Vraag Splendor

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

freeze
Stamhoofd

Re: Vraag Splendor

Bericht door freeze »

RebeccaWy schreef: Hoi, een praktisch vraagje waarover wij discussie hebben tijdens splendor. En dat vrij te interpreteren valt volgens de spelregels. Wanneer je een kaart reserveert, moet je die ook gekocht hebben wanneer je uit speelt en wint? Mijn medespelers vinden het niet kunnen dat je anderen blokkeert door te reserveren en die kaart niet koopt. En dat je de joker pas mag spelen vanaf je de kaart gekocht hebt of gebruikt om ze te kopen. Dit zorgt voor verhitte discussies tijdens het heetst van de strijd... zelfs al zo dat we op voorhand de discussie voeren :)
Alvast bedankt voor een antwoord...
Nee, je hoeft die kaart(en) uiteindelijk niet te kopen. Je mag max drie kaarten reserveren (en die kunnen er t/m het einde blijven liggen). En je kunt/mag die joker gewoon in je volgende beurt (of een andere beurt) gebruiken en daarmee hoef je niet een gereserveerde kaart te kopen.

Labels:
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

freeze schreef:
RebeccaWy schreef: Hoi, een praktisch vraagje waarover wij discussie hebben tijdens splendor. En dat vrij te interpreteren valt volgens de spelregels. Wanneer je een kaart reserveert, moet je die ook gekocht hebben wanneer je uit speelt en wint? Mijn medespelers vinden het niet kunnen dat je anderen blokkeert door te reserveren en die kaart niet koopt. En dat je de joker pas mag spelen vanaf je de kaart gekocht hebt of gebruikt om ze te kopen. Dit zorgt voor verhitte discussies tijdens het heetst van de strijd... zelfs al zo dat we op voorhand de discussie voeren :)
Alvast bedankt voor een antwoord...
Nee, je hoeft die kaart(en) uiteindelijk niet te kopen. Je mag max drie kaarten reserveren (en die kunnen er t/m het einde blijven liggen). En je kunt/mag die joker gewoon in je volgende beurt (of een andere beurt) gebruiken en daarmee hoef je niet een gereserveerde kaart te kopen.
En je mag de joker gebruiken wanneer je zelf wilt.
Dus zeker niet alleen bij de gereserveerde kaart.
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
ouwezeeman
Garnaal
Contacteer:

Bericht door ouwezeeman »

Ik denk dat je medespelers niet erg veel van conflict houden als ze dit niet ok vinden. ;)

1 kaart wegnemen voor de neus van een andere speler is natuurlijk vooral goed voor de rest aan de tafel: jijzelf hebt een suboptimale actie uitgevoerd (1 chip verdiend) en de geïmpacteerde speler moet door het wegnemen van die kaart nu zijn strategie aanpassen.
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/
RebeccaWy
PIONier

Bericht door RebeccaWy »

Het is eerder omdat ik dat niet uitgelegd had toen ik de spelregels uitlegde. Ik had het spel al eerder gespeeld en toen deed iemand dat ook. Doordat ik dat dan tijdens ons spel deed, blokkeerde ik iemand en won ik. En een andere interpretatie van de regels...
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

RebeccaWy schreef: Het is eerder omdat ik dat niet uitgelegd had toen ik de spelregels uitlegde. Ik had het spel al eerder gespeeld en toen deed iemand dat ook. Doordat ik dat dan tijdens ons spel deed, blokkeerde ik iemand en won ik. En een andere interpretatie van de regels...
Ik denk niet dat het een andere interpretatie van de regels is, maar meer het niet meteen door hebben wat en spelregel precies betekent en wat voor mogelijkheden dit biedt.

Als je namelijk enkel een kaart zou mogen reserveren voor eigen gebruik en de joker enkel met deze kaart zou mogen spelen, dan had dat wel expliciet in de regels gestaan, denk ik dan.
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
Plaats reactie