We moeten het spel hoognodig eens spelen zodat je helemaal zeker bent van je aankoopTjoek schreef:Voor mij dan misschien toch eens opzoek naar Stenen Tijdperk...BaSL schreef:Kan weer geld gaan kosten dan....
Versus XIV: De Kathedraal vs. Stenen Tijdperk
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
missiloon
- Munchkin
Re: Versus XIV: De Kathedraal vs. Stenen Tijdperk
Labels:
-
rober
- Standaard moderator
Kom eens langs op Yucata.de.
Daar kun je het spelen, rustig op je gemak (turned based niet life)
Daar kun je het spelen, rustig op je gemak (turned based niet life)
All is fair in love, war and Carcassonne

-
Jorrit
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: semiprof
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Heb gekozen voor de kathedraal. Vind beide spellen erg goed maar vind de sfeer en het uiterlijk van de kathedraal mooier / thema spreekt me meer aan.
-
pleunie.william
- Grote Dalmuti
- Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur
Het is moeilijk kiezen tussen deze workerplacement games. Ik ben altijd voor beide spellen te porren, maar ik heb toch voor De Kathedraal gekozen omdat die moeilijker op voorhand te winnen is. Ondanks de geluksfactor van dobbelstenen bij Het Stenen Tijdperk (die wel te beïnvloeden is met gereedschap) heb ik (afhankelijk van de oplettendheid van mijn tegenspelers) een winnende strategie kunnen vinden. Bij De Kathedraal is het minder vanzelfsprekend, en daarom dus iets spannender voor mij. Maar, zoals gezegd, ik vind het moeilijk een voorkeur te hebben.
-
Tjoek
- Fabrieksmanager
Gisteren voor het eerst Stenen Tijdperk gespeeld. Ik moet zeggen dat het inderdaad een toegankelijk work-placement spel is, met een leuk thema. Enig nadeel vind ik dat de keuzes vaak al vast liggen. Zeker in het dorp.
Waarschijnlijk is het beginnersgeluk, maar ik wist het spel met 282 punten te winnen en daarmee bijna 100 punten meer te hebben als beide tegenspelers...
Bij de Kathedraal vind ik de keuzemogelijkheden veel moeilijk en zeker niet voor de hand liggend. Hoewel het spel wel wat abstracter (en daardoor misschien wat minder toegankelijk) is, vind ik het wel duidelijk de betere van de twee.
Waarschijnlijk is het beginnersgeluk, maar ik wist het spel met 282 punten te winnen en daarmee bijna 100 punten meer te hebben als beide tegenspelers...
Bij de Kathedraal vind ik de keuzemogelijkheden veel moeilijk en zeker niet voor de hand liggend. Hoewel het spel wel wat abstracter (en daardoor misschien wat minder toegankelijk) is, vind ik het wel duidelijk de betere van de twee.

-
Enrico
- Caballero
282 punten?Tjoek schreef:Waarschijnlijk is het beginnersgeluk, maar ik wist het spel met 282 punten te winnen en daarmee bijna 100 punten meer te hebben als beide tegenspelers...
-
Tjoek
- Fabrieksmanager
De regels heb ik niet zelf gelezen, maar zijn uitgelegd door missiloon (dus dan is zij de schuldigeEnrico schreef:282 punten?Tjoek schreef:Waarschijnlijk is het beginnersgeluk, maar ik wist het spel met 282 punten te winnen en daarmee bijna 100 punten meer te hebben als beide tegenspelers...Weet je wel zeker dat je het spel goed gespeeld hebt? Scores van 150 punten komen nog wel eens voor, maar 282 punten is wel heel erg veel!
Ik zal eens kijken of ik de regels online kan vinden...

-
Kwebie
- Fabrieksmanager
282 is een erg goede score. 150 vind ik laag. Vraag me dan eerder af of Enrico de puntjes wel goed telt.
Gemiddeld haal ik tussen de 230 en 270 punten. Maar op bsw word ik regelmatig ingemaakt met scores van 300+.
Gemiddeld haal ik tussen de 230 en 270 punten. Maar op bsw word ik regelmatig ingemaakt met scores van 300+.
-
Enrico
- Caballero
Alleen al voor deze 3 scores bij elkaar heb je meer dan 20 werkers in moeten zetten. Daarnaast heb je de grondstoffen om dit alles voor elkaar te krijgen ook nog moeten verzamelen, heb je werkers in moeten zetten voor gezinsuitbreiding én heb je voedsel moeten verzamelen. Dat heeft je een veelvoud aan werkers moeten kosten.
Hoeveel werkers had je aan het einde van het spel?
Gewoon nieuwsgierig hoor. Het kan best zijn dat het allemaal goed gegaan is, al krijg ik de indruk dat je louter zessen moet hebben gegooid om deze score voor elkaar te krijgen.
Het kan best zijn dat de score bij 2 spelers hard oploopt. Wij zijn meestal met z'n vieren.
Hoeveel werkers had je aan het einde van het spel?
Gewoon nieuwsgierig hoor. Het kan best zijn dat het allemaal goed gegaan is, al krijg ik de indruk dat je louter zessen moet hebben gegooid om deze score voor elkaar te krijgen.
Het kan best zijn dat de score bij 2 spelers hard oploopt. Wij zijn meestal met z'n vieren.
-
Jorrit
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: semiprof
Heb het laatst met z'n drieën gespeeld, ook hard verloren wegens onoplettendheid..
Volgens mij had de winnaar (ErikR) ook rond de 250 / 270 punten. Het ligt erg aan je tegenstanders hoeveel punten je kan halen.
Volgens mij had de winnaar (ErikR) ook rond de 250 / 270 punten. Het ligt erg aan je tegenstanders hoeveel punten je kan halen.
-
Tjoek
- Fabrieksmanager
Inmiddels online regels gevonden en gelezen. Het blijkt toch dat we twee belangrijk aspect verkeerd hebben gespeeld.
1) De werktuigen die je hebt mag je elke ronde maar 1 keer inzetten. Wij speelden dat de werktuigen altijd werden opgeteld bij iedere worp om grondstoffen te oogsten. Op die manier krijg je natuurlijk veel meer grondstoffen binnen dan normaal, wat dan ook verklaard waarom ik zoveel hutten kon bouwen.
2) Bij 2 en 3 spelers mogen maar hooguit twee plekken in het dorp bezet zijn. Dit is blijkbaar verkeerd geinterpreteerd, zodat maar twee verschillende spelers in het dorp aanwezig mochten zijn. Hierdoor werden bijna elke beurt wel alle velden bezet... Dan schiet het met gereedschap wel lekker op, wat onze eerste misser versterkt. Ik vond zelf het voordeel van graan niet opwegen tegen gereedschap, maar nu ik weet dat het gereedschap elke beurt maar één keer ingezet mag worden, verandert dat de zaak!
Als klein minpuntje zijn we vergeten om de grondstoffen te tellen bij de eindscore. Maar dat zou weinig uitmaken...
1) De werktuigen die je hebt mag je elke ronde maar 1 keer inzetten. Wij speelden dat de werktuigen altijd werden opgeteld bij iedere worp om grondstoffen te oogsten. Op die manier krijg je natuurlijk veel meer grondstoffen binnen dan normaal, wat dan ook verklaard waarom ik zoveel hutten kon bouwen.
2) Bij 2 en 3 spelers mogen maar hooguit twee plekken in het dorp bezet zijn. Dit is blijkbaar verkeerd geinterpreteerd, zodat maar twee verschillende spelers in het dorp aanwezig mochten zijn. Hierdoor werden bijna elke beurt wel alle velden bezet... Dan schiet het met gereedschap wel lekker op, wat onze eerste misser versterkt. Ik vond zelf het voordeel van graan niet opwegen tegen gereedschap, maar nu ik weet dat het gereedschap elke beurt maar één keer ingezet mag worden, verandert dat de zaak!
Als klein minpuntje zijn we vergeten om de grondstoffen te tellen bij de eindscore. Maar dat zou weinig uitmaken...

-
Enrico
- Caballero
Dit zal zeker invloed gehad hebben op je eindscore, maar gezien je voorsprong zou je toch wel gewonnen hebben.
Waar het ook invloed op heeft is het aantal "standaard" plaatsen waar je voor zult kiezen. Want in dit geval hoort het graan er ook bij.
Daarnaast haal je wat minder voedsel binnen, waardoor je er meer werkers naar toe moet sturen. Die kunnen dan weer geen grondstoffen halen. En die grondstoffen zet je weer minder gemakkelijk in om dure kaarten te pakken, enz. Dus alles wordt een beetje schaarser.
Ik zou het zeker nog eens proberen met de aanpassingen!
Waar het ook invloed op heeft is het aantal "standaard" plaatsen waar je voor zult kiezen. Want in dit geval hoort het graan er ook bij.
Daarnaast haal je wat minder voedsel binnen, waardoor je er meer werkers naar toe moet sturen. Die kunnen dan weer geen grondstoffen halen. En die grondstoffen zet je weer minder gemakkelijk in om dure kaarten te pakken, enz. Dus alles wordt een beetje schaarser.
Ik zou het zeker nog eens proberen met de aanpassingen!
-
Tjoek
- Fabrieksmanager
Dat ben ik zeker van plan, want zoals jij ook al aangeeft wordt alles wat schaarser en veel minder voor de hand liggend... ik ben benieuwd!Enrico schreef: Ik zou het zeker nog eens proberen met de aanpassingen!

-
Mac-S
- Genius
- Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Stenen Tijdperk zonder twijfel. Een vlot en weinig gecompliceerd spel, waardoor je je direct kunt focussen op je strategie en tactiek. En die is er genoeg, ondanks de aanwezigheid van geluksfactoren (waarbij ik de kaarten een grotere invloed op de uitslag vind hebben dan de dobbelstenen, maar die arme dobbelstenen krijgen altijd alle klachten over zich heen).
De Kathedraal kon me maar matig boeien. Iets te veel geschuif met mannetjes en blokjes voordat je je eindresultaat (punten) in handen kreeg. Plus dat er veel meer dingen zijn om over na te denken (veel verschillende gebouwen en personen) zonder dat die veel toevoegen aan de strategische diepgang. Ik zie wel in waarom sommige mensen dit een fantastisch spel zullen vinden, en misschien wordt het interessanter (en intuïtiever) als je het boek gelezen hebt, maar aan mij was het niet besteed.
De Kathedraal kon me maar matig boeien. Iets te veel geschuif met mannetjes en blokjes voordat je je eindresultaat (punten) in handen kreeg. Plus dat er veel meer dingen zijn om over na te denken (veel verschillende gebouwen en personen) zonder dat die veel toevoegen aan de strategische diepgang. Ik zie wel in waarom sommige mensen dit een fantastisch spel zullen vinden, en misschien wordt het interessanter (en intuïtiever) als je het boek gelezen hebt, maar aan mij was het niet besteed.
-
ditterio
- Grote Dalmuti
- Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Stenen Tijdperk vond ik super. De Kathedraal vond ik niet slecht, maar zeker niet super.