Plastic komt altijd uit China. Kaartspellen kom je soms wel mee weg in Europa (denk ik, ik maak geen kaartspellen). Maar voor bordspellen blijft het verschil nog steeds veel te groot met China, ook met verscheping erbij.gsus77 schreef: zo 23 feb 2025, 01:57Dat is echt wel kut zeg. Ik had op zn minst toch verwacht dat ze haar een bedrag zouden betaald hebben voor de rechten. of op zn minst een voorschot op deelname in de winst.
Trouwens wat ik me afvraag of het op den duur niet beter is te produceren in Europa? Board and Dice produceren in Polen geloof ik en CGE in Tsjechië.Of verschilt de prijs incl container zelfs dan nog zo veel?
Refund - Adventures In Neverland
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- Duiker
- Gouverneur
- Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
- Contacteer:
Re: Refund - Adventures In Neverland
Keep Exploring Games
- pieter.schutz
- Geheim Genootschap
CGE is tegenwoordig eigenaar van de fabriek die ze gebruiken voor al het karton en papier.
Waar hun rewood/replastic vandaan komt weet ik niet precies, maar ik denk niet in China.
Waar hun rewood/replastic vandaan komt weet ik niet precies, maar ik denk niet in China.

-
TimDamen
- PIONier
Mijn vrouw en ik zijn late pledge backers van het 175 euro level nadat we ze op zowel Zuiderspel als Spellenspektakel zagen staan met hun stand. Dat was in november van 2022...
Sindsdien heb ik, nadat alle reactie uitbleef, contact gezocht met o.a. een van hun partners (Grey Fox Games) in de Verenigde Staten. Die mailden mij terug met toch wel een teleurstellende boodschap in april 2024:
Beloof niet dat je foto's van de productie gaat delen als je daarna vervolgens 3 maanden stil bent...
In mijn achterhoofd heb ik nog steeds de hoop en verwachting dat er geleverd gaat worden. Misschien is dat wel een tikkeltje naief inmiddels maar hoop doet leven
Wat mij misschien nog wel het meest bevreemd hierin is dat je hele reputatie vervolgens te grabbel ligt; ieder toekomstig project dat je middels crowdfunding wil gaan financieren zal voor lange tijd de smet van dit project gaan dragen..
Sindsdien heb ik, nadat alle reactie uitbleef, contact gezocht met o.a. een van hun partners (Grey Fox Games) in de Verenigde Staten. Die mailden mij terug met toch wel een teleurstellende boodschap in april 2024:
Dat een Kickstarter uitloopt en de datum van belofte niet haalt is geen uitzondering maar gewoonte in mijn ervaring. En heel eerlijk, dat vind ik normaliter ook geen probleem. Wat echter absoluut niet kan is het totale gebrek aan communicatie en de valse beloftes over voortgang.They owe us tens of thousands of dollars and have completely ghosted us with every attempt to contact them for the last several months.
I don't think we will ever get the games, or the money from them.
I am sorry I don't have more information.
We are considering legal action, but it is likely useless at this point.
Beloof niet dat je foto's van de productie gaat delen als je daarna vervolgens 3 maanden stil bent...
In mijn achterhoofd heb ik nog steeds de hoop en verwachting dat er geleverd gaat worden. Misschien is dat wel een tikkeltje naief inmiddels maar hoop doet leven
Wat mij misschien nog wel het meest bevreemd hierin is dat je hele reputatie vervolgens te grabbel ligt; ieder toekomstig project dat je middels crowdfunding wil gaan financieren zal voor lange tijd de smet van dit project gaan dragen..
- Fregonar
- Grote Dienaar
- Persoonlijke Ondertitel: Karel Titeca
Ik begin er echt wel voor te vrezen. Ik was zelf altijd een van de mensen die zei "ach ach, het komt wel goed, ze zijn niet slecht van wil, ze zijn gewoon heel incompetent" maar op zijn minst kwam er nog heel af en toe een update.TimDamen schreef: vr 14 mar 2025, 08:42 In mijn achterhoofd heb ik nog steeds de hoop en verwachting dat er geleverd gaat worden. Misschien is dat wel een tikkeltje naief inmiddels maar hoop doet leven![]()
Dat er nu niets meer komt wil volgens mij nog altijd niet zeggen dat ze kwaad van wil zijn, maar wellicht wél dat het hen allemaal zó hard boven het hoofd gegroeid is en dat ze echt géén uitweg meer zien dat ze daar gewoon niet durven voor uit te komen. Ze zijn in het spreekwoordelijke gat in de grond gekropen met hun handen op hun oren, in de hoop dat het dan allemaal gewoon weg gaat. Wat natuurlijk niet zo is.
Ergens heb ik met hen te doen. Makkelijk kan het niet zijn. Maar ik heb natuurlijk veel meer te doen met de gedupeerde backers. Hoe incompetent ze ook zijn: er is hen vaak een hand uitgestoken om hulp te bieden en die hebben ze niet aangenomen. Dat, en het totale gebrek aan communicatie, is volledig hun fout.
- Pura Vida
- Kardinaal
Met hen te doen? Vind ik nog heel aardig geschreven, want ze hebben de boel gewoon belazerd en intussen zelf heel veel geld opgestreken. Volgens mij, alles zo lezende en ziende, is het verhaal zo simpel. Misschien begonnen als incompetentie, maar intussen met een groot deel van de poet ervandoor. Volgens mij rest hier slechts de juridische weg voor gedupeerden.Fregonar schreef: vr 14 mar 2025, 09:01Ik begin er echt wel voor te vrezen. Ik was zelf altijd een van de mensen die zei "ach ach, het komt wel goed, ze zijn niet slecht van wil, ze zijn gewoon heel incompetent" maar op zijn minst kwam er nog heel af en toe een update.TimDamen schreef: vr 14 mar 2025, 08:42 In mijn achterhoofd heb ik nog steeds de hoop en verwachting dat er geleverd gaat worden. Misschien is dat wel een tikkeltje naief inmiddels maar hoop doet leven![]()
Dat er nu niets meer komt wil volgens mij nog altijd niet zeggen dat ze kwaad van wil zijn, maar wellicht wél dat het hen allemaal zó hard boven het hoofd gegroeid is en dat ze echt géén uitweg meer zien dat ze daar gewoon niet durven voor uit te komen. Ze zijn in het spreekwoordelijke gat in de grond gekropen met hun handen op hun oren, in de hoop dat het dan allemaal gewoon weg gaat. Wat natuurlijk niet zo is.
Ergens heb ik met hen te doen. Makkelijk kan het niet zijn. Maar ik heb natuurlijk veel meer te doen met de gedupeerde backers. Hoe incompetent ze ook zijn: er is hen vaak een hand uitgestoken om hulp te bieden en die hebben ze niet aangenomen. Dat, en het totale gebrek aan communicatie, is volledig hun fout.
-
TimDamen
- PIONier
Ik snap die gedachtegang wel, maar er is van alle kanten hulp geboden, zoals ook te lezen is in dit draadje hierboven van gebruiker Duiker uit.Dat er nu niets meer komt wil volgens mij nog altijd niet zeggen dat ze kwaad van wil zijn, maar wellicht wél dat het hen allemaal zó hard boven het hoofd gegroeid is en dat ze echt géén uitweg meer zien dat ze daar gewoon niet durven voor uit te komen. Ze zijn in het spreekwoordelijke gat in de grond gekropen met hun handen op hun oren, in de hoop dat het dan allemaal gewoon weg gaat. Wat natuurlijk niet zo is.
Uiteraard speelt bij mij ook een deel empathie voor de situatie mee, maar aan de andere kant, ook zij hebben zich aan iets gecommiteerd.
Laten we hopen dat we hier over een aantal maanden met een wrange glimlach op kunnen terugkijken terwijl we de plastic folie van onze leveringen af kunnen halen...
-
gsus77
- Jakkiebak!
Ondertussen is er een update op kickstarter waarin ze uitleggen dat ze moeilijk of geen contact krijgen met de fabrikant. Ik weet niet met welk syndicaat ze daar in zee gegaan zijn, maar me dunkt dat als je jezelf meer dan 5K per maand uitbetaald je dat geld eens kan gebruiken om hen een bezoek te brengen of een professional in te huren om een kijkje te gaan nemen
anyway, weer geen nieuws en weer problemen met zaken die al jaren zouden moeten gedrukt zijn.
anyway, weer geen nieuws en weer problemen met zaken die al jaren zouden moeten gedrukt zijn.
Groeten uit Leuven
Gunther & co
Gunther & co
- Lord Leuber
- Party Animal
Naar China vliegen? Kan, maar wat dacht je van een veel goedkopere optie. De producent, of beter gezegd de geclaimde producent aangezien alles in twijfel getrokken kan worden inmiddels, is Longpack games. Longpack games was op Spiel 2024. Misschien zou je daar eens een afspraak kunnen maken, of zelfs op de bonnefooi langslopen, want ik heb zelf door die hal met producenten gelopen en het liep niet bepaald storm bij die stands.
Maar BBA was niet op Spiel, zie mijn eerdere toelichting. Misschien waren ze er wel op eigen titel (We will be visiting the fair, though. So if you do see us, don’t hesitate to stop us for a chat
- uit update 66), dus wie weet, alleen waren ze natuurlijk niet zo slim om even in een update te melden wat het denkbeeldige bezoek aan de Longpack stand heeft opgeleverd.
Op bgg heb ik al eens de vraag gesteld: "hoe ziet een BBA werkdag eruit", bij deze ook hier, misschien is er iemand die het weet. De claim in de Boos video is namelijk (letterlijk) dat Bas hier "twee dagen per week aan probeert te werken" (andere 3 dagen heeft hij een marktkraam). Dat is een streep door alle eventuele sympathie dat het lastig is om een bordspel als dit te realiseren als je het naast een fulltime baan moet doen. Maar dat is dus niet zo. Wat gebeurt er in die 2 dagen elke week? Hoe veel tijd gaat er zitten in hetzelfde mailtje naar Longpack nog een keer versturen of proberen ze aan de lijn te krijgen? Blijft er echt geen tijd over om via: kickstarter, facebook, bgg, mail, iets anders eens te reageren op vragen/zorgen van backers? Of op vragen van hun partner Grey Fox games?
En o ja, "moeilijk of geen contact met de fabrikant". Het is effing Longpack games, en/of Gametrayz, geen shady schuurtje in een afgelegen Chinees dorpje. Wat is waarschijnlijker, dat dit soort grote namen niet in staat zijn om in 4 jaar tijd een van hun vele spellen fatsoenlijk geproduceerd te krijgen, of dat de fout bij BBA ligt?
Maar BBA was niet op Spiel, zie mijn eerdere toelichting. Misschien waren ze er wel op eigen titel (We will be visiting the fair, though. So if you do see us, don’t hesitate to stop us for a chat
Op bgg heb ik al eens de vraag gesteld: "hoe ziet een BBA werkdag eruit", bij deze ook hier, misschien is er iemand die het weet. De claim in de Boos video is namelijk (letterlijk) dat Bas hier "twee dagen per week aan probeert te werken" (andere 3 dagen heeft hij een marktkraam). Dat is een streep door alle eventuele sympathie dat het lastig is om een bordspel als dit te realiseren als je het naast een fulltime baan moet doen. Maar dat is dus niet zo. Wat gebeurt er in die 2 dagen elke week? Hoe veel tijd gaat er zitten in hetzelfde mailtje naar Longpack nog een keer versturen of proberen ze aan de lijn te krijgen? Blijft er echt geen tijd over om via: kickstarter, facebook, bgg, mail, iets anders eens te reageren op vragen/zorgen van backers? Of op vragen van hun partner Grey Fox games?
En o ja, "moeilijk of geen contact met de fabrikant". Het is effing Longpack games, en/of Gametrayz, geen shady schuurtje in een afgelegen Chinees dorpje. Wat is waarschijnlijker, dat dit soort grote namen niet in staat zijn om in 4 jaar tijd een van hun vele spellen fatsoenlijk geproduceerd te krijgen, of dat de fout bij BBA ligt?
- Pura Vida
- Kardinaal
Wat ik al eerder zei en volgens mij velen met mij: ze hebben de boel belazerd en maken in de loop der jaren gewoon het KS geld op aan management fees voor zichzelf.
- BrokenMill
- Grote Dienaar
- Contacteer:
Ik werk ook met Longpack voor de productie van mijn spellen, en dat is echt 1 van de meest professionele producenten die ik ken. Communicatie is ook altijd helder, snel en proactief, met een vaste account manager. Soms krijg ik zelfs in het weekend antwoord op emails
Als er daadwerkelijk communicatieproblemen zijn, dan verwacht ik dat dat door Black Box zelf wordt veroorzaakt.
Als er daadwerkelijk communicatieproblemen zijn, dan verwacht ik dat dat door Black Box zelf wordt veroorzaakt.
- Fregonar
- Grote Dienaar
- Persoonlijke Ondertitel: Karel Titeca
Zou Longpack eigenlijk doorhebben dat hun naam door BBA door het slijk gesleurd wordt?
- Lord Leuber
- Party Animal
Zie ook minuut 43 van de Boos video (wat je ook verder van die video mag vinden). Ze krijgen Longpack meteen zonder problemen aan de lijn. Laten we maar eens even kijken naar een leuk overzichtje:
- Vicky Swers, beginnend ontwerpster die hierdoor meteen afgestopt is en nu in een spellenzaak werkt.
- Longpack Games, krijgt in updates de schuld over gebrek aan communicatie en voortgang maar treft (waarschijnlijk) geen blaam.
- Frederick van de Bunt, illustrator, heeft zelfs bedreigingen aan hemzelf en familie ontvangen door zijn betrokkenheid met AiN, naast dat de verkoop van zijn artbook natuurlijk ook niet bepaald gestimuleerd is door de gang van zaken.
- Grey Fox, partner in USA, krijgt nog geld van BBA maar wordt gewoon genegeerd.
- Spiel, kreeg de schuld dat ze de 2024 reservering van BBA geannuleerd hadden wat niet zo is.
- Backers, zijn geld kwijt, gefrustreerd, en krijgen geen reactie op vragen, want in twee werkdagen per week is daar kennelijk geen tijd voor.
- Boos, heeft behoorlijk veel commentaar op hun uitzending gekregenterwijl ze achteraf misschien toch wel wat meer gelijk hadden.
- Duiker, succesvol Nederlands spellenuitgever, heeft hulp aangeboden maar is compleet genegeerd.
- 2Tomatoes, partner van BBA in Europa - ben benieuwd wat zij van BBA vinden - los van dat ze af en toe vragen krijgen over de preorder die op hun site staat ben ik van hun nog geen concrete problemen tegengekomen.

- Duiker
- Gouverneur
- Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games
- Contacteer:
Dit kan ik ook bevestigen. Ik heb deze problemen wel met Meija, maar dan praat je over max 2 weken dat het duurt voor er een reactie komt. Niet maanden. Nooit maanden.BrokenMill schreef: ma 17 mar 2025, 09:59 Ik werk ook met Longpack voor de productie van mijn spellen, en dat is echt 1 van de meest professionele producenten die ik ken. Communicatie is ook altijd helder, snel en proactief, met een vaste account manager. Soms krijg ik zelfs in het weekend antwoord op emails
Keep Exploring Games
- Lord Leuber
- Party Animal
De laatste stand van zaken - beweerd althans - is dat de mini's zo lang opgestapeld hebben gelegen dat ze (deels) beschadigd zijn, dat is dan waarschijnlijk het geclaimde probleem met packaging waar ze weken (of maanden) over gedaan hebben om uit LongPack te trekken wat er aan de hand was (nog steeds zonder een foto te kunnen laten zien uiteraard). Goed, een kleine handreiking dan - een vriend van mij vertelde dat communicatie met Chinese bedrijven wel een stuk moeilijker wordt als er een probleem is, omdat ze dat niet graag toegeven en dus zo lang mogelijk omheen willen draaien. Dat zal nog een leuke discussie worden dan trouwens over de vraag wie moet betalen voor het opnieuw maken van die mini's: Longpack omdat zij het zo hebben opgeslagen dat het beschadigd is (maar dat willen ze dan natuurlijk ook niet erkennen) of BBA omdat zij schuldig zijn aan vertraging op de andere componenten waardoor het zo lang in opslag moest liggen.
Verder wordt er natuurlijk gehint dat de Trump tarieven misschien doorberekend moeten gaan worden, dat sluit aardig aan bij het verschil in visie wat Duiker hierboven beschrijft.
Verder wordt er natuurlijk gehint dat de Trump tarieven misschien doorberekend moeten gaan worden, dat sluit aardig aan bij het verschil in visie wat Duiker hierboven beschrijft.
- Pura Vida
- Kardinaal
Zoals eerder al gezegd: ze belazeren de boel. Al jaren. En elke maand die verstrijkt is weer een management fee erbij voor de oplichters. Die tarievenhel komt als geroepen, kunnen ze het daarop gooien. Precies wat bedriegers doen. Uitvluchten, afleidingsmanoeuvres, vingerwijzen... iemand van de backers zal toch de politie erop af moeten sturen, denk ik.Lord Leuber schreef: wo 16 apr 2025, 08:48 De laatste stand van zaken - beweerd althans - is dat de mini's zo lang opgestapeld hebben gelegen dat ze (deels) beschadigd zijn, dat is dan waarschijnlijk het geclaimde probleem met packaging waar ze weken (of maanden) over gedaan hebben om uit LongPack te trekken wat er aan de hand was (nog steeds zonder een foto te kunnen laten zien uiteraard). Goed, een kleine handreiking dan - een vriend van mij vertelde dat communicatie met Chinese bedrijven wel een stuk moeilijker wordt als er een probleem is, omdat ze dat niet graag toegeven en dus zo lang mogelijk omheen willen draaien. Dat zal nog een leuke discussie worden dan trouwens over de vraag wie moet betalen voor het opnieuw maken van die mini's: Longpack omdat zij het zo hebben opgeslagen dat het beschadigd is (maar dat willen ze dan natuurlijk ook niet erkennen) of BBA omdat zij schuldig zijn aan vertraging op de andere componenten waardoor het zo lang in opslag moest liggen.