Wat speelde je vorige maand, en waarom?

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

WTULTC
Elfenkoning

Re: Wat speelde je vorige maand, en waarom?

Bericht door WTULTC »

Februari was niet zo'n geweldige maand op spelletjes gebied al heb ik nog best vaak thuis afgesproken, maar dan komen er meestal geen nieuwe spelletjes op tafel. Uiteindelijk 26x een spel gespeeld, waarvan maar 1 nieuwe en een nieuwe uitbreiding.
Earth
:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Prachtig spel! Sowieso qua looks. De kaarten zijn prachtig met ook weetjes erop zoals bij Wingspan. Ik heb dit met 3 gespeeld en ik denk dat je het ook niet meer met dat aantal moet spelen want anders duurt het te lang. Het is trouwens wel goed opletten dat je acties niet vergeet te doen in andermans beurt.

It's a wonderful world corruption & ascension :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: Zo hoort een goede uitbreiding te zijn. Het verandert het spel nauwelijks. Van sommige kaarten krijg je minder productie van een bepaald goed, maar die produceren ergens anders meer op. Gezien er kaarten tussen zitten die enorm veel kosten is dat wel handig. Je kunt je dus meer focussen op een bepaalde kleur. Daarnaast zijn de 2 nieuwe start kaarten ook leuk voor wat meer afwisseling.
Afbeelding
Iris_

Bericht door Iris_ »

Pura Vida schreef:
Iris_ schreef: Legenden van Andor, legende 3 ook nog twee keer gespeeld deze maand en twee keer verloren. Bleek dat we ons de eerste keer niet aan de regels hadden gehouden. Ik vind het spel wel echt een ervaring en het puzzelen hoe je optimaal gebruik kan maken van de dag erg tof. Ik denk dat dit spel de komende weken nog vaker op tafel gaat komen en misschien kan ik het spel binnenkort ook met mijn dochter (8 jaar) gaan spelen. Is dat te doen qua leeftijd?
Zeker te doen en al je ouderlijke en didactische kwaliteiten zullen van pas komen. Voordeel van Andor is dat je heel open kunt praten met elkaar over wat nou het beste is wat je samen kunt doen, hoe je de acties verdeelt enzovoort. Wij vroegen altijd eerst de jongsten aan tafel wat zij zouden doen. Komt veel los dan. Leuk is ook dat kinderen veel meer dan volwassenen het verhaal in gezogen worden en Andor om die reden écht heel spannend vinden. Bij ons was dit een groot succes. Helaas wel eenmalig per legende, want na succes wilde niemand nóg een keer dezelfde, maar dat terzijde.
Dan ga ik het binnenkort toch eens proberen.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

WTULTC schreef: Earth :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Prachtig spel! Sowieso qua looks. De kaarten zijn prachtig met ook weetjes erop zoals bij Wingspan. Ik heb dit met 3 gespeeld en ik denk dat je het ook niet met meer dan dat aantal moet spelen want anders duurt het te lang. Het is trouwens wel goed opletten dat je acties niet vergeet te doen in andermans beurt.
Wij speelden laatst 2x Earth met 5 spelers en dat duurde zeker niet te lang. We vonden het verrassend snel gaan en het levert juist een hele lekkere dynamiek op. Als je je grondvoorraad op orde hebt, kun je met alle andere spelers mee bouwen aan je eigen tableau. Ook alle andere acties leveren jou iets op. Voor je zelf weer aan de beurt bent, is je eigen economie alweer een stuk verder. Earth met 5 gaat razend snel en dat is een extra aanbeveling voor dit spel.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Waren het 5 geoefende Earth spelers? Dat maakt wellicht ook nog uit. Wel kan ik mij voorstellen dat je in andermans beurten inmiddels al zoveel hebt 'verdiend' dat je eigen actie daardoor nog een stuk sterker zal worden en je daardoor ook sneller gaat. Mooiere combinaties kunt maken waardoor je motortje beter loopt een je sneller de 16e kaart met kunt leggen.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

WTULTC schreef: Waren het 5 geoefende Earth spelers? Dat maakt wellicht ook nog uit. Wel kan ik mij voorstellen dat je in andermans beurten inmiddels al zoveel hebt 'verdiend' dat je eigen actie daardoor nog een stuk sterker zal worden en je daardoor ook sneller gaat. Mooiere combinaties kunt maken waardoor je motortje beter loopt een je sneller de 16e kaart met kunt leggen.
Je hebt niet veel oefening nodig hoor voor Earth :D , maar er zaten 2 nieuwelingen aan tafel en 3 die het vaker hebben gespeeld. Geoefend of niet: spel gaat snel met 5. Met z'n tweeën doen we er misschien 45 minuten over ofzo, met 5 duurde het iets langer dan een uurtje.
Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Pura Vida schreef:
WTULTC schreef: Waren het 5 geoefende Earth spelers? Dat maakt wellicht ook nog uit. Wel kan ik mij voorstellen dat je in andermans beurten inmiddels al zoveel hebt 'verdiend' dat je eigen actie daardoor nog een stuk sterker zal worden en je daardoor ook sneller gaat. Mooiere combinaties kunt maken waardoor je motortje beter loopt een je sneller de 16e kaart met kunt leggen.
Je hebt niet veel oefening nodig hoor voor Earth :D , maar er zaten 2 nieuwelingen aan tafel en 3 die het vaker hebben gespeeld. Geoefend of niet: spel gaat snel met 5. Met z'n tweeën doen we er misschien 45 minuten over ofzo, met 5 duurde het iets langer dan een uurtje.
Ik denk dat het ook belangrijk is hoe de spelers er in zitten.
Met spelers zoals ik wil iedereen de hele tijd precies weten wat iedereen aan het doen is. Dan duurt het met elke speler erbij exponentieel langer
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Ja, je moet erop kunnen vertrouwen dat spelers die acties in andermans beurten krijgen wel de acties goed en eerlijk uitvoeren. Als dat iedereen tegelijk doet dan kun je goed doorspelen denk ik.
Afbeelding
sinead
Stamhoofd

Bericht door sinead »

Mijn nieuw gespeelde spellen in februari 2024:

MLEM: Space Agency :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:

Push-your-luck spelletje met iets meer vlees op de botten. Dat komt door de 4 algemene doelen die tijdens het spel te halen zijn, de speciale eigenschappen van de 8 katten die je op een maan of planeet moet zien te krijgen en de 3 modules die afzonderlijk of in combinaties kunnen worden toegevoegd. Ook de uitvoering van het spel (met de prachtige en functionele speelmat die standaard in de doos zit!) is meer dan in orde. Nadeel van dit alles is dan wel dat het voor een filler wat aan de lange kant is en voor een familiespel misschien iets te veel regels heeft.

Turing Machine :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster:

Mooi en uniek spelconcept wat ik echter meer in de categorie 'puzzels' vind passen dan in de categorie 'bordspellen'. Ook kan het een beetje een afknapper worden als één of meerdere spelers het principe van het spel al door hebben terwijl anderen nog aan het worstelen zijn.

Forest Shuffle :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster:

Forest Shuffle voelt aan als de kaartversie van Earth. Dat is niet negatief bedoeld, het spel bestaat uit fraaie natuurkaarten en heeft een interessant mechanisme. Maar toch voelt de geluksfactor bij het trekken en beschikbaar zijn van kaarten te hoog, de balans van de verschillende combinaties niet gelijk, de symbolen niet altijd even duidelijk en vind ik het plotselinge einde van het spel ronduit irritant. Als je dit spel al tientallen keren hebt gespeeld dan zal dit ongetwijfeld anders aanvoelen maar die luxe heb ik helaas niet.

Evacuation :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster:

De meeste spellen van Vladimir Suchý zitten natuurlijk fantastisch in elkaar en daar is deze geen uitzondering op. Maar Evacuation spreekt mij qua thema (ruimtevaart) iets minder aan en ik vind het spel te veel strategisch en te weinig tactisch. Oftewel, je moet je acties en doelen heel goed plannen want als je ergens een verkeerde beslissing neemt kan dat je beurt verpesten en lig je uit de race voor de overwinning. Ook het verschil tussen de 'oude' en de 'nieuwe' wereld zorgt af en toe voor verwarring.

Armadillo :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster:

Leuk kaartspel van 999 Games waarbij je zo snel mogelijk van je kaarten moet zien af te komen. Hoge geluksfactor maar voor een filler wel aardig.

Wizard :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster:

Kaartspel waarbij je moet voorspellen hoeveel kaarten je wint. Duurt net iets te lang vind ik.

Kabuto Sumo :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster:

In dit spel speel je met 2 teams van 2 spelers waarbij het de bedoeling is dat je één van de schijven van de tegenstander van een soort podium duwt. De uitleg duurde best lang vanwege de onduidelijkheid van de regels en zeker van de speciale eigenschappen van de verschillende karakters. Het spel zelf was binnen een paar minuten klaar. Erg onbevredigend en niet voor herhaling vatbaar.
Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Februari
Mooie maand, met een extra dagje. Lekker veel gespeeld.
48 potjes van 26 verschillende spellen waarvan 9 nieuw voor mij.

Nieuw in februari:
Afbeelding

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Gutenberg x2
Deze heb ik ontvangen uit de math trade. Wat een leuk spel! Helemaal onder de radar gebleven. Ik denk misschien door een nieuwe ontwerper en een nieuwe publisher. Het zit goed in elkaar. Je biedt op acties (vooral om de volgorde) en het doel is voldoen aan je drukopdrachten als drukkerij. Zorg dat je de juiste letters hebt (dat levert geld op) maar ook de vaardigheden en inkt om het mooier te maken (die leveren punten op). Lekker overzichtelijk en gestructureerd, maar toch heel variabel.

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Raising Robots
Als Roll for the galaxy en Wingspan een kindje hadden gekregen was het Raising Robots. (Lees je mee Pura?) Met kaartjes kiest elke speler welke van de vijf actie van energie worden voorzien, soms alleen voor zichzelf, maar soms juist ook voor anderen. In het thema maak je robots (Prachtig getekend) en die activeren dan weer in een rijtje als je de goede rij van energie voorziet. Het ziet er mooi uit en speelt lekker snel door. Niet helemaal mijn soort spel, maar zeer de moeite waard om eens te proberen.

:ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster: Colt Express
Leuk op het einde van de avond. Beetje op elkaar schieten, slaan, schatten afpakken. Hoog BANG-gehalte. Wel grappig, maar niet echt leuk.

:ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster: Sea Salt & Paper
Er is veel hype om dit spelletje, en met een klein doosje, grappig artwork en simpele regels snap ik dat wel. Eén potje met vier spelers was enigszins onbevredigend, het hing voor mijn gevoel toch wel erg sterk af van wat je pakte/kon pakken. Misschien met minder spelers een betere ervaring?

:ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster: Scholars of the South Tigris
De spellen van deze ontwerper zijn een hit of mis voor mij. De south tigris serie is voor mij een mis. Sowieso heb ik een haat-haat-relatie met dobbelstenen, dus dat helpt niet, maar ik vindt het ook veel te gedoe-ig. Ik kan er niet goed de vinger op leggen, maar voor mij is deze niet gemaakt.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Lifeboats
Naai elkaar zo hard mogelijk, en probeer anderen te overtuigen dat ook te doen. kort maar krachtig. Prima filler. Met veel plezier gespeeld.

:ster: :halfster: :geenster: :geenster: :geenster: DerrocAr: The week of Five Presidents
Dit vond ik helemaal niks. Het hielp ook niet dat de start erg rommelig was (niemand had het ooit gespeeld). Je probeert allemaal president te worden door de meeste support te hebben, en zo min mogelijk schandalen. Helaas heb je praktisch geen invloed op wat er gebeurd, dus het is maar afwachten hoe het afloopt in andermans beurten.

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Barcelona
Samen bouw je Barcelona, en de Sagrada. Deze ben ik nog niet zeker van. Ik vind het selectiemechanisme van de acties heel leuk, en in de basis is het geen moeilijk spel, maar het klikte voor mij nog niet helemaal het eerste spel. Moet eigenlijk nog een keer om goed door te komen.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Life of the Amazonia
Deze voelde voor mij als een opvolger van Cascadia, waarbij ze het bagbuilden van orléans hebben afgekeken. Je bouwt een jungle, probeert daar bomen, waterlelies en dieren in de plaatsten op zo'n manier dat de dieren gunstig scoren. Elk spel scoort elk dier anders. Je koopt je acties met uit een zak gegrabbelde fiches en uiteraard is het bijkopen van hogere waarden en vernietigen van lagere waarden een deel van het spel. Ik vond deze met 2 keer spelen heel erg leuk!

Verder gespeeld in februari:
Afbeelding

Autobahn x3
Junior Labyrinth
Ticket to Ride: First Journey (Europe) x3
Perudo x6
My City x1
The Fox Experiment
Unconscious Mind
That's Pretty Clever! Kids
Ecos: First Continent
Lanterns: The Harvest Festival
Chess
Afbeelding
Iris_

Bericht door Iris_ »

Nieuw in maart:

So clover :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Een partyspel met woorden, ook met twee personen prima te spelen. Niks mis mee, zelfs wel vermakelijk. Net zoals bij Codenames duet soms echt heel lastig om een geschikt woord te bedenken. Vind codenames duet wel net iets leuker.

De overige nieuwe spellen al besproken bij het draadje van Het Zuiderspel.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Alweer een maand voorbij... wij hebben 20 verschillende spelletjes gespeeld, waarvan sommige meteen best vaak.

:ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: Cascadia. De uitbreiding Landmarks kwam hier heel goed binnen. Geeft het spelletje een hele lekkere oppepper. Puzzelen op drie niveaus nu, meer interactie en meer strategie. Soepelheid blijft. Uitstekend.

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Bosbuit. Onverwacht geinig en lekker snel spelletje.

Revive. Ik wacht nog even met mijn oordeel. Zonder meer leuke motieven en mechanismen, maar er zit ook wel erg veel toeval en willekeur in. Irritatie over de ruimte die het inneemt op tafel en de tijd die het kost om het klaar te zetten. En irritatie over veel te grote puntenverschillen. Sommige stammen zijn in bepaalde situaties fantastisch te maximaliseren, waar andere met hangen en wurgen meedoen voor de restjes.

Wyrmspan. Ook hier wacht ik nog even met een oordeel. Maar de eerste potjes vielen eigenlijk ronduit tegen. Ik vind veel veranderingen t.o.v. Wingspan nogal gezocht en geforceerd. Geen blokjes voor beurten maar muntjes is er zo een. Waarom, vraag ik me af. Brengt alleen maar extra ongelijkheid in het spel. De eieren, ook zoiets: die doen er eigenlijk nauwelijks nog toe, behalve als verplicht betaalmiddel. Onbegrijpelijk. Ook het opbouwen van je tableau is nogal plat: verzamel grondstoffen en speel een draak, dat is het wel zo'n beetje. Het moeten uitgraven van grotten voordat je een draak mag spelen vind ik totaal nodeloos. Alsof ze om een extra soort actie verlegen zaten omdat ze er een paar uit Wingspan hadden gesloopt. Synergetische effecten tussen kaarten tot slot zijn bijna plat. Geen supercombo's maar puntenplofjes. Nee, als onze kinderen er niet mee aankomen, dan hoeft het voor mij óók niet per se op tafel. Enfin, misschien gaat het nog meevallen en zie ik straks allerlei moois ineens, maar op dit moment vraag ik me vooral af waarom dit spel gemaakt moest worden.

Ik werd er uiteindelijk best een beetje chagrijnig van: twee grote aankopen die het eigenlijk gewoon niet waarmaken. Positieve noot is dan weer dat ik onze 'ouwe' topspellen weer extra kan waarderen.
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door maxitaxi777 »

Pura Vida schreef: Revive. Ik wacht nog even met mijn oordeel. Zonder meer leuke motieven en mechanismen, maar er zit ook wel erg veel toeval en willekeur in. Irritatie over de ruimte die het inneemt op tafel en de tijd die het kost om het klaar te zetten. En irritatie over veel te grote puntenverschillen. Sommige stammen zijn in bepaalde situaties fantastisch te maximaliseren, waar andere met hangen en wurgen meedoen voor de restjes.
Wij hadden helaas zo'n zelfde gevoel... Goede verhalen over gelezen en daardoor redelijke hoge verwachtingen, maar de grote mate van willekeur stond ons tegen. We hebben 2 of 3 potjes gespeeld, met verschillende volken en beide varianten. Vooral de invloed van wat er achterop een tegel staat en op welke plek dat dan staat, maakt erg veel uit. Met je gebouwtje sta je dan echter al op de verkeerde plek, als een tegel die wordt omgedraaid net niet lekker uitkomt... Tot slot moet het qua doelen ook net aansluiten, dus ik herken me in wat je schrijft, wanneer alles goed aansluit, combo je allemaal erg lekker, maar wanneer dit niet het geval is, hang je er een beetje bij, jammer. Voor ons reden tot verkoop.
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door siepie »

Maart roert zijn staart, want het is al begin april!

In maart speelde ik 23 verschillende spellen, waarvan er 21 nieuw voor me waren. Dat was om 3 redenen, de eerste was dat we op Zuiderspel wat spellen geprobeerd hebben en de tweede reden was onze nog altijd weg te werken lijst met spellen die we ooit gekocht hebben en nooit gespeeld....tot nu dan voor een aantal :lol: En dan gewoon spellen die we net nieuw hebben en wel gelijk gespeeld hebben.

Om met die laatste te beginnen, we hadden nog niet heel lang geleden het solospel Vrijdag weten te bemachtigen. En ik merk dat solospellen verslavend zijn voor me, want ik wil dan mezelf verbeteren. Dus die heb ik gelijk een aantal keren achter elkaar gespeeld. Je hebt wel wat geluk nodig, maar het is een vermakelijk spelletje voor tussendoor. De solospellen zijn uitgezocht door mijn partner, voor als ik sport wil kijken. Ik had eerst mijn bedenkingen omdat ik een spel spelen toch als iets samen doen zie, maar ik moet toegeven dat ook solo erg leuk kan zijn.

Brengt me op het tweede spel, nog verslavender en niet perse solo. Clever. We hadden van de postcodeloterij een bordspel naar keuze gewonnen en zo lang mogelijk gewacht in de hoop dat er iets moois bij zou zitten....ja er zaten een paar mooie spellen bij, maar die hadden we al. Dus voor Clever gekozen. We hebben 1 keer samen gespeeld en ik heb een aantal keren solo gespeeld. En toen ontdekte ik, dat ik deze solo online kan spelen......ik speel dit dagelijks wel een paar keer tussendoor. Ik ben verslaafd. Het is niet heel bijzonder, het is veel geluk hebben, maar het is een leuk tussendoortje. Ik moet alleen die website snel verwijderen, want teveel spelen is ook niet leuk.

De laatste van de pas aangeschafte spellen is Azul Tuin van de Koningin. Deze hadden we pas geleden op een beurs gespeeld en was toen gelijk op onze verlanglijst terecht gekomen. Eind maart voor een goede prijs aan kunnen schaffen en gelijk weer gespeeld. We waren al fan van Azul, die we al wat langer in huis hebben en vaak gespeeld. We wilden graag weten of andere versies ook echt anders zijn, of meer van hetzelfde. En deze bleek in elk geval grotendeels anders te zijn. Het enige dat er op lijkt is dat je tegels hebt en steentjes pakt, maar deze vind ik veel uitdagender.

Dan hebben we wat spellen geprobeerd op Zuiderspel, allemaal spellen die we nog niet eerder gespeeld hadden: Diced Veggies, Cubirds, Bosbuit, Sea, Salt & Paper, Fika, Robo Factory, Spirit Island en El Grande. Niet alles speelden we compleet, maar op Spirit Island na, was het voldoende om een beeld te krijgen van de spellen. Geen van de spellen vond ik leuk genoeg om aan te gaan schaffen, alhoewel ik me wel vermaakt heb met Bosbuit en Diced Veggies. Cubirds en Robo Factory vond ik ook nog leuk. Fika en Sea, Salt & Paper zeker niet. Jammer want Fika vond ik thematisch gezien wel leuk.
Spirit Island wilde gewoon niet lukken, omdat het spel m.i. niet geschikt is om even op een beurs te proberen, tenzij de demoër aanschuift en mee speelt. Dat was hier niet het geval en de akoestiek in de hal was ook niet best, waardoor ik gewoon teveel moeite moest doen om iets te volgen. Jammer, maar ik denk dat we dit nog wel een keer ergens gaan proberen.
El Grande was een speciale in de hele lijst deze maand, want deze staat al jaren ongespeeld in onze spellenkast. We kwamen nu de nieuwe editie tegen op Zuiderspel en het leek ons handig om dan de uitleg te krijgen en het te spelen. Ik weet niet wat ik van het spel moet vinden, we gaan zeker het thuis nog eens spelen, maar ik denk dat het met 2 personen niet zo leuk is.

Dan nog de spellen die dus al jaren in de kast staan en waar we nu bewust eens voor gekozen hebben.
Metro: we hadden het idee dat we deze misschien al eens gespeeld hadden, maar geen sessie gelogd. Niet heel bijzonder spel, tegeltjes leggen om van station naar station te komen, het liefst een zo lang mogelijk traject.

Kwatro: hoe een klein spelletje heel veel plek in kan nemen op tafel. We zijn dol op Qwirkle en dit heeft er wel wat van weg, alleen dan met nog meer opties, wat het nog iets uitdagender maakt.

Via Stracciatella: een leuk spelletje voor tussendoor, makkelijk even te pakken, makkelijk mee te nemen. Grappig, vrolijk thema, wel iets voor de zomervakantie.

Macao: deze hebben we ooit gratis gekregen, ik vermoed in de tijd dat het Spellenspektakel nog in Eindhoven was, bij aankoop van een aantal spellen. Het heeft dus even geduurd voor deze op tafel kwam. Er zitten wel leuke elementen in.

Meltdown 2020: Ook eentje die al heel wat jaren in de kast staat te wachten. Rampenspel, straling die uitbreidt, mensen redden. Simpel. Niet heel bijzonder.

Rattus: Nadat we later in de maand El Grande gespeeld hadden, zag ik hier enige overeenkomst. Maar ook hier heb ik dan het gevoel dat het met 2 niet zo lekker speelt. Je kan het heel lief spelen en elkaar met rust laten, dan is het wel heel saai.

Revolver: leuk artwork, mweh spel.

Pueblo: nog sterker dan bij Metro hadden we het idee dat we deze ook al gespeeld hadden en vergeten te loggen. Ook niet eentje die indruk maakte helaas.

Land in Zicht!: ik vond deze wel aardig, puur in vergelijk met de andere spellen uit de lijst van oude spellen die we nog niet gespeeld hadden.

Norenberc: op zich niet verkeerd, ziet er ook mooi uit, maar ik weet niet hoe vaak ik deze nog zal spelen, vond het een beetje saai.

Seeland: simpel, maar ik vond deze wel vermakelijk.

Conclusie voor mij wat betreft de oude spellen die we eindelijk gespeeld hebben: de meeste zou ik nu niet gekocht hebben. In de begintijd waren we te gefocused op hoe ziet het er uit en leuke aanbiedingen. Daardoor was het een verzamelhobby en geen speelhobby. Nu we weer vaker aan spelen toekomen blijkt ook dat na al die jaren onze smaak misschien veranderd is, of dat we geleerd hebben wat we leuk vinden en wat niet. De spellen zijn ook wel wat veranderd in de loop der jaren. En heel belangrijk, de meeste aankopen doen we nu nadat we een spel gespeeld hebben. En we zijn dus kritischer geworden.

Dan blijft er nog 1 over, Qwirkle ging weer mee op bezoek bij mijn schoonouders. Dit blijft gewoon een leuk spel om zo even tussendoor te doen. En ook om te spelen met niet bordspel fanaten.

Afbeelding
Bijlagen
maart_bordspellen.jpg
Afbeelding
EEMBC
Hazelnoot Ridder

Bericht door EEMBC »

siepie schreef: Maart roert zijn staart, want het is al begin april!

El Grande was een speciale in de hele lijst deze maand, want deze staat al jaren ongespeeld in onze spellenkast. We kwamen nu de nieuwe editie tegen op Zuiderspel en het leek ons handig om dan de uitleg te krijgen en het te spelen. Ik weet niet wat ik van het spel moet vinden, we gaan zeker het thuis nog eens spelen, maar ik denk dat het met 2 personen niet zo leuk is.

Macao: deze hebben we ooit gratis gekregen, ik vermoed in de tijd dat het Spellenspektakel nog in Eindhoven was, bij aankoop van een aantal spellen. Het heeft dus even geduurd voor deze op tafel kwam. Er zitten wel leuke elementen in.

Rattus: Nadat we later in de maand El Grande gespeeld hadden, zag ik hier enige overeenkomst. Maar ook hier heb ik dan het gevoel dat het met 2 niet zo lekker speelt. Je kan het heel lief spelen en elkaar met rust laten, dan is het wel heel saai.
El Grande is een absolute topper, maar niet met 2. Zelfs niet met 3. Je moet toch echt met 4 of nog liever met 5 zijn. Dat heb je met meerderhedenspellen. Er zijn er niet veel die met minder spelers wel goed zijn (de enige die nu in me opkomt is Mykerinos, maar ook die liever met meer spelers). Hetzelfde geldt voor Rattus, maar dan heeft El Grande toch wel wat meer om het lijf.
Macao is ook heel goed, maar ook die moet niet met 2 gespeeld worden vind ik.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Denk dat de nieuwe El Grande met aanpassingen voor 3 spelers met 3 ook goed te doen is.