidden bij nadere spelers).

Alle dagen op de beurs alleen op pad geweest, behalve soms aan de start van de dag. Ik vind opletten waar mijn vrienden zijn te vermoeiend. Soms is alleen zijn een voordeel, soms een nadeel.

Donderdag gespeeld:
Orichalque van Bruno Cathala (zal ik Nederland verschijnen bij HOT als Orichalcum). Ziet er prachtig uit, mooi groot materiaal. Mijn 3 medespelers (ze woonden in Nederland, maar spraken geen Nederlands; een Griek, een Italiaan en een Portugees) hadden maar één dag en wilde snel verder, maar ik ben benieuwd naar een volledig spel.
Rainforest met een Duitse vader en zoon. Verrassend leuk. Zit meer in dan op het eerste oog lijkt. Uiteindelijk op zondag als laatste aankoop meegenomen.
Om de hoek aangeschoven bij Akropolis. Samen met een Duits stel zelf de regels doorgenomen. De stand was vol met prachtige demontrateurs die het helaas te druk hadden met mooi wezen en met elkaar. Heel eenvoudige regels en vlot te spelen. Meegenomen.
Turing Machine keek ik naar uit. Helaas was de uitleg niet toereikend voor een prettige spelervaring.
Triggs. Nieuwe flip & write van NSV. Eenvoudig, maar valt thuis vast in de smaak. Wacht wel op de uitgaven van White Goblin (die bijna alle titels van nsv doen).
Die Wandelnde Türme voelt als That's Life met een memory element. Ziet er geweldig uit op tafel en is een erg leuk en dynamisch familiespel. Nederlandse versie?
Combi-Nations. Hiervan had ik het prototype al gespeeld. Leuk, vlot tegellegspel. Gestroomlijnd zoals we gewend zijn van Corné van Moorsel (de ontwerper). Deze ging mee naar huis.
Biotopia, een spel over vlinders, ziet er prachtig uit, maar heeft niet zoveel om het lijf. Wel bij een hele enthousiaste groep Deense ontwerpers.
Ecosfera: nog meer natuurthema. Waarschijnlijk de mooiste vormgeving die ik gezien heb op de beurs. Uitleg gekregen en meegekeken bij een potje. Interessante coöperatieve deckbuilder waarbij je met je startkaarten kaarten uit de eerste rij kunt kopen, die je nodig hebt om kaarten uit de tweede rij te kopen. In de gaten houden.
Splito. Kaartenspel waarbij je speelt tussen je buurspelers. Aan het einde van het spel vermenigvuldig je de scores links en rechts van je. Ook hier weer mooie vormgeving. Werkt vast goed met een grotere groep.
's Avonds alleen nog zitten meekijken met een potje Heat: leek veel op Flamme Rouge, waarbij ik wel van wielrennen houd, maar niets met auto's heb. Dus die hoeft niet voor mij.

Vrijdag begonnen met Evergreen. Verkorte versie van het spel gespeeld. Erg slim: je speelt solitair op je eigen bord, maar door de score aan het einde van het spel ben je toch verplicht elke beurt erg goed op je tegenstanders te letten. Deze ga ik wel kopen (alleen de Duitse versie was nu nog beschikbaar).
Tijd voor 2 kleine houten spellen: Tokan bij Steffen Spiele en Waldmeister bij Gerhard Clemens. Deze laatste was erg leuk.
Hiroba voor wie van sudoku houdt. Prima, maar niet bijzonder. Vooral zitten praten met het Amerikaanse stel uit Berlijn dat net een paar minuten binnen bleek te zijn op hun eerste Spiel, en die van alles wilde weten.
Fyfe was de grootste tegenvaller voor mij. Het ziet er aantrekkelijk uit, en hoewel ik wist dat het spel abstract zou zijn, was het echt gortdroog met een grote geluksfactor. Saai.
Super Mega Lucky Box: Bingo met Clever-achtige vervolgacties. Prima spel, maar enorm overgeproduceerd in een enorme doos.
All Roads voelt als een Carcassonne-variant van 15 jaar geleden. De demonstrateur begon de uitleg met: "The box says 40 minutes; that's a lie: it is only 20 minutes!". Ik zou zeggen: "The guy says 20 minutes; that's a lie: it is only 10 minutes!". 6 beurten waarin je 2 tegels legt, dat is alles. Dit spel is niet af.
Beetle to the Bubble. Hiervan had ik het prototype al gespeeld. Laat je niet misleiden door de roze vormgeving en het krankzinnige thema: dit is een heerlijk spel voor families (eenvoudige regels) en vriendengroepen (elkaar keihard kunnen naaien). Aanrader!
Tiwanaku is een deductiespel met een goed werkende gimmick. Omdat we om het spel te leren kennen veel hardop aan het denken waren en aan het overleggen, werkt het (de eerste keren) misschien beter in de coöpversie. Leuk spel (en goed gezelschap :wink: ).
Daarna 2 potjes Kites: Leuk en hectisch, waarbij je interessant genoeg soms moet vertragen voor een beter resultaat.

Zaterdag begonnen met een gereserveerde uitleg bij Marrakesh. De tafel ligt intimiderend vol met een groot bord, veel materiaal , een dobbeltoren en spelersborden van 30x40 cm. Het spel is dan toch (gelukkig) niet het zwaarste spel van Stefan Feld, en met de fantastische spelleider werd alles snel duidelijk. In anderhalf uur (inclusief uitleg tijdens het spel) toch een half spel kunnen spelen. Staat op mijn verlanglijstje.
Daarna meteen aan kunnen schuiven bij Caldera Park. Dit is een uitdagendere opvolger van Savannah Park. Waar ik daarbij meestal 3 of 4 dieren optimaal weet te scoren, lukte dat hier met geen enkele soort. Toch is wie Savannah Park kent (ik :P) duidelijk in het voordeel (de andere drie kende dat spel niet). Ik had 161 punten, de nummer 2 61! Gekocht.
Dice Colony is een roll & write van een Braziliaanse uitgever. Ik vond hem niet interessant genoeg om mee te nemen.
Het deductiespel Lost Code is nogal overgeproduceerd, maar doet wat het moet doen. Ik speelde met een Japans stel en een Brit die het spel al kende. Het leukste was dat de Japanse man waarmee we speelde heel goed was in deductiespellen, volgens zijn vrouw (hij sprak geen Engels). Op het einde van het spel bleek hij zijn code fout te hebben, waarop hij woedend vertrok. Wij (inclusief zijn vrouw) hadden hem verkeerde informatie gegeven, waardoor hij verloren had. Onzin, juist om fouten te voorkomen hebben we het hele spel iedereen apart antwoord laten geven (dus ieder moest 3x hetzelfde antwoord op elke vraag krijgen). Zijn vrouw ging, onder het maken van excuses, snel achter hem aan. :lol:
's Avonds nog 2 potjes Scout en een potje St Patrick; een slagenspel met weer een heerlijke twist. Die heb ik de volgende dag gekocht.

Zondag met z'n drieën begonnen bij Astra, waar we een tafel hadden van 10 tot 11. De demonstrateur zei steeds dat we nog even moesten wachten, maar we wisten niet waarop. Bleek dat hij niet mocht (of wilde) beginnen tot de tafel vol was (5 spelers). Toen we dat doorhadden, hebben we 2 spelers uit het gangpad geplukt en konden we tegen half 11 beginnen :crazy:. Het spel zelf was een leuk meerderhedenspel waarbij je met whiteboardmarkers sterrenstelsels op kaarten inkleurt. Werkt goed bij een hoger spelersaantal.
Dulce gebruikt het Karubasysteem (1 speler heeft een geschudde stapel kaarten, de rest gesorteerd. Iedereen gebruikt elke beurt dezelfde random getroken kaart) en maakt er een AP-spel van. 2 van de 3 mogelijke acties kosten nauwelijks tijd, de derde actie kan minuten kosten, en iedere speler kan elke ronde zelf kiezen welke actie hij gebruikt. Vervelend spel.
Maui. Eenvoudig tegellegspel. Prima om te spelen, maar niet nodig.
Laatste spel dat ik gespeeld heb op de beurs was Sea, Salt & Paper. Bijzonder artwork (ik denk dat het foto's zijn van origamivouwwerk) met een zeethema (vissen, boten, golven, schelpen). Mooi gedaan. Helaas was het spel zelf te veel gedoe. Uitleg in het Engels door een Fransman, waarna ik het vertaald in het Nederlands voor 2 Duitsers die Nederlands beter verstonden dan Frans-Engels :lol: .

Dat was een wat langer verslag dan verwacht. Ik hoop dat het toch de moeite waard is.
Laatst gewijzigd door olavf op ma 10 okt 2022, 17:37, 3 keer totaal gewijzigd.