Top en flop - Spiel 2015

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Bongo
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: #homoludens
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Top en flop

Bericht door Bongo »

Ik voorzie een uitwisseling Spellen Turnhout-Meijel ;-)

Word een gezellige dag!!
Afbeelding

Labels:
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

Van slecht tot goed:

Bomarzo :ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster:
Worker placement met een paar aardige ideeën (mogelijkheden om acties duurder te maken voor anderen), maar voelt als een bij elkaar geraapt zooitje.

Treasure Hunter :ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster:
Heel simpel draftspelletje. Voegt totaal niks toe aan het genre.

Raptor (korte demo) :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Wel aardige ideeën, maar kon me niet overtuigen. Genoeg betere 2 player games.

Switching Tracks :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Wel aardig, tactisch, pick-up-and-deliver spelletje, maar de art is vreselijk, de balans lijkt zoek, en na 1x heb ik het wel gezien.

Celestia :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
De vernieuwde Cloud 9, met actiekaarten en hidden score. Het maakt het spel wel wat beter, maar het is niet mijn favoriete push your luck spelletje. Hou meer van Diamant.

The Bloody Inn :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Leuk thema, aardige art, maar gameplay kon me niet overtuigen. Wil het nog een kans geven, gezien zoveel mensen het goed schijnen te vinden.

Inhabit the Earth :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Heb wat mixed feelings bij de nieuwe van Richard Breese. Het mechanisme (evolueer dieren om ermee te racen over werelddelen) vind ik erg leuk, maar het voelt wat fiddly. Ook is het niet bepaald mooi. Het puzzelelement vind ik wel leuk, maar na 3x spelen is m'n rating nog bescheiden.

Steam Time :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Leuke mechanismen samengebracht: de diverse diamantenspoortjes (die geactiveerd worden bij andere acties), de 'skills' die je inkomen verbeteren, de reisoptie voor snele punten, enz. Meerdere mogelijkheden tot punten scoren, enz. Voelt alleen wel wat generiek aan en thematisch is het wat zwak (heeft weinig met tijd te maken buiten dan dat je enkel vooruit kunt bewegen met je zeppelin).

Signorie :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Leuke combinatie van dobbelstenen pakken (maar niet te hoog anders loop je de bonus mis), een tableau met bonusacties uitbreiden, je mannen werk laten doen en vrouwen uithuwelijken enz. enz. Thematisch redelijk geïntergreerd. Een complex spel, wat toch redelijk strak aan voelt.

CVlizations :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
De spirituele opvolger van CV. Mechanisch beter, en met meer interactie (vooral geschikt voor 4-5 spelers), maar thematisch wat zwakker dan CV (dat juist thematisch sterk is en leuk met 2-3). Toch een leuk spel.

Tides of Time :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Een draftspelletje met 18 kaarten en toch nog redelijk wat diepgang (en een geheugenelement). Verrassend goed!

7 Wonders: Duel :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Leuke 2-speler versie van 7 wonders (zeker beter dan de 2p variant met de dummy-speler). Wel maak ik me ietwat zorgen over de 'luck of the draw' wat al eerder genoemd is. Met pech kun je telkens net gedwongen worden iets slechts te pakken. De tijd zal het leren of dit echt een issue is.

Discoveries :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Dobbelspel in de wereld van Lewis & Clark. De indianen die je verzamelt geven je veel mogelijkheden (en flexibiliteit). Het spel begint eenvoudig, maar kan door die indianen
snel redelijk complex worden qua puzzelen. Vooral goed met 3-4 omdat dan de dobbelstenen meer rouleren. Zeker een van de betere dobbelspellen!

Between Two cities :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Voor mij dé verrassing van Essen (omdat ik vooraf dacht dat t me niks zou lijken). Leuk spel waarin je met beide buren een stad (dus 2 in totaal) probeert op te bouwen. Je minste stad is je eindscore. Leuk draft-spel voor 4+ spelers!

Isle of Skye :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Een mooie, strakke combinatie tussen tile-placement en auctioning (met de nadruk op het laatste). Waarschijnlijk een spel waarin tactiek een grotere rol speelt dan strategie en je ook wel wat geluk moet hebben, maar het spel speelt zo lekker snel weg dat ik het echt een topper vind. Dit soort spellen moet je ook niet té serieus (gamey) maken.

Shakespeare :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Ook een spel wat me verrast heeft en een onverwachte topper (en baal dat ik 'm niet gekocht heb). Verzamel werklieden en acteurs en activeer ze om kostuums en sets te maken en je play acts te verbeteren. Leuke mechanismen, en een spel waarin ieder punt waardevol is (en geld heel lastig is om te krijgen!). Voelt strak aan.

Codenames :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Veel over gehoord en uiteindelijk een aantal keer kunnen spelen. Wat een geweldig spel van de beste designer ooit. Heerlijke deductie wat vaak tot hilariteit leidt. Een combinatie van een partygame en een deduction game. Heerlijk!
Afbeelding
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

EEMBC/Bongo schreef:Ik voorzie een uitwisseling Spellen Turnhout-Meijel ;-)

Word een gezellige dag!!
Laat maar weten wanneer je kunt !! Ik kan nogal vrij veel aanpassen momenteel :wink:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
Dirk_M
Party Animal

Bericht door Dirk_M »

Nog lang niet alles gespeeld helaas, maar tot dusverre:
Viceroy :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Was eigenlijk via kickstarter, maar nu pas gespeeld. Top spel! Speelt snel, leuke keuzes en de artwork is geweldig. Snap dat het zo populair is. De playmat en de gems voegen wel echt iets toe aan het spel.

Magnum Sal (+uitbreiding) :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Per ongeluke aankoop. maar leuke worker placement, zonder al te veel uitzonderingen op de regels. Voor mij vaak een indicatie dat een spel goed in elkaar steekt. Artwork en bordindeling doet een beetje aan Village denken (al is dit spel ouder :wink: )

Steampunk Rally :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Eigenlijk ook een kickstarter. Maar een ander stel waar me mee waren heeft het op Spiel gekocht. Ik vind de steampunk art erg geslaagd. En het spel zelf ook. Geen zwaar spel, wel een vlotte filler+ met een hoop plezier. Draften, racemachine bouwen en daarna racen via diceplacement, waarbij de constructie wat onderdelen kan verliezen a la Galaxy trucker. Het dobbelmechanisme om onderdelen (acties) te activeren en hoe je de dobbelstenen vervolgens weer weg moet zien te krijgen, kende ik nog niet en vind ik erg goed gevonden.

Swords and bagpipes :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Essen pick up van een kickstarter. Leuke filler. Je bent een Schotse edelman in de tijd van William Wallace. je wil zo veel mogelijk geld verdienen (door te heulen met de Engelse vijand) en je wil ook dat de Schotten winnen. Aardige filler, die prima werkt met een man of vijf.

Council of four :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Van de makers van Tzolk'in. Je wil in verschillende steden in verschillende regio's bouwen. Elk gebouw levert een bonus op. Heb je aaneengesloten steden, dan krijg je extra bonussen. En omte bouwen moet je (het blijven Italiaanse ontwerpers) eerst wat mensen omkopen. Soort Hansa Teutonica. Niet heel vernieuwend en ook niet heel zwaar, maar ik vind dit soort spellen erg leuk om te spelen. En ze zijn ook makkelijk op tafel te leggen in vrijwel elke groep.

A study in Emerald (second edition) :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Niet zelf gekocht, maar aanschaf van een ander stel in de groep. Topper! Makkelijk te leren (bord op tafel gelegd. Iemand leest de spelregels voor en we konden direct van start). Draften en kopen van wat er open ligt als in Ascension, om acties te kunnen uitvoeren heb je een meerderheid nodig. En je hebt twee facties, waarbij onbekend is wie tot welke factie behoort.

Treasure Hunter :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Draften, met de verkregen hand via meerderheden schatten verzamelen en vervolgens goblins die jouw buit willen stelen, afschrikken. Leuke filler met toegankelijke Queen Games art. Met 5 misschien iets te weinig invloed op de hand die je gaat krijgen, maar met 4 speelt het prima.

Between two cities :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Semi coöp: Tegels draften waarmee je vervolgens twee steden bouwt: eentje met je linker buur en eentje met de rechter buur. Vervolgens telt de score van de laagst scorende stad. 7 Wonders light met een leuk semi coöp mechanisme waardoor je gedwongen wordt twee steden te optimaliseren. Met ervaren spelers kost een potje 15 minuten. (de uitleg max. 5)

La Isla :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Een Feld voor een tientje. Dat kunnen we niet laten liggen!

Hengis :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Tweespeler van Uwe Rosenberg. Als Viking dorpjes achter de duinen beroven. Maar mis de boot niet! Als in elke Rosenberg altijd een tekort aan acties waardoor je de acties moet plannen en optimaliseren. Leuke artwork, maar als spel net iets minder geslaagd dan bijvoorbeeld de tweespeler Agricola of Patchwork.

7 Wonders Duel :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Gepreorderd inclusief Messe Essen promo, t-shirt, handtekening en moetalen token voor het legerspoor. Erg goed gelukte vertaling van 7 Wonders naar een 2 speler. Er zijn twee nieuwe manieren om te winnen waar je even op moet letten. En in plaats van draften, koop je de kaarten van een tableau met deels gedekte kaarten. In elke era is dit tableau iets minder toegankelijk, waardoor je de tegenstander bijvoorbeeld ook kan dwingen een bepaalde kaart te kopen of om er een voor jou vrij te spelen. Leuk tactisch spel met de bekende lay out.

Mysterium :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Aankoop van een ander stel in de groep. Leuke Who dunnit. Cluedo meets Dixit.

Panic Lab :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Spelletje voor aan het einde van de avond of met kinderen: een amoebe ontsnapt. Met dobbelstenen bepaald je waar hij is ontsnapt en welke kant hij op is gevlucht. En vervolgens probeert iedereen zo snel mogelijk aan te wijzen welke amoebe uit een rij de ontsnapte is. Ondertussen is hij een paar maal van vorm of kleur veranderd of door een rooster gevallen.

Verder nog het een en ander dat nog gespeeld moet worden:
Trickerion
Among Nobles
Kanivore Koala
Epic
Taverna
Bomarzo
Laatst gewijzigd door Dirk_M op vr 30 okt 2015, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl

Bericht door Ruud2009 »

Dirk_M schreef: A study in Emerald (second edition) :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Niet zelf gekocht, maar aanschaf van een ander stel in de groep. Topper! Makkelijk te leren (bord op tafel gelegd. Iemand leest de spelregels voor en we konden direct van start). Draften en kopen van wat er open ligt als in Ascension, om acties te kunnen uitvoeren heb je een meerderheid nodig. En je hebt twee facties, waarbij onbekend is wie tot welke factie behoort.
First edition was niet zo straight forward. Wat een regel-gedrocht was dat zeg.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
Xildur
Munchkin

Bericht door Xildur »

Tot nu toe gespeeld van mijn Essen aanwinsten:

Dudab :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Welcome to the Dungeon :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Bang! The Duel : :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
7 Wonders Duel : :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:

Tot nu toe gespeeld van Essen spellen die ik niet bezit:

Burano :ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster:
Hengist :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:

KS overgedragen gekregen op Essen : Epic. Ik durf nog geen rating te geven na 1 spel. Het is een gigantische Magic rip-off. Ik weet alleen nog niet of dit positief is of negatief is.
Afbeelding
Ruud2009
El Capitan

Bericht door Ruud2009 »

Xildur schreef: KS overgedragen gekregen op Essen : Epic. Ik durf nog geen rating te geven na 1 spel. Het is een gigantische Magic rip-off. Ik weet alleen nog niet of dit positief is of negatief is.
Hele casting-systeem is anders omgegooid. De rest is wel magic-y, maar het spel voelt heel anders.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints

Bericht door Ugur »

Ruud2009 schreef:
Dirk_M schreef: A study in Emerald (second edition) :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
First edition was niet zo straight forward. Wat een regel-gedrocht was dat zeg.
In mijn ervaring viel dat wel mee. Of leg ik onbewust de lat al lager voor Wallace-spellen? :lol: Het voornaamste probleem van ASiE is wat mij betreft dat het aan het begin nagenoeg onduidelijk is wat je nou zou moeten doen uit de vele mogelijkheden die tot je beschikking staan. Het is een spel waar je in moet duiken zonder vastomlijnd plan en zonder meteen geheel de gevolgen van al je acties te kunnen doorzien. En dan merk je dat heel veel spelers daar huiverig voor zijn. Het spel is in drie sessies dan ook nog steeds niet echt tot zijn recht gekomen volgens mij, maar ik ben nog niet zover om het af te schrijven.

Maar goed, dat is wat off-topic voor een Essen 2015 draadje :)
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Ruud2009
El Capitan

Bericht door Ruud2009 »

Ugur schreef: Maar goed, dat is wat off-topic voor een Essen 2015 draadje :)
Naja, de gestroomlijnde 2e editie stond niet voor niets wel op Essen. Snap heel goed dat die game moest worden opgepoetst.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
Dirk_M
Party Animal

Bericht door Dirk_M »

Ruud2009 schreef:
Ugur schreef: Maar goed, dat is wat off-topic voor een Essen 2015 draadje :)
Naja, de gestroomlijnde 2e editie stond niet voor niets wel op Essen. Snap heel goed dat die game moest worden opgepoetst.
En dat is ze goed gelukt. De art en de naam Neil Gaiman deden de rest. :D
Dirk_M
Party Animal

Bericht door Dirk_M »

Oja, ook nog CVlizations gespeeld. Is gekocht door anderen uit de groep. :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Leuk vlot spelletje. Je kiest uit 8 acties 2 acties. Deze acties zijn een paar komende ronden dan niet meer beschikbaar. Beetje idee Havana. Daarmee probeer je grondstoffen te verdienen die je via kaartjes kan omzetten in winstpunten. Heel netjes verzorgd. Makkelijk geleerd en vlot gespeeld. Thematisch wel echt een heel erg echte op en top Euro zullen maar zeggen :lol: maar ik speel het met plezier vaker.
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Rustig aan gedaan, maar 4 nieuwe gekocht - of beter gezegd - laten kopen:
Marco Polo: Die neuen Charaktere :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Nieuwe karakters, en een toevoeging: geschenken. Een verrijking van een al geweldig spel.
Orléans: Invasion :ster: :ster: :ster: :ster: :ster:
De beste coop ooit. Nu eens niet tegen monsters, of virusuitbraken, maar echt tegen het spel, ik weet niet anders hoe ik het moet uitleggen.
Isle of Skye :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Ondanks vaak negatieve kritiek die ik krijg van spelers. Ik vind dit fantastisch in elkaar zitten. De herspeelbaarheid is zeer groot en het speelt lekker vlot. Ook het puzzelelement is leuk.
Legacy: The Testament of Duke de Crecy – Five Families :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Eén keer gespeeld, en is toch wel leuk. Jij gunt iemand iets en krijgt daar gunstfiches voor terug. En later moet de ander jou weer een gunst terug verlenen.

Met andere woorden: ik ben zeer tevreden. Ik heb me niet bekocht.
Afbeelding
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

Vandaag weer een Essen spel gespeeld namelijk Tides of time, het spel met de 18 kaarten en ik moet zeggen dat ik er onmiddellijk weg van ben, tof om te spelen en tof om direct nog eens te spelen. Vraagt om revanche !!!
En wat een goede kwaliteit van de kaarten, zelden zo een dikke kaarten gezien :clap:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
Xildur
Munchkin

Bericht door Xildur »

Afgelopen maandag hebben we Dice city met 3 gespeeld en Discoveries met 2.

Dice City :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Discoveries :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:

Discoveries ben ik nu extra benieuwd naar met meer dan twee.
Afbeelding
Seabie
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com

Bericht door Seabie »

roubosga schreef:Orléans: Invasion :ster: :ster: :ster: :ster: :ster:
De beste coop ooit. Nu eens niet tegen monsters, of virusuitbraken, maar echt tegen het spel, ik weet niet anders hoe ik het moet uitleggen.
Je maakt me ontzettend nieuwsgierig. Kan je er meer over vertellen?
Afbeelding