Q&A met Martyn F.

Informatie, interviews, discussies over/met spelontwerpers en vormgevers

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Martyn F
Spelauteur
Persoonlijke Ondertitel: Bordspelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Q&A met Martyn F.

Bericht door Martyn F »

humske schreef:27 ) Wat is een thema waar je graag nog eens een spel over zou willen maken (los van hoe realistisch het is) ?
Ik denk al heel lang na over een spelsysteem waarmee ik de (ontstaans)geschiedenis van de mens zou kunnen naspelen. Maar daar heb ik kortgeleden een oplossing voor gevonden, dus dat telt eigenlijk niet als antwoord op de vraag. :)

Ik zou graag een keer een fantasy- of scifi-thema doen. Ik hou namelijk erg van dat genre in boeken en films. Maar op de een of andere manier stammen de thema's van mijn spellen altijd meer uit de werkelijkheid. Maar misschien komt het er toch nog wel een keer van!
Martyn F
Board game designer

Labels:
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl
Contacteer:

Bericht door Ruud2009 »

Weer een paar dagen gehad om nog 'ns na te denken.. :)

28) Wat zijn de grootste problemen waar je als spel auteur tegenaan loopt?

29) Welke fouten maak je zelf tijdens het spel-ontwikkelen het meest? Bestaat er zoiets uberhaupt? (ie. in eerste ontwerp altijd te weinig interactie bijv.)

30) Wel 'ns een spel ontwerp gehad dat bij je playtesters volledig doodviel waarvan je dacht dat het wel goed zou zijn?

31) Hoe bepaal je naar welke uitgever je je ontwerpen stuurt? Of zijn ze geïnteresseerd na spelen op een beurs?
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
Martyn F
Spelauteur

Bericht door Martyn F »

Ruud2009 schreef:Weer een paar dagen gehad om nog 'ns na te denken.. :)

28) Wat zijn de grootste problemen waar je als spel auteur tegenaan loopt?
Dat blijkt. Niet de gemakkelijkste vragen. :)

In antwoord op deze vraag: Het grootste probleem als spelauteur is om je spel gepubliceerd te krijgen bij een uitgever.

Of bedoelde je iets anders met deze vraag?
Martyn F
Spelauteur

Bericht door Martyn F »

Ruud2009 schreef:29) Welke fouten maak je zelf tijdens het spel-ontwikkelen het meest? Bestaat er zoiets uberhaupt? (ie. in eerste ontwerp altijd te weinig interactie bijv.)
Hoi Ruud,

Bedankt voor je vragen.

Ik blijf leren van de dingen die ik doe en probeer fouten uit het verleden niet te herhalen.

Toen ik nog maar net begonnen bezig was spellen te ontwerpen, stopte ik veel te veel tijd in het ontwikkelen van prototypes. Ook vroeg ik al heel snel anderen om met me te spelen, terwijl het spelmechanisme nog helemaal niet uitgerijpt was.

Wat betreft de spelontwerpen zelf, elk spel heeft zijn eigen kenmerken en daarmee zijn eigen valkuilen. Daar maak ik telkens nieuwe fouten mee.
Martyn F
Spelauteur

Bericht door Martyn F »

Ruud2009 schreef:30) Wel 'ns een spel ontwerp gehad dat bij je playtesters volledig doodviel waarvan je dacht dat het wel goed zou zijn?
Nee, gelukkig niet! Ik leg mensen geen spel voor, dat ik zelf niet leuk vind. In eerste instantie test ik met bekenden en ik kijk altijd of het spel een beetje bij hun smaak past.

Zodra ik een prototype meeneem naar een beurs of spellendag, gebeurt het wel dat mensen mijn spel niet leuk vinden. Maar dat heeft dan vooral met smaak te maken. En daar doe ik niks aan.
Martyn F
Spelauteur

Bericht door Martyn F »

Ruud2009 schreef:31) Hoe bepaal je naar welke uitgever je je ontwerpen stuurt? Of zijn ze geïnteresseerd na spelen op een beurs?
Ik kijk vooral naar het soort spellen dat een uitgever uitgeeft en probeer in te schatten of mijn spel bij hun profiel past.

De laatste jaren heb ik van elk van mijn prototypes een portfolio. Ik neem de map mee naar beurzen als Spiel en International Toy Fair in Nürnberg. Daar heb ik meestal een aantal afspraken, waarin ik uitgevers mijn portfolio laat zien. Voor spelen hebben ze geen tijd, maar als iets ze aanstaat, stuur ik ze daarna het prototype.

En meestal krijg ik het na een half jaar of jaar weer terug, omdat het toch niet past in hun portfolio, niet het goede thema heeft, ze de komende jaren geen meerderhedenspel doen, etc.

Maar soms lukt het wel, zoals met Cities/Limes. :)
Martyn F
Board game designer
wallofshame
Regenmaker
Contacteer:

Bericht door wallofshame »

Hier zijn we weer.

32) Elk spel valt meestal terug op klassieke spelmechanismen, zoals workerplacement of pick-up and delivery. Maar, als auteur, heb je het gevoel dat er nog echte nieuwigheden uit de pijplijn kunnen komen of val je uiteindelijk steeds terug op varianten van die klassieke mechanics?

33) Wat is voor jou het leukste moment in het hele ontwerpproces? De release? Het feit dat mensen je brainwave goed ontvangen? De uitgeverij die toehapt? De eerste testplays? ... ?
Martyn F
Spelauteur

Bericht door Martyn F »

wallofshame schreef:32) Elk spel valt meestal terug op klassieke spelmechanismen, zoals workerplacement of pick-up and delivery. Maar, als auteur, heb je het gevoel dat er nog echte nieuwigheden uit de pijplijn kunnen komen of val je uiteindelijk steeds terug op varianten van die klassieke mechanics?
Goede vraag. Uitgevers vragen mij altijd: "Wat is nieuw?" En die vraag vind ik altijd verschrikkelijk moeilijk om te beantwoorden. Want wat is nieuw?

Was het nieuw dat in Kolonisten van Catan zeshoekige bordtegels gebruikt werden? Absoluut niet. Dominion had iets nieuws, omdat het deckbuilding introduceerde op een manier die er tot dan toe niet was. De rest van het spel bestond al. Maar bijna altijd zijn nieuwe dingen niet echt nieuw.

Dus ja, je valt uiteindelijk terug op bestaande mechanismen. Het gaat er om die zodanig te combineren, dat die combinatie nieuw is. Want je kunt wel met iets aankomen dat nieuw is, maar als het niet werkt, heb je er ook niks aan.

Ik zou graag nog een keer iets echt nieuws introduceren, maar de kans dat gebeurd is heel klein. Voorlopig houd ik het dus maar op leuke combi's van bestaande mechanismen, die voor een goed speelgevoel zorgen. En af en toe misschien een heel klein nieuw mechanisemetje. :)
Martyn F
Spelauteur

Bericht door Martyn F »

wallofshame schreef:33) Wat is voor jou het leukste moment in het hele ontwerpproces? De release? Het feit dat mensen je brainwave goed ontvangen? De uitgeverij die toehapt? De eerste testplays? ... ?
Die laatste paar dingen vind ik eigenlijk al niet meer bij het ontwerpproces horen, maar ik snap je vraag. :)

Eigenlijk vind ik het leukste onderdeel van het ontwerpproces het begin. Dan is het namelijk nog spannend. Werkt dit idee? Nee, natuurlijk niet. Zeker niet de eerste versie. Maar dan: Kan ik er iets van maken? Welke kant gaat het op?

Die eerste paar weken, waarin het spel telkens weer verandert en telkens een stapje beter wordt (of niet, maar dan ga ik een stapje terug). Dat onderdeel van het ontwerpproces vind ik het allerleukst.
Martyn F
Board game designer
wallofshame
Regenmaker
Contacteer:

Bericht door wallofshame »

Hi, me again :lol:

34) Heb je plannen om Spiel 2014 aan te doen met je nieuwe (en oude) project(en)?

35) Een ontwerpproces is een werk van lange adem. Kan je de hele tijd je focus behouden op dat ene project of loeren op dat moment al nieuwe ideëen om de hoek?

36) Hoe ben je bij de grafisch ontwerper terecht gekomen die het artwork van Oklahoma Boomers heeft verzorgd?

37) Als je volledig vrij kon kiezen, wie moet dan je volgende spel uittekenen?

And now I will shut up my face ... :silent:
Martyn F
Spelauteur

Bericht door Martyn F »

wallofshame schreef:Hi, me again :lol:

34) Heb je plannen om Spiel 2014 aan te doen met je nieuwe (en oude) project(en)?
Hi! :)

Ja, die heb ik. Ik moet alleen nog even kijken hoe precies.

Een stand in mijn eentje is veel te duur. Dus ik wil proberen met iemand samen te doen.
Laatst gewijzigd door Martyn F op ma 30 jun 2014, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Martyn F
Spelauteur

Bericht door Martyn F »

wallofshame schreef:35) Een ontwerpproces is een werk van lange adem. Kan je de hele tijd je focus behouden op dat ene project of loeren op dat moment al nieuwe ideëen om de hoek?
Nieuwe ideeën loeren altijd om de hoek. Meestal ben ik tegelijk met meerdere projecten bezig.

Zodra ik met testspelers ga testen, gaat het proces iets langzamer. Die kunnen niet altijd op afroep komen spelen. En ik heb soms wat meer tijd nodig om resultaten te verwerken.

Door met verschillende projecten bezig te zijn, heb ik altijd wat om handen. :)
Martyn F
Spelauteur

Bericht door Martyn F »

wallofshame schreef:36) Hoe ben je bij de grafisch ontwerper terecht gekomen die het artwork van Oklahoma Boomers heeft verzorgd?
Hans Janssen heb ik jaren geleden ontmoet op een beurs in Utrecht. Hij zei toen dat hij wel voor bordspellen wilde tekenen.

Ik was indertijd bezig met een spel voor Quined games, dat er nooit gekomen is. :( Ik heb hen toen in contact gebracht met Hans Janssen.

Hij illustreerde mijn prototypes al. En nu dus zijn eerste spel bij mij.

Als je meer van zijn werk wilt zien:
http://althwen.com/#/content/Main/
Martyn F
Spelauteur

Bericht door Martyn F »

wallofshame schreef:37) Als je volledig vrij kon kiezen, wie moet dan je volgende spel uittekenen?

And now I will shut up my face ... :silent:
Het werd tijd! :lol:

Ik vind dat Michael Menzel en Franz Vohwinkel het meestal goed doen. Ik vind de illustraties die Claus Stephan voor Limes gemaakt heeft heel mooi. Vooral de voorkant van de doos is super. De doos van Thunderstone Advance - Turme des Verderbens vind ik ook gaaf. En wat Hans Janssen nu getekend heeft voor Oklahoma Boomers vind ik ook echt leuk en passend!

Maar ik vind veel dozen en borden leuk geïllustreerd. Zeker als ik als speler kijk. "De poorters van Nieuwstad" is daar een negatieve uitzondering op. Dat is een van de weinige spellen, die ik lelijk vind.

Bij spelborden en speelkaarten vind ik de speelbaarheid altijd het allerbelangrijkste. Nog belangrijker dan illustraties. Voor de doos is dat natuurlijk een ander verhaal.

Wie ik zou kiezen? Ik zou het niet zo goed weten. Hangt waarschijnlijk vooral ook van het spel af. Als het spel de illustrator niet ligt, wordt het namelijk niks. Ik heb in ieder geval geen grote tekenheld wat dat betreft, dat moge duidelijk zijn.
Martyn F
Board game designer
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl
Contacteer:

Bericht door Ruud2009 »

Hey MartynF,

Ik heb iig. geen vragen meer denk ik :). Was hartstikke interessant iig.
Hartstikke bedankt voor de mogelijkheid je vragen te stellen!
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
Gesloten