Dominion - Basisspel

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Seabie
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Dominion - Basisspel

Bericht door Seabie »

Ik heb vandaag gehoord dat er in totaal zeker 8 uitbreidingen zullen komen (dus naast Intrige, Hijs de Zeilen, Alchemisten, Welvaart, Cornucopia en 'Hinterlands' nog zeker twee) en misschien zelfs 9! Daarnaast is er ook een kans dat er nog een spinoff komt van Dominion, een zelfstandig, apart spel dus; net zoals dat je Carcassonne hebt en Carcassonne: Jagers en Verzamelaars.
Afbeelding

Labels:
Pedro777
Condottiërre

Bericht door Pedro777 »

Ik hoop vooral dat 999 Games dit blijft volgen. Anders zit ik straks met een deel Nederlandse en een deel Engelse kaarten. Niet dat dat zo erg zou zijn. Maar je begrijpt me wel he :lol:
Afbeelding
r56ygf
Stamhoofd

Bericht door r56ygf »

Oeh, een spinoff klinkt ook wel aantrekkelijk. Althans, in het begin had ik Carcassonne en later kocht ik Jagers & Verzamelaars. Waardoor ik het basisspel maar weer heb verkocht. Door alleen King & Scout en Carcassonne: De Stad bij te kopen scheelde dat toch een heleboel geld (en ruimte) zonder al die uitbreidingen.

Misschien dat het straks ook loont om enkel deze spinoff te hebben. Is er iets van bekend hoe zo'n spinoff er dan mogelijk uit zou zien?
Seabie
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com

Bericht door Seabie »

Nee, dat wist de designer (Donald X Vaccarino) zelf geeneens. Het kwam in een interview naar voren. Hij vond dat Dominion op een gegeven moment maar moeilijk verder uit te breiden was zonder de complexiteit te ver op te hoeven voeren en daarnaast vond hij ook dat elke extra uitbreiding in principe minder brengt dan de vorige, omdat de behoefte aan extra variatie steeds minder wordt (er is immers al een hoop variatie). Mocht zag zich na de 8e (9e?) uitbreiding misschien nog wel aan de slag gaan met een spin off, maar hij had er nog geen concrete plannen voor.
Afbeelding
thexkid
Party Animal
Persoonlijke Ondertitel: Stay classy!

Bericht door thexkid »

Laat ik eens een oud topic onder het stof vandaan halen.
Ik heb dominion al jaren in de kast. Ik heb het ook vaak gespeeld, maar ik "begrijp" het eigenlijk pas sinds kort. Ik was me lang niet bewust van het concept van "deck-trimming"; het vernietigen van kaarten om de kans te verhogen dat je kaarten trekt waar je echt wat aan hebt. Ik had vaak het gevoel dat dominion een kans spel is, je moet maar net mazzel hebben dat je kaarten trekt in een combinatie waarmee je overwinningskaarten kunt kopen. Nu ik het spel wat beter begrijp besef ik dat je toch wel heel veel invloed hebt op de uitkomst en daardoor vind ik het een stuk leuker geworden. De spelletjes gaan nu ook een stuk vlotter omdat je op een gegeven moment in een oogopslag weet welke kaart je hebben moet.
Ik heb een tijdje terug de uitbreiding welvaart gekocht die me goed bevalt en ik moet me nu inhouden om niet de hele serie in een klap aan te schaffen...
Daarom ben ik op een andere manier aan de slag gegaan met het spel: ik heb op BGG files gedownload waarmee je tabs kunt printen. Bij spelspul heb ik een verzamelkaarten doos gekocht en nu ziet mijn collectie er uit zoals op de bijgevoegde foto te zien is. Het was flink wat werk aangezien ik de tabs eerst heb vertaald naar het nederlands. Vervolgens heb ik ze geprint, uit geknipt, vervolgens heb ik ze gelamineerd en daarna uit het plastic geknipt...
Je snapt wel dat ik de andere uitbreidingen nu stuk voor stuk aan ga schaffen, en niet in een keer... ;-)
Afbeelding
Patty
Jakkiebak!

Bericht door Patty »

pffff petje af, wat een werk!!!!
Suzan
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Board Game Stats

Bericht door Suzan »

Haha, dat hebben wij ook gedaan, met alle uitbreidingen :) Maar aangezien we die steeds gekocht hebben meteen als ze uitkwamen was het werk redelijk verdeeld. Het is er een beetje bij gaan horen, gezellig een uurtje Dominion dividers maken bij elke nieuwe set :D

Leuk dat je Dominion weer ontdekt hebt, ik vind het nog steeds een briljant spel. Heerlijk zo'n spel waar je een paar potjes achter elkaar kan spelen, elk potje is anders, en dat je ook zo uit de kast kan trekken zonder na te denken over hoe het ook al weer ging.
Xildur
Munchkin

Bericht door Xildur »

Ik wacht rustig af tot de houten box komt a la catanbox. Ze schijnen er nog mee bezig te zijn.
Afbeelding
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

Ik raad ook aan om niet alle uitbreidingen in een keer te kopen. Nu is het elke keer leuk als er een uitbreiding bij komt, dan is het in een keer even leuk, maar erna wordt het al snel saaier, en die momenten gebruik ik juist om er dan een uitbreiding bij te kopen.

Ik heb bij thunderstone ooit 3 uitbreidingen vlak na elkaar gekocht/gekregen en dat was even heeeel vet, en erna was het al snel weer gewoon, dat had ik achteraf anders moeten doen.

Verder gebruik ik zelf allemaal zip-locks waar de kaarten inzitten in een koffer en trek ik er random 10 actiekaarten uit. En wat er al gezegd wordt, dominion blijft een leuk spel! Ik heb het vandaag met plezier alweer 3 keer gespeeld.
Afbeelding
thexkid
Party Animal

Bericht door thexkid »

Dominion is inderdaad een heerlijk spel dat zonder probleem na een tijd niet meer spelen weer op tafel komt. Als ik met mijn vriendin speel schiet het nu ook lekker op waardoor we er ook zo een paar potjes van achter elkaar spelen. Met de basis set, welvaart en de promo kaarten zijn we wel even zoet, dus die andere uitbreidingen komen nog wel. Toch heb ik last van verzameldrang, dus het kriebelt wel... :?
Die opberg koffer voor dominion zie ik er ook nog wel eens komen, maar dan zal hij niet goedkoop zijn. De doos die ik gebruik vind ik niet geweldig, maar ik ga hem nog wel opleuken ofzo. Ondertussen hou ik mijn ogen open voor een houten koffer waar het in zou kunnen.
Nog even een vraag; welke uitbreiding raden jullie aan;
-hijs de zijlen
-het achterland
-intrige
-overvloed
-de alchemisten
(Ik heb ze in de volgorde gezet waarin ik nu denk dat ik ze wil kopen)
Afbeelding
thexkid
Party Animal

Bericht door thexkid »

Oh en suzan; welke dividers gebruiken jullie? En in wat voor volgorde hebben jullie het allemaal? Ik heb de dubbelzijdige van Salt-Man Z gebruikt, aangezien ik ze om en om zet (tabs links dan rechts enz). Ik heb alle koninkrijk kaarten bij elkaar (en dus niet per uitbreiding), en de volgorde verandert dus elke keer als er kaarten bij komen...
Ik wou dat mijn vriendin me hielp bij het maken, maar nee hoor... :|
Afbeelding
akmarten
Rooster Booster

Bericht door akmarten »

Ik heb het bassispel, intrige en hijs de zijlen (moet Welvaart dringend eens aanschaffen...). Persoonlijk vind ik hijs de zijlen de leukste. De oranje actiekaarten zijn vernieuwend, en naar mijn mening bevat deze set de beste actiekaarten van de drie.

Ook een vraagje van mijn kant: wat voor opbergdoos is een goede oplossing om alles in te bewaren, er rekening mee houdend dat ik ooit alle uitbreidingen ga hebben? En liefst geen doos die €25 kost, ik moet rekening houden met mijn studentenbudgetje :)
Suzan
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Board Game Stats

Bericht door Suzan »

thexkid schreef:Oh en suzan; welke dividers gebruiken jullie? En in wat voor volgorde hebben jullie het allemaal? Ik heb de dubbelzijdige van Salt-Man Z gebruikt, aangezien ik ze om en om zet (tabs links dan rechts enz). Ik heb alle koninkrijk kaarten bij elkaar (en dus niet per uitbreiding), en de volgorde verandert dus elke keer als er kaarten bij komen...
Ik wou dat mijn vriendin me hielp bij het maken, maar nee hoor... :|
Oei, ik heb geen idee meer welke set ik ooit van BGG gedownload heb. Het was in ieder geval een horizontale tab, en ze waren wel om en om, maar we hebben ze aangepast dat alles netjes aan 1 kant staat :) We hebben ook alle kingdom kaarten op alfabetische volgorde staan. We hebben 2 van deze doosjes, met een paar van die pads, en alles past daar nu nog in.

Een houten doos lijkt mij persoonlijk niet zo heel handig, lijkt me nogal zwaar worden, als alle uitbreidingen erin zitten.
16 Feet Pauly
Critico
Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!

Bericht door 16 Feet Pauly »

Ik vind intrige of het achterland de beste follow up voor je set nu, ook al heb ik intrige zelf nog niet, ik heb het vaak genoeg gespeeld om te weten wat ik mis :D. Daarnaast voegt het een aantal hele venijnige aanvalskaarten aan het spel toe, en natuurlijk extra kaarten om met 5-66 te spelen mocht je dat leuk vinden :D. Achterland is een leuke set die zonder al teveel poespas en gewenning dingen toevoegt aan het spel.

Hijs de zeilen doet dat juist wel en dat vind ik erg jammer van die set. De plankjes en muntjes zijn niet mijn favoriet, verder zijn de oranje kaarten erg leuk maar iedere keer dat ze erin zitten vergeet ik ze wel eens te laten liggen :(. niet mijn favo set, maar in principe zit in iedere set wel een kaart die je moet hebben.

Ik heb ook een doos gemaakt ;), deze is gewoon van een pizzadoos gefabriceerd, en in de doos van de basisset geplaatst, dividers heb ik zelf gemaakt maar ik vind ze stiekem iets te dik. ze zitten er per set en op alfabetische volgorde in. Ik heb dit idee van een jongen op mijn spellenclub opgedaan. Thanks Bart!? :D

Komt ie dan he:
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

Toen ik nog 3 sets had toen had ik alles op haast dezelfde manier in de doos van welvaart zitten. En een elastiekje om de basiskaarten om ze snel te vinden. Echter toen de 4de set erbij kwam werd dat te veel en ik had toevallig de houten koffer die ik gebruik nog staan, jaren geleden ooit gehad als kerstpakket met inhoud, maar de koffer had nog nooit een bestemming gekregen tot dat moment, en ik ben er erg blij mee. Ik heb de basiskaarten + alle kartonnen bordjes en fiches in een grotere ziplock zak zitten ( in hun eigen kleine ziplockzakjes). Zal een foto-tje toevoegen, helaas heb ik een kat die alles wil weten dus die staat er ook bij.

Verder heeft Dagmar er ooi teen blog over geschreven en dat had ik onthouden, zo kwam ik uberhaupt ooit op het idee om gewoon ziplock zakjes te gebruiken.:
http://spellengek.blogspot.com/2010/07/ ... elbox.html
Afbeelding