Agricola: Special Edition, laatste dagen op crowdfunding

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
gsus77
Jakkiebak!

Re: Agricola: Special Edition, laatste dagen op crowdfunding

Bericht door gsus77 »

(...)
en of je het spel nu mooier vindt dan de oude versie maakt niet uit. Smaken verschillen nu eenmaal en daar kun je eeuwig over palaveren. Het belangrijkste is dat het een zeer uitgebreide deluxe editie is.
en je kunt zelf de versie kiezen die je wil. Of het nu volledig cardboard is met een aantal extras of de full monty met houten figuren of de 3D versie, ze is deluxyfied.

ik heb zelf burgundy van hen thuis en ik moet zeggen dat het spelplezier van die versie maal 10 gaat. het zijn allemaal kwalitatieve onderdelen; alleen de valt de doos natuurlijk nogal onhandig groot uit.
Laatst gewijzigd door Bart op zo 29 jun 2025, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: edit owv splitsing draadje
Groeten uit Leuven

Gunther & co

Labels:
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

Naar aanleiding van deze nieuwe, uitgebreide uitgave Agricola: Special Edition, ontstond in dit draadje ook een ruimere discussie over grafisch werk, de originaliteit ervan en het gebruik van A.I.

Ik heb zo goed mogelijk getracht om beiden uit elkaar te halen. Het afgesplitste deel over grafisch werk vind je in ons spellencafé. Indien echt relevant is een deel van de opmerkingen in beide draadjes blijven staan.

Over Agricola en Agricola: Special Edition kan je hier je reacties blijven posten.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

Ik vind het verrassend dat er nog zo’n grote schare fans is, want Agricola is echt een ontzettend gedateerd en onevenwichtig spel. De ergernis over de bedelkaarten en de minpunten is al genoemd. Maar hoe vaker ik het speelde, hoe meer zaken ik zag die me ronduit slecht bevielen:
-de kaarten geven misschien variatie, maar zijn bedroevend slecht gebalanceerd. Sommige zijn onspeelbaar slecht, andere extreem goed
-het spel is erg gescript. Hout is in het begin van levensbelang, om zo snel mogelijk een kamer voor je eerste kind te hebben. Potjes met 2 gingen dus altijd zo: de startspeler neemt 3 hout, de andere speler kiest de startspelerfiguur. En dan maar hopen dat de gezinsuitbreiding op een voor jou gunstig moment komt
-met meer spelers zijn er wel andere mogelijkheden, maar duurt het spel veel te lang.

Ik had het al jaren niet meer gespeeld, tot het op BGA kwam. Daar heb ik het toch weer eens kans gegeven, maar al halverwege dat ene potje voelde ik de ergernis alweer opkomen. Wat een slecht spel is dit.
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Da’s een verfrissende blik :D

Naar aanleiding van alle hype rond Agricola heb ik ineens weer enorm veel zin om het te spelen en zelfs De Veenboeren worden deze week aan de deur verwacht.

Voor mij is het eigenlijk andersom gegaan met de liefde voor dit spel. Aanvankelijk vond ik het maar niks en het duurde tot de gereviseerde editie tot ik het nog eens wilde proberen. Ik was toen om.

Terzijde: De Friesche Velden vind ik nog beter, durf zelfs te stellen dat dat Uwe’s masterpiece is (zonder z’n hele oeuvre te kennen).
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Voor mijn gevoel is het een beetje allebei is waar. Voedsel, gescript, kaartjes; inderdaad, dat is het spel wat Agricola is. Dat is natuurlijk een beetje flauw, maar toch. Ik bedoel, een spel wat mij nu te binnen schiet is Russian Railroads, daar is het ongebreideld uitbreiden en in de latere beurten stromen de punten met tientallen binnen, je hoeft niets te doen om je workers te voeden etc. Dat is een spel met een hele andere vibe.
Agricola is moeizaam, stroef, tergend is misschien wel het goede woord. Pluspunt daaraan is wel dat je de aanwezigheid van de andere speler(s) (heb zelf alleen met 2 gespeeld) wel echt goed merkt, al is gescripte interactie natuurlijk niet per se de leukste interactie.
(Leuke interactie is wat mij betreft: ik vermoed dat de ander a,b,c of d gaat doen, ik probeer zo goed mogelijk in te schatten wat het meest waarschijnlijk is en daarop de beste keuze te maken - dat is anders dan ik weet 99,5% zeker dat de ander a gaat doen en kan daarop de keuze maken).
De onbalans in de kaartjes is wel iets wat natuurlijk beter had gemoeten ook wat mij betreft, niet voor niets zijn er drafting regels in het leven geroepen, dat is eigenlijk al een beetje een workaround. Zie ook de eerdere post van iemand met het sorteren bij het begin in "ga ik spelen, misschien, en bagger" stapeltjes, dat ken ik ook wel. Het is natuurlijk lastig te doen om zo'n grote stapel kaarten uitgebreid te playtesten, maar dan nog.

Met dit alles moet ik ook zeggen: Agricola zonder Veenboeren is voor mij ongeveer een 6,5 en met Veenboeren een 7,5. Goed dus, ik vind het ok om te doen, maar geen topper. Stenen Tijdperk is bijvoorbeeld voor mij een 8.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Leuk, dit draadje. Heldere meningen ook. Agricola is de deur uit hier, dat zegt genoeg. Of Veenboeren dat had kunnen voorkomen, zal onbekend blijven. "Tergend" vind ik een schitterend woord voor sommige spellen, voeg dat bij het 'gescript' van PH en je hebt Agricola wel te pakken wat mij betreft. Aan de andere kant had die voedselschaarste ook wel weer iets: het inzetten van je boeren betékende echt iets. Friesche Velden hebben we nog wél in huis. Ben het eens met Jerome. Het maakt voor mij ook uit met wie je dit spel speelt. Met oudste dochter lekker puzzelen aan je boerderijdorpje, dat maakt Friesche Velden voor mij. Ook hier moet je je werkers wel voeden, maar dat gaat allemaal wat makkelijker. Logisch ook, want het speelt in een latere tijd.
Afbeelding
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Ja, nou moet ik natuurlijk weer Friesche Velden gaan spelen binnenkort. Die staat al een stuk langer dan Agricola ongespeeld in de kast na het eerste potje, wat inmiddels zo lang geleden is dat ik er niets meer van weet. De latente herinnering is "Agricola maar dan veel meer spullen en complexiteit", maar dat kan volledig onterecht zijn.
Agricola 2P is er trouwens ook nog als we toch bezig zijn. Wat zijn daar ook al weer de kenmerken van: niet voeden, geen kaartjes, geen max aan de punten voor dieren. Ook dat vind ik stiekem een net iets leuker spel, deels daardoor. Zeg maar 7,5-8 ongeveer. Hoewel de vergelijking niet helemaal eerlijk is omdat het intrinsiek een veel korter (durend) spel is, en wat lichter.
marman
Rooster Booster

Bericht door marman »

Door deze crowdfunding toch nieuwsgierig geworden naar Agricola.
Dus binnenkort een tweedehands exemplaar van de revised editie spelen. Heel benieuwd of ik deze als liefhebber van Friesche Velden ook leuk gaat vinden.

Stiekem vond ik deze crowdfunding met al die leuke meeples wel gaaf! Maar het was zo enorm veel dat ik eerst wil weten of ik het spel überhaupt wel leuk vind. Dus dan deze met wel een stuk minder kaarten proberen.
Maar voor nu lijkt me dat wel genoeg.
----
Edit: een potje gespeeld (solo) en voor mij is deze oude versie wel voldoende. Oude artwork is ook gewoon prima!
Leuk voor soms een potje (wat moet ik dan met zoveel kaarten) en kan niet tippen aan Friesche Velden of Glass road.(Solo)
Nu nog een keer (oranienburger) Kanal proberen te vinden, denk dat ik die een stuk meer richting mijn Uwe toppers komt
Plaats reactie