Wat lees jij?

Voor alle onderwerpen die niets met spellen te maken hebben

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Re: Wat lees jij?

Bericht door Erwin »

Peter Hein schreef: vr 25 jul 2025, 15:22
JeVo schreef: vr 25 jul 2025, 15:09 zo vlak voor de zomer, even dit draadje opgepikt.
mee op vakantie gaat deel 13 van Wheel of Times of Rad des Tijds.

ik heb nu toch al zo'n 25000 bladzijdes gelezen en het er nog 3000 te gaan.
qua omvang minstens zo groots als Game of Thrones, maar nog geen goede films over gemaakt.

maar ja dat riep ik ook al een hele tijd over Dune (ook een boek of 15 als je wilt),
maar die films zijn versimpeld, maar het aangluren wel waard.
Amazon Prime heeft er een serie van gemaakt, met inmiddels drie seizoenen. De serie neemt wat vrijheden met de boeken (kan ook niet anders) en wijkt soms wel erg af, maar is onder de streep heel vermakelijk. Komt stroef op gang, maar zeker seizoen 3 is erg goed.

Ik ben zo'n masochist die de reeks nu voor de derde keer leest, en ben inmiddels aanbeland bij deel 9.
De kwaliteit van de TV-serie neemt fors toe, seizoen 3 is indrukwekkend. Balen dat Amazon de stekker uit deze serie heeft getrokken.
Obelix
Regenmaker

Bericht door Obelix »

JeVo schreef: vr 25 jul 2025, 15:09 zo vlak voor de zomer, even dit draadje opgepikt.
mee op vakantie gaat deel 13 van Wheel of Times of Rad des Tijds.

ik heb nu toch al zo'n 25000 bladzijdes gelezen en het er nog 3000 te gaan.
qua omvang minstens zo groots als Game of Thrones, maar nog geen goede films over gemaakt.

maar ja dat riep ik ook al een hele tijd over Dune (ook een boek of 15 als je wilt),
maar die films zijn versimpeld, maar het aangluren wel waard.
Betreft Rad des Tijds: zowat het beste wat klassieke fantasy te bieden heeft. Vooral de delen die Brandon Sanderson schreef - en dan vooral het deel dat de reeks afsluit - steken er met kop en schouders bovenuit. Niet normaal hoe hij die laatste veldslag beschrijft.

Robert Jordan is m.i. de enige die, qua een geloofwaardige wereld scheppen, in de buurt komt van Tolkien. Bij het eerste deel denk je vaak: dit is gewoon een variant op LotR... maar na verloop van tijd groeit de reeks én de wereld. Je ontdekt die steeds groter wordende wereld samen met alle (neven)personages. Er zijn zoveel verhaallijnen om te volgen en op het einde komt nagenoeg alles weer netjes samen. Ik las de reeks ondertussen 4 keer en heb deze één keer beluisterd als luisterboek. Als ik voor mijn dood nog maar één reeks mag lezen, dan wordt het deze.
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

Vier keer?! Per keer 30000 bladzijdetjes op mijn telefoon? Wow.

En lees je dan in het NL of in het EN?
En wie is je favoriete personage?
Of verhaallijn?
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
Obelix
Regenmaker

Bericht door Obelix »

JeVo schreef: za 26 jul 2025, 09:16 Vier keer?! Per keer 30000 bladzijdetjes op mijn telefoon? Wow.

En lees je dan in het NL of in het EN?
En wie is je favoriete personage?
Of verhaallijn?
Ik heb de boeken steeds in het Nederlands gelezen en op papier. Het gekonkel van de Verzakers vind ik geweldig, net als de intrede van de seanchanen en de rol van de Kinderen van het licht. Ik heb veel sympathie voor de kwajongen Mart en de vrijgevochten Faile. Maar er zijn nog zoveel prachtige verhaallijnen en personages.
Martyn F
Spelauteur
Persoonlijke Ondertitel: Bordspelauteur

Bericht door Martyn F »

Ik vond het Rad des Tijds te groots en onoverzichtelijk worden. Maar Brian Sanderson is een van mijn favoriete schrijvers, dus ik kan me voorstellen dat hij de serie prima kon voortzetten.

Zijn Mistborn serie is erg goed.
Martyn F
Board game designer
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

Martyn F schreef: zo 27 jul 2025, 10:20 Ik vond het Rad des Tijds te groots en onoverzichtelijk worden.
Dat klopt wel ja. Jordan was een meester in het opbouwen van een geloofwaardige wereld, maar een plot op gang houden ging hem gaandeweg steeds slechter af. Wat er aan plot gebeurt in de delen 6 t/m 11 had ook prima in een of twee delen gepast.
Afbeelding
Obelix
Regenmaker

Bericht door Obelix »

Martyn F schreef: zo 27 jul 2025, 10:20 Ik vond het Rad des Tijds te groots en onoverzichtelijk worden. Maar Brian Sanderson is een van mijn favoriete schrijvers, dus ik kan me voorstellen dat hij de serie prima kon voortzetten.

Zijn Mistborn serie is erg goed.
Mistborn is inderdaad een geweldige reeks. Ik las wel nog enkel de eerste trilogie. Het magiesysteem was best origineel en goed uitgewerkt.
Obelix
Regenmaker

Bericht door Obelix »

Peter Hein schreef: zo 27 jul 2025, 15:32
Martyn F schreef: zo 27 jul 2025, 10:20 Ik vond het Rad des Tijds te groots en onoverzichtelijk worden.
Dat klopt wel ja. Jordan was een meester in het opbouwen van een geloofwaardige wereld, maar een plot op gang houden ging hem gaandeweg steeds slechter af. Wat er aan plot gebeurt in de delen 6 t/m 11 had ook prima in een of twee delen gepast.
Het klopt dat er een aantal boeken in de serie de indruk geven dat het een oneindig uitgewerkt verhaal zou worden dat nergens heen zou leiden. Half jaren 2000 - toen ik de reeks voor het eerst las - leefde dat gevoel ook bij mij. De schrijver leek gewoon te willen tonen hoe uitgebreid zijn wereld moest worden. Maar sinds de reeks helemaal af is, en dus meesterlijk afgerond door Sanderson, vallen ook die boeken op zijn plaats, vind ik. Als je op zoek bent naar een goede fantasyreeks als (stevig) tussendoortje, is Rad des Tijds niet wat je moet lezen. Er zijn voldoende goede compacte reeksen van 3 tot 6 boeken. Maar als je een jaar of langer compleet ondergedompeld wil worden in een vreemde wereld, die steeds vertrouwelijker wordt, is dit een goede optie.
Plaats reactie