Q&A met Steffan Ros, spelauteur & eigenaar van Odynaut Games
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
woozle
- Stamhoofd
Re: Q&A met Steffan Ros, spelauteur & eigenaar van Odynaut G
24/ Hoe loopt je ontwerpproces? Verschilt het oorspronkelijke idee dat je had voor je spellen veel van de uitgewerkte, finale versies?
25/ Zijn er bepaalde type spellen of spellen van bepaalde ontwerpers die je niet graag speelt?
25/ Zijn er bepaalde type spellen of spellen van bepaalde ontwerpers die je niet graag speelt?

-
steffan
- Spelauteur
17)robbebob schreef:17) De Odynauts zijn ook al behoorlijk actief op sociale media, bijvoorbeeld via Odynaut Games pagian op Facebook. Hoe bevalt dat? Zijn er ideeen om dit in de toekomst nog uit te breiden?
Ik ben inderdaad actief via Facebook. Dat bevalt goed. Ik vind het een leuke manier om anderen op de hoogte te houden en om via Facebook mijn enthousiasme te delen. Ik vind het leuk en belangrijk om 'benaderbaar' te zijn. Dat gaat via Facebook heel goed. Bovendien bouw ik op deze manier aan een soort logboek van de Odynaut Game Company. Leuk voor later. Als Odynaut Games verder groeit, dan zal ik het 'Facebooken' zeker uitbreiden.
Twitteren doe ik (nog) niet. Ik moet bekennen dat ik ook nog niet goed de ins & outs ken. Maar wie weet. Voorlopig heb ik mijn handen vol aan Facebook.
-
steffan
- Spelauteur
18)JeVo schreef:18) Staat de hele familie van de Odynauts al op de site? Of wonen er nog meer in je tuin die nog voorgesteld moeten worden.
19) En ontstaat een nieuwe Odynauts pas als er een rol voor haar in een spel ontstaat, of zijn er al meer niet zo bekende Odynauts ontdekt waarvoor nog een passend spel moet worden ontwikkeld? Kip of ei? Spel of Odynaut
19b) komen Odynauts uit een ei?
JeVo
De Odynauts die tot dusverre gesignaleerd zijn, zijn diegene die nu bekend zijn. Of er meer zijn? Vast. Maar of die op Aarde zijn? Geen idee. In mijn tuin heb ik geen nieuwe meer gezien. Ik heb dan ook het gevoel dat ze in groepjes het heelal afstruinen.
19a)
Vooralsnog zullen de bestaande Odynauts de rollen vervullen. Maar ik sluit niet uit dat andere Odynauts zich druppelsgewijs aandienen. Maar inderdaad alleen als er ook een plek voor ze is in een spel.
19b)
Goede vraag! Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest hen deze vraag te stellen.
-
steffan
- Spelauteur
20)Misth schreef:20) Stel de Odynauts slaan niet aan zoals je verwacht, wat doe je dan met je bedrijf dat helemaal gelieerd is aan dit competitieve volkje?
Mij inziens zijn de Odynauts een beperking in je vrijheid als uitgever die je creativiteit niet ten goede komt als het bovenstaande zo mocht zijn, wat ik van harte niet hoop.
21) Stel je heb een idee maar de Odynauts passen daar eigenlijk niet in, ga je dan ten koste van alles dit wel doen? hoe ga je dat aanpakken?
Dan zal ik (nog) betere spellen moeten ontwikkelen. Ik denk dat wanneer ze niet aanslaan het mede ook te maken kan hebben met de aard van de spellen. De Odynauts zelf blijven zeker bestaan. Ik heb naast bord- en kaartspellen verdere plannen met hen. Of zij met mij
Ik deel je bezorgdheid overigens niet wat betreft de beperking in creatieve vrijheid. De Odynauts passen wat mij betreft overal in. Ze belemmeren me juist ook niet in creatie, maar geven juist dat extraatje als ik aan het ontwikkelen ben. Ik kan door hun ogen de min of meer bekende wereld net even anders bekijken. En of ik dan daar iets mee doe, creatief gezien, beslis ik later in het proces.
Het kan overigens wel zo zijn dat mensen niet vallen voor de Odynauts an sich. Ik denk dat je dat ook eerder zult bedoelen, niet? Dat zou wel heel jammer zijn ja. Maar ik zie dat niet als een creatieve beperking. Eerder een commerciële beperking. Maar ik heb gekozen voor de Odynauts en ik zal hun wereldje verder ontwikkelen. Ik laat hen niet zomaar in de steek. Het is niet een commerciële truc of zo. Eerder een roeping. Ik geloof in de Odynauts! En zoals al eerder gezegd in de antwoorden op andere vragen: op termijn zullen ze ook in andere vormen verschijnen. Ik ben daar nu nog niet heel concreet mee bezig. maar er liggen wel plannen klaar die net wat meer zijn dan wat ideetjes op papier. De haalbaarheid is zeker afhankelijk van verdere inkomsten.
21)
Ik ben heel blij dat je deze vraag stelt! Ik zal zeker niet koste wat kost geforceerd de Odynauts ergens instoppen. Al denk ik dat ze overal inpassen gezien hun achtergrondverhaal. Hoe het ook zij: stel ze passen echt niet, dan zal ik een spel ontwikkelen zonder de Odynauts. Dat spel krijgt dan wel het keurmerk van de Odynauts. Het bedrijfslogo. Ik heb daarom ook heel bewust gekozen voor dit logo. Daar is van te voren over nagedacht. Op deze manier kan ik ook eventueel spellen uitgeven van andere auteurs. Alle spellen zonder de Odynauts krijgen dan wel de goedkeuring door de Odynauts via het zegel-logo.
-
steffan
- Spelauteur
22)LiefKleinKonijntje schreef:22) Wanneer kreeg je voor het eerst een idee voor een spelontwerp? Was dat voor of na je eerste serieuze schrijfwerk?
23) Borrelen er voortdurend nieuwe ideeen bij je op, of komt er af en toe een, en ben je voornamelijk bezig met uitwerken?
Hahaha. Het was niet voor- en niet na, maar tijdens. Ik weet niet meer precies wanneer het was, maar ik schreef ooit een scenario voor een korte film toen ik nog op de academie zat. Naar aanleiding van dat scenario ontstond vanzelf een idee voor een bordspel. Ik heb dat toen op papier verder uitgewerkt, maar nog nooit serieus getest en verder ontwikkeld omdat het voor drie spelers was. Dat leek me heel onhandig. Gek genoeg wist ik in die tijd niet heel veel van andere spellen. Nu weet ik dat er spellen bestaan die je kan spelen vanaf drie spelers. Eigenlijk vind ik dat nog steeds niet zo handig...
23)
Dat wisselt. Ik kan er echt voor gaan zitten. En als ik er dan diep induik, dan komen ze bij de vleet. Er zijn er ook een hoop die bij een verdere uitwerking snel weer afvallen. Dan blijk ik ze echt niet leuk te vinden. Die gaan opzij of ik gooi ze zelfs weg. Dat ruimt op. Ook in je hoofd. Anders blijf je er maar over piekeren.
Zo nu en dan komt een idee heel spontaan. Tijdens het avondeten is Hennen Jennen ontstaan. Ik stond ineens op en schreef heel snel het simpele spel principe op. Dat moet ik wel altijd doen omdat ik het anders ook zo weer kwijt ben. Maar in tijden van drukte op mijn gewone werk heb ik er de rust niet voor. Ik moet me kunnen focussen.
En wat betreft het uitwerken: ja daar ben ik echt het meeste van de tijd me bezig. Game-balancing is zo belangrijk. Een idee hebben is hemels, maar een idee uitwerken is hels! Dat is noeste arbeid.
-
steffan
- Spelauteur
24)woozle schreef:24/ Hoe loopt je ontwerpproces? Verschilt het oorspronkelijke idee dat je had voor je spellen veel van de uitgewerkte, finale versies?
Het ontwerpproces verschilt per spel. Ook qua tijd. Soms ben ik sterk afhankelijk van mede-test-spelers tijdens het ontwerpproces. Soms kan ik goed tegen mezelf spelen. Maar niet alle spelen lenen zich daarvoor. Een idee heb ik meestal heel snel. Ik begin eerst op papier. Ik schrijf mijn idee uit. Vaak gaat thema en mechaniek dan samen. Ik wil zelf altijd heel graag weten hoe een beurt verloopt. Als ik op papier voldoende stof heb, dan is dat vaak de eerste blauwdruk van spelregels. Ik ga dan heel snel over tot een knip- en plak prototype om te voelen of het speelbaar is en of er iets van lol in te bespeuren valt. Dat vind ik namelijk wel belangrijk. Er moet lol en uitdaging in zitten. Voelt het goed, dan komt het eindeloze balanceren en testen.
25)
Eigenlijk niet. Uit 'vakmatige nieuwsgierigheid' sta ik open voor alles en speel ik ook alles. Al heb ik natuurlijk nog lang niet alles gespeeld. Ik heb natuurlijk wel mijn voorkeuren. Maar zoals ik al in een ander antwoord zei, hangt het spelen van het soort spel voor mij heel erg af van het verdere gezelschap waarin ik verkeer. Ik moet niet van mezelf perse alleen maar een enkel soort spel spelen. Het is wel zo dat spellen waar extreem veel geluk in zit, zonder dat ze dan grappig of hilarisch zijn, niet mijn voorkeur hebben. Mens erger je niet is niks voor mij. Eerder zei ik al dat Can't Stop dat wel is wat betreft geluksspel. Daar zit namelijk veel lol in voor mij. Het alsmaar door gaan terwijl je weet dat het fout kan aflopen... Zelf houd ik van spellen met wat meer lagen en waar je op verschillende manieren uitgedaagd wordt. Ik houd van spellen die easy to learn en hard to handle zijn, maar ook van spellen die hard to learn en easy to handle zijn.
-
Davio
- Nederlands Kampioen Dominion 2012
26. Ik denk dat er veel bordspelers zijn die zelf wel eens het idee hebben opgevat om een spel te ontwerpen. Heb je tips voor hen hoe ze hier het best mee zouden kunnen beginnen?
-
Bridget
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
27) Verklaar je nader? De vertaler krijgt toch meestal alleen 'het spel' als beloning voor zijn vertaling?steffan schreef:16)
Absoluut. Ik wilde eigenlijk ook heel graag een Franse en Italiaanse vertaling. Ik moest echter, financieel gezien, keuzes maken. Vertalingen zijn kostbaar.
Everybody has the right to play...
-
steffan
- Spelauteur
26)Davio schreef:26. Ik denk dat er veel bordspelers zijn die zelf wel eens het idee hebben opgevat om een spel te ontwerpen. Heb je tips voor hen hoe ze hier het best mee zouden kunnen beginnen?
Tjee. Dat is een lastige. Ik denk niet dat er een aanpak op maat is. Klinkt misschien heel duf, maar ik zou zeggen: gewoon beginnen! Geloof in je eigen idee en durf te dromen. Laat je niet tegen houden door anderen. Of je idee daadwerkelijk een spel is, dat moet je gaan ondervinden. Ik merk bij mezelf dat wanneer je vrij snel in het proces een knip- en plak versie maakt (dus echt gewoon van papier en plakband en in mijn geval met heel slechte tekeningen), je snel ontdekt of er iets in je idee zit. Ga verder met fine tunen. En nog meer fine tunen. Maak dan een wat meer presentabele versie. Ik zoek op het web naar passende plaatjes en maak daar kaartjes van. Schrijf vooral ook de spelregels uit. Speel dan met anderen en vat opmerkingen, kritiek en suggesties niet op als een persoonlijk falen. Mensen hebben goede bedoelingen. Maar nogmaals: geloof vooral zelf in je eigen idee; wat anderen ook zeggen. Dream, dare, do! Het is echt leuk om met het ontwikkelen bezig te zijn. Dat gevoel moet je ook houden.
Dan kun je naar verschillende uitgevers gaan, zelf uitgeven of zo iets als Game Crafter proberen; een top initiatief. Dat zou iemand in Nederland ook moeten doen.
-
steffan
- Spelauteur
27)Bridget schreef:27) Verklaar je nader? De vertaler krijgt toch meestal alleen 'het spel' als beloning voor zijn vertaling?steffan schreef:16)
Absoluut. Ik wilde eigenlijk ook heel graag een Franse en Italiaanse vertaling. Ik moest echter, financieel gezien, keuzes maken. Vertalingen zijn kostbaar.
Duidelijk dat ik beginnend uitgever ben
Ik sluit echter niet uit dat er straks via de website handleidingen in nog andere talen te vinden zijn. Ik krijg daartoe al aanbiedingen. Heel tof als iemand dat echt vrijwillig wil doen, omdat dit iemand z'n hobby is. Super en natuurlijk heel erg welkom. Ik wil per slot van rekening ook dat meer mensen toegang hebben tot het spellen van mijn spellen. Maar vooraf maak ik keuzes op financiële haalbaarheid.
Verder was het in mijn geval ook een kwestie van: meer handleidingen zijn meer meer boekjes of pagina's en dat wil zeggen dat ook de spellen per stuk duurder worden qua druk. En een van mijn doelen met mijn spellen is om qua verkoopprijs in de buurt te blijven van de 'grote jongens' (lees: uitgevers) wil je als nieuwkomer enige kans maken. Moeilijk hoor, dat uitgeven van spellen. Maar wel heerlijk!
-
thexkid
- Party Animal
- Persoonlijke Ondertitel: Stay classy!
Ik heb je ontmoet op de laatste ducosim beurs en heb daar al veel kunnen vragen. Leuk om te zien dat je hier nu ook vragen beantwoordt. Dan nu mijn vraag:steffan schreef: 21)
Ik ben heel blij dat je deze vraag stelt! Ik zal zeker niet koste wat kost geforceerd de Odynauts ergens instoppen. Al denk ik dat ze overal inpassen gezien hun achtergrondverhaal. Hoe het ook zij: stel ze passen echt niet, dan zal ik een spel ontwikkelen zonder de Odynauts. Dat spel krijgt dan wel het keurmerk van de Odynauts. Het bedrijfslogo. Ik heb daarom ook heel bewust gekozen voor dit logo. Daar is van te voren over nagedacht. Op deze manier kan ik ook eventueel spellen uitgeven van andere auteurs. Alle spellen zonder de Odynauts krijgen dan wel de goedkeuring door de Odynauts via het zegel-logo.
28) Na het lezen van je hier geciteerde antwoord, ondanks dat het misschien op dit moment nog erg hypothetisch is, vroeg ik me af wat je eisen zouden zijn aan een spel van een andere auteur? En zou je dan betrokken willen zijn bij de ontwikkeling van dat spel?
Tot in Essen!

-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Ik vind dit eerder getuigen van een professionele benadering. Petje af!steffan schreef:Duidelijk dat ik beginnend uitgever benIk heb mijn vertalers betaald. Ik vind dat ook wel goed om te doen. ......
Het stikt van de uitgevers die voor een gratis spelletje hun vertalingen laten verzorgen. Bij een groot bordspel betalen ze dan (ik reken op basis van hun eigen kostprijs) een kleine 15 euro voor één dag werk. Dit vind ik met name van grotere uitgevers een onbehoorlijk lage tegenprestatie (bij een beginnende eenpitter zit ik er wat milder in). Deze misplaatste zuinigheid vind je meestal terug in de kwaliteit van de Nederlandse spelregels.
-
spellenclubapeldoorn
- Phoenix
12. Wat is je ultieme droom scenario voor het maken van een spel kwa spel elementen?
-
Mistharfare
- Website beheerder
spellenclubapeldoorn gaat schreef:29. Wat is je ultieme droom scenario voor het maken van een spel kwa spel elementen?
-
steffan
- Spelauteur
Erwin schreef:Ik vind dit eerder getuigen van een professionele benadering. Petje af!steffan schreef:Duidelijk dat ik beginnend uitgever benIk heb mijn vertalers betaald. Ik vind dat ook wel goed om te doen. ......
Dank.