Leuke dobbelspellen

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Tjoek
Fabrieksmanager

Re: Leuke dobbelspellen

Bericht door Tjoek »

mmniet schreef: Een absolute afrader is Kolonisten dobbelspel. Paar jaar geleden gekocht omdat hij nieuw was, we op vakantie gingen met zn tweeen en we Kolonisten een goede serie vonden. Na 3 potjes hadden we de ideale tactiek gevonden en was het gekomen tot wie de meeste mazzel had. Spel gelijk weg gedaan.
Dit ben ik niet met je eens. Het spel is gewoon een vorm van Yathzee in een ander jasje. Dat spel hangt sowieso van het geluk met de dobbelstenen aan elkaar. Dat wil niet zeggen dat het niet vermakelijk kan zijn.

Ik kan me wel voorstellen, dat als je iets in de lijn van het Catan bordspel verwacht, je bedrogen uit kan komen.
Afbeelding
mmniet
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Meneer de president
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door mmniet »

het lijkt niet eens op yahtzee omdat je een bepaalde volgorde moet afhandelen. Je hebt eigenlijk steeds maar 3 opties. Straatje, dorpje of stad. Als je slim bent ga je steeds voor de steden en win je 9 van de 10 keer.

Als de andere spelers die tactiek ook aanhangen, dan wint diegene met de meeste mazzel. Ik had inderdaad meer diepgang verwacht :)
Enrico
Caballero

Bericht door Enrico »

mmniet schreef:het lijkt niet eens op yahtzee omdat je een bepaalde volgorde moet afhandelen. Je hebt eigenlijk steeds maar 3 opties. Straatje, dorpje of stad. Als je slim bent ga je steeds voor de steden en win je 9 van de 10 keer.

Als de andere spelers die tactiek ook aanhangen, dan wint diegene met de meeste mazzel. Ik had inderdaad meer diepgang verwacht :)
Ik kan je met 100% zekerheid vertellen dat de taktiek om voor de steden gaat niet in 9 van de 10 gevallen de overwinning zal opleveren. Als je geluk hebt wel inderdaad, maar dat zal slechts in 3 of 4 van de 10 keer zijn.

Als je het op deze manier speelt, komt het inderdaad louter op geluk aan of je wint. Taktiek wil bij mij ook zeggen dat je inspeelt op je dobbelsteenworpen en aan de hand daarvan voor het maximaal mogelijke gaat. En dat is heel vaak niet een stad. Bovendien zul je tussendoor ook nog voldoende straten gedobbeld moeten hebben.
Tjoek
Fabrieksmanager

Bericht door Tjoek »

mmniet schreef:het lijkt niet eens op yahtzee omdat je een bepaalde volgorde moet afhandelen. Je hebt eigenlijk steeds maar 3 opties. Straatje, dorpje of stad. Als je slim bent ga je steeds voor de steden en win je 9 van de 10 keer.
Ik ben het met je eens dat als je een van de laatste steden weet te bouwen je veel punten kunt scoren en dat het dan lastig is voor de andere spelers om je te overtreffen (net als Yathzee gooien... ik blijf de vergelijking nog even aanhouden :wink:).

Maar voor de steden gaan is echt geen zekere strategie. Een stad gooi je niet zomaar en het is vaak verstandig om ook enkele dorpen te bouwen om niet op het einde in een alles of niets strijd te eindigen. Met enkele dorpen zit je, in mijn ogen, een stuk steviger in het zadel dan met enkel steden.
Afbeelding
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

usurper schreef:
missiloon schreef:
Drekster2001 schreef:Het spel Quarriors wat binnenkort uitkomt is ook echt een aanrader!
Deck Building met dobbelstenen... en superleuk naar het schijnt... :D
Ziet er interessant uit, eens even in de gaten houden..
Heb ik dat nou goed gezien. 130 dobbelstenen in 1 spel :crazy:
Zag er verder goed. Ik zal het in de gaten houden.
inmiddels me hier meer in verdiept ( de tafel plakt review + the dice tower video review) en ik wil het hebben...nu! niet 10 augustus pas haha
Afbeelding
Pedro777
Condottiërre

Bericht door Pedro777 »

missiloon schreef: inmiddels me hier meer in verdiept ( de tafel plakt review + the dice tower video review) en ik wil het hebben...nu! niet 10 augustus pas haha
The dice tower video review had me al overtuigd. Toen ik daarin de bespreking zag van die verschillende zones had ik direct al het idee om zelf iets te maken daarvoor. Blijkbaar is dat dus ondertussen al gebeurd via BGG. Eens kijken of het voeldoet aan mijn verwachtingen :lol:
Net de review van 'de tafel plakt' gelezen en die heeft me alleen maar meer overtuigd. Quarriors staat in bestelling.
Afbeelding
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

Pedro777 schreef:
missiloon schreef: inmiddels me hier meer in verdiept ( de tafel plakt review + the dice tower video review) en ik wil het hebben...nu! niet 10 augustus pas haha
The dice tower video review had me al overtuigd. Toen ik daarin de bespreking zag van die verschillende zones had ik direct al het idee om zelf iets te maken daarvoor. Blijkbaar is dat dus ondertussen al gebeurd via BGG. Eens kijken of het voeldoet aan mijn verwachtingen :lol:
Net de review van 'de tafel plakt' gelezen en die heeft me alleen maar meer overtuigd. Quarriors staat in bestelling.
heb je het spel echt al ergens besteld? Want ik kan iig op nederlandse sites hem nog nergens vinden ondanks dat 10 augustus best dichtbij is :(
Afbeelding
Pedro777
Condottiërre

Bericht door Pedro777 »

Op spelshop.be kan je al een pre-order plaatsen. Ik heb hem bij iemand anders besteld maar moet nog bericht terug krijgen. Ik vermoed dat ik hem ook niet vroeger dan 10 augustus zal hebben hoor.
Afbeelding
SIR Louis
Veenboer

Bericht door SIR Louis »

Wat ik een heel leuk dobbelspel vond is el paso. Het is wel niet volledig dobbelen maar er komen toch dobbelstenen in voor :lol: . In het spel ben je rovers die wild west stadjes gaan overvallen. Maar hoe alnger je in de stadjes bijft hoe meer je kan stelen maar ook hoe meer kans je hebt dat je gesnapt wordt door de sherrif en push your luck game dus.
interceptor
Uitgever

Bericht door interceptor »

Heel toevallig heb ik een hele leuke tip voor je.
Vanavond voor het eerst gedaan, stond al wel een tijdje in de kast, maar dat bleek zeer onterecht.
Het is wat meer inhoud dan regenwormen, maar luchtig genoeg om niet langer dan 45 minuten te duren.

EL Paso
Afbeelding

Iedereen is een bandiet die elke ronde een stadje in het wilde westen plundert. Maar pas op voor de sherrif....waag je het erop om nog een keer de bank te overvallen of de saloon....of het vee te stelen of zal de sherrif je arresteren en al je buit die je tot nutoe hebt binnen gehaald afpakken.

Leuk thema, leuke mechaniek met de dobbelstenen. Het is echt een leuk gok spelletje waar je soms beroofd achter blijft, veel lol en spelplezier aan kan beleven.
Afbeelding
Pedro777
Condottiërre

Bericht door Pedro777 »

Bedankt voor de tip. Daar ga ik me even in verdiepen. Het thema spreekt me in ieder geval wel al aan.
Afbeelding
spellenaanzee
Rooster Booster

Bericht door spellenaanzee »

Wazabi!
maar dan wel de versie van gigamic... :clap:

helemaal leuk, makkelijk, snel en toch met een klein beetje tactiek ( heel klein beetje)
Pedro777
Condottiërre

Bericht door Pedro777 »

spellenaanzee schreef:Wazabi!
maar dan wel de versie van gigamic... :clap:

helemaal leuk, makkelijk, snel en toch met een klein beetje tactiek ( heel klein beetje)
Die heb ik ondertussen al aan mijn collectie toegevoegd.
Afbeelding
rife
Professor Pimpel

Bericht door rife »

Ra-dice
je werpt tot 3 keer met 5 dobbelstenen en verzet je markers op het centrale bord.
De keuze van je worp wordt daarmee afhankelijk van wat je tegenstanders doen.
Dobbelspelletje maar wel interactief. 2-4 personen.
Winnen is niet het doel als je maar speelt om te winnen.
moos
Grote Dienaar

Bericht door moos »

ik ben ook op zoek naar dobbelspellen net zoals regenwormen maar ook met iets van yatzee